Zoals beloofd open ik een topic over de bouw van een 4-weg Avalon clone.
De kast gaat iets weghebben van een Eidolon, alleen ben ik gecharmeerd van het 4-weg systeem van de Sentinel.
Ik heb al een reeks 3-weg systeemen gebouwd , de laatste met een 11K7512 Focal woofer, een 8" Scanspeak (18W8545) en de 2905/9700 tweeter, aangestuurd door een Hypex active home 3.

Het boek over "Aero-hydrodynamics of sailing" was absoluut noodzakelijk omdat de bovenkant er nog niet in zit. Deze speakers staan in Nieuw-Zeeland, bij mijn schoonbroer, en die heeft er nog wat werk aan om het helemaal netjes te krijgen. Hij verontschuldigde zich met "I know they are raw like guts". Maar spelen doen ze, en die baffle is inderdaad 50mm dik mahonie!
Dat gaat al de goede kant op, alleen is de midden unit nog steeds een trade-off tussen het mid-hoog en het laag-mid, waarbij ik stelselmatig voor een vol laag-mid kies.
Een eerder systeem met een 5" middentoner en een lage crossover frequentie kon me toch niet echt bekoren. De lage crossover was daar nodig omdat de woofer (een Volt B220) in de zijkant van de kast zat. Verder zijn Volt woofers sowieso niet echt geschikt voor het laag-mid bereik.
Mijn huidige speakers thuis zijn een paar TL-speakers met een 21cm Vifa woofer, 17cm Audax HM170Z0 mids en scan-speak 2905/9000 tweeters. Ik stuur dat actief aan met een THEL filter (
www.thel.de), en een CAV-150 6-kanaals eindbak van Classé. Onlangs is daar een tweede exemplaar bijgekomen (nogmaals dank Arjen!) en die gebruik ik nu als "mono-blokken"
De beestjes:

Signaal komt van een Wadia 16 CD-speler.
Wat wil ik met mijn nieuwe speakers?
- retestrak en diep laag;
- snelle punch met body in het laag/mid;
- geen gedonder in de 1kHz - 5kHz band met opbrekende konussen en vervorming
- brandschoon hoog
Overall: een vervorming die lager is dan 0,5%, alleen in het dieplaag ben ik bereid max. 1,5% 2e harmonische vervorming te tolereren.
Om dit allemaal goed te kunnen kom ik uit op een 4-weg à la Sentinel, en de keuze voor Accuton units is bijna evident.
De vraag rijst dan natuurlijk: waarom bouw je geen Sentinel???
Het antwoord is simpel. Die dingen zijn mij veel te groot.
Het bassysteem hoeft voor mij niet zo enorm te zijn als de Sentinel. De reden is dat het verschil tussen een bas-unit en twee units alleen een 6dB groter dynamisch bereik geeft. Qua frequentiekromme verandert er niets. Het zal daarom de vervorming in het laag wel iets reduceren, maar de voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen.
Ik heb ook nog wel na zitten denken over een 15" woofer (B&W N801), en het enige dat er dan verkrijgbaar is zijn units uit de PA wereld die meer op het produceren van dB's zijn geoptimaliseerd, of HT subwoofers die gefocussed zijn op het verplaatsen van veel lucht ten koste van strakheid in het laag. Ik volg hier dus gewoon de visie van Avalon, om een Eton-woofer te gebruiken, en dan de 12", om wat meer membraanoppervlak (ong. 500 cm^2) te hebben dan de standaard 10" units (330 cm^2).
De rest van de reut is eigenlijk "Avalon standaard" te noemen:
- C2-220 laag/mid unit
- C2-79 mid/hoog unit
- C2-12 tweeter
Ik gebruik de C2-79 unit i.p.v. de veel gekozen C2-89, omdat de C2-79 in het gebied van 1-2kHz een beduidend lagere vervorming heeft.
Dat de C2-79 lastiger te filteren is, neem ik op de koop toe, dat heeft m.i. voornamelijk te maken met de voicing van deze unit, en de C2-89 is in dit gebied veel vlakker. Realiteit is dat Avalon daar niets aan doet. De characteristiek van de Eidolon laat de typische bobbel van de C2-79 gewoon zien.
De tijd zal het leren hoe ik daar mee om zal gaan, eerst moet de boel werken. En daar zal nog heel wat stof, geploeter en zweet aan vooraf gaan! Ik heb er wel weer zin in!!
Ik heb de units al, behalve een Eton-woofer. Die was tijdens transport beschadigd, en krijg ik binnenkort:

Ik zal dit topic netjes bijhouden, en rijkelijk van foto's voorzien.
Met vriendelijke groet, Fokke