Bolle's A’dam appartement HT - kleine updates zomer 2023

Started by Bolle, May 14, 2005, 23:17:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bolle

Wat eerste indrukken van de Touch vs de SB3:
*Over het algemeen van meer 'transparantie' en 'detail', alles wordt net wat scherper neergezet.
*Meer 'attack' met slagwerk, strakkere transities.

Daarnaast wat 24/96 materiaal geprobeerd, het lijkt allemaal wat meer 'analoog' te klinken, wat meer ronder en vloeiender, maar zonder detail en definitie te verliezen.

M.i. zeker een stap vooruit tov de SB3, hoewel als ik de Touch nu niet gehoord had ik daar ook nog steeds erg tevreden mee zou zijn.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

De zwarte Squeezebox Radio verkocht en vervangen door een witte (de nieuwe 'limited edition'). Staat mooier op het nachtkastje.

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Starred

Quote from: Bolle on October 26, 2010, 13:36:57
De zwarte Squeezebox Radio verkocht en vervangen door een witte (de nieuwe 'limited edition'). Staat mooier op het nachtkastje.

Is het wat zo'n squeezebox radio?

Bolle

Ja, prima als wekkerradio en 's avonds in bed nog wat luisteren.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

KoenL

Hele mooie ruimte!

Ik heb  wel nog een vraagje: Wat is nou de belangrijkste functie van een squeezebox?

Koen

JeKa

Quote from: KoenL on October 26, 2010, 20:07:39
Hele mooie ruimte!

Ik heb  wel nog een vraagje: Wat is nou de belangrijkste functie van een squeezebox?

Koen

Muziek streamen.

Bolle

De stap naar Blu-Ray gemaakt. De trouwe Oppo DV971H DVD speler is de deur uit naar een nieuwe eigenaar (forumgenoot). Zal het trouwe beestje missen... In die tijd toch wel een fenomenaal goed apparaat, werd alleen verslagen door een extreem dure Denon weet ik nog. Echt een 'giant killer'. En fantastische ondersteuning door Oppo, reguliere firmware updates om het apparaat verder te perfectioneren.

Maar was tijd om de stap naar HD te maken, de Oppo BD83 speler trok me erg op basis van mijn goede ervaring met de DV971H, de zeer goede reviews en feedback, en mn de goede DVD upscaling (geen zin om mijn collectie opnieuw in BR te kopen). Echter met de snel groeiende populariteit van streaming video, begon de vraag te een beetje te spelen hoe zinvol het is een grote collectie in Blu-Ray op te bouwen, en daarmee werd het wat hogere prijsniveau van de Oppo steeds wat moeilijker te verdedigen...

Dus beetje twijfelend, zag ik toen een mooie aanbieding voor de Sony BDP-S760, en deze maar genomen. Voor 110 EUR kan je er geen buil aan vallen, mocht het bevallen kan ik volgend jaar altijd nog de nieuwe Oppo BD93 aanschaffen. Of de volgende generatie LG spelers die de Plex media player aan boord schijnt te krijgen, dus mooie combi van BR speler en media streamer met de erg prettige XBMC media software (waar Plex een spin-off van is)




Ander openstaand puntje afgerond, de gaten onder de TV zijn gedicht en moeten even gelatexed worden een deze weekenden.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

In een andere thread (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=106749.0) heb ik het al gehad over een nieuwe NAS/server aangezien mijn huidige vol is. Ik heb gekozen voor een zelfbouw NAS/server o.b.v. unRAID software, het waarom kan je ook in de andere thread lezen. Aangezien de NAS/server nu gereed is, kan deze opgenomen worden in mijn 'Prive HT' thread.

het is even in het engels, ik had oorspronkelijk op het unRAID forumn gezet, en nog even geen tijd gehad voor vertaling.

My hardware list is:
Case: Sharkoon Rebel9 Pro Economy € 49,00 x 1 = € 49,00
Case fan: Nexus 120mm Real Silent Case Fan D12SL-12 - 120 mm - orange   € 4,94 x 1 = € 4,94 (not included in my case, well tested and the orange version is cheap  )
RAM: Kingston ValueRAM - 2 GB - DIMM 240-pins -DDR3 - 1066 MHz / PC3-8500 - CL7 - 1.5 V - non buffered - non-ECC   € 24,09 x 1 = € 24,09  
HD: Seagate Barracuda LP ST32000542AS - 2 TB- intern - 3.5" - SATA-300 - 5900 rpm -buffer: 32 MB   € 91,88 x 1 = € 91,88  
HD: WD Caviar Green WD20EARS - 2 TB - intern- 3.5" - SATA-300 - 5400 rpm -buffer: 64 MB   € 83,70 x 2 = € 167,40  
CPU: AMD Athlon II X2 240e / 2.8 GHz Energy Efficient - Socket AM3 - L2 2 MB ( 2 x 1 MB ) - Box   € 57,99 x 1 = € 57,99
HD cage Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay -  3.5" - SATA-300 - 300 MBps - SATA-300   € 56,54 x 1 = € 56,54
HD cage Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay -  3.5" - SATA-300 - 300 MBps - SATA-300   € 40,00 x 1 = € 40,00 (slightly used, local private sale)
Motherboard: ASUS M4A78LT-M - micro ATX - AMD 760G - Socket AM3 - UDMA133, SATA-300 (RAID) - Gigabit Ethernet - video - High Def   € 52,73 x 1 = € 52,73
PSU Seasonic S12II-520 Bronze  - ATX12V - 220 Volt AC V - 520 Watt - active PFC   € 70,35 x 1 = € 70,35  

During the order I added another 2 Gb of RAM, bringing the total costs of my initial build to 358 EUR (excluding disks).

All the components together (was only awaiting one Sharkoon HD cage which was delayed)


Starting unpacking


A closer look at the Sharkoon Rebel9 Pro case (the economy version comes without fans)


Showing the cable management


The Sharkoon HD cage (sold as Kingwin in the US)



I covered the case with damping plates for car-audio. Don't know if it helps much, but was cheap and at least it dampens the case down so less vibration.




Ok, on to building the box!

First, before I forget, jumpers on the WD EARS disks. Also checked the Seagate disk, no firmware update needed!


Getting the CPU in...


A populated motherboard!


And in the case it goes...


Mounting the PSU, cable spaghetti!


Attempting to hide it using the cable management room of the case


Time for a break. It's really cold here in the Netherlands, so time for a traditional Dutch winter meal: pea soup with smoked sausage  ;D


Ok, it's about ready. Also I mounted the USB stick internally


It's alive! You can see the print with BIOS settings I got from the forum.


A few days later I added the second HD cage


Tidied up the cables


The first three disks


I'm currently fiddling with the airflow. I've covered every air entrance except, and use the case fan and PSU fan to extract air from the case. In this way I aim that all air sucked into the case is pulled through the drive bays. There is an opening for an 140 mm fan on top of the case, I'm probably adding a low-speed fan here to maximize air being pulled out (and removing need to cover this hole). As long as not all 5,25 bays are filled I've closed these 'ghetto style' with plastic to stop air entering the case here.


Some further comments:
*Was a bit surprised by the motherboard SATA port, ports 2 and 3 seem to be reported mixed, my disk on port 2 was reported correctly in the BIOS, but in unRAID it appeared on 'host 3' and as 'sdc', with the disk on port 3 as 'host 2' and 'sdb'. So I swapped the SATA cables for port 2 and 3.
*The Sharkoon/Kingwin cages are ok, but not the most convenient. First they use a SATA power plug per disk, so you don't reduce the number of power cables needed. Furthermore the fans and HDD lights only work by using a molex to SATA + HDD/fan cable adaptors supplied with the disks. As my PSU has 6 x molex and 6 x SATA, that means I have to use molex splitters to get more molex plugs, and then use the adaptors. A bit messy, as opposed to using the free SATA connectors.
I've now worked around this by mixing the molex cables + adaptors and SATA power cables over the cages. So the top cage has 2 x molex + adaptors and 1 x SATA power. The bottom cage has 1 x molex + adaptor and 2 x SATA power. This means that the cage fans work if a disk is present in the slot powered by the molex + adaptor. The HDD leds of the SATA powered slots do not work. So it's a working solution, but not very 'professional'.
Also Ive broken the plastic part of the SATA power plug on one bay of the cage. Managed to fix it though.
But the cages are on a friendly budget, and I like the trayless design which is very hard to find here.

I've set up the shared and split levels, and I'm now transferring files from my Vortexbox (music) server with rsync using the instructions on: http://lime-technology.com/wiki/index.php?title=Transferring_Files_from_a_Network_Share_to_unRAID.
But only getting around 20 Mb/s max...?  :(
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

En lekker aan het media serven vanuit de gangkast...

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

De TAG AV32R BP192 7.1 heeft een zeer goed nieuw thuis gevonden. Zal dit stukje 'high end' apparatuur missen, maar het is tijd om de nieuwe HD formats te omarmen.

Als vervanging een Marantz AV7005 genomen. De huidige 'high end' processors de HD aankunnen (Classe SSP-800, Arcam AV888, Anthem D2v, ADA, NAD Master...?) zijn buiten mijn budget. Daarnaast is op surround vlak toch veel beweging qua connecties (nieuwe HDMI standaarden), formats, room correctie dus los van het feit dat ik het niet kan betalen lijkt mij nu veel geld in een processor steken een risico. Tenslotte merk ik dat ik op surround gebied minder kritisch ben t.o.v. absolute geluidskwaliteit dan in stereo.
Mijn idee is om nu een wat meer 'budget' processor te nemen en een dedicated stereo pre-amp met HT passthrough, om zo 'best of two worlds' te krijgen.

Op het budget vlak is er niet zo heel veel keuze, de Onkyo's, Emotiva, Audiolab en de Marantz. De Emotiva klonk erg interessant, maar zie toch een te groot risico gezien de vele 'bugs' die er maar moeilijk uit te krijgen zijn. De Audiola was lang mijn favoriet gezien focus op geluidskwaliteit i.p.v. aantal features, maar de release datum wordt nu al een jaar naar achter geschoven en daarnaast kan deze alleen HD audio als LPCM en niet als bitstream aan wat mogelijk beperkend kan zijn in toepasbare bronnen. De Onkyo en de Marantz zijn beide goede opties, mijn voorkeur is uiteindelijk naar de Marantz gegaan omdat de gemiddelde mening is dat deze iets lekkerder klinkt in stereo, waardoor de Marantz een betere rol kan vervullen in stereo tot er budget is voor een dedicated stereo pre-amp. Daarnaast is de Marantz iets aantrekkelijker geprijsd.

Even wat plaatjes van uitpakken en installeren van de AV7005.


Het pakket, netjes ongemerkt verpakt


In de doos (ja schilderen van die terrasmuur is een project voor deze zomer.... ;))


Open doos


Inhoud doos


AV7005 en accessoires


Zoeken naar laatste firmware (via ethernet kabel en internet)


Firmware update beschikbaar



Updating


De set nu. Moet me nog eens een dagje boos maken en wat aan kabel ordening gaan doen.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Nu ik de foto zie is die Marantz wel een lelijk lomp ding vergeleken met de slanke TAG!  ;)

Heb met Audyssey een 6 punts meting gedaan. De afstanden kloppen, alleen alle speakers waren op 'large' gezet, deze naar 'small' aangepast zodat bass management gebruikt wordt. De sub vindt ik overigens nog te luid staan, dat moet ik nog even wat fijner afstellen.

Verder wijst de GUI zich redelijk vanzelf, en de processor is ook via een webbrowser benaderbaar en zo heel makkelijk te configureren. In dit soort zaken merk je toch wel dat het een wat nieuwer apparaat is dan de TAG.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

RvD

Vind hem wel mooi staan in je meubel.

En hoe vind je hem klinken ?
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Bolle

Staat nog in te spelen, heb nog niet echt aandachtig geluisterd. Maar op eerste gehoor zeker niet verkeerd.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

clockwork

Net even je topic doorgelezen. Mooie setup! (en erg mooie inrichting).

Ben wel benieuwd of je echt veel verschil merkt hoort de Tag. Was deze in Stereo echt veel beter?
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Bolle

Gisteren even wat aandachtiger stereo geluistered en mijn eerste conclusie is dat de TAG hier toch wel wat beter was.
Wat me opviel is dat de mid bas wat 'doffer' klonk, wat minder transparant en gedetailleerd, de 'definitie' is wat minder. Ook had ik het idee dat het geluidsbeeld wat minder is, bij de TAG had je echt het gevoel dat de muzikanten 'in de lucht hingen' voor je, hier is die 'soundstage' een stuk minder. Het is zeker niet slecht, maar het mist de verfijning van de TAG.
Maar zoals aangegeven, ik had verwacht dat ik hier een stap terug zou nemen, vandaar ook de route om nog een losse stereo pre erbij te nemen.

Maar zal blijven luisteren, tenslotte is ie nog maar net uit de doos.

In surround overigens een wel een verbetering, maar dat kan ook zijn doordat ik nu eindelijk Audessey en HD audio ervaar.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

blue-eyes

Quote from: Bolle on February 25, 2011, 13:50:37
Gisteren even wat aandachtiger stereo geluistered en mijn eerste conclusie is dat de TAG hier toch wel wat beter was.
Wat me opviel is dat de mid bas wat 'doffer' klonk, wat minder transparant en gedetailleerd, de 'definitie' is wat minder. Ook had ik het idee dat het geluidsbeeld wat minder is, bij de TAG had je echt het gevoel dat de muzikanten 'in de lucht hingen' voor je, hier is die 'soundstage' een stuk minder. Het is zeker niet slecht, maar het mist de verfijning van de TAG.
Maar zoals aangegeven, ik had verwacht dat ik hier een stap terug zou nemen, vandaar ook de route om nog een losse stereo pre erbij te nemen.

Maar zal blijven luisteren, tenslotte is ie nog maar net uit de doos.

In surround overigens een wel een verbetering, maar dat kan ook zijn doordat ik nu eindelijk Audessey en HD audio ervaar.

Ik vermoed de HD audio.

Weet je al iets van een mooie stereo pre?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Bolle

Ik zit te azen op de Audiolab 8200DQ, hopelijk rond de zomer uit.

*John Westlake ontwerp (bekend van Pink Triangle DaCapo, de eerste Cambridge Audio DacMagic)
*De zeer goede ESS Sabre DAC's (zoals bv gebruikt in de Oppo 83 SE), mooie verbetering voor de SB Touch.
*Goede analoge voorversterker
*HT passthrough
*Meerdere digitale filters
*async USB ingang, kan ik de SB Touch met hackje aanhangen voor jitterless digitale connectie.
*aantrekkelijk geprijsd (< 1000 EUR)

Over de CD versie van deze DAC/pre (de 8200CD en 8200CDQ) zijn de recensies heel positief
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Oh ja, na lezen handleidng ook gezien hoe ik dat lelijke blauwe licht rond het kleine display uit kan zetten. Te bling bling voor mij!
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Ik krijg met mijn gehackte Apple TV (Crystal HD kaart, XBMC op Linux) mijn 1080p content niet helemaal lekker aan de praat. Verder ondersteunt XBMC nog geen HD audio passthrough (wat ik met mijn HD audio processor natuurlijk wel wil) Tenzij je met allemaal workarounds op een windows gebaseerde HTPC gaat werken, maar dat is mij te ver verwijderd van een een simpele media player-achtige feel met de simpele linux gebaseerde all-in-one XBMC-live releases.

Verwacht dat er dit jaar mogelijk wel wat interessante ontwikkelingen gaan gebeuren op XBMC:
*XBMC 11.0 zal HD audio gaan ondersteunen.
*De AppleTV 3 zal met de A5 chip mogelijk 1080p gaan ondersteunen. Met XBMC voor iOS wordt dat een aantrekkelijke optie.
*De samenwerking tussen Sigma en XBMC, zal naar verwachting aantrekkelijke nieuwe media players gaan opleveren.
*Nieuwe AMD/ATI platform (zacate/fusion), echter zal er nog flink wat ontwikkeling moeten gebeuren voordat XBMC-live (linux) de ATI GPU goed gaat ondersteunen.

Ik ben wel fan van XBMC, de scrapers, de nette uitstraling van de menu's, etc maken het in mijn ogen erg prettige media software. Dus nu zocht ik een tijdelijke alternatief om 1080p content en HD audio te kunnen weergeven, en volgende winter zodra de XBMC en hardware ontwikkelingen wat uitgekristalliseerd zijn weer een media player op XBMC te nemen.

Ik heb getwijfeld een Atom/ION2 nettop te kopen, daar draait XBMC live super op, en is een erg populaire optie. Echter ION2 schijnt geen HD audio te ondersteunen, dus binnen een jaar zit je met een verouderde HTPC. Andere optie was met mITX kastje en moederbord een klein HTPC' tje samen te stellen waar je later een nieuwe grafische kaart in kan steken met HD audio mogelijkheid zodra XBMC dit ondersteund. Echter dit is een dure, een qua lawaai (fans) niet meest aantrekkelijke optie.

Uiteindelijk besloten een simpel media playertje te nemen, gezien het voorgenomen tijdelijke gebruik. Na wat rondpluizen leken de AC Ryan PlayOn! HD Mini2 en de Mede8er MED400x mij aantrekkelijke opties. Minder geavanceerd dan de Sigma gebaseerde media players, maar net wat goedkoper, en lekker compact en stil zonder HD en fan.
De AC Ryan kon ik nergens zo snel krijgen en hoor toch wel veel klachten over de firmware en ondersteuning, dus vandaag even een Mede8er opgepikt. Winkel heeft een 14 dagen 'geen gezeur' retour regeling, dus nu 2 weken om een beetje met het ding te spelen, en anyway voor 99 EUR kan je er niet echt een buil aan vallen.

Eerste indrukken, heel karig qua menu's etc als je XBMC gewend bent! Maar waar het om gaat, 1080p en HD audio weergeven gaat vrij goed. Alleen probleem gehad met een hoge bitrate mkv met DTS-HD MA, m2ts streams lijkt goed te gaan.







Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

skank1

Zelf de grote broer 500X in bezit gehad, en dan toch overgestapt op een dune ;) meer mogelijkheden.
Maar voor die prijs zal je er ongetwijfeld veel plezier aan hebben !
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Bolle

Ja, het zou ook niet mijn permanente streamer moeten zijn, daar is deze te beperkt voor. Maar om me over de zomer te helpen (kijk je toch minder) en volgende winter weer iets op XBMC te bouwen, prima!
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

De ATC SCM11 en SCM40 luidsprekers, Marantz AV7005 processor en de Logitech Squeezebox Touch staan op Stereophile Recommended Components 2012!
http://www.stereophile.com/content/2012-recommended-components
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Na een aantal jaren in het buitenland zit ik nu weer even in Nederland, aangezien de huidige pandemie helaas een flinke impact heeft op mijn industrie (watersport & toerisme). Ik had gelukkig mijn huis in Amsterdam aangehouden en kon daar zo weer in terug, en ben lekker aan de slag gegaan als freelancer in mijn oude werkveld (Sales & Marketing ICT).


Mijn oude 'buurt' (met een tropische storm op komst...)


En huidige 'buurt'

Beide erg mooi!  :smile:

Weer terug in mijn huis heb ik mijn oude HT set weer neergezet. Op een interconnect plug die ik even moest solderen deed alles het weer gewoon prima na een aantal jaren in opslag. Een goed geluid was toch een van de weinige 'materiele' zaken die ik af en toe een beetje gemist had. Erg fijn weer lekker muziek in goede kwaliteit te horen.

Mbt mijn hoofdset heb ik eigenlijk niks veranderd en nog erg tevreden mee. Ja, met een 1080p TV en AV pre niet meer helemaal up-to-date. En mijn eerdere opmerkingen dat ik nog eens een goede stereo pre wil blijft staan omdat de Marantz AV7005 niet super is in stereo blijven ook staan. Maar vooralsnog ben ik er tevreden mee en hebben andere zaken prioriteit.

Het enige waar ik wat 'achterstallig onderhoud' heb verricht is met mijn servers en streaming set-up.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis