Room EQ wizard

Started by Teejoo, April 10, 2005, 22:12:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martin_M

Quote from: Blue-Eyes on June 23, 2005, 20:45:22
Het zijn de rood witte dropveter, single jack => tulp. Tja, lijkt me stug dat ze kapot zijn, maar voor een paar euro kan ik dat best even aftesten.

Ach, anders zie ik Martin snel hier op de stoep staan ;D

Ware het niet dat de kabels die ik speciaal voor de RoomEQ heb aangeschaft nu bij GerritZ liggen ;D.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Quote from: Martin_M on June 23, 2005, 20:53:26
Ware het niet dat de kabels die ik speciaal voor de RoomEQ heb aangeschaft nu bij GerritZ liggen ;D.


Tja, wat jij voor de bekabeling van je soundblaster gebruikt, heeft de gemiddelde HT' er nog niet eens aan zijn HT hangen ;D Geen wonder dat je kabels vaak uitgeleend worden ;D ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Andere kabels geprobeerd, niet werken.....

Toen even een andere PC geregeld met daarin een onboard geluidskaart met een in- en uitgang (en nee ik heb niet de MIC gebruikt ;D) en ook dan krijg ik dezelfde error.

Als ik de kabels los haal van de PRE krijg ik hetzelfde probleem. Ik verdenk nu de VOLTCRAFT dB meter....

Martin, als je straks eens langs komt, neem je dB meter mee aub ;D

p.s. Gerrit: lever die kabels in bij Martin! ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

PS

Quote from: Teejoo on April 11, 2005, 07:25:53
Maar vooral Tag eigenaars hebben het voordeel dat ze de filters echt 1 op één kunnen gebruiken en zelfs downloaden.

Ik zag dit toevallig voorbij komen, maar dit kan met de Behringer ook hoor. Er werd in het begin van de thread weliswaar over Midi gesproken, maar niet dat je dat kunt gebruiken om de filters te uploaden (in 0,00001 sec.  :-*).
Heb je meteen ook xmiljard presets.

Ik noem het maar uploaden, omdat ik achter m'n PC zit en niet op m'n Tag of Behringer >:D
Canon SX50 LCOS
DualHTPC (+ Holo3dII) + XFX 6600GT + TheaterTek + Skystar1 CI SAT-HDTV + MyTheatre,
High-end audioPC + RME-Fireface800 + Foobar2000
2x SVS PB12-Plus + DSP1124P/DEQ2496 + REQWizard, Infinity R90, B&W DM6 XantoS 3000 plus een stereotoren.

Don_Paul

Ik ben ook wat aan het stoeien met REW, maar heb je een vraagje over de aansluitingen.

Right-out hangt aan mijn AV (hoewel de handleiding zegt dat ik hem rechtstreeks aan mijn Behringer kan hangen neem ik liever mijn bassmanagement mee). Wederom volgens de handleiding moet ik de geluidskaart eenmalig calibreren door right-out aan right-in te hangen. In andere topics lees ik echter over een permanente loopback verbinding die nodig zou zijn. Is het nu idd de bedoeling om left-out en left-in permanent door te koppelen, of is dit met een eenmalige calibratie overbodig?
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Martin_M

Volgens mij is dit konstant nodig. Ik heb begrepen dat tijdens het meten het verschil wordt bepaald tussen de doorkoppel-lus en de lus die ontstaat door geluidskaart-av-speakers-microfoon-geluidskaart.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Teejoo

#56
Dit is was inderdaad nodig. Dit signaal is namelijk het referentiesignaal waarmee het signaal dat via de geluidsinstallatie èn de ruimte gaat wordt vergeleken en gecorrigeerd! Dus Martin heeft helemaal gelijk  ;)

Maar zie het volgende bericht.

Teejoo

Een stukje tekst van John: lees vooral het stukje mbt de loopback  ;D

After a very lengthy gap, the next version of the Room EQ Wizard (V3.23) is now on the website for download. There have been quite a few changes, which are detailed in the Revision History, but the main points are:

The graph panel has been revised to have several groups of graph traces, e.g. one for doing Filter Adjustment, one for all Measured responses etc. The mechanism is fairly flexible so if there is a grouping that would be useful, let me know.

Amongst the new graph groups are impulse response displays, including control over the pre- and post-impulse window types and durations. Note that for a true impulse response it is necessary to carry out a sweep over the full frequency range (10Hz to 20kHz in the Wizard). The Y axis can be set to % or dB, use dB when adjusting window durations. The impulse responses can be exported as text files.

The new BFD Pro, FBQ2496, is now supported. Currently the Wizard only configures and downloads 12 of the 20 filters available per channel, I'll extend this to all 20 in a future release (need to tweak the UI a bit to handle them nicely).

The left channel loopback is no longer required. Instead a mechanism has been added to make a reference measurement of the soundcard by looping back the right (meaurement) channel and saving the result as a cal file that is subtracted from subsequent measurements. The SPL calibration and measurement level setting processes have also been revised and simplified, and the help file includes an explanation of how to work with manual soundcard mixer control if the Wizard's automatic settings do not have the desired result.

The help files have been extensively revised to go along with the changes. Some checking post-release revealed a few broken links in the help files (items that have moved between chapters), they'll get fixed in the next release. Please let me know if you come across other errors or omissions in the help files. The Dutch help files are now too far out of date so they have been omitted from this release.

A few bugs have been fixed, including the one that prevented exporting measured data as text from sweep measurements.

Dus we gaan verder met de Engelse helpfiles!

Don_Paul

Ik heb het gisteravond in een forum ook gelezen. Ik kom nu echter tot het calibreren van mijn soundcard, want daar geeft hij nu een foutmelding op - input geeft een te hoog basissignaal.

Ik zal wel een nieuwe thread openen met mijn ervaringen met calibreren...
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

muzikant

Zoals ik in andere topic's al aangegeven heb zoek ik iemand die voor een billijke vergoeding dit eventueel voor mij zou willen doen daar ik alleen maar een computer heb.En zoals overal te lezen valt heeft men toch wel heel wat kennis nodig +benodigheden om dit tot eenzeer goed resultaat te brengen.Ik heb het al geprobeerd te fiksen met een sp meter zoals het in de manual qtaat maar na zeer vele uren heeft dat zeker geen goed resultaat gegeven.Ik woon in Oostende aan de kust(Belgié).Men kan er eventueel een leuke uitstap van maken. 

Spice

Hallo Allemaal,
Ik ben eindelijk eens begonnen met TREMQ alleen kom ik er niet helemaal uit en vraag me ook af of mn geluidskaart (Santa Cruz-Turtle Beach) wel geschikt is of dat ik alle kabels goed heb aangesloten...
Het calibreren van de de DB-meter is (volgens mij) gelukt maar toen de volgende stap het instellen van
het het meetvolume.
op de een of andere manier komt er nul komma niks aan signaal uit mn speakers??, wat doe ik verkeerd ???
aangezien ik geen RCA aansluitingen op de geluidskaart heb zitten gebruik zo een 3,5 mm jack met twee female phonoconnectors.

Is er iemand met een idee waar het aan zou kunnen liggen, alvast mijn hartelijke dank voor alle hulp.


Teejoo

Ik begrijp dat je de de koptelefoonuitgang gebruikt. Komt hier wel geluid uit met een koptelefoon? Indien dit het geval is moet je nogmaals goed controleren of het verloopje wel goed is en of je de juiste input op de versterker geselecteerd hebt.
Als er ook geen geluid met de koptelefoon uitkomt moet je even controleren of je de uitgang niet op mute hebt staan in de windows mixer.

Spice

Quote from: Teejoo on March  3, 2006, 13:11:57
Ik begrijp dat je de de koptelefoonuitgang gebruikt. Komt hier wel geluid uit met een koptelefoon? Indien dit het geval is moet je nogmaals goed controleren of het verloopje wel goed is en of je de juiste input op de versterker geselecteerd hebt.
Als er ook geen geluid met de koptelefoon uitkomt moet je even controleren of je de uitgang niet op mute hebt staan in de windows mixer.

Euuh koptelefoonuitgang?, volgens mij gebruik ik de line in van de geluidskaart deze heb ik ook
geselecteerd in de wizzard...
de koptelefoonuitgang van de geluidskaart zit aan de zijkant v.d. linker (front)computerspeaker, raar maar waar...

Teejoo

Hoi,

Je moet wel de line-OUT gebruiken om naar je installatie te gaan, niet de line in. Indien je geen line out hebt moet je de koptelefoon output gebruiken.

jowi

Quote from: Teejoo on March  3, 2006, 14:34:36
Hoi,

Je moet wel de line-OUT gebruiken om naar je installatie te gaan, niet de line in. Indien je geen line out hebt moet je de koptelefoon output gebruiken.
Kun je ook digitaal naar de installatie? Met SpectraRTA werkt dat namelijk wel.

Teejoo

Goede vraag. Ik weet het eigenlijk niet.

Martin_M

Welke input gebruik je van de TAG?

Als je een kanaal gebruikt van een analoge input dan moet deze wel geselecteerd zijn. En als dit niet de speaker is die je wilt meten dan moet je in de setup van de TAG (bij TMREQ) dit kanaal rerouten naar het goede kanaal.

Stel je wilt het rechterfrontkanaal meten en je hebt de geluidskaart op het linker kanaal van de AUX-ingang. Dan moet de AUX gekozen zijn als input en in de setup moet je opgeven dat het linker input-kanaal naar de rechterfront gestuurd moet worden.

Dit kan je gemakkelijk vergeten.

Volgens mij kan je ook de analoge 5.1 ingang kiezen als input. Dan moet je voor elk kanaal even wisselen. Als je een 7.1 systeem hebt kan je hiermee natuurlijk niet alle kanalen langs.
Ik geef dan ook de voorkeur aan de eerste methode.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spice

Quote from: jowi on March  3, 2006, 16:26:05
Kun je ook digitaal naar de installatie? Met SpectraRTA werkt dat namelijk wel.

Er zit bij mij ook een digital out op de geluidskaart, zal deze ook eens proberen en anders
gebruik ik gewoon de koptelefoonuitgang...


Quote from: Martin_M on March  3, 2006, 20:40:40
Welke input gebruik je van de TAG?

Als je een kanaal gebruikt van een analoge input dan moet deze wel geselecteerd zijn. En als dit niet de speaker is die je wilt meten dan moet je in de setup van de TAG (bij TMREQ) dit kanaal rerouten naar het goede kanaal.

Stel je wilt het rechterfrontkanaal meten en je hebt de geluidskaart op het linker kanaal van de AUX-ingang. Dan moet de AUX gekozen zijn als input en in de setup moet je opgeven dat het linker input-kanaal naar de rechterfront gestuurd moet worden.

Dit kan je gemakkelijk vergeten.

Volgens mij kan je ook de analoge 5.1 ingang kiezen als input. Dan moet je voor elk kanaal even wisselen. Als je een 7.1 systeem hebt kan je hiermee natuurlijk niet alle kanalen langs.
Ik geef dan ook de voorkeur aan de eerste methode.

Ik had hem aangesloten op de analoge TAPE ingang, maar dat rerouten had ik natuurlijk ook niet
aan gedacht dus zal ik niet vergeten te doen als het weer zo ver is om verder te rommelen met TREMQ.

In ieder geval bedankt allemaal voor de hulp en tips...

jowi

Quote from: jowi on March  3, 2006, 16:26:05
Kun je ook digitaal naar de installatie? Met SpectraRTA werkt dat namelijk wel.
Gisteren geprobeerd, het werkt ook met REQW. Ik heb alleen wel een probleem met REQW, hij 'ziet' alleen maar de microfoon ingang op de m-audio revo, terwijl de meet-mic via fantoomvoeding op de line-in moet. REQW kan dus geen microfoon vinden...

Vandaag eens een andere pc proberen.

Raphie

TMREQ experts: Wanneer kunnen we een TMREQ sessie gaan plannen?
Ik heb notebook en TAGTronics kabel, maar geen DB-Meter Microfoon / statief

Wie wel? en is inmiddels TMREQ guru? natuurlijk te combineren met luistersessie / bier / pizza whatever......  ;D ;D

wie heeft er zin?


JBL PRX Power!

hifiman

#70
Quote from: Raphie on October  9, 2006, 15:45:35
TMREQ experts: Wanneer kunnen we een TMREQ sessie gaan plannen?
Ik heb notebook en TAGTronics kabel, maar geen DB-Meter Microfoon / statief

Wie wel? en is inmiddels TMREQ guru? natuurlijk te combineren met luistersessie / bier / pizza whatever......  ;D ;D

wie heeft er zin?



Ik heb een meet microfoon , mic voorversterker , statief en ik hou van pizza en bier  ;D Overigens is een dB meter te onnauwkeurig voor dit soort zaken!

Guru wil ik niet zeggen, maar wel ervaring met TMREQ.

edit: en ik heb wel zin  ;D

hifiman

De winter komt eraan, dus ik ga zelf thuis ook maar weer eens meten aan de response van de sub icm fronts.  :P

blue-eyes

@audioloog:

Je hebt zelf geen TAG maar wel ervaring met TMREQ? Als je er hebt gehad, no offence. Het lijkt me handiger dat een TAG bezitter dit doet, dus ook meedenkt op grond van ervaring.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

#73
Quote from: Blue-Eyes on October  9, 2006, 17:06:40
@audioloog:

Je hebt zelf geen TAG maar wel ervaring met TMREQ?

Kan toch. TMReq is voor meer apparatuur (met parametrische EQ) inzetbaar.
Tuurlijk is er voor TAG apparatuur een meerwaarde door de communicatie via de Tagtronic kabel.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Raphie

Ok, dus  wanneer?!? (wil nu eindelijk na bijna 2 jaar m'n TMREQ ook wel eens gaan gebruiken :P )
JBL PRX Power!