Audiofiel's Stereo en HT set - My setup is Classéfied !!!

Started by Audiofiel, April 2, 2005, 09:06:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

advr

Quote from: Audiofiel on January 19, 2007, 19:12:02
Volgens mij wel. Ik gaf een voorbeeld die betrekking had op de breedte. Voor de totale afbeelding is natuurlijk ook de hoogte en de diepte van belang. ;)

Ik ben juist weggegaan van die extreme precisie... Maar zoals ik al zei: ieder zijn eigen smaak, zijn eigen walhalla. Er zijn geen absolute waarheden.


ik zoek niet die extreme preciese zoals de ML390. maar als ik het Ray Brown trio hoor en Ray Brown speelt op zijn contrabas dan wil ik wel horen dat die daar staat. met een opus bijv. hoor je ray brown wel maar weet ik  niet meer waar die staat. schijnbaar heb ik dat toch nog om er van te kunnen genieten.

maar neemt niet wel dat ik naar elke willekeurige set kan luisteren en ook van kan genieten!! ::) ;D ;D
zoals bij jou geniet ik ook met volle teugen, net zoals bij Rens als bij Peter laat ik dat voorop stellen ;D :o O0

het gaat erom dat jezelf content bent met wat je hebt ::)



Quote from: Audiofiel on January 19, 2007, 19:12:02
Het is niet makkelijk om een goede CD-collega te vinden voor een LP12. ;D

weet ik :D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiotwin

#401
Afgelopen zaterdag ben ik bij huize Audiofiel langsgeweest om zijn Acoustat's eens te gaan beluisteren.
Eerst heb ik Acoustat 2+2 beluisterd,volgens Arjen waren ze nog niet optimaal.
In eerste instantie viel mij op wat een laag een fullrange electrostaat kan leveren,bij een bepaald nummer werd hetzelfs te en ik miste wat informatie in het tophoog.

Na een poosje gingen we wat kabels verwisselen om een xlr kabel van mij uit te proberen,het werd er niet beter op.Nadat Arjen's xlr kabel weer tussen de voor en eindversterker zat begonnen de 2+2 op gang te komen.Het hoog werd mooier en was meer in balans met het laag en midden.Ze begonnen nu echt te zingen en kreeg toch wel een beetje kippevel.Ook Arjen kreeg een glimlach op zijn gezicht,want het klonk lekker zo!
Aan de 2+2 zit een verhaal wat Arjen het beste kan beschrijven.

Na een hoop gesleep werden de Acoustat 1+1 op zijn plaats gezet en de otl-buizen aansturing wordt gebruikt die eerst even op adem moeten komen netzoals Arjen ;D
Eerlijk gezegd miste ik bij bepaalde nummers het diepe laag wat de 2+2 wel lieten horen,wel laten de 1+1 meer informatie in het hoog en tophoog horen.

Ik zou een keuze erg moeilijk vinden omdat het beiden prachtige weergevers zijn die een behoorlijke indruk op mij gemaakt hebben en dat terwijl de set niet helemaal compleet en optimaal was.
Erg jammer dat Acoustat niet meer gemaakt wordt want dit zijn toch wel één van de beste luidsprekers die ik ooit gehoord heb.
Ik vind electrostaten vaak wat in het midlaag missen,met Acoustat is dat wel op orde!

Nogmaals wil ik huize Audiofiel bedanken voor deze leuke dag en warme maaltijd!
De tijd vloog om ;D
Tevredenheid!!!

Audiofiel

Ha die Arjan, bedankt voor je verslagje. Tsja, Acoustat moet natuurlijk niet teveel zieltjes winnen, want straks zijn er niet meer genoeg... :P ;D

De 2+2 heb ik sinds kort in huis, dit is het 4-paneel model, ofwel de dubbele 1+1. Voor mij was dat het ultieme model wat ik altijd had willen hebben. Het 'verhaal' zoals je het noemt, zal ik binnenkort wel eens uit de doeken.

Ik kan me wel vinden in je bevindingen met de 1+1 versus de 2+2. Belangrijk waren daarbij 2 verschillen: de 1+1 is de nieuwere uitvoering (met o.a. medaillon transformers), maar nog belangrijker is de aansturing in de luistertest: de 1+1 werd door de Acoustat X buizenversterker en de 2+2 door de dikke Classé. ;)

Dus niet alle verschillen zijn alleen op de speakers terug te voeren, hoewel de dubbele 2+2 natuurlijk wel 2x zoveel oppervlak heeft en dus een stuk lager gaat: 28-20.000 Hz ± 2dB terwijl de slankere 1+1 het moet doen met 35-20.000 Hz ± 3dB. Overigens kan de 2+2 maar liefst 115 dB SPL weergeven (zijn slankere broertje doet een respectable 108 dB). ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Midcall

http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Audiofiel

Vanmiddag zijn Jan (Sibelius) en Dave(y) langs geweest voor een gezellig bezoekje. Als ze zin hebben om wat te schrijven, dan zullen we dat vanzelf hier lezen. :D


We hebben geluisterd naar de Dynaudio Gemini's in stereo (muziek) en surround (film). Daarnaast hebben we mijn Gemini's met speciaal filter vergeleken met een Gemini met standaard filter (factor 1:8 in prijs). Tot slot hebben we geluisterd naar de Acoustat One+One aangestuurd door de Acoustat X OTL servocharge buizenversterkers. Als bron helaas niet mijn eigen Parasound/ArtSpeak loopwerk+DAC (nog steeds in reparatie), maar een CEC-2100 (met eigen modificaties voeding, bitumen, afscherming, netsnoer). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Jean Sibelius

Quote from: Kef-mania on May 19, 2007, 19:03:23
ja kom Jan en Dave...ervaringen!
Ik ga dadelijk eerst nog wat even eten... ;)
(Mijn eigen schuld, want Arjen had voldoende lekkers in huis gehaald.)

Als ik vanavond op tijd klaar ben met 3D-brilletjes maken (fijn zo'n vriendin die nog studeert), dan zal ik mijn (uitgebreide) ervaringen posten :) (anders morgenvroeg)

Arjen en Dave bedankt voor de gezellige middag, want uiteindelijk is er relatief weinig geluisterd en enorm veel gesproken over onze gezamelijke passie! Als ik om 00:00 naar huis was gegaan, dan was er waarschijnlijk nog geen moment van stilte gevallen ;D
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Davey

Quote from: Jean Sibelius on May 19, 2007, 19:20:17
Ik ga dadelijk eerst nog wat even eten... ;)
(Mijn eigen schuld, want Arjen had voldoende lekkers in huis gehaald.)

Als ik vanavond op tijd klaar ben met 3D-brilletjes maken (fijn zo'n vriendin die nog studeert), dan zal ik mijn (uitgebreide) ervaringen posten :) (anders morgenvroeg)

Arjen en Dave bedankt voor de gezellige middag, want uiteindelijk is er relatief weinig geluisterd en enorm veel gesproken over onze gezamelijke passie! Als ik om 00:00 naar huis was gegaan, dan was er waarschijnlijk nog geen moment van stilte gevallen ;D

Hahaha, dat laatste weet ik zeker ja. Ik zal hier ook een verslag van de geslaagde middag plaatsen. Gaat vanavond alleen niet lukken.

Davey

Na binnenkomst bij Arjen en wat gesproken te hebben met elkaar begonnen we met de Dynaudio's in stereo te beluisteren. Een erg mooie speaker om te zien overigens.

De eerste indruk was dat het gewoon direct lekker klonk. Gitaaraanslagen, stemmen, etc, het kwam allemaal lekker los van de speaker en het was niet echt moeilijk om naar te luisteren. Af en toe wat scherpe s-klanken maar dat was misschien ook de eerste cd (Diana Krall?). Toen de cd van Mr. Clapton erin ging was dat zo goed als verdwenen. Wat ik wel soms opviel was dat wanneer de instrumenten meer op de achtergrond speelden deze ook echt ver weg waren. Terwijl bij solo's de instrumenten juist fantastisch klonken. Omdat dit mijn eerste "echte" luistersessie was had ik als referentiepunt mijn eigen set (de oude Acoustat's van Arjen). Niet helemaal eerlijk natuurlijk om te vergelijken.

Daarna gingen we over naar mijn favoriete bezigheid, surround met een lekkere film. Omdat ik bezig ben mijn set opnieuw op te bouwen en dit al een tijd niet had meegemaakt ging ik is lekker onderuit zitten om het allemaal mee te maken. De gordijnen gingen dicht, doek naar beneden en de beamer aan. De Podrace (één van mijn favoriete) ging erin  8). Ik ken de scene goed waardoor je zit te wachten hoe bepaalde effecten zich op deze set laten horen. Ik kan hier kort over zijn, heel erg gaaf om te horen. Alle effecten gingen precies zoals verwacht en de hele cirkel die gecreëerd word door de 5 Dynaudio's is heerlijk groot. Het laag had wat dieper gemogen op sommige momenten (wat meer druk) maar daarentegen bij Kill Bill was het bij veel momenten juist weer precies goed (vallen op de vloer, ect). Fifth Element was de laatste maar die hebben we niet echt goed bekeken (er werd alweer gepraat  ;D).

Als laatste de Acoustat's one+one, lekker. Die van mij staan al even werkeloos omdat ik nog op de eindversterking zit te wachten dus kom maar op met die hap  ;D. Jan ging als eerste op de sweetspot zitten. Clapton ging er in en je hoort meteen de echte Acoustatsound. Veel detail op alle gebieden, rust, controle. Gewoon die heerlijke sound. Toen het mijn beurt was op de sweetspot te zitten ging Mr Taylor erin met Beat Hotel. Het geluid komt wat minder om je heen dan met de 33'ers maar het is en blijft Acoustat. Toch leuk om te ervaren dat het karakter hetzelfde blijft.

Al met al was het een zeer geslaagde middag en was ik weer een stuk wijzer geworden. Die luistersessies zijn dus echt leuk en wil ik zeker vaker gaan doen als de mogelijklheid zich voordoet.

Arjen en Jan, nogmaals hartelijk dank voor de geslaagde middag en tot snel  ;)

Jean Sibelius

Volledig onafhankelijk van Dave mijn eigen ervaringen... (ik ga de jouwe zo lezen Dave) ;)
===

Vanmiddag was het dan eindelijk zover... We hadden het er al verschillende malen over gehad, maar vandaag was het dan eindelijk tijd voor een luistersessie bij Arjen (a.k.a. Audiofiel). Voor mij persoonlijk was het alweer een hele tijd geleden dat ik elektrostaten had gehoord en ik was destijds erg onder de indruk van met name gitaarspel wat ik op deze weergevers hoorde (ik spreek ondertussen wel over een luisterervaring van zo'n vijf jaar geleden). Enigszins bang dat ik straks toch weer ontevreden zou zijn met mijn eigen set, reisde ik af richting Utrecht.

Ik was óók onder de indruk toen ik de woonkamer binnenkwam. De vrouw van Arjen (Ursula) en de kleine zaten samen op een tweezits bank wat later de bank voor de HT-opstelling bleek te zijn. Algemene indruk een gewone woonkamer waar twee passies nadrukkelijk hun stempel op drukken: audio en de kleine ;-).

Waar je óók keek: speelgoed, apparatuur, CD en DVD's. Jammer dat Angelie er niet bij was, want die zou spontaan een stuk blijer met me zijn geworden. De reden waarom er zoveel apparatuur staat is al snel duidelijk... Een onafhankelijk stereo en HT-setup. Wat zoveel betekent als twee racks vol apparatuur, een stuk of 8 speakers die zijn aangesloten en volgens mij nog een stuk of vijf speakers die staan te wachten om weer eens aangesloten dan wel gemodificeerd te worden.

Arjen had me van tevoren al gewaarschuwd dat de Acoustat One+One aangestuurd zouden worden door de servocharge buizenversterkers en niet door de Classé eindbak. Hierdoor zou met name het laag wat minder strak klinken. Het hoofddoel van vanmiddag was ten eerste gezelligheid en ten tweede de vergelijking van de Dynaudio Gemini's met standaard en gemodificeerd filter. De luistersessie op de electrostaten zou een bijkomend extraatje zijn.

Dave(y) kwam circa 10 [min] later dan mijzelf binnen, dus we hebben eerst kennis gemaakt en bij gekletst over alles wat op het forum (en daarbuiten) gaande is. Daarna hebben Dave en ik onszelf op de twee persoonbank genesteld voor een stuk Tuck & Patti's. In eerste instantie vond ik het even scherp klinken, maar als snel ben ik aan de sound gewend. Wat direct opvalt is de muziek die lekker los van de speakers komt en een mooi dieptebeeld geeft. Vervolgens is het de beurt aan Eric Clapton (Unplugged). Met dit nummer heb ik o.a. de optimale positie van mijn eigen diffusers bepaald en het valt hier op dat het geluidsbeeld iets wat naar links trekt (overigens niet storend), maar dat heeft ongetwijfeld te maken met de asymmetrie van de positie van de speakers ten opzichte van de ruimte. Desalniettemin een mooie performance in een ruimte waar géén speciale akoestische maatregelen zijn getroffen. De beperking in de dynamiek is volgens Arjen (en ik geloof hem hierin direct) te wijten aan de DVD-speler die normaal puur dienst doet als bron voor HT. Daarom wordt het elektrische scherm omlaag gelaten en worden we getrakteerd op een stuk 5.1 sound met beeld vanaf de Ben-Q beamer. Met vijf identieke speakers moet er een erg coherent geluidsbeeld gaan ontstaan en inderdaad... Star Wars, Kill Bill 1 en the Fifth Element klinken erg indrukwekkend. Dave en ik hebben het niet in de gaten maar er wordt gespeeld met een (naar later blijkt) gemiddeld SPL-niveau van 96 [dB]. De geluidseffecten klinken herkenbaar en dit is weer lekker genieten (helaas moet ik zelf nog even wachten tot na de verbouwing voordat ik zelf in zo'n bel van geluid zit).

Daarna gaan we weer terug naar stereo. Eerst luisteren we nog naar een stukje Diana Krall op de Dynaudio's met het gemodificeerde filter. Daarna wisselt Arjen deze om naar de exemplaren met het gewone filter. Direct is hoorbaar dat de muziek aanzienlijk minder los van de speakers komt. Het zgn. 'plukken' is niet echt meer los waarneembaar en wordt de muziek meer een brij... 'het zwart is verdwenen'. Tevens wordt de ruimte waarin Diana haar zangkunsten ten toon spreidt aanzienlijk beperkt. Eric Clapton heb ik óók wel eens beter gehoord ;-). Als we vervolgens weer terug gaan naar de speakers met modificatie wordt pas echt duidelijk hoe veel beter deze speakers zijn geworden door de aanpassingen van het filter. Volgens Arjen lijkt de gemodificeerde versie aanzienlijk op het filter wat ook in de Contour lijn wordt gebruikt. Het klinkt inderdaad allemaal herkenbaar.

Daarna schuiven we allemaal 90 graden met de klok mee en gaan we naar de Acoustats luisteren. Bij deze set-up twee kanttekeningen: de Classé is niet aangesloten en de Parasound loopwerk/DAC combinatie is weg voor reparatie. Als bron wordt een gemodificeerde CEC-2100 gebruikt (met wat modificaties door Arjen uitgevoerd).  Als eerste luisteren we weer naar Eric Clapton en hier hoor je duidelijk de potentie van de Acoustats. Helaas hoor ik tevens de beperkingen van de speler inclusief de bekabeling die tijdelijk is opgebouwd uit diverse kabels aan elkaar. Het klinkt wat scherp en ik mis wat details tijdens het gitaarspel. Het dynamische bereik is wat minder als ik normaal gewend ben. In de huidige opstelling is het helaas niet mogelijk om de speakers verder uit elkaar te zetten, maar ook hier komt de muziek volledig los van de speakers. Daarnaast is er lekker veel diepte in het geluidsbeeld en is de plaatsing óók prima. Anders CD's die we nog luisteren zijn die van Herman van Veen, een demo (SA)CD waarvan ik graag nog de gegevens zou willen en het akoestische album van Seal (Best 1991 – 2004). Het gebrek van de Classe uit zich aan de bas die niet superstrak is, maar alle minpunten die ik hierboven benoem zijn volgens mij allemaal terug te voeren op de speler die niet mee kan komen met de rest van de set. Deze set heeft veel meer potentie als dat ik vandaag heb kunnen horen... Daarom hebben we afgesproken dat ik binnenkort nog eens langs ga bij Arjen zodra de Parasound combi terug is, want dit moet nog veel beter kunnen klinken!

Arjen en Ursula bedankt voor de gastvrijheid! Arjen en Dave tot binnenkort!


Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Davey

Quote from: Jean Sibelius on May 19, 2007, 23:00:27
Daarna gaan we weer terug naar stereo. Eerst luisteren we nog naar een stukje Diana Krall op de Dynaudio's met het gemodificeerde filter. Daarna wisselt Arjen deze om naar de exemplaren met het gewone filter. Direct is hoorbaar dat de muziek aanzienlijk minder los van de speakers komt. Het zgn. 'plukken' is niet echt meer los waarneembaar en wordt de muziek meer een brij... 'het zwart is verdwenen'. Tevens wordt de ruimte waarin Diana haar zangkunsten ten toon spreidt aanzienlijk beperkt. Eric Clapton heb ik óók wel eens beter gehoord ;-). Als we vervolgens weer terug gaan naar de speakers met modificatie wordt pas echt duidelijk hoe veel beter deze speakers zijn geworden door de aanpassingen van het filter. Volgens Arjen lijkt de gemodificeerde versie aanzienlijk op het filter wat ook in de Contour lijn wordt gebruikt. Het klinkt inderdaad allemaal herkenbaar.

Leuk stukje Jan en je laat me nog iets herinneren  ;). Ik was vergeten wat te schrijven over het verschil tussen de gemodificeerde en niet gemodificeerde Dynaudio's. Dat was een hele leuke en confronterende ervaring om te horen.

Toen Arjen de niet gemodificeerde Dynaudio's opstelde en liet spelen viel direct op dat het intro best wel heel lekker klonk. Wat meer bas, een wat voller geluidsbeeld totaal. Net alsof je het knopje op de autoradio (hoe heet dat ook alweer) indrukt waardoor je op zacht vollume wat meer bas en hoge tonen hoort. Toen de zang erbij kwam vielen ze absoluut door de mand in vergelijk met z'n gemodificeerde broer. Het hele geluidsbeeld bleef veel meer in de speaker hangen en je moest je best doen om te luisteren. Dit was bij z'n broer geen enkel probleem.

Verschil in winkelwaarde zou zomaar 500 euro kunnen zijn en dat terwijl er alleen een ander filter in is gezet voor een fractie van deze prijs. Verbazingwekkend en heel leuk om dat verschil te horen.

Audiofiel

#411
Bedankt voor je verhaaltje, Dave. Ik kon zien dat je zichtbaar genoot om eindelijk weer eens een paar Acoustats in levenden lijve te kunnen horen! :D

Quote from: Davey on May 19, 2007, 22:45:41
Daarna gingen we over naar mijn favoriete bezigheid, surround met een lekkere film. Omdat ik bezig ben mijn set opnieuw op te bouwen en dit al een tijd niet had meegemaakt ging ik is lekker onderuit zitten om het allemaal mee te maken. De gordijnen gingen dicht, doek naar beneden en de beamer aan. De Podrace (één van mijn favoriete) ging erin  8). Ik ken de scene goed waardoor je zit te wachten hoe bepaalde effecten zich op deze set laten horen. Ik kan hier kort over zijn, heel erg gaaf om te horen. Alle effecten gingen precies zoals verwacht en de hele cirkel die gecreëerd word door de 5 Dynaudio's is heerlijk groot. Het laag had wat dieper gemogen op sommige momenten (wat meer druk) maar daarentegen bij Kill Bill was het bij veel momenten juist weer precies goed (vallen op de vloer, ect). Fifth Element was de laatste maar die hebben we niet echt goed bekeken (er werd alweer gepraat  ;D).

Het laag had inderdaad wat meer gemogen, maar het staat nog vrij conservatief afgesteld. De basshakers in de bank zijn namelijk niet meer aangesloten, dus de sub mag wat harder. ;D

QuoteAls laatste de Acoustat's one+one, lekker. Die van mij staan al even werkeloos omdat ik nog op de eindversterking zit te wachten dus kom maar op met die hap  ;D. Jan ging als eerste op de sweetspot zitten. Clapton ging er in en je hoort meteen de echte Acoustatsound. Veel detail op alle gebieden, rust, controle. Gewoon die heerlijke sound. Toen het mijn beurt was op de sweetspot te zitten ging Mr Taylor erin met Beat Hotel. Het geluid komt wat minder om je heen dan met de 33'ers maar het is en blijft Acoustat. Toch leuk om te ervaren dat het karakter hetzelfde blijft.

Belangrijk verschil met jouw 33's is dat mijn One+One's dichter op elkaar staan. Eigenlijk te dicht. Het geluidsbeeld is daardoor gewoon minder breed. Daarnaast heb ik gekozen voor meer 'toe-in' wat extra diepte geeft en minder breedte. Jouw speakers staan juist meer 'toe-out'. Hopelijk gaat de uitbouw aan de achterkant van het huis door, want dan komen er nieuwe mogelijkheden om de boel op te stellen. :D


Wordt het voor jou trouwens ook niet eens tijd om met een scherm (en projector) te gaan draaien? Met 4 films per week is zo'n klein schermpje eigenlijk niet afdoende, toch? >:D ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

LexiconLogan

Oei, jammer dat ik daar niet bij was! Klinkt goed allemaal, leuke stukjes Jan & Dave! Komt er een herhaling?
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Audiofiel

Hartelijk dank voor je uitgebreide en genuanceerde verhaal, Jan. Ik vind het altijd leuk om een luisterervaring te lezen van iemand die ook al lang bezig is met deze hobby.

Quote from: Jean Sibelius on May 19, 2007, 23:00:27
Ik was óók onder de indruk toen ik de woonkamer binnenkwam. De vrouw van Arjen (Ursula) en de kleine zaten samen op een tweezits bank wat later de bank voor de HT-opstelling bleek te zijn. Algemene indruk een gewone woonkamer waar twee passies nadrukkelijk hun stempel op drukken: audio en de kleine ;-).

Waar je óók keek: speelgoed, apparatuur, CD en DVD's. Jammer dat Angelie er niet bij was, want die zou spontaan een stuk blijer met me zijn geworden. De reden waarom er zoveel apparatuur staat is al snel duidelijk... Een onafhankelijk stereo en HT-setup. Wat zoveel betekent als twee racks vol apparatuur, een stuk of 8 speakers die zijn aangesloten en volgens mij nog een stuk of vijf speakers die staan te wachten om weer eens aangesloten dan wel gemodificeerd te worden.

Neem haar de volgende keer maar mee. Misschien val je dan weer wat meer bij je ega in de genade! ;D

QuoteArjen had me van tevoren al gewaarschuwd dat de Acoustat One+One aangestuurd zouden worden door de servocharge buizenversterkers en niet door de Classé eindbak. Hierdoor zou met name het laag wat minder strak klinken.

Inderdaad, het laag minder strak, maar ook: het midden meer vervorming, minder zwart en rust, minder pinpoint... Ach, je hoort het een volgende keer wel, wanneer de interfaces weer klaar zijn.

Quote...
Daarna gaan we weer terug naar stereo. Eerst luisteren we nog naar een stukje Diana Krall op de Dynaudio's met het gemodificeerde filter. Daarna wisselt Arjen deze om naar de exemplaren met het gewone filter. Direct is hoorbaar dat de muziek aanzienlijk minder los van de speakers komt. Het zgn. 'plukken' is niet echt meer los waarneembaar en wordt de muziek meer een brij... 'het zwart is verdwenen'. Tevens wordt de ruimte waarin Diana haar zangkunsten ten toon spreidt aanzienlijk beperkt. Eric Clapton heb ik óók wel eens beter gehoord ;-). Als we vervolgens weer terug gaan naar de speakers met modificatie wordt pas echt duidelijk hoe veel beter deze speakers zijn geworden door de aanpassingen van het filter. Volgens Arjen lijkt de gemodificeerde versie aanzienlijk op het filter wat ook in de Contour lijn wordt gebruikt. Het klinkt inderdaad allemaal herkenbaar.

Een goed filter is gewoon erg belangrijk en bepaalt in belangrijke mate of het geluid ook 'los' komt van de speakers. Daarnaast zorgt het voor meer detaillering, betere pinpoint en zeker ook een fraaier 'uitklinken'. In de Contour-serie zitten veel betere filters dan in bijvoorbeeld de Audience serie, terwijl de gebruikte units vrijwel identiek zijn.

QuoteDaarna schuiven we allemaal 90 graden met de klok mee en gaan we naar de Acoustats luisteren. Bij deze set-up twee kanttekeningen: de Classé is niet aangesloten en de Parasound loopwerk/DAC combinatie is weg voor reparatie. Als bron wordt een gemodificeerde CEC-2100 gebruikt (met wat modificaties door Arjen uitgevoerd).  Als eerste luisteren we weer naar Eric Clapton en hier hoor je duidelijk de potentie van de Acoustats. Helaas hoor ik tevens de beperkingen van de speler inclusief de bekabeling die tijdelijk is opgebouwd uit diverse kabels aan elkaar. Het klinkt wat scherp en ik mis wat details tijdens het gitaarspel. Het dynamische bereik is wat minder als ik normaal gewend ben.

Dat is een beetje de makke van het moment. Daarom had ik je tevoren vast ge-PM'd dat de situatie bepaald niet optimaal is nu mijn CD-speler+DAC in reparatie is (en de interfaces van de 1+1 nog niet klaar zijn). Met name de véél mindere bron legde duidelijk bloot dat de set nu niet optimaal in balans is: er blijft nog heel veel liggen. In vergelijking met de Parasound-bron is de CEC inderdaad duidelijk een stukje scherper. Ook de afbeelding en de 'rhythm & pace' is duidelijk minder goed. Niet dat het een slechte speler is, maar ja, dit reserve-spelertje dat normaal op zolder zijn plek heeft, staat niet in verhouding tot de normale bron. Ik hoop dat hij snel gerepareerd is en terug in mijn set, ik mis de Parasound best wel. :-\

Wat betreft de bekabeling: ook die was van mindere kwaliteit. Ik speel met ArtSpeak XLR, maar de CEC-2100 heeft alleen cinch en de Acoustat buizenversterkers ook. Dus heb ik ze via de Madrigal HPC aangesloten, op zich een goede kabel. Alleen het stuk van voorversterker naar buizenversterkers ziet er nu als volgt uit: cinch-XLR 1m kabel, daarna XLR-XLR 1m kabel en tot slot XLR-cinch 1m kabel. Zo zit er 3 meter aan elkaar geknoopt voor de broodnodige afstand te overbruggen. Een tijdelijke opstelling maar dat verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs! ;D

QuoteIn de huidige opstelling is het helaas niet mogelijk om de speakers verder uit elkaar te zetten, maar ook hier komt de muziek volledig los van de speakers. Daarnaast is er lekker veel diepte in het geluidsbeeld en is de plaatsing óók prima. Anders CD's die we nog luisteren zijn die van Herman van Veen, een demo (SA)CD waarvan ik graag nog de gegevens zou willen en het akoestische album van Seal (Best 1991 – 2004). Het gebrek van de Classe uit zich aan de bas die niet superstrak is, maar alle minpunten die ik hierboven benoem zijn volgens mij allemaal terug te voeren op de speler die niet mee kan komen met de rest van de set. Deze set heeft veel meer potentie als dat ik vandaag heb kunnen horen... Daarom hebben we afgesproken dat ik binnenkort nog eens langs ga bij Arjen zodra de Parasound combi terug is, want dit moet nog veel beter kunnen klinken!

De (SA)CD was de 'Closer to the Music' sampler van Stockfish (deel 1).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Kef-mania on May 20, 2007, 10:31:53
Oei, jammer dat ik daar niet bij was! Klinkt goed allemaal, leuke stukjes Jan & Dave! Komt er een herhaling?

Inderdaad jammer dat je er niet bij kon zijn. Kom je de volgende sessie toch gewoon gezellig langs? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Davey

Quote from: Audiofiel on May 20, 2007, 10:47:20
Inderdaad jammer dat je er niet bij kon zijn. Kom je de volgende sessie toch gewoon gezellig langs? ;)

Weet wat je zegt  ;D

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Jean Sibelius

OK, dat is dan geregeld (dat wordt dan binnenkort vechten om de hotspot) :D

@ Arjen: bedankt voor de link!
o.a. in bestelling: Closer To The Music (SACD)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Davey

Quote from: Jean Sibelius on May 20, 2007, 11:44:40
OK, dat is dan geregeld (dat wordt dan binnenkort vechten om de hotspot) :D

@ Arjen: bedankt voor de link!
o.a. in bestelling: Closer To The Music (SACD)

Kef-mania kan gewoon op de grond zitten hoor. Geen probleem.  ;D

Nummertje 1 op de cd is mijn favoriet Jan maar de hele cd is erg lekker om te horen.

Audiofiel

En inderdaad gewoon direct bij de Duitse platenmaatschappij bestellen. Dat scheelt veel geld en het komt ook meer bij de artiesten terecht dan via de (dure) tussenhandel. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jean Sibelius

Quote from: Jean Sibelius on May 20, 2007, 11:44:40
o.a. in bestelling: Closer To The Music (SACD)
En binnen! Dat klinkt hier toch óók wel erg 8)

@ Arjen: Heb je al iets vernomen over je Parasound loopwerk/DAC?
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Richi

Die Stockfish samplers lijken me ook wel leuk, dus heb ik deel 1 en 2 besteld. Ben heel benieuwd.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

In verband met een buitenlandse trip van Louis heb ik mijn loopwerk weer terug, de DAC staat nog steeds in reparatie. Wel heb ik een NorthStar DAC meegekregen, die ook via AES/EBU wordt aangestuurd, zodat ik weer op niveau kan luisteren.

Eerste indruk: eindelijk weer echt muziek! :D

Tweede indruk: hij haalt het niet bij de Parasound DAC. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Sinds gisteravond (nacht?) ben ik in het bezit van een CEC-5100Z, overgenomen van Audioloog. Deze gaat dienst doen als tweede speler voor boven. Daarnaast wordt deze in geval van calamiteiten ingezet als reservespeler. Ik heb gemerkt dat ik daarvoor een iets betere kwaliteit wil hebben dan de speler die ik daar tot nu toe voor gebruikte. Belangrijkste verschil met de CEC-2100 die ik gebruikte is wel dat deze speler een Tent klokje heeft, met een eigen voeding. Dat maakt het muziek luisteren voor mij veel herkenbaarder (in de Parasound zit ook zo'n klok) en meer op niveau. :D

Ik heb vanochtend de 5100 uitgebreid aan de tand gevoeld, naast de Parasound+NorthStar. Deze laatste combinatie is duidelijk nog een stuk beter (hoewel minder dan de Para-Para combi). Maar de 5100 kan heel netjes meekomen en is heel prettig om naar te luisteren. Het belangrijkste verschil tussen de combinaties is eigenlijk simpel samen te vatten met het woord 'analoog'. De 5100 klinkt al een beetje analoog; de Para-NS klinkt nog wat analoger (meer zwart, rust, beter ritme en uitsterven) en de Para-Para klinkt nog eens veel analoger. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Foto van de buitenkant en de binnenkant:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.