Ben een weekje niet online geweest vanwege herfstvakantie. Tussen de bedrijven bezig geweest met de speakers, en ze zijn nu AF! Ze spelen.

Heb uiteindelijk 7 lagen Danish Oil erop gesmeerd, twee lagen met resp. korrel 600 en korrel 1200 schuurpapier. Aalglad worden ze ervan, die kasten.
Daarna (dat was afgelopen vrijdag) de units erin gemonteerd. Een strijkplank is daarbij heel handig:

En het resultaat:
TADAAA

Een paar close-ups:

Mighty mouse:

Zijkant:

De dieptewerking van het fineer is echt fenomenaal.

Echt supervet.
Die bassunits geven de speaker wel een "dikke buik" maar dat is slechts van korte duur, omdat ik in het week-end ook de frontjes afgemaakt heb.
Ik heb uiteindelijk het gat voor de tweeter gevuld met schijfjes naaldvilt:

Ik heb voordat ik de boel vastlijmde er even naar zitten luisteren, en met vilt lijkt het hoog ahw. losser te komen dan zonder. Ook vind ik het met vilt en frontjes fijner klinken dan zonder frontjes, er komt wat meer rust in het geluidsbeeld.
Daarna de fronten bespannen met doek. Eerst een rups hotmelt op de randen van het front aangebracht (aan de achterkant natuurlijk..) en dan met de strijkbout het textiel vastsmelten. Werkelijk fantastisch gaat dat. De tacker blijft voortaan in de kast liggen. Dank Ruud voor deze methode.

Dus het final result ziet er zo uit:

Een stuk minder zwanger dan zonder frontjes.

Nog een paar plaatjes van de achterkanten:

Misschien moet ik nog een paar chique typeplaatjes erop zetten...

Momenteel staat de boel de hele dag te spelen om in te spelen. De eerste indrukken waren een beetje ontluisterend, Bonkend laag, rauw, totaal niet betrokken, terughoudend etc. Toch ook meteen al goede kanten die heel veel potentieel laten zien. Veel detail, niet kil, rustig. Als die dingen loskomen weet ik niet waar het einde is.

Voorlopig moet ik nog maar even een berg geduld hebben.
Het is wel een beetje een dubbel gevoel. Ongeveer anderhalf jaar mee bezig geweest. En nu is het dan zover. Toch is er nog wel wat werk aan te doen. Daarover later meer.

Grtz, Fokke.