SDI op 568 en Crystalio

Started by J.A.F._Doorhof, April 21, 2005, 11:31:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

In de tijd van de H3DII heb ik geruime tijd gedraait met verschillende SDI spelers, bij alle spelers was het beeld van de SDI aansluiting beduidend beter dan component, tot de 8300 van Marantz op de markt kwam, met zijn noiseshaping en hoogwaardige dac's was het beeld iets dieper en smoother via component dan via SDI.

Na het aanschaffen van de Meridian 568 die weer een beter component beeld geeft dan de 8300 was SDI een beetje bij mij naar achteren geschoven (geen tijd, en ik wilde mijn speler niet missen :D).

Eergisteren dan toch maar de unit er in laten zetten door JVB (dank aan Jan voor de snelle service).

Waarschijnlijk is de input van de Crystalio toch een BEHOORLIJK stuk schoner dan van de H3DII want het verschil is hier op dit moment ronduit schokkend te noemen.

Wat is SDI ?
In een DVD speler zit een zgn MPEG decoder, het signaal loopt daar digitaal doorheen vanaf het transport.
Pas in de DAC's word het beeld analoog gemaakt of omgezet naar DVI/HDMI.
De SDI interface wordt rechtstreeks op de MPEG decoder aangesloten en zit dus fysiek nog VOOR de DVI en HDMI outputs.
Schoner kun je het signaal dus niet krijgen.
De output is ten alle tijden native dus 480i of 576i.

Verschillen met component
In direct vergelijk vallen de volgende dingen direct op.
* kleurvlakken zijn rustiger vooral goed te zien in tekenfilms
* grenzen van de kleurvlakken zijn scherper afgetekend
* bij complexe scenes valt het op dat er minder linetwitter te zien is en het totale beeld daardoor in de kleine details enorm veel stabiliteit wint

Meer subtiel is de winst in diepte (dit kan per speler schelen, maar op de 568 is het goed te zien).

Het meeste wat opvalt is in het geval van de 568 aftitelingen :D
Waar de component een beetje jittered is de SDI opmerkelijk rustig.

Conclusie
het is niet goedkoop om een GOEDE SDI output te maken maar het is zonder twijfel de moeite waard, helemaal op scalers als de Crystalio.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

Ik heb op mijn Denon A11 ook SDI gezet en heb hetzelfde resultaat met de Holo.
Dus het ligt niet alleen aan de Crystalio.

Rob

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 21, 2005, 11:31:40
In een DVD speler zit een zgn MPEG decoder, het signaal loopt daar digitaal doorheen vanaf het transport.
Pas in de DAC's word het beeld analoog gemaakt of omgezet naar DVI/HDMI.
De SDI interface wordt rechtstreeks op de MPEG decoder aangesloten en zit dus fysiek nog VOOR de DVI en HDMI outputs.

Frank dit begrijp ik niet ???
Als het ontwerp van een dvd speler een beetje fatsoenlijk is dan gaat het digitale signaal vanuit de MPEG decoder rechtstreeks naar de DVI/HDMI encoder. Daar zit geen DAC tussen! Wel (helaas in sommige gevallen) nog een deinterlacer/scaler. Heb je het verschil wel eens vergeleken tussen SDI (576i) en DVI/HDMI (576i) op dezelfde speler ?


J.A.F._Doorhof

@Rob,
Ik heb met de 8300 het omgekeerde meegemaakt, met SDI vond ik het beeld wat minder diepte hebben dan met SDI, de DAC's van de 8300 zijn dan schijnbaar zeer goed.
Jaco heeft met zijn 800 ook zeer goede resultaten dus vandaar dat ik het ook maar in de 598 heb gezet, en blij achteraf.
In goedkope spelers weet ik 100% zeker dat het verschil schokkend kan zijn, de ervaring die ik had met de 8300 maakte me een beetje huiverig om het op de top spelers aan te raden, maar blijkbaar kan het dus wel :D.

@Kjelt,
ALS het ontwerp een beetje fatsoenlijk is, daar zeg je het precies goed.
Ik heb geen top speler die DVI/HDMI op 480i/576i kan uitsturen en de speler die ik wel heb staan heb ik geen SDI in.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Hopenlijk heeft JVB je iets minder gerekend dandat hij mij gedaan heeft... (was een beetje duur)

Maar dat terzijde, het bevalt me uitstekent.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Rob_Dingen

Hoi

Als je naar het www.pixelmagicforum.com gaat staan er verschillende spelers op en kun je zelf de mod uitvoeren.
Dat heb ik ook gedaan lekker zelf ingebouwd en was iets van 160 Euro kwijt en 15 min werk.
Je kunt die bestellen bij www.pixelmagicsystems.com

Rob

Kjelt

#6
Nog geen misselijke prijs voor een handleiding en een printplaatje met daarop voor 1 euro aan condensatoren en een SDI chip van $20.-  (National Semiconductor CLC021) *zucht*

Ik zou verwachten dat dit op top dvd spelers zoals de Meridian standaard aanwezig zou zijn.

Movievault

Ik heb dus juist de SDI interface besteld.
Eens kijken wat dat word op mijn Denon A11  ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Toni ( JVB Digital )

Quote from: jaco on April 23, 2005, 21:25:16
Hopenlijk heeft JVB je iets minder gerekend dandat hij mij gedaan heeft... (was een beetje duur)

Maar dat terzijde, het bevalt me uitstekent.

Jaco

Jaco,
Is het uurtje JVB afkraken begonnen ? ( geintje )
maar vermeld eens hoe je bent geholpen etc.


Jan



henkt1

Hallo Jan,

Ik denk dat niemand tot dusverre JVB heeft afgekraakt. Lijkt me ook helemaal geen aanleiding toe. Maar zo'n upgrade kost gewoon veel geld. En als mensen dan een andere manier weten te vinden om diezelfde upgrade te krijgen (met of zonder risico afdekken of service of wat dan ook. Dit is een keuze die een ieder voor zich moet maken) voor veel minder geld dan is dat hun goed recht om dat te doen en ook nog eens over te discusseren. Schijnt vrije marktwerking te heten.  Daar zou ik volgens minister Hoogervorst tegenwoordig als fysiotherapeut alles van moeten weten  ::)
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Robbo

@Frank

Werkt component op de 598 nog net zo goed, na de SDI inbouw ? 

Ik vernam nl. van een andere Meridian liefhebber, dat zijn speler op component een trillend beeld veroorzaakt na de JVB SDI mod.


J.A.F._Doorhof

Bij mij werkt component nog gewoon voor zover ik kan zien, maar ik heb er geen duurtest meegedaan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Del member


formerleewarmer

Hoi,
ik hen een Marantz DV17 en een JVC HV-32P40B deze heeft de volgende specs:

Component ingang: geschikt voor 1080i HD (1125i HD) 50/60 Hz

Kan ik m.b.v. deze ingang en een SDI aansluiting op mijn DV17 (mits mogelijk) een verbetering krijgen?
Of zijn er nog andere opties?

Alvast bedankt voor de reactie's
Mark

J.A.F._Doorhof

De projector heeft geen SDI zover ik weet dus je hebt er niets aan tenzij je bv een Plasma enhancer pro gebruikt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"