4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Started by fgroen, May 11, 2005, 11:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robbo

Met flits is het verschil altijd schokkend.   De lichtinval op de facetten is immers anders dan op het front ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

citaat:
Ik moet zeggen dat het echte fineer echt een stuk mooier is dan het Lignaflex. Het verwerken is wel een suk lastiger, omdat Lignaflex door de papieren rug en veel dunnere houtlaag makkelijker langs de kanten te trimmen is. Met echt fineer moet je veel meer oppassen hoe de nerf loopt, ander verdwijnt je Stanley-mes echt je werkstuk in...   
Met genoest Esdoorn loopt de nerf echt alle kanten op, dus zeker met kanten die in dezelfde richting liggen als de hoofdrichting van de nerven, is het echt oppassen geblazen.

Toekomstige projekten worden alleen nog maar met echt fineer gedaan. (de komende twee wel in ieder geval, daarvoor heb ik het fineer al liggen... 


Ho even Fokke

Je maakt een klein denkfoutje...het LIJKT mooier....dit is te wijten aan het feit dat de lignaflex al behandeld is.
Straks als je speaker helemaal klaar is zie je geen verschil....enfin je kunt het tzt bij mij in levende lijve aanschouwen.... ;)

Het heeft vooral te maken met schuren en persen...het lijkt een beetje "doodser"  geworden.......maar het komt allemaal goed... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

sphere

Eh, volgens mij begrijp jij hem verkeerd Erik, hij zegt dat hij fineer mooier vindt dan Lignaflex.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Erik van Voorst (in memoriam)

nee ik begrijp hem prima...doordat het echte fineer onbehandeld is lijkt er meer leven in te zitten....pas na de totale bewerking op de speaker zie je het verschil absoluut niet meer...... :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#429
Even een foto...dat zegt meer dan......

Zijkant Ligne en de facet en grille-strips  "echt"....trust me  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

sphere

Het staat er nu net alsof behandeld fineer minder mooi is dan onbehandeld :)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Erik van Voorst (in memoriam)

Dat wordt ook bedoeld (in ieder geval door mij)  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Quote from: Erik van Voorst on September 25, 2006, 22:57:06
nee ik begrijp hem prima...doordat het echte fineer onbehandeld is lijkt er meer leven in te zitten....pas na de totale bewerking op de speaker zie je het verschil absoluut niet meer...... :)

Dat zou heel goed kunnen. Het echte fineer lijkt nu al heel veel diepte te hebben, terwijl het lignaflex inderdaad een beetje flets is.

Misschien ben ik wel erg gecharmeerd van echt fineer na mijn bezoekje aan de fineerzolder van de Arnhemse fijnhouthandel....  ;D

By the way... Esdoorn is grappig spul. Als je het afschuurt met middelfijn schuurpapier (P180-P240) polijst je het al bijna, het begint gewoon te glimmen.  8) Ik ben benieuwd hoeveel olie er dan nog ingaat. Kwestie van uitproberen op mijn proefstukje...  :)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Tja...vergeet nooit dat het ligna ook ECHT fineer is maar op een papierondergrond is gelijmd en geperst..
Het zit uiteindelijk gewoon tussen je oren.....

De verlijming en bewerking van onbehandeld fineer zoals esdoorn en met name gesuikerde is behoorlijk moeilijk (vooral) op grotere vlakken dus wees gewaarschuwd... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Shorty

[off-topic] Met de magneten die je overhoudt kun je ook leuke isolatie-platform experimenten uithalen  :) [/off-topic]

VrGr,

Bart J.

fgroen

Dat is inderdaad behoorlijk off-topic, Bart.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Quote from: Shorty on September 26, 2006, 16:17:46
[off-topic] Met de magneten die je overhoudt kun je ook leuke isolatie-platform experimenten uithalen  :) [/off-topic]

VrGr,

Bart J.

Heb ik idd ook aan zitten denken (ik heb er ook 60 thuis liggen) alleen was bang dat zo'n grote hoveelheid magnetisme een behoorlijke invloed heeft op het component.

Shorty

#437
QuoteHeb ik idd ook aan zitten denken (ik heb er ook 60 thuis liggen) alleen was bang dat zo'n grote hoeveelheid magnetisme een behoorlijke invloed heeft op het component.

Toch wordt het zelfs toegepast in het Continuum Castellon draaitafelplatform ($25.000 voor alleen het rek....) en zelfs in de lagering van het Caliburn draaitafelplateau!  :o En er bestaat een Italiaanse fabrikant die magnetisch geveerde platforms maakt...

VrGr,

Bart J.

fgroen

Genoeg over magneetjes.  >:D

Gister het fineren van de tweede kast afgemaakt (nummer I).



De strijkbout kan weer terug naar de stijkplank (voorlopig..  >:D)

Nog even een paar bevindingen: Omdat die facetten van die kleine vlakjes zijn dacht ik: "ik gebruik wel een kwast". Gaat ook, maar de lijmlaag wordt dikker. Daardoor droogt het langzamer, en het echte fineer gaat echt helemaal rond staan. Toen nog een facetje gedaan met de Bison lijmkam, maar dat was om dezelfde reden geen succes, met daarbij nog de vervelende eigenschap dat een lijmkam geen lijm absorbeert, dus dat was relatief gesproken een bende.

Uiteindelijk ben ik daardoor tot de conclusie gekomen dat je icm de strijkboutmethod gewoon een lakrollertje MOET gebruiken. Ik doe het in ieder geval niet anders meer. Met het rollertje is de lijmlaag zo dun, dat het echte fineer gewoon recht blijft (trekt absoluut niet krom). Daardoor gaat het opstrijken ook veel eenvoudiger en door veel minder spanning in het hout is de kans op breuk veel kleiner.

Dit week-end een beetje druk met verjaardagen, maar met een beetje mazzel krijg ik wel wat freeswerk gedaan. Ik wil in ieder geval de sokkel onder de tweede kast hebben.  8)

Qua freeswerk denk ik dat ik niet veel verder kom dan het maken van de freesmal voor de tweeter. Dat wordt even een precies priegelklusje...   :D

De laatste loodjes zijn nu werkelijk aangebroken...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Fokke,

QuoteQua freeswerk denk ik dat ik niet veel verder kom dan het maken van de freesmal voor de tweeter. Dat wordt even een precies priegelklusje...   

Ik riep 't al eerder, maar ga 't gewoon nog eens herhalen, maak ALSJEBLIEFT en proefstuk voordat je de feitelijke mal plus frees in je kasten zet. Zorg ook voor een stuk bescherming voor je fineer, de voet van je frees krast namelijk altijd enigzins.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Quote from: Sander_Sassen on September 29, 2006, 10:37:58
Fokke,

Ik riep 't al eerder, maar ga 't gewoon nog eens herhalen, maak ALSJEBLIEFT en proefstuk voordat je de feitelijke mal plus frees in je kasten zet. Zorg ook voor een stuk bescherming voor je fineer, de voet van je frees krast namelijk altijd enigzins.

Dank Sander voor je bezorgdheid.  :)

Ik ga alle gaten eerst in een proefstuk frezen, net zolang totdat het perfect is. Alleen als ik het heel zeker weet, zal de frees (na waarschijnlijk 10 keer geslikt en op mijn kop gekrabt te hebben) het werkstuk ingaan. Mijn cirkelmal is uitgevoerd met draadeinden, dus ik ga zeker de freesvoet daarop fixeren met moeren, zodat de straal precies vastligt en genadeloos gefixeerd is.

Aan krassen heb ik natuurlijk wel aan gedacht. Voor de tweeter maak ik me geen zorgen omdat de freesvoet dan over een freesmal loopt, en niet over het werkstuk. Omdat ik voor mid een woofer mijn cirkelmal met MDF bodem gebruik, ben ik hier ook niet zo bang voor krassen, omdat het MDF zachter is dan het esdoorn (Best taai tuig, dat esdoorn....  ;D) Voor de zekerheid zal ik mijn cirkelmal eens stevig over het fineerproefstuk heen raggen om te kijken of er krassen ontstaan.

Na het frezen ga ik de kasten nog helemaal schuren met middelfijn schuurpapier (korrel 180-240). Ik heb langs de kanten (die heb ik al geschuurd) gemerkt dat met P180 of P240 al een behoorlijk polijsteffect ontstaat. Het fineer wordt zo zacht als een babyhuidje en begint licht te glimmen.

Quote from: sphere on September 29, 2006, 10:44:57
Misschien de freesvoet bekleden met vilt  O0

Da's een goeie. Als het raggen krassen laat zien, zal ik dit zeker doen.  8) Ik heb nog plakvilt om de binnenkant van bestek-laden te bekleden (flinterdun en héél zacht...  :-*) dus dat kan dan prima onder de zool.
Als het niet hoeft, dan liever niet, want een zacht laagje betekent ook dat het ingedrukt kan worden, waardoor het frezen minder nauwkeurig kan worden. Voor nauwkeurigheid heb ik het liefst hout op hout, dat geeft niet mee.  8)

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Ik heb afgelopen week-end weinig gehobbied, het was een drukte van belang met verjaardagen. Was ook erg gezellig..  ;D

Nog wel even een freesmal voor de buitenrand van de tweeter gemaakt, die hoop ik vanavond te kunnen testen op een proefstuk. Als dat allemaal klopt, kunnen de speakers onder het mes...   ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Eerste mal was kl***.  :-X

De tweeter zat ruim 2,5mm te ruim in het gat van het proefstukje. Hmm... Ik heb dus nauwkeuriger geleiders nodig om die mal te maken.

Ik had voor het maken van deze mal stukken recht MDF op een MDF plaat geklemd, langs de lijntjes die ik nauwkeurig had uitgetekend. Behalve klemmen had ik de MDF geleidingen ook nog met deuvels gefixeerd. Het gat was wel mooi vierkant (met ronde hoeken), maar zoals gezegd te groot. Wat ik niet gedaan heb voordat ik de mal uitfreesde was kijken of de totaal maat tussen twee tegenoverliggende geleiders klopte. Dan had ik waarschijnlijk wel geconstateerd dat het te groot zou worden. Niet dat ik er dan iets aan had kunnen doen, omdat de boel met deuvels vast zat.  ::) ;D

Volgende plan: de geleiders voorzien van grote gaten, en dan met plaatschroeven met platte kop en een grote ring (of heet dat stelplaat) op de plaat MDF schroeven waarin de mal moet komen. Dan kan ik rustig uitrichten, nameten en nastellen.

Geen man overboord, wel goed dat ik eerst een proefstuk heb gemaakt. Het was de eerste keer dat ik een mal heb gemaakt, dus ik had ook niet zo heel veel illusie's. Ik heb er wel weer van geleerd.  :D

Als iemand nog meer tips en tricks heeft hoor ik het graag.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Fokke,

Kijk even op onderstaande link voor mijn perfecte cirkelgeleider, deze is gegarandeerd spelingsvrij omdat hij op alle punten vast is ingespannen, daarnaast is hij prima zelf te maken met materialen uit de bouwmarkt.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=28673#28673

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

sphere

Voor zijn tweeter heeft hij daar niets aan, de faceplate is niet cirkelvormig:

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Sander Sassen

QuoteVoor zijn tweeter heeft hij daar niets aan, de faceplate is niet cirkelvormig

Dat begrijp ik, maar hij heeft toch nog meer drivers? Of is dit een 1-weg systeem met alleen een tweeter?  ;D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

fgroen

Cirkelgeleider heb ik al dankbaar gecopieerd.  ;)

Daarmee verwacht ik ook geen probelemen. Ik wil alleen de centerpin nog extra vastzetten met een beetje epoxy-lijm en misschien nog een moertje aan de onderkant. Betekent wel, dat ik in de centergaten van het werkstuk ruimte moet boren voor dat moerje. Dat doet denk ik geen afbreuk aan nauwkeurigheid van centreren. Het belangrijkst is dat de pin goed vast zit.

Ik ben momenteel inderdaad aan het stoeien met mijn vierkante tweetermal. Ik heb net het Opus Minimonitor-topic van Smitsmans weer eens door zitten spitten. Daarin had hij behoorlijk nauwkeurig beschreven hoe hij aan zijn mal is gekomen. Ik weet nog niet of gaten op de hoeken boren mijn voorkeur heeft, dat gaat bij mij nooit 100% goed....  :-\
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

#448
Tja dat was voor mij ook een reden om het "anders" te doen.

Ik zou nu eerder ruim binnen de aftekening (bij de hoeken wel te verstaan) fresen en de hoeken met een halfronde beitel en een platte beitel afwerken...het blijft vakmanschap. :-\.. boren is gedoemd om te mislukken... :-\
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Walter_PPK

Je zou aan de onderkant voor je moer probleem ook een inslagmoer kunnen gebruiken die verdiept ligt.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer