4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Started by fgroen, May 11, 2005, 11:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sander Sassen

Fokke,

Knutsel dat netfilter er aub. weer even uit, da's d'r eentje met een Y-tap, dwz. condensatoren naar aarde. Nu krijg je een berg storing etc. uit 't net vrolijk weer terug je kast en je massa in en da's nu juist niet de bedoeling. Wat je beter kunt gebruiken is een netfilter dat voldoet aan medische specificaties, deze zijn namelijk niet voorzien van een Y-tap. Als je toch bezig bent aub. even de draden van en naar de trafo's in elkaar twisten en zo kort mogelijk op de gelijkrichters aansluiten. In de lus secundaire wikkeling > gelijkricht diodes loopt namelijk flink wat HF en zodoende straalt dit ook flink, je moet dus deze lus zo klein mogelijk zien te houden. Gebruik ook bij voorkeur geen krimpconnectoren en klemcontacten maar soldeer e.e.a. vast aan de faston's en direct in de print.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

fgroen

Quote from: Sander Sassen on February  5, 2007, 11:59:16
Fokke,

Knutsel dat netfilter er aub. weer even uit, da's d'r eentje met een Y-tap, dwz. condensatoren naar aarde. Nu krijg je een berg storing etc. uit 't net vrolijk weer terug je kast en je massa in en da's nu juist niet de bedoeling. Wat je beter kunt gebruiken is een netfilter dat voldoet aan medische specificaties, deze zijn namelijk niet voorzien van een Y-tap. Als je toch bezig bent aub. even de draden van en naar de trafo's in elkaar twisten en zo kort mogelijk op de gelijkrichters aansluiten. In de lus secundaire wikkeling > gelijkricht diodes loopt namelijk flink wat HF en zodoende straalt dit ook flink, je moet dus deze lus zo klein mogelijk zien te houden. Gebruik ook bij voorkeur geen krimpconnectoren en klemcontacten maar soldeer e.e.a. vast aan de faston's en direct in de print.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Hee Sander,

Dank voor de suggesties. Heb jij een netfilter waarmee je goede ervaringen hebt?

De koppeling naar aarde is puur aan de primaire kant. De signaal aarde is helemaal los van de kast. Maakt het dan ook nog uit? Ik heb dit filter van THEL gekocht en volgens hun richtlijnen aangesloten.

Ik zal in ieder geval wel even de powerlines twisten en snoeien om storing te onderdrukken. Ik moet zeggen dat het ding desalniettemin echt stil is.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Fokke,

Zie onderstaande url voor een geschikt kandidaat. Schaeffner levert overigens diverse medische net filters, die zijn te herkennen aan de 'B' toevoeging aan 't typenummer. Onderstaand filter is een zgn. multistage filter, prima geschikt voor gevoelige apparatuur zoals voorversterkers etc.

Schaeffner FN2090B-1-06
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=1304864

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Audiofiel

Quote from: fgroen on February  5, 2007, 11:44:11
Et voilà: de nieuwe balanced inputs. Als ik de Cinch-inputs wil gebruiken, zal ik XLR "dongels" in de balanced inputs moeten steken waarbij pootje 1 en 2 zijn kortgesloten, om de negatieve ingang aan nul te leggen. Ik had dit ook met een schakelaartje op kunnen lossen, "but I couldn't be bothered".  ;D

Bedoel je niet pootje 1 en 3? ???

Normaliter is 1 massa, 2 + en 3 –. Of is jouw filter inverterend opgebouwd?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Quote from: Sander Sassen on February  5, 2007, 13:48:33
Fokke,

Zie onderstaande url voor een geschikt kandidaat. Schaeffner levert overigens diverse medische net filters, die zijn te herkennen aan de 'B' toevoeging aan 't typenummer. Onderstaand filter is een zgn. multistage filter, prima geschikt voor gevoelige apparatuur zoals voorversterkers etc.

Schaeffner FN2090B-1-06
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=1304864

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Thanks Sander. Ik zal er eens achter aan.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Quote from: Audiofiel on February  5, 2007, 13:58:55
Bedoel je niet pootje 1 en 3? ???

Normaliter is 1 massa, 2 + en 3 –. Of is jouw filter inverterend opgebouwd?

Je hebt gelijk. Het is gewoon volgens de normale aansluitingen. Thanks.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

xsmid4

nice work! but the screws inside the toroid transformers isn't good thing, use better some plastic screws ;)

fgroen

Quote from: xsmid4 on February  8, 2007, 14:50:06
nice work! but the screws inside the toroid transformers isn't good thing, use better some plastic screws ;)

Thanks.  8)

The screws are special anti-magnetic screws that came with the transformers. In your opinion, how could metal screws be harmful with a toroid transformer? As far as I'm aware, I've always seen these kind of transformers bolted to the chassis with a metal bolt.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

xsmid4

#533
Then it's ok. Some screws can be magnetic and saturate like coil core. It can potentially create some DC and causes problems.

fgroen

Afgelopen week-end weer een ervaring rijker: Audiofiel kwam langs om eens naar de monsters te luisteren, en had meteen wat spullen meegenomen in zijn bus. Naast een Standesign audiorack (dat bij mij is blijven staan onder begeleiding van een kudde koningspinguins  ;)) had hij ook een paar Bryston 10b's bij zich. Mooi vergelijk met de THEL.

Na eerst een tijdje met de THEL geluisterd te hebben werden de Brystons in stelling gebracht. We moesten een beetje klooien om de balanced outputs op de RCA inputs van de Classé aan te sluiten, maar Audiofiel had voldoende Madrigal HPC kabel meegenomen.

Bij de eerste CD (Carmignola) wist ik het al: veel meer ruimtelijkheid. De vioolspeler stond vooraan op het podium, en was veel tastbaarder aanwezig. Het klavercimbel dat met het THEL filter een beetje op de achtergrond stond mee te murmelen stond nu ineens precies afgetekend een aantal meters naar achter en was net zo tastbaar als de hoofdviool. Afzonderlijke instrumenten waren met de Bryston veel beter te volgen. Wow. Hier zit dus duidelijk ruimte. Het THEL filter lijkt nu een beetje de bottleneck van mijn systeem.

De Bryston ruiste wel wat harder dan de THEL. Ook het geluidsbeeld stak iets anders in elkaar. De aanzet van geluiden was wat feller. Bij het ge-eikte "temptation" van Diana Krall ontlokte dat bij mij de opmerking dat ik kwa klank het THEL filter iets makkelijker vond klinken. Maar ja, die ruimtelijkheid....

Kortom, ik ben hier weer behoorlijk onrustig van geworden.  :-\

Tijd om eens een zoektocht te gaan plegen in aktieve filters. De DEQX staat ook nog steeds op mijn lijstje om een keer te beluisteren.

Ik zal ook eens die kerels van THEL eens doorzagen over hun produkt....  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

PaulSQ

Misschien is er wel iets te vinden over het modden van de Thel, andere opamps, weerstanden en condensatorjes bijvoorbeeld?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Audiofiel

Over het gezellige bezoek en de mooie speakers zal ik nog een stukje schrijven zodra ik even wat meer tijd heb. Vooralsnog een korte reactie:

Quote from: fgroen on February 12, 2007, 16:47:24
Bij de eerste CD (Carmignola) wist ik het al: veel meer ruimtelijkheid. De vioolspeler stond vooraan op het podium, en was veel tastbaarder aanwezig. Het klavercimbel dat met het THEL filter een beetje op de achtergrond stond mee te murmelen stond nu ineens precies afgetekend een aantal meters naar achter en was net zo tastbaar als de hoofdviool. Afzonderlijke instrumenten waren met de Bryston veel beter te volgen. Wow. Hier zit dus duidelijk ruimte. Het THEL filter lijkt nu een beetje de bottleneck van mijn systeem.

En dan hadden we nog maar die simpele HPC kabel er tussen zitten... ;)

De ruimtelijkheid was duidelijk te horen in alle dimensies, dus: breder, hoger maar vooral veel dieper. Daarnaast was de doortekening van de afgebeelde instrumenten gewoon een stuk duidelijker.

QuoteDe Bryston ruiste wel wat harder dan de THEL. Ook het geluidsbeeld stak iets anders in elkaar. De aanzet van geluiden was wat feller. Bij het ge-eikte "temptation" van Diana Krall ontlokte dat bij mij de opmerking dat ik kwa klank het THEL filter iets makkelijker vond klinken. Maar ja, die ruimtelijkheid....

Ik herken precies wat jij ervaarde bij Diana Krall. Die fellere aanzet had ik ook. Alleen vind ik dat juist mooier, er hoort naar mijn idee wel een beetje felheid in te zitten. De Thel is dan bijna te 'lief'.

QuoteKortom, ik ben hier weer behoorlijk onrustig van geworden.  :-\

Dat was helemaal niet de bedoeling, Fokke. Misschien had ik ze beter thuisgelaten. ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Quote from: Audiofiel on February 13, 2007, 08:35:31
Dat was helemaal niet de bedoeling, Fokke. Misschien had ik ze beter thuisgelaten. ???

Nee, ik ben blij dat je ze hebt meegenomen. Die onrust maak ik zelf en daar hoef je je niet schuldig over te voelen.  8)

Het heeft voor mij weer een pad geopend om weer een stap verder te gaan. Soms moet ik een "kick in the butt" hebben om uit mijn comfort-zone te komen. Dus dank je wel daarvoor.

Ik kijk uit naar de rest van je bevindingen..
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

#538
Hoewel het al langer op de agenda stond, kwam het er pas vorige week van om bij Fokke langs te gaan in zijn nieuwe huis. Deze forumgenoot heeft het goed voor elkaar. Je kunt geen kamer binnenlopen of er staat wel een stereosetje te spelen met een paar door hem zelfgebouwde luidsprekers. :o


In de huiskamer staat een Densen een speciale ScanSpeak A4 versie van prik te voorzien, aangestuurd door een Proceed loopwerk. Qua uiterlijk lijkt de proceed nog het meest op een of ander eenvoudig vierkant midisetje, maar ondertussen is het een zeer potente CD-speler. De akoestiek is niet bijzonder gunstig in deze kamer; het klinkt een beetje hard allemaal. Maar zeker niet verkeerd, het is een setje waarvan Fokke zegt dat hij er prima mee zou kunnen leven, als dat noodgedwongen zou moeten. Ik kan niet anders dan het met hem eens zijn. Het klinkt heel erg gemakkelijk, het maakt gewoon muziek. De speakers zijn bijzonder vraai afgewerkt met gespiegelde vogeloogjes fineer. Wel zijn ze extreeeeem diep, de exacte maten weet ik niet meer maar ze lijken wel een meter diep! Ik krijg de neiging om de speakers een kwartslag te kantelen... ;D


En dan de echte luisterplek... Dat is wel even andere koek. Een heuse eigen luisterkamer met middenin de twee aandachtstrekkers: de Avalon clonen met de Eton woofers. Het is een zeer bekende vorm die naast Avalon wordt toegepast in diverse zelfbouwontwerpen. Vaak ogen deze speakers vrij groot en lomp, vind ik. Deze dus ook, maar Fokke heeft er wel een heel fraai frontje voor gemaakt. In tegenstelling tot de meeste andere kasten die ik heb gezien, heeft hij op een speelse manier er een diepe V aan de onderkant van gemaakt. Het ontlokt bij mij de opmerking dat het net lijkt alsof de speaker een stropdas omheeft. Ook qua fineer gaat deze speaker 'in het net'. Ook hier weer de prachtige gespiegelde vogeloogjesfineer, afgemaakt met een aantal lagen Danish Oil waardoor het extra diep lijkt. :-*


Midden tussen de speakers staat de stereoset. De stoere Wadia stuurt de Mark Levinson 28 aan, waarna de zelfbouw Thel crossover de tweemaal 3 eindversterkers van de Classé CAV-150 aanstuurt. Ik vind het toch altijd weer leuk om te zien dat apparatuur waar ik ooit zelf veel van heb genoten nu enthousiast bij anderen wordt gebruikt om lekker te genieten van muziek.

Al bij de eerste noten valt op dat dit echt totaal andere speakers zijn dan de vorige kasten. Viel mij een jaar geleden van alles op aan het geluid; het geluid van deze speakers is gewoon heel erg 'af'. Ik moet vooropstellen dat ik niet een overdreven liefhebber ben van speakers met keramiek. Vaak valt het geluid mij iets tegen; mijn gehoor ergert zich soms aan de klank van het midhoog dat soms een beetje 'glazig' over komt. Dat had ik onlangs bij de Kharma demonstratie ook, waarbij alle dure systemen uit keramiek drivers zijn opgebouwd. Het geeft weliswaar veel detail prijs, maar komt op mij ook over als een irritant soort vervorming, wat zich kenmerkt in het feit dat je elkaar op hogere volumes moeilijk kunt verstaan. Nu ben ik op dat laatste punt wel wat verwend door mijn electrostaten waarbij dat juist goed mogelijk is. Maar ik heb met die 'keramiek-vervorming' in ieder geval veel eerder last van luistermoeheid dan met andere drivers. :-\


Gek genoeg ervaar ik dat 'harde' bij de speakers van Fokke nauwelijks. Het geluid komt lekker los, de bassen zijn (errrrug) diep en strak, het midden is vrij neutraal en het hoog totaal niet hard. De zeem kan thuis blijven, want hier is niets glazigs aan. Dit is de meest vriendelijke 'keramiek' luidspreker die ik tot nog toe heb gehoord. Misschien niet helemaal mijn smaak, maar dat terzijde. Wellicht doet de actieve aansturing met Fokke's Thel+Classé daar ook wel een hoop aan. Je hebt immers geen passieve filteronderdelen in de (signaal)weg zitten nadat er is (eind)versterkt.





Uiteraard staan de Avalon klonen opgesteld met een enorme toe-out. Ja zeg... uiteraard... waarom is dat eigenlijk zo? Is dat nu echt nodig voor het geluidsbeeld? Ik denk dat ze best wat meer op de luisterplek mogen worden gericht eigenlijk. Je krijgt nu wel een heel breed geluidsbeeld, maar je hebt wel minder diepte. Het is zeg maar wat minder 'intiem'. Bij mij thuis hebben sommige mensen het trouwens andersom, die willen de speakers juist horen in een wat bredere opstelling. Het zal dus ook een kwestie van smaak blijven. Helaas hebben we er niet mee geëxperimenteerd, ik was wel benieuwd geweest naar het verschil. ::)


Na een hoop bijkletsen en muziek luisteren, besluiten we de door mij meegebrachte Bryston 10B crossovers eens een kans te geven om het om te nemen tegen de zelfbouw Thel. Ik ben lang op zoek geweest naar deze crossovers, die slechts af en toe op de tweedehands markt te vinden zijn. Bryston voert ze al heel erg lang (bijna 20 jaar) in ongewijzigde vorm. Helaas is de prijs niet ongewijzigd, want toen ze uitkwamen kostten ze (omgerekend) dik 1400 euro, maar sinds een aantal jaren moet je dat bedrag verdubbelen. De 10B is een high end stereo 2-weg crossover dat ook schakelbaar is als mono 3-weg. Voor deze speakers gebruiken we daarom twee van deze crossovers, elk als 3-weg mono.

Al bij de eerste tonen verraden de speakers een ruimtelijke afbeelding die wel 2x zo groot lijkt. Vond ik het beeld met de Thel toch aan de kleine kant, nu is die beperking helemaal weg. Het geluid beeldt nu breder dan de speakers af, maar ook hoger, waar de Thel het beeld juist afkapte. Het meest opvallend is voor mij de diepte in het beeld, het gaat nu door tot voorbij de ruiten in de achtermuur. Naast de diepte is er wel meer veranderd in het geluid: ik vind de klanken natuurlijker klinken en de instrumenten zijn beter te onderscheiden. Ook de dynamiek en attack lijken toegenomen. Poeh! Dit verschil ervaar ik eigenlijk nog groter dan de vorige keer dat ik bij Fokke luisterde en het verschil mocht horen tussen de Wadia (ingesteld als voorversterker) direct op de Classé eindversterker en dezelfde opstelling met de Levinson er tussen. Het lijken wel andere speakers geworden!





We wisselen een aantal keren tussen de Thel en de Brystons en bij iedere wisseling valt het op: het beeld is veel opener en ook luchtiger met de Canadezen er tussen. De verandering is natuurlijk het grootste bij terugschakelen naar de Thels; ik mis dan gewoon een stuk emotie. Het lijkt ook wel alsof de Thel alles een beetje te 'lief' maakt: je hoort geen scherpe randjes, ook niet waar ze wel horen te zijn. Nadat we constateren dat het inmiddels al bijna 2 uur 's nachts is, besluiten we de boel weer af te koppelen. Ik constateer dat de Avalon klonen een bijzonder fraaie en volwassen speaker is, met een aangename klank waar lang naar te luisteren is. :D


Het was een gezellige avond en een zeer interessante luisterervaring. Ik heb nog niet eerder een direct vergelijk kunnen beluisteren tussen twee crossovers in een actief systeem en had ook niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. Het enige nadeel van dit soort luistersessies is dat het nogal duidelijk blootlegt waar de zwakke plekken zitten: dat is overduidelijk bij Fokke het crossover. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Gaaf dat zo'n 'off-the-shelf' Bryston 10B zo goed werkt! 8)

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk te lezen...ik gebruik de Bryston vanaf 70Hz naar beneden en ben ZEER tevreden over de regelmogelijkheden...

Hoewel ik een figuur van "Set And Forget"  ben...is het een welkome mogelijkheid als er weer een gemodificeerd apparaat terugkomt....dan is het zeer cool dat je de dB's kunt regelen binnen de Herzen.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Wow!  :o

Mooi relaas Arjen! Dank je wel.

Ik vond het heel leuk om je over de vloer te hebben, het was inderdaad al een hele tijd geleden dat we elkaar gesproken hadden.

Quote from: Audiofiel on February 15, 2007, 12:42:54

Wel zijn ze extreeeeem diep, de exacte maten weet ik niet meer maar ze lijken wel een meter diep! Ik krijg de neiging om de speakers een kwartslag te kantelen... ;D

ong. 45 cm.  ;) Ze lijken inderdaad diep omdat het baffletje zo klein is.  :D

Quote from: Audiofiel on February 15, 2007, 12:42:54
Viel mij een jaar geleden van alles op aan het geluid; het geluid van deze speakers is gewoon heel erg 'af'.

Inderdaad: met de oude speakers was inderdaad van alles aan de hand. Beetje te ongebruikelijke keuzes mijnerzijds.  ;)

Quote from: Audiofiel on February 15, 2007, 12:42:54
Uiteraard staan de Avalon klonen opgesteld met een enorme toe-out. Ja zeg... uiteraard... waarom is dat eigenlijk zo? Is dat nu echt nodig voor het geluidsbeeld? Ik denk dat ze best wat meer op de luisterplek mogen worden gericht eigenlijk. Je krijgt nu wel een heel breed geluidsbeeld, maar je hebt wel minder diepte.

Ik zal hier inderdaad nog eens mee experimenteren. Met meer toe-in wordt het geluidsbeeld nog iets kleiner, maar waarschijnlijk gaan daardoor de zijwanden ook wat minder meespelen. In eerste instantie had ik ze parallel staan, maar dat werkte totaal niet.

Wellicht wordt dat nog eens een avondje experimeteren?  ;)

Quote from: Audiofiel on February 15, 2007, 12:42:54
Het was een gezellige avond en een zeer interessante luisterervaring. Ik heb nog niet eerder een direct vergelijk kunnen beluisteren tussen twee crossovers in een actief systeem en had ook niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. Het enige nadeel van dit soort luistersessies is dat het nogal duidelijk blootlegt waar de zwakke plekken zitten: dat is overduidelijk bij Fokke het crossover. ;)

Helemaal mee eens.  8)

Nogmaals dank dat je die dingen mee hebt genomen. Het was voor mij een heel waardevolle ervaring. Ik had er op voorhand een beetje weerstand tegen om daarnaar te kijken, en dat is meestal al een veeg teken aan de wand dat ik stiekum wel weet dat het beter kan...

Zoals reeds gezegd: de zoektocht is weer geopend.  ;D

Naast een hele boel PA en studio achtige apparaten zijn er weinig actieve "general purpose" crossovers voor serieuze hifi toepassingen te vinden. De Bryston is naast een paar DIY oplossingen de mij enige bekenden. Op het DSP vlak is de spoeling ook dun. De DEQX is een mogelijkheid, alsmede het DIY boardje van www.groundsound.com. Hoe ik dat laatste echter moet plaatsen kwa kwaliteit is me niet helemaal duidelijk. Apparaten als de Behringer vallen voor mij af, die missen kwaliteit.

Rudo komt binnenkort een keer langs met een DEQX onder zijn arm... Dat stond al een hele tijd op het To Do lijstje, dus daarmee moet ik even voort maken.

Arjen, zoals je weet hebben we een bezoekregeling voor je (ex-)kindjes afgesproken, dus tot de volgende keer zou ik zeggen.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Was ik nog vergeten te zeggen:

Wat me opviel was dat ondanks dat de Brystons beperkter zijn kwa instellen dan de THELs (vooral het instellen van de volumes van de kanalen, dat gaat met stappen van 1dB), dit verder geen negatieve gevolgen heeft gehad voor het correct instellen van de Brystons. Het was eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Gewoon de gewenste signaal niveaus afronden naar de dichst bijzijnde hele waarde en klaar is kees.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

Quote from: fgroen on February 15, 2007, 14:22:49
Naast een hele boel PA en studio achtige apparaten zijn er weinig actieve "general purpose" crossovers voor serieuze hifi toepassingen te vinden. De Bryston is naast een paar DIY oplossingen de mij enige bekenden. Op het DSP vlak is de spoeling ook dun. De DEQX is een mogelijkheid, alsmede het DIY boardje van www.groundsound.com. Hoe ik dat laatste echter moet plaatsen kwa kwaliteit is me niet helemaal duidelijk.

Die groundsound ziet er wel erg digitaal en minder high end uit als ik het zo bekijk:



QuoteApparaten als de Behringer vallen voor mij af, die missen kwaliteit.

Helemaal mee eens. Behringer is eerder hifi. Voor alleen laag filteren eventueel nog toepasbaar, maar voor de rest totaal niet serieus te nemen. Die Bryston heeft bijvoorbeeld discrete opamps (gewone transistoren dus) aan boord.

QuoteRudo komt binnenkort een keer langs met een DEQX onder zijn arm... Dat stond al een hele tijd op het To Do lijstje, dus daarmee moet ik even voort maken.

Interessant om te proberen! Wordt hier niet alle signaal eerst A-D en dan weer D-A omgezet? Ik ben benieuwd in hoeverre je daar een negatief effect van zou merken. Waarschijnlijk ga je dan van de Wadia direct digitaal de DEQX in?

QuoteArjen, zoals je weet hebben we een bezoekregeling voor je (ex-)kindjes afgesproken, dus tot de volgende keer zou ik zeggen.  ;)

LOL ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: fgroen on February 15, 2007, 14:36:55
Was ik nog vergeten te zeggen:

Wat me opviel was dat ondanks dat de Brystons beperkter zijn kwa instellen dan de THELs (vooral het instellen van de volumes van de kanalen, dat gaat met stappen van 1dB), dit verder geen negatieve gevolgen heeft gehad voor het correct instellen van de Brystons. Het was eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Gewoon de gewenste signaal niveaus afronden naar de dichst bijzijnde hele waarde en klaar is kees.

Ja, dat was inderdaad opvallend. Kennelijk komt het niet zo extreem precies. En opvallend dat het puur gebruiken van het onderlinge verschil in rendementscijfers al direct een goed resultaat geeft! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Ik heb inmiddels die DEQX gevonden op internet. Ze noemen het zelf een 'Loudspeaker, Room and Recording Correction Preamp/Crossover'. Hij kan dus een hele hoop!



Wat kost zoiets eigenlijk?javascript:void(0);
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Rudo komt aanstaande maandag op bezoek met de DEQX. Ik ben echt retebenieuwd. 8)

De DEQX krijgt inderdaad digitaal signaal voor zijn kiezen, direkt uit de Wadia.

Als de DEQX de uiteindelijke keuze wordt, komt er tevens ook nog een analoge koppeling naar de DEQX, voor mijn platenspeler. Ik ben weer helemaal verliefd op dit medium. Afgelopen weekend het ik een AR draaitafel met Linn Basik+ arm en Ortofon MC20Super element op de kop getikt. Tevens een Pro-ject Phonobox II prepre en een paar audiofiele LP's, te weten Echos van Pink Floyd op 4 x 180 grams LP's en Modern Cool van Patricia Barber op 3 x 45RPM LP's. Vooral dat laatste is ronduit waanzinnig.

Quote from: Audiofiel on February 15, 2007, 15:10:46
Ik heb inmiddels die DEQX gevonden op internet. Ze noemen het zelf een 'Loudspeaker, Room and Recording Correction Preamp/Crossover'. Hij kan dus een hele hoop!



Wat kost zoiets eigenlijk?javascript:void(0);

In Europa zwalkt de prijs voor een DEQX 2.6P rond de 3300 Euro. Ik verwacht dat het in Nederland niet veel anders is.

Dus... Volgende week is er meer te zeggen. 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroenkv

Begrijp ik nu goed dat je een actief filter gebruikt zonder correcties??

fgroen

Quote from: jeroenkv on March 13, 2007, 19:00:34
Begrijp ik nu goed dat je een actief filter gebruikt zonder correcties??

That's correct.  ;D

Dat THEL filter is botweg 24dB/oct filterhellingen, voor de rest niets.

Omdat de gebruikte units relatief vlak zijn in hun operationele band, is dat ook niet zo'n probleem.

Als je units zou gebruiken met allerlei bergen en dalen in de frequentierespons dan zit je met een serieus probleem... Aan de andere kant denk ik dan ook dat een beetje de frequentiecurve vlakken niet de oorzaak van die bergen en dalen wegneemt, en derhalve maar een lapmiddel is. (bijvoorbeeld een piek in de frequentiecurve die wordt veroorzaakt door een cone breakup: als je de piek met een notch platslaat, verminder je weliswaar de excitatie van de cone breakup, maar de conbreakup is daarmee niet verdwenen, hij wordt alleen met minder energie aangeslagen.)

Als ik zou moeten kiezen tussen units die een nette overdrachtsband hebben, en units die allerlei toestanden in de overdrachtsband hebben, kies ik voor de vlakke units, ook in een passief systeem. Alle correctienetwerken die toegevoegd moeten worden om de boel een beetje te fatsoeneren verminderen de totale performance van het systeem.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

Welkom thuis Fokke! 8) Hoe waren de wittebroodsweken? :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.