Gramma review II

Started by Bart_M, May 19, 2005, 08:10:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Ok, voordat ik nu echt begin te luisteren heb ik de sub nog eens nagekeken met een RTA meeting.
De Gramma heeft dus echt invloed op de respons.

Hieronder staat de repons zonder enige correctie.
Rood is dus zonder gramma, paars is met Gramma.
Duidelijk is dat mijn dal rond de 25Hz nu bijna weg is. Daarvoor in de plaats is een diep dal gekomen rond de 73Hz.


Hieronder staat de respons met EQ.
De donkerblauwe is zonder Gramma, de lichtblauwe is met Gramma.


Ik merkte dus gelijk al wat toen de plaat eronder kwam te liggen en dacht dat dit dus door het minder stabiel staan van de sub kwam. Maar er is wel een vrij groot verschil in de respons.
Ontkoppelen doet hij goed, er wordt duidelijk minder energie afgegeven via de vloer. Maar ik moet nog echt eens een AB doen om te zeggen wat ik beter vind klinken. Dit moet alleen met 2 personen, want een Tumult verplaats je niet even.

bmateijsen

Dat zijn beste wel verschillen!! Het zou goed kunnen zijn dat de tumult mede door zijn gewicht veel energie aan de vloer doorgeeft, want hoe zwaar is de tumult nu??

Op de grafiek, zeker na eq, lijkt het een mooi respons te zijn geworden!

Ik ben zeer benieuwd naar je subjectieve luister resultaten!

Groet Bjorn

Bart_M

#2
Hi Bjorn,

De Tumult is een kilo of 50/60.
Vanavond ga ik om mijn gemaktje luisteren. Dan heb ik het appartement voor me alleen en hoef ik niet eerst alles na te meten.

Een ding wat wel altijd wennen is, is dat een correcte basrespons in het begin een beetje flauwtjes klinkt. Maar naar verloop van tijd ga je wel veel meer andere zaken horen.

Bart_M

Ok, de luisterverschillen.
Om te beginnen dempt de Gramma gewoon erg goed. Ik heb de set op een flink volume gezet en ben daarna bij onder onderbuurvrouw gaan luisteren. Geen basje aan de lucht. Dit was voor mij de hoofdreden om de Gramma te kopen. ;)

Nu het verschil in basrespons.
Ik kan wel zeggen dat het erop vooruit gegaan is. Maar eigenlijk zie je het ook wel terug in de RTA meting.
Het is wat meer in balans en je hoort wat meer detail.
Enige waar ik nog aan moet werken is de dip op 72Hz. Die is vrij fors. Maar gelukkig zit het crossover punt van mijn speakers op 80 Hz, dus ik denk dat deze de dip wel een beetje wegpoetsen.
Ik heb het gevoel dat het nog wel wat strakker kan, maar dat zal ook voor het grootste gedeelte aan de niet ingespeelde passives liggen.
Al met al ben ik toch happy met de aanschaf.

Bart

bmateijsen

Quote from: Krunk on May 19, 2005, 21:02:06
Al met al ben ik toch happy met de aanschaf.

Bart

Kijk en dat vinden wij nu fijn om te horen!!  :D O0

Fox

Die gammalijkt mij ook wel wat en ik heb de volgende vragen:

-1. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van gebruikers die een laminaatvloorhebben.
-2. Heeft iemand de gamma geprobeerd te verkleinen? Voor mij zou hij wat te groot zijn (de helft 39x30 is al voldoende) en wat is het resultaat.

Ervaringen en tips zijn welkom.

Arno P

Quote from: Fox on May 29, 2005, 09:24:43
Die gammalijkt mij ook wel wat en ik heb de volgende vragen:

-1. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van gebruikers die een laminaatvloorhebben.
-2. Heeft iemand de gamma geprobeerd te verkleinen? Voor mij zou hij wat te groot zijn (de helft 39x30 is al voldoende) en wat is het resultaat.

Ervaringen en tips zijn welkom.

Mooi he...de kopie en het origineel worden al verwisseld....
Dit topic gaat dus over de gRamma de originele ipv de DHZ versie de "gamma"  ;)

garmtz

#7
Quote from: Arno P on May 29, 2005, 09:52:58
Mooi he...de kopie en het origineel worden al verwisseld....
Dit topic gaat dus over de gRamma de originele ipv de DHZ versie de "gamma"  ;)

;D  Verkleinen moet mogelijk zijn, gewoon de zaag erin zetten... Auralex heeft echter nog meer producten dan de Gramma in hun ISO serie. Misschien eens op hun website kijken? http://www.auralex.com. Op laminaat zijn goede eigenschappen te verwachten, vooral als het laminaat op een houten onder grond ligt.

Bart_M

Ik heb al gemerkt dat als je laminaat op een goede laag isolatie hebt liggen, dit als extra klankbord gaat meewerken. Je kan de werking van de Gramma dus gewoon nameten.
Ik zou hem ook niet kleiner zagen. Dat kleine beetje dat uitsteekt zou ik gewoon zo laten.

GerritZ

Quote from: Garmt on May 29, 2005, 18:07:35
Op laminaat zijn goede eigenschappen te verwachten, vooral als het laminaat op een houten onder grond ligt.

Heb hier laag polig tapijt op beton en daar worden mijn dalen minder diep met de gramma eronder + dat ze iets verschuiven naar hogere frequenties (paar hertz)

Uiteraard gemeten met RTA.

Gerrit

Arno P

Quote from: GerritZ on May 29, 2005, 20:24:24
Heb hier laag polig tapijt op beton en daar worden mijn dalen minder diep met de gramma eronder + dat ze iets verschuiven naar hogere frequenties (paar hertz)

Uiteraard gemeten met RTA.

Gerrit

Curve ?  ;)

GerritZ

Quote from: Arno P on May 29, 2005, 20:48:39
Curve ?  ;)

Krijg ik nog, staan op het notebook van Martin.


Gerrit

kippekop

Mijn subwoofer staat op vier van die rubbers, maar het is toch wel merkbaar dat er redelijk wat vibraties zijn, vooral nu ik mijn fronts op spikes heb geplaatst (die overheersden eerst nog meer), kun je nou zo'n sub met van die rubbers eronder ook goed op zo'n gramma kwijt? Of is gewoon een stukje marmer beter?
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

bmateijsen

Quote from: kippekop on May 31, 2005, 16:03:08
Mijn subwoofer staat op vier van die rubbers, maar het is toch wel merkbaar dat er redelijk wat vibraties zijn, vooral nu ik mijn fronts op spikes heb geplaatst (die overheersden eerst nog meer), kun je nou zo'n sub met van die rubbers eronder ook goed op zo'n gramma kwijt? Of is gewoon een stukje marmer beter?

Hoi,

Je kan proberen om de rubbers eronder uit te halen en daarna op een gramma plaatsen voor de hoogste effectiviteit! ... Die rubbers weghalen gaat vaak heel makkelijk met een haardroger..

Een marmeren plaat heeft nog steeds een hoge koppeling met de vloer, misschien iets minder resonanties, maar ze zijn er nog wel.. Conclusie, een gramma is waarschijnlijk voor jou ook een goede oplossing...  ;) (zie de powerbuy!)

Fox

Hoi, mij excuus voor het verkeerd schrijven, was eigenlijk een test   :-[

Ik heb een betonvloer met daar op gelijmd marmoleum. Bij herinrichting is daar boven op een standaard ondervloer (van dat witte kunststof spul van de rol) gelegd vervolgens daarop het laminaat.

De sub staat nu op spikes met onderleg plaatjes, want dat geeft het beste effect (de rubber voetjes heb ik ook geprobeerd).

Het laten uitsteken is niet z'n goede optie, want het andere paar ogen wil ook wat en de eerste opmerking over de "G"  was dan ook oerlelijk...  ;D

De MoPAD is een net en ws beter alternatief, maar dan wel die rechte.

Anders z'n FlatFoam voet maken kan misschien ook, als die in kleine hoeveelheden leverbaar zijn.

bmateijsen

Quote from: Fox on June  1, 2005, 13:57:55
Hoi, mij excuus voor het verkeerd schrijven, was eigenlijk een test   :-[

Ik heb een betonvloer met daar op gelijmd marmoleum. Bij herinrichting is daar boven op een standaard ondervloer (van dat witte kunststof spul van de rol) gelegd vervolgens daarop het laminaat.

De sub staat nu op spikes met onderleg plaatjes, want dat geeft het beste effect (de rubber voetjes heb ik ook geprobeerd).

Het laten uitsteken is niet z'n goede optie, want het andere paar ogen wil ook wat en de eerste opmerking over de "G"  was dan ook oerlelijk...  ;D

De MoPAD is een net en ws beter alternatief, maar dan wel die rechte.

Anders z'n FlatFoam voet maken kan misschien ook, als die in kleine hoeveelheden leverbaar zijn.


Wij zijn dealer van Auralex, dus je kan mij of Garmt mailen als je zoiets zoekt...

Groet,

Bjorn