Room EQ wizard

Started by Teejoo, April 10, 2005, 22:12:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

james_bond

Quote from: Raphie on January 18, 2015, 21:40:39
als je aan rews defaults hebt gezeten gaat dit natuurlijk al niet meer op ;)

Ik zal morgen dit even resetten
HT: Epson EH-TW9300, Epson EH-TW3200, DENON AVR-X6700H, Onkyo HT-S9405THX, 2 paar Translator Heliodoor, Translator Center 12, Dune Solo 4K,Apple TV 4K, Projecta Tensioned Elpro RF Electrol 122inch (zichtmaat 270 cm x 152 cm), Zyxel NAS540.

RalphH

Hmm, asio gooit misschien roet in t eten? Heb geen ervaring met umik helaas.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

james_bond

Quote from: Raphie on January 18, 2015, 21:20:37
ingangsvolume staat te hoog
beamer uitzetten en dan moet een stille huiskamer zo'n beetje 40dB geven
op basis daarvan je volume met roze ruis op 75dB laten uitkomen

Op internet vind ik meer mensen met ditzelfde probleem maar kon geen pasklare oplossing vinden. Daarom maar de volgende workaround bedacht om toch acceptabele db waardes te krijgen. Ik heb in de calibratiefile van de UMIK de gevoeligheid van -7db veranderd in 10db. Nu meet REW in rust 40 db.
Eigenlijk zou ik dit nog moeten controleren met een echte DB meter maar voorlopig vind ik het wel best zo.
HT: Epson EH-TW9300, Epson EH-TW3200, DENON AVR-X6700H, Onkyo HT-S9405THX, 2 paar Translator Heliodoor, Translator Center 12, Dune Solo 4K,Apple TV 4K, Projecta Tensioned Elpro RF Electrol 122inch (zichtmaat 270 cm x 152 cm), Zyxel NAS540.

Raphie

#228
40dB is ongeveer idd goed geïsoleerde woning in rustige wijk, je zal verbaast staan hoeveel rumble er nog van buiten naar binnen glipt. (Auto wind/rol geluiden etc)
Ook centrale lucht aan/afvoer systemen. Buzzing van trafo's ect. Midden in de nacht met je hoofdschakelaar in huis uit, krijg je het misschien tot 25/30dB maar dat is al uitzonderlijk stil
JBL PRX Power!


james_bond

Ben begonnen met 1 sub (SKW-938) uit de Onkyo HT-S9405THX home cinema set. Later via een forumlid nog een tweede sub erbij gekocht : Onkyo SKW-960.

Dit zijn naar mijn idee maar "instap" subjes en ik vraag mij dan ook af hoe nauwkeurig de REW/UMIK-meting is in het 10-20 hz bereik. Overigens ben ik tevreden over het geluid.

Hierbij nog een laatste meting van mij. rood=beide, paars=skw938,groen=skw960
HT: Epson EH-TW9300, Epson EH-TW3200, DENON AVR-X6700H, Onkyo HT-S9405THX, 2 paar Translator Heliodoor, Translator Center 12, Dune Solo 4K,Apple TV 4K, Projecta Tensioned Elpro RF Electrol 122inch (zichtmaat 270 cm x 152 cm), Zyxel NAS540.

Raphie

Umik meet ok tot 30hz daaronder klopt er niet veel meer van
Zelfde voor behringer ecm8000
JBL PRX Power!

morca

REW is prima de EMC 8000 mic doet dit niet.
Ik zie dat doorlopen wel vaak bij een Umik,ik durf zelfs te zeggen te vaak.
Begin me twijfels over deze mic te krijgen.
Denk dat de ong meetset die ik tipte beter is zie de link in me onderschrift.


morca

Quote from: Raphie on January 24, 2015, 12:04:31
Umik meet ok tot 30hz daaronder klopt er niet veel meer van
Zelfde voor behringer ecm8000
EMC geeft bij elke sub netjes de afval weer,wat ik niet bij de Umik zie.
Je weet veel van een boel dingen JJ maar die mic zei je pas ook al maar daar sla je de plank mis.
Een goeie EMC geeft het wel goed weer,heb ik nog bijna geeneen umik zien doen.
Op papier is ie niet goed,maar in die ik samen met Jeroen gebruik doet het echt prima hiervoor.
Misschien had je een slechte EMC.....is hij al verkocht trouwens?

Raphie

#234
Quote from: morca on January 24, 2015, 12:08:53
EMC geeft bij elke sub netjes de afval weer,wat ik niet bij de Umik zie.
Je weet veel van een boel dingen JJ maar die mic zei je pas ook al maar daar sla je de plank mis.
Een goeie EMC geeft het wel goed weer,heb ik nog bijna geeneen umik zien doen.
Op papier is ie niet goed,maar in die ik samen met Jeroen gebruik doet het echt prima hiervoor.
Misschien had je een slechte EMC.....is hij al verkocht trouwens?
nee hoor, lees de diverse akoustische sites er maar op na, bij de goedkopere mics (onder de 1000 euro) is het allemaal aanrommelen onder de 30hz en dien je dat met een schep zout te nemen.
De UMIK is hierin ook niet beter, voordeel van de UMIK is dat die met calibratiefile komt en direct via USB is aan te sluiten. Ze meten allemaal wel wat, maar het kan er zo maar een paar dB naast zitten, meet maar eens 4 keer handmatig achter elkaar, zie je dat het boven de 30hz allemaal mooi over elkaar valt, maar onder de 30hz het nét iedere keer allemaal wat anders is. Dan het je tevens nog het probleem dat de meeste el cheapo geluidskaarten zoals EMU E.D. ook al stoppen bij 20hz (of pas beginnen, hoe je het noemen wilt) dus uberhaupt de sweep al niet goed start.... ;)
JBL PRX Power!

morca

Ik meet onder de 20 Hz elke keer hetzelfde daarom twijfel ik ook aan de umik want die meet elke keer bergen output onder 20 Hz die er niet zijn.
Die emc is imo beter

Raphie

#236
Quote from: morca on January 24, 2015, 12:56:25
Ik meet onder de 20 Hz elke keer hetzelfde daarom twijfel ik ook aan de umik want die meet elke keer bergen output onder 20 Hz die er niet zijn.
Die emc is imo beter
http://www.soundonsound.com/sos/sep04/articles/emu0404.htm hij begint bij 20hz...... misschien meet je je eigen scheten, maar de sinesweep is het i.i.g. niet  ;)

Emu 0404 Brief Specifications

Sample rates: 44.1, 48 and 96 kHz from internal clock.

Analogue inputs: two, unbalanced quarter-inch jack at -10dBV sensitivity.

Analogue outputs: two, unbalanced quarter-inch jack at -10dBV level.

Digital I/O: S/PDIF in and out on phono co-axial and Toslink optical, up to 24-bit/96kHz, MIDI In and Out.

Frequency response: 20Hz to 20kHz, +0.2/-0.1dB.

Dynamic range: 111dBA (analogue inputs), 116dBA (analogue outputs).

THD + noise: -100dB (0.001%), 1kHz signal at -1dBFS.
JBL PRX Power!

morca

Ik ga binnenkort meten ,zal er stuk of 4 maken en dat in het meettopic posten.
Wel apart dat meer leden die scheten van mij ook meten  :D

yorkie13

#238
Toch maar eens kijken of de ecm8000 wel zo betrouwbaar is met een M-audio Fast Track.

ik gebruik overigens gewoon de orginele cal. File voor de Ecm8000.

Staaled

Ik meet met een Cross spectrum ECM8000 consistent hetzelfde < 30 Hz.
(en in dat gebied komt het trouwens echt niet op 1 dB meer of minder aan)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Hier ook.
Wilde een umik aanschaffen, maar als ik af en toe de toch wat vreemde resultaten met dit ding zie...dan ga ik toch twijfelen.
Denk dat ik maar bij mijn UMC'tje blijf. Wel geen cal. file, maar naar mijn idee wel redelijk betrouwbaar.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Ejorne

Quote from: Raphie on January 24, 2015, 13:13:04
http://www.soundonsound.com/sos/sep04/articles/emu0404.htm hij begint bij 20hz...... misschien meet je je eigen scheten, maar de sinesweep is het i.i.g. niet  ;)

Emu 0404 Brief Specifications

Frequency response:20Hz to 20kHz, +0.2/-0.1dB.

Dus jij denkt dat een apparaat van 0 output ineens op 20hz begint met een tolerantie van amper 2 tiende dB?

Raphie

Quote from: Ejorne on January 25, 2015, 16:14:16
Dus jij denkt dat een apparaat van 0 output ineens op 20hz begint met een tolerantie van amper 2 tiende dB?
nee, onder 20hz kan het meer als een dB schommelen, dBs meten logaritmisch
JBL PRX Power!

Ejorne

Quote from: Raphie on January 25, 2015, 16:17:09
nee, onder 20hz kan het meer als een dB schommelen, dBs meten logaritmisch

Dus hij begint niet bij 20hz, hij begint veel eerder. Alleen is de tolerantie wat groter. Wel degelijk bruikbaar voor eigen doeleinden om het resultaat met gepruts met dsp te bepalen.

Tevens schommelt er helemaal niets onder de 20hz. Telkens exact dezelfde plot met de EMU en de behringer mic. Misschien is de werkelijke output op bijvoorbeeld 15 hz geen 75db maar 80db. Who cares, als je na een dsp verandering ineens 80db meet wanneer je 5db boost hebt toegepast dan weet je dat dit werkzaam is geweest. En niemand wil de lijn exact op nul afstellen. Ook het gehoor is minder gevoelig op de lagere frequenties vandaar ook de curve die vaak wordt toegepast waarbij het laag fors omhoog loopt. Uiteindelijk stel je het toch af op je eigen gehoor, hoe je het zelf het prettigst vindt klinken. Maakt echt niet uit of dat nu 3db van de werkelijke waarde afwijkt. Tevens niets met de opgegeven specs van een apparaat.

Raphie

Het is niet altijd dezelfde afwijking, maar fluctueert...
JBL PRX Power!

Witalik

Ik was paar weken terug ook even aan het proberen met ASIO4ALL om elke speaker apart aan te sturen. Alleen kreeg ik bijvoorbeeld 2 keer de subwoofer en 6 keer de linker front speaker als output? Herstarten van het programma gedaan maar bleef een vreemde output houden. Het was dan ook geen volledige sweep die ik horde bij sommige kanalen maar een beetje gebrekkig 32bit geluid als het ware.

Iemand dit ook al eens ervaren ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

morca

Quote from: Witalik on November 22, 2015, 13:42:40
Ik was paar weken terug ook even aan het proberen met ASIO4ALL om elke speaker apart aan te sturen. Alleen kreeg ik bijvoorbeeld 2 keer de subwoofer en 6 keer de linker front speaker als output? Herstarten van het programma gedaan maar bleef een vreemde output houden. Het was dan ook geen volledige sweep die ik horde bij sommige kanalen maar een beetje gebrekkig 32bit geluid als het ware.

Iemand dit ook al eens ervaren ?
Je bedoeld met REW neem ik aan?
Dit is het tag MClaren topic  ;D titel is een beetje verwarrend.
Ik zou het zo niet weten,misschien even op HTS kijken of vragen aan de maker van REW

Witalik

Quote from: morca on November 22, 2015, 14:02:18
Je bedoeld met REW neem ik aan?
Dit is het tag MClaren topic  ;D titel is een beetje verwarrend.
Ik zou het zo niet weten,misschien even op HTS kijken of vragen aan de maker van REW

Ja klopt, maar zie inderdaad dat het eerste post hier over Tag McLaren gaat haha, daarna gekaapt voor REW. Maar ok dan houd het op.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

bluemagics

Hoi Jongens!

Ik stap net in de REW wereld en ik heb net mijn UMIK-1 microfoon binnen. Net de eerste meting van mijn LS50W gedaan (straks ook van mijn R200C center en Arendal subwoofer).

De graph (1/48 smoothing) lijkt heel vlak, met alleen een afname vanaf de 60hz. Moet ik me zorgen maken om die paar kleine dipjes naar beneden rond de 3 en 8 k?

Mijn waterval diagram ziet er nog gek uit. Kijken of ik de reden kan achterhalen. Ik heb de MDAT-file op mijn google drive geplaatst: https://drive.google.com/open?id=0B4ZiALoX_lsIaGFFS19SeFprVlE

Gearlist: Monitor Audio RX6 - Onkyo TX-NR508 - SVS PB12-NSD (=in bestelling)