Project: Pico Lino

Started by jberends, April 9, 2005, 19:46:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jberends

Op zich ben ik er al enige tijd mee bezig maar nooit de moeite genomen om de pictures te hosten.

Het projectje is zelfbouw van de Pico Lino samen met wat anderen. Uit 1 plaat MDF (dikte 15mm) konden 6 Pico Lino's worden gehaald. De zijkanten zijn ingefreesd waarin alle interne panelen vallen. ook zijn de randen van de zijkant ingefreesd zodat de achter, boven en onderkant een 'aanslag' hebben bij het lijmen. Het MDF is eerste even snel in de witte grond gezet zoals je kunt zien.

Maar jullie willen vast PIX









Voor het infrezen van de zijkant hebben we zoals je kunt zien een mal gebruikt. Omdat de speaker is gemodelleerd in SolidWorks kun je eenvoudig 1:1 (de maten zijn niet zoo groot) een tekening printen. Met spuitlijm is deze op een stuk aluminium geplakt en uitgezaagd. De mal is natuurlijk geoffset van de werkelijke waarde door eerst de keuze te maken welke frees je gaat gebruiken (12 mm) en de kopieering op te meten (18 mm). Er zit dus een gat van 3 mm rondom de frees en dat moet je offsetten van de werkelijke waarde. Met een programma als Solidworks eenvoudig klusje overigens. Met de mal stevig op het MDF geklemd en voorzichtig de zijkant ingefreesd. En voor ieder zaagwerk op de tiende millimeter. Instellen op de gok, proeffreesje, meten, bijstellen, proeffreesje meten. Net zolang tot dat het goed is. De voorplaat is ook ingevreesd om de Vifa 10 BGS 119/8

Voor de randen hebben we de frees op de kop in een Workmate (achtige kloon) gezet en met de zijgeleiding (lange MDF lat aan geschroefd voor betere geleiding). We hebben de diepte een fractie minder gehouden dan de interne onderdelen zodat wanneer de binnenschotten (die de TL vormen) niet de wanden uiteen drukken als je begrijpt wat ik doel te zeggen. Ook is die zijranden IETS overmaats gemaakt (15,5 mm) om te zorgen dat we later met de kopieerfrees de bovenkanten, onderkanten en achterkanten gelijk kunnen trekken. (of nog beter de schuurmachine bleek later).

Verder hebben we gezorgd voordat we gingen lijmen we in ieder geval de binnenkanten grond en een laagje zwarte satijnlak hebben gezien. Dat ziet er altijd wat beter uit  ;). Maar omdat we toch aan het schilderen waren hebben meer dan de binnenkant een zwarte finish gehad. Ach ja, is er met de schuurmachine ook zo weer af. En wat betreft de lijmsessie: Je kunt nooit voldoende lijmklemmen hebben.

Dan was er HET moment vorige week zaterdag. Bij altijd vriendelijke en adviserende mensen van Speakers en Co Rotterdam wat 'gear' gehaald. Wat filter componenten en natuurlijk de Vifa BGS. Wat geschoren schapenspul voor de demping gekocht en solderen maar. En... luisteren. Wat een fenomenaal geluid zeg. Zonder demping is deze kleine krachtpatser enorm up front. Het geluid komt scherp gedefinieerd naar je toe en met name de snaarinstrumenten zijn 'af'. Je hoort echt alsof de artiest in de kamer zit. De speakers zijn zelf onvindbaar en het geluid komt echt overal vandaan. En... zoals zo vaak al gezegd bij deze Pico Lino's: Waar is die subwoofer? :o Ongelooflijk wat komt er een laag mee in het geluid. Zoals ik al zei: Het geluid is echt af.

Het was dan ook weer een treurig moment om de luister luidsprekers te demonteren om ze te voegen bij de andere vriendjes voor een vers laagje(s) grondverf. Maar dat bleek ook 1 groot feest. Met een gelukkige beschikking sinds kort over een compressor en een verfpistool hebben we met wat plastic zeil een nette spuitkabine ingericht. Er lopen parallel nog meer luidspreker projectjes in deze werkplaats (je ziet op enkele foto's al de Prometeus/Wilson Audio Cubs) vandaar. Goed, daar zijn we nu. De speakers staan in de grond (gespoten) en krijgen van de week een laagje spuitplamuur. 

Oh ja en de laatste foto is een idee voor een stand. Een Tony G achtige T met de Pico's op spikes. De T wordt maximaal iets van 24 mm dik materiaal. Ik dacht zelf om hem on 8 te maken (3 lagen) met de middelste laag opgevuld met zand. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik de T naar voren laat wijzen (zoals in de figuur) of naar achteren (dus een platte plaat vooraan). Ook wil ik eigenlijk een 'feature' van de luidspreker terug laten komen in de stand, maar hoe weet ik nog niet.

Resources:

[edit]nieuwe foto's toegevoegd[/edit]

Erik van Voorst (in memoriam)

WEER een gave aanwinst op het Forum....WELKOM... 8)

Blijf ik volgen hoor.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jberends

Dank je Erik. Dat waardeer ik heel erg. Heb jouw topics ook doorgenomen en gevolgd. Ben al wat langer aan het 'meelezen' zonder useraccount zeg maar en vind dat je erg secuur en rustig werkt. Dat is voor mij altijd een inspiratie geweest.

Ik heb geprobeerd ook zo secuur mogelijk te werken. Vaak zit je echt op de tiende millimeter te meten/voelen. Met name bij het zagen is het instellen, proefzagen, meten, bijstellen, proefzagen, meten, akkoord. En omdat ik alleen maar gebruik maken van dit soort 'mallen' is uiteindelijk ook het resultaat nauwkeurig en netjes. Tafelzaag is echt een must. Voor ronde gaten kun je de decoupeer ook gebruiken als je maar 100% de zaag het werk laat doen. Dan krijg je inderdaad dit soort nette ronde gaten. Of is dit gat met de lintzaag gedaan?

Smitsmans

Mooi speakertje, die Pico Lino. Ik vind dat jullie een gedegen, bijna professionele aanpak hebben. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Groeten, Guido

ruud2

Welkom met uw nieuw project.
met erg nauwkeurig zagen moet je altijd rekening houden dat je zoveel mogelijjk dezelfde maten zaagt met de ingestelde maat op de zaagtafel, dan blijft alles exact op maat.
ronde gaten frees ik liever , zeker met dikkere materialen, het zaagblad loopt toch altijd wat weg.
Ook al gebruik je een lintzaag de breedte van het blad bepaald in grote mate de (on) rondheid van het gat.
Het leuke van een serie te bouwen is dat je "het" in de vingers krijgt en steeds beter produceerd , omdat je weet waar je op moet letten.
zeker met meerderen , hoe meer zielen hoe meer vreugd? alle ervaringen tesamen
inplaats van einzel projecten
succes!


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

#5
Quote from: jberends on April  9, 2005, 21:29:38
Dank je Erik. Dat waardeer ik heel erg. Heb jouw topics ook doorgenomen en gevolgd. Ben al wat langer aan het 'meelezen' zonder useraccount zeg maar en vind dat je erg secuur en rustig werkt. Dat is voor mij altijd een inspiratie geweest.

Ik heb geprobeerd ook zo secuur mogelijk te werken. Vaak zit je echt op de tiende millimeter te meten/voelen. Met name bij het zagen is het instellen, proefzagen, meten, bijstellen, proefzagen, meten, akkoord. En omdat ik alleen maar gebruik maken van dit soort 'mallen' is uiteindelijk ook het resultaat nauwkeurig en netjes. Tafelzaag is echt een must. Voor ronde gaten kun je de decoupeer ook gebruiken als je maar 100% de zaag het werk laat doen. Dan krijg je inderdaad dit soort nette ronde gaten. Of is dit gat met de lintzaag gedaan?

Neen, je ziet de Metabo decoupeerzaag er nog naast liggen. ;) ...wel moet ik zeggen dat het de zwaarste is die je kunt kopen... 8) ....en dan nog moet je rustig zagen en het zaagblad/machine het werk laten doen....niet drukken....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Hoi

Leuke speakers en dat klinkt altijd goed zoiets met een breedband unit.
Ik zag daar ook nog 2 Wilson Clones staan kun je daar iets over zeggen.

Rob

Bart_M

Idd leuke speakers. Het rendement is wel vrij laag denk ik.
Of kan je hier wel op een hard volume mee draaien?

pieterjan

beste rob,

De wilson audio clones zijn een projectje van mij. Na jaren heen en weer slepen met oude wharfdales, keffs en andere jaren seventig speakers wou ik voor mijn HT setup een seen keer fatsoenlijke speaker. Door een tip van een audiofiele DIYer kwan ik bij het ontwerp van de allom geloofde protheus van TonyGee http://home.zonnet.nl/geenius/Reviews_Proteus.html . Deze speaker voldoet precies aan mijn eisen die ik voor mijn HT in gedachten had.

Omdat ik voor mijn HT setup ook een center nodig had heb ik samen met jochem de watch van wilson audio in solidworks naagebouwd. Deze zal niet uitgevoerd vorden met een 2.5 weg series filter vanwege het asymetrische afstraalgedrag.
Ik zal even kijken of ik in de loop van de week zelf even wat photos bij elkaar kan plakken en hier een mooie post van maken.

PJ

jberends

Quote from: Krunk on April 10, 2005, 12:42:41
Idd leuke speakers. Het rendement is wel vrij laag denk ik.
Of kan je hier wel op een hard volume mee draaien?

Rendement is inderdaad niet zo heel hoog. Maar het is vaak toch uiteindelijk een compromis die je moet maken. Ik wilde niet te grote luidsprekers hebben die netjes klinken. Dat doen ze nu vele malen beter als de Bose units die ik heb staan . Dus vooruitgang is er in ieder geval.

Binnenkort wat foto's van de spuitsessies van gister en vandaag in onze low-tech spuitkabine.  :D Dat spuiten scheelt echt een hoop ten aan zien van het rollen zeg. Wat krijg je ze netjes en strak zeg. Zeker omdat er bij de pico lino's zo'n spleet zit. De onderkant is bij mij nog even losneembaar totdat de eerste laklaag erop moet. Dit vanwege het ultranetjes krijgen van de spleet.

Arno P

Prachtig werk....zijn er ook ergens meetgegevens van dergelijk luidsprekers te vinden ?

Bart_M

Ik zie op de achtergrond nog een soort TAG centerspeaker... Vertel. :)

asterduc

Quote from: Krunk on April 10, 2005, 12:42:41
Idd leuke speakers. Het rendement is wel vrij laag denk ik.
Of kan je hier wel op een hard volume mee draaien?

Dat is nu net het grootste nadeel van die Vifa full rancher. De konusuitslag is slechts 1 mm, dan gaat ie in de vervorming. Met 35 cm² konus geeft dat dus wel een dynamiekbeperking. Desalnietemin sta je toch versteld wat er uit komt, maar dus wel tot een bepaald niveau, dan is het gedaan.


Hierbij enkele van mijn varianten op de Pico Lino.  De 4 kastjes naast elkaar zijn de Pico Lino maar dan zonder het schuine vlak vooraan. De 2 andere zijn een eerder ontwerp dat een 15% langere en minder tapered TL heeft als de Pico Lino.  die bevalt mij eigenlijk beter, is vooral minder opdringerig in de bassen waardoor er minder wol nodig is om hem te dempen. Vooral Kontrabas klinkt hierdoor nog echter. Geloof het of niet, maar deze kleine speaker geeft een Kontrabas weer als geen ander, binnen zijn dynamiekbereik natuurlijk.

De derde foto is mijn eerste setje gebouwd eind 2000 samen met een goedkope buizenamp.  Deze set demonstreren geeft steeds een goed gevoel. High-end feeling voor nog geen 400 euro. Nog een geluidsbron erbij en je hebt een droomset.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



jberends

Terwijl ik dit schrijf zijn we bezig in de spuitkabine om alles te voorzien voor een extra laagje primer. Wellicht morgen de 2 componenten plamuur erop. Ik zal aan het eind van de dag even nog wat foto's posten.  ;)

jberends

Beetje laat maar dit zijn de foto's van de vorige week in de 'spuitkabine'. Het zijn eerst wat grondlaagjes die om van elkaar te kunnen onderscheiden een beetje zijn aangelengd met een hintje zwart. De laatste foto is zoals die op dit moment in de grondlak in mijn kamer staat netjes in te spelen. Door de week luisteren en in het weekend klussen.  8)





asterduc

Dat heb je mooi voor mekaar.
Hoe ga je ze aandrijven?
Bevallen ze je acoustisch?


Ik heb vorige week mijn setjes afgewerkt. Bij het inspelen op mijn Rotel HT set was het echter een teleustelling. Het was niet om aan te horen. Ik vermoed dat de dempingsfactor v/d Rotel te hoog is.  De bassen plopten alsof ze doorsloegen. Toen heb ik ze op mijn Aurexx Crystal aangesloten die in mijn bureau staat. Sjonge wat een verschil.  Dit kun je eigenlijk al high-end noemen, de bassen zijn aangenaam diep, vol en accuraat, de stemmen warm en ruimtelijk, het hoog net genoeg en nooit storend. Dit geloof je gewoon niet.

Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



jberends

Ik zie net tot mijn grote verbazing dat ik helemaal niet het eindresultaat heb laten zien. Ik zal ASAP dit topic afsluiten met 'eindopleveringsfoto's'.  :)