Subwoofer calibratie

Started by Arno P, March 26, 2005, 10:12:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Het is een vak apart en al doende merk je dat je met calibratie er iets moois van kunt maken of iets totaal mee kunt verprutsen. Hetzelfde dat ik in loop der tijd ook met mijn pj heb gemerkt is dat als je alles heel keurig doet, je veelal een beter stuk equipment in praktijk zet dan dat het geval is bij een slecht gecalibreerd apparaat dat het tienvoudige heeft gekost.

De een gebruikt de receiver noisesignalen en regelt een sub af op gehoor, de ander heeft er nog een dB meter bij, weer een ander gelooft de curve die men in de meetkamer van de fabrikant heeft gemeten...enz...

Aangezien ik voor de zoveelste keer recent mijn sub heb afgeregeld (omdat ik hem nieuw heb  ;) ) leek het mij ook een aardig idee om een aantal wetmatigheden, feiten en bevindingen als een soort "organische" tip-lijst in dit openings-topic op te nemen. Ik zal een opzetje maken en mochten er verbeteringen mogelijk zijn kwa inhoud dan horen we het vanzelf ;-)



  • Startplaatsing subwoofer
    Zet de sub op de luister positie en een speel een basrijke DVD/CD. Loop de ruimte rond en probeer de plek te vinden waar de bas het duidelijkste aanwezig is en zet hier de subwoofer neer. Indien die plek geen optie is zet de sub zo dicht mogelijk in de buurt van die plek. Dit is de startpositie welke nog kan veranderen als later tijdens de metingen blijkt dat er te grote peaks/dips in de frekwentiecurve zitten.


  • Receiver/Processor instellen
    Stel je AV receiver/processor zo in dat alle andere speakers op "small" staan als je er ook maar enigszins aan twijfelt of deze speakers waardig lage frekwenties kunnen weergeven (iets in de richting van 25Hz/100dB). Ik heb destijds geexperimenteerd met small/large voor de niet-sub speakers en ik geef er nu zeker de voorkeur aan om alles op small te houden voor een veel beter samenhang in het hele geluidsbeeld. Indien je de sub kantelfrekwntie apart kunt instellen op je AV receiver/processor, stel hem dan om te beginnen op 80Hz in.


  • Start levels instellen
    Stel het subwoofer-nivo op je receiver op een level van -5dB in en de volumeregelaar op je subwoofer op een kwart tot een-derde van de nul-positie. Zorg ervoor dat een eventueel laagdoorlaatfilter op de subwoofer nonactief is als hiervoor een aan/uit schakelaar voor is. Is er geen schakelaar voor zet dan de kantelfrekwentie van het filter op de maximaal mogelijke waarde. Indien er een fazeregelaar op de subwoofer zit kan deze voorlopig in de middenstand gezet worden. Zet ook voor de zekerheid je receiver/processor totaalvolume op nul.


  • De dB-Meter
    Voor de volgende stappen heb je een radio-shack dB-meter nodig en een statief (De dB meter is te koop via de ITC Webshop). De dB-meter (Instelling: 70dB/C-weigthed/Slow) monteer je op het statief en het statief plaats je zodanig dat de dB-meter (met de opening recht omhoog) op oor-hoogte en positie komt van je "golden seat". Indien je subwoofer aan de TV/Scherm kant komt te staan, kun je de dB-meter met de uitlezing naar voor richten zodat je tijdens het instellen aan de subwoofer meteen het effect op de dB kan zien. Let op dat de radio-shack (aka "RatShack") meter weliswaar aardig werkt maar dat hij met name voor de lage frekwenties een redelijke afwijking in de meetwaarden laat zien. Het is daarom zaak dat elke gemeten waarde met behulp van onderstaande correctiewaarden per frekwentie gecorrigeerd moet worden (vergeet dit dus nooit):
    10Hz add 20dBs
    12Hz add 16.5dB
    16Hz add 11.5dB
    20Hz add 7.5dB
    25Hz add 5dB
    31.5Hz add 3dB
    40Hz add 2.5dB
    50Hz add 1.5dB
    63Hz add 1.5dB
    80Hz add 1.5dB
    100Hz add 2dB
    125Hz add .5dB


  • Sinusgenerator/basisinstellingen
    Stel de overige surround kanalen in op 75dB gemeten vanaf de luisterplek gebruik makend van je ruissignalen op je receiver/processor of ruis op de AVIA dvd. Het hoeft niet exact op 75dB te staan en je kunt op dit moment desnoods volstaan met de receiver interne ruissignalen. Speel vervolgens AVIA Chapter7 "Subwoofer setup" keuze: "subwoofer level center" en draai de levelknop op de subwoofer (niet aan de receiver/processor komen) zodanig totdat de dB-meter ongeveer ook 75dB aan geeft. Normaal gesproken is het referentie nivo 85dB, maar om voor het gemak niet knettergek van het geluid te worden kun je voorlopig 75dB aan houden.
    Nu heb je een sinus generator nodig die keurige sinussen kan produceren van een Herz of 10 tot zo'n 100Hz. Een dergelijke sinus generator kun je krijgen door gebruik te maken van Avia Chapter 7: "Verification/Evaluation" keuze: "Low Frequency Sweep". Dit is een dalende sweep en je kunt helaas niet een frekwentie op een makkelijke manier even vastzetten. Je kunt ook gebruik maken van on-line downloadbare files zoals Patrick aangeeft of en dat is het makkelijkste, je maakt gebruik van een echte externe sinus generator. De eerste optie heeft de voorkeur aangezien je dan alvast je hele keten gebruikt. De tweede zou voor de hand liggen als je een HTPC gebruikt en de derde is erg handig maar niet iedereen heeft een sinus generator. Bij gebruik van een generator draai je het volume van de sub maar weer dicht en dat van de generator ook voordat je beide op elkaar aansluit met een geschikte signaalkabel.
    Wat de keuze voor generator ook zal zijn, probeer het volume zo in te stellen dat je bij een Herz of 50 ongeveer 75dB op je dB meter meet (die nog steeds op het luisterplekstatief staat).


  • Ruimte modes / verbeterde plaatsing subwoofer
    Nu de subwoofer verbonden is met een sinus generator (in welke hoedanigheid dan ook) en de sub globaal een geluidsdruk van ca. 75dB produceert heb je alleen nog een pen en een stukje papier nodig. Het is nu zaak om even door de frekwentieband 10Hz...100Hz heen te zwiepen om een inschatting te maken wat nu het gemiddelde geluidsnivo lijkt (gemeten met de dB op statief op de luisterplek/oorhoogte). Maak een kolom op het papier voor de frekwenties en een tweede kolom ernaast voor de geluidsdruk in dB's. Als de gemiddelde waarde ongeveer bekend is, noteer dan deze waarde en de bijbehorende frekwentie. Indien het gemiddeld veel harder of zachter is dan de 75dB pas dan het volume van de sub of generator aan totdat je wel weer in de 75dB uit komt.
    Ga vervolgens stap voor stap (desnoods Herz voor Herz) door de hele LF frekwentieband heen en schrijf per frekwentie de bijbehorende geluidsdruk op. Schrik niet van plots meedreunende deuren of dat er bijvoorbeeld helemaal geen geluid bij bepaalde frekwenties geproduceerd lijkt te worden. Als alle metingen zijn gedaan, corrigeer dan alle meetwaarden met de in de correctietabel genoemde waarden.
    Na deze metingen heb je een duidelijk beeld van alle pieken en dalen die er in de frekwentiecurve voor komen. Het frekwentiegedrag doet vermoeden dat er van je woofer niets deugd, maar in het algemeen zie je in de meetdata hoofdzakelijk het effect van de kamerdimensies en de plaatsing van de woofer in deze ruimte. Dit wetende is het dus zaak om de wooferplaatsing zo aan te passen (verplaatsen) totdat de "bulten" en "dalen" in de frekwentiecurve tot het minimum worden gereduceerd. Voor een structurelere benadering van deze plaatsing lees even de uitleg van Patrick hieromtrent:

    Aangezien de luisterplek, tevens kijkpositie (hierna te noemen: sweetspot) voor HT gebruik door meerdere factoren wordt bepaalt is het zaak hier sterk rekening mee te houden, maw je bent niet zo geheel flexibel. Veelal wordt 2/3de van de lengte aangehouden, persoonlijk zie ik meer heil in een 3/5de plaatsing. Het grote voordeel van deze positie is dat je al redelijk safe zit voor bepaalde kamerresonantiefrequenties (enkel in de lengterichting en axiale modes want daar beperk ik me gemakshalve even tot in deze korte beschrijving) ongeacht waar je de sub verder neerzet (resonantiefrequenties worden veroorzaakt door de kamer). Toevallig staat er iets eerder in deze topic nog een leuke link waar men allerlei testtonen met intervallen van 1Hz kan downloaden (niet geheel toevallig natuurlijk  )...ga zitten en meten en bekijk welke resonantiefrequentie(s) hoeveel problemen veroorzaken op de luisterplek (je kunt het ook ruwweg berekenen  )! Aan de hand van de gemeten waardes krijg je een redelijk duidelijk beeld of je de sub meer naar voren, achter maar ook links, rechts of omhoog (want ookal beperkte ik mij in eerste instantie tot de lengterichting, hetzelfde gaat ook op voor de breedte en hoogte...maar nog steeds enkel de axiale modes) moet gaan verplaatsen. Frequenties hebben een golflengte die gemakkelijk te berekenen is, deel dit door 4 en je hebt ruwweg de afstand waar de sub gekoppelt wordt aan de resonantiefrequentie die je wilt 'oplossen'.


  • Equalizer
[/b][/u]
Als je na menig heen en weer geschuif een frekwentiecurce meet die door verdere verplaatsing van de sub niet verder te verbeteren is, zie je waarschijnlijk nog steeds een gemeten curve met ettelijke pieken en dalen. Ze zijn weliswaar tot een minimum gereduceerd maar ze zijn nog steeds van een substantieel dB nivo. Hoe nu verder? De aanhef van de paragraaf geeft al een hint: equalizer. Oftwel de laatste bulten en dalen in de curve op een tactische en niet "over the top" manier glad strijken. In sommige gevallen heeft de sub zelf een zogenaamd "notch" filter aan boord (Bijv. de SVS PC-Ultra) waarmee je een bepaalde piek in de F-curve doeltreffend mee naar beneden kan trekken. Buiten de selectie van centrale frekwentie kan de bandbreedte en "sterkte" van het notch filter worden ingesteld. Het nadeel van een dergelijk "on-board" filter is dat het maar bedoeld is voor het corrigeren op 1 centrale frekwentei en dus niet helemaal geschikt is om eventuele andere pieken of dalen mee te corrigeren. Een alternatief is het gebruik van een zogenaamde parametrische equalizer hetgeen eigenlijk niets anders is dan een equalizer met een aantal van de beschreven notch filters. Hiermee is het dus mogelijk om voor een aantal frekwentie pieken en dalen het signaal of te verzwakken of te versterken. Als kantekening bij het inregelen moet er op gelet worden dat de mate correctie te allen tijde zo beperkt als mogelijk gehouden moet worden. Een verzwakking van -40dB op een frekwentie of een boost van 20dB zijn niet hetgeen waarnaar je zou moeten streven. In veel gevallen is het een afweging of je beter die ene frekwentie enorm gaat versterker of dat het wijzer is om de frekwenties ernaast een mindere mate iets moet verzwakken. Hoewel je bij een goede plaatsing van een goede sub in principe al een heel aardig geluid zult hebben, wordt het met het fine-tunen d.m.v. een parametrische EQ pas echt een strak sub-feest. Ik gebruik zelf de de zeer aantrekkelijk geprijsde Behringer Feedback Destroyer (BFD) die de optie heeft om als multikanaal parametrische EQ mode ingesteld te worden. Natuurlijk is een andere Parametrische EQ bruikbaar mits er voldoende filters en versterking/verzwakking tot de opties behoren. Indien de benodigde correcties minimaal zijn kan zelfs een gewone grafische EQ voldoende zijn. Het mag duidelijk zijn dat elke EQ wel bruikbaar moet zijn voor frekwenties tussen de 20...100 Hz. De BFD heeft hierbij het voordeel dat de frekwentie vrij en digitaal ingesteld kunnen worden. Met een kleine correctie op 2...3 frekwenties is de klus (gecombineerd met heel wat metingen) geklaard. Extra BFD-Tips. De curve zal hierna binnen de +- 3dB vallen, en een dBtje extra hierop is ook geen ramp. Indien je een op deze manier afgeregelde sub hoort zul je het "laag" als "vanzelfsprekend" vinden klinken in plaats van dat je hersenen weten dat het "veel" bas is. Luisteren wordt als het ware ervaren. Maar we zijn er nog niet nu moet de sub kwa level nog ge-matched worden met de rest van de luidsprekers.
Buiten het filteren in het "normale" sub-gebied is het tevens aan te raden om alle frekwenties beneden het weergavebereik van jouw sub sterk af te filteren om zo te voorkomen dat de conus een te grote uitslag moet maken voor frekwenties die hij toch niet meer kan weergeven. Doe je dit niet dan is er een kans dat zelfs de spreekspoel van de woofer schrapend uit zijn magneetveld kan vliegen bij al te heftige geluidsnivo's. De SVS woofers hebben vaak een dergelijk High-Pass filter aan boord (Fk= 12Hz, 16Hz, 20Hz, 25Hz afhankelijk van de subinstelling)
[/list]


  • Sub level afstellen
    Het afstellen van het sublevel lijkt na het voorafgaande een peuleschil, maar niets is minder waar. Het meten van het dB nivo van de sub en dit betrouwbaar relateren naar het level van de andere speakers ligt nog niet zo voor de hand. Voor het afregelen heb je weer de AVIA disc nodig en wel Title 6 Chapter 29. Bij het afspelen van deze chapter wordt de geluidsdruk weer op de luisterplek gemeten en moet volumeknop op de sub zo worden ingesteld dat het subnivo gelijk is aan dat van elke van de andere speakers. Bij het meten van de lage frekwenties zal de dB mogelijk heen en weer zwiepen tussen 2 waarden, neem als meetwaarde het gemiddelde van deze 2 uitersten. Indien er nog een kleine correctie nodig is kun je hiervoor het sublevel van je AV receiver/processor gebruiken. Nu komt een "Nasty bit" het checken van de fazeregelaar/schakelaar. Stel de faze van het signaal in met het Avia hoofdstuk "SW Phase filtered Pinknoise LF" en volg hierbij de instructies die nodig zijn om de faze schakelaar of knop op de subwoofer in de optimale stand te zetten. Indien de nieuwe stand van veel invloed heeft op het geluid, overweeg dan om bovenstaand verhaal nogmaals te doorlopen ( :-\). Indien je hier niet meteen op staat te springen kun je ook de regelaar in de initieel gekozen default stand laten staan aangezien je kwa frekwentieverloop door het voortgaande process al alles hebt "gladgestreken".
    Voor de zekerheid nogmaals een rondje meten om zeker te zijn dat alle kanalen inclusief LFE redelijk op elkaar kwa level met de dB zijn afgesteld.


  • Het moment der waarheid
    Nou....Nog even wachten. Zoals reeds eerder aangegeven gaf de dB meter niet erg precies het geluidsnivo van de lage frekwenties weer en is het voor het meten van het laag dus opletten geblazen dat de sub toch niet ettelijk dB's te hoog staat ingesteld, ondanks dat je alles zo keurig gemeten hebt. Zet zonder iets te veranderen nu maar eens een dvdtje op (U571 is een aanrader, het stukje met de dieptebommen, Of Jurrasic Park met een naderende Dino) en je zult in eerste instantie versteld staan van het de laag-kwaliteit en bij een tweede keer aandachtig luisteren begin jij je af te vragen of de boel kwa laag toch niet een tikje te hard staat. Remedie is niet verder te vinden in het meten, maar helaas toch in het luisteren. Gebruik bij voorkeur om te beginnen een stukje muziek van cd/dvd met daarin "natuurlijke" lage frekwentie zoals een contrabas of een drum en experimenteer met de dB level instelling op jouw receiver/processor hoeveel dB je moet compenseren voordat het voor jou op de luisterplek natuurlijk begint te klinken. Als je dit hebt gevonden doe dat hetzelfde door een aantal filmfragmenten de revue te laten passeren. Op mijn installatie heb ik de sub ca. 4..5 dB zachter kunnen zetten en met deze laatste fijnafstemming heb ik nu een subweergave die goed aanwezig is wanneer het nodig is zonder meteen teveel op te vallen. Als ie goed afgesteld staat schrikt de luisteraar zich bij heftige geluidsfragmenten niet het leplazerus van het subgeluid, maar van de totale impact van filmateriaal, surround, center, front en subkanaal. En met zo'n afstelling kun je tevens gaan genieten van onheilspellende lage frekwentie die in veel films een introductie vormen tot een spannend filmfragment. Onder de streep is een perfecte sub ideaal om een beroerde geluidskwaliteit mee te bewerkstelligen, en doet ook dit vele malen beter dan een minder goede sub die relatief weinig schade kan berokkenen, tenzij je de juiste aandacht schenkt aan calibratie. (Vanzelfsprekend haal je met goede calibratie ook het maximale uit een minder goede sub).
    Oh ja, smaak...daar valt natuurlijk niet over te twisten....mocht je toch de voorkeur geven aan een goedgeplaatste bult/dip in je sub-frekwentieverloop of prefer je toch een ander sub-nivo, laat je niet afremmen om dat te kiezen wat jezelf het mooiste lijkt. Ter afsluiting nog een leuke selectie van aardige subwoofer demo's.

Del member

Quote from: Arno P on March 26, 2005, 10:12:48

Eerste stap....plaatsing sub? SVS zegt altijd bij voorkeur in een hoek, verder is er de tip om de sub op de luisterplek te zetten en de kamer rond te lopen om zo te horen waar het beste laag te horen is...vervolgens de sub op die plek neerzetten......Is het dit ?

Het probleem is : wat is het beste laag ? Sommige mensen zullen het boomen van een bepaalde frequentie leuk vinden omdat dat een subjectief gevoel geeft van punch , andere zullen eerder naar strakheid luisteren...

Het lijkt me een erg subjectieve manier om je sub te gaan neerzetten. Lijkt me nog steeds : meten is weten.

Arno P

#2
Het plaatsen is natuurlijk wel pas een eerste grove stap.....op de plek waar die alvast aardig klinkt...niet te boemerig enzo...kan toch een goede startplek zijn...je moet em immers toch ergens neerzetten voordat je bijv kunt gaan meten...

En het beste laag....laten we voor het gemak aannemen dat we eerst proberen een meettechnisch rechte curve te bewerkstelligen...Hierna zou je nog kunnen varieren voor smaak gerelateerde voorkeuren..

GerritZ

Bij een goede plaatsing kom je bijna niet om een RTA meting heen.

Je kunt hem wel in de hoek plaatsen maar hoe ver moet je hem uit de hoek zetten ?
Dat zul je echt moet berekenen aan de hand van kamerafmetingen en zo de resonantiefrequentie te
bepalen, door je luisteren positie slim te kiezen kan je gaan spelen met plaatsing op de betrefende harmonische van de resonatiefrequentie en dan kom je niet om een RTA meting heen.

Je zult je pieken en dalen in kaart moeten hebben om een perfecte plaatsing te krijgen, al helemaal als je muziek DVD's luistert.

Gerrit

Arno P


MarcoV

Ik denk dat dit wel een handige thread zou kunnen worden!

Zou je er ook iets in kunnen zetten over de afstelling van de fase, het is voor mij altijd weer zoeken waar ik die info kan vinden  ;)

Marco

Arno P

Quote from: MarcoV on March 29, 2005, 22:05:02
Ik denk dat dit wel een handige thread zou kunnen worden!

Zou je er ook iets in kunnen zetten over de afstelling van de fase, het is voor mij altijd weer zoeken waar ik die info kan vinden  ;)

Marco

Ik probeer elke keer weer een stukje erbij te voegen, fase komt ook nog langs...

Cees-Jan

 ??? Over de fase instelling heb ik ook mijn gedachtes, feitelijk zijn we met een sub en de rest van de speakers op small aan het bi-ampen. Ik heb nog nooit ergens gezien of gelezen dat iemand een fase-regelaar/schakelaar heeft toegepast met bi-amping.

Bij de sub wordt er plotseling stevig gedraaid en geschakeld.....

Dit kan dan wellicht (wie weet het en heeft de zekerheid ???) te maken hebben met het feit dat de afstand vanaf de conus van de sub tot je oor een andere is dan vanaf de conus van je resterende speakers.

Nu heeft elke receiver de mogelijkheid om deze afstanden in te stellen (meten=weten), is het dan niet mogelijk om de fase op de sub op 0 te zetten en eventuele fase verschillen (door verschillende afstanden) op te vangen met de receiver ??? :P

Arno P

Ook voor fase zijn er vele wegen die naar Rome leiden..... ;)....als we maar in Rome aankomen... :)

irtimit

Als je de sub op de luisterplek plaats en je hebt geen downfiring sub, in welke richting moet je hem dan plaatsen? Conus naar de tv toe, van de tv,...
PM11_SA15_ST15_B&W804D2_Bifocal_Kimber Select

patrick_vdb

Hi,

Gerrit heeft goed opgelet tijdens zijn spoedcursus ;D ;)

Maar er wordt wel een belangrijk punt aangedragen door hem. Wanneer je de sub neerzet op een plek waar 'ie wel lekker klinkt......wat weten we dan? Maakt men gebruik van een basrijke DVD of CD, welke laaggebieden worden dan aangesproken? De methode is behoorlijk onbetrouwbaar aangezien men afgaat op subjectieve waarneming en een onbekend, misschien wel onvolledig frequentiespectrum........het blijft echter beter dan niets doen of geen uitgangspunt nemen.

Voor iedereen zonder RTA is deze download misschien wel een leuk begin....testtonen verdeeld over een bepaald frequentiegebied met intervallen van 1Hz (start bij 10Hz en eindigt bij 300Hz). Samen met de bijgevoegde frequentie-plot en een eigen dB-meter een leuke tool om probleemfrequenties op de luisterplek bekend te maken ;)

mvrg

Patrick

Arno P

#11
Let op...het eerste stuk van het verhaal is er om te zorgen dat je in het begin je sub wel alvast ergens neer gaat zetten...later kunnen we nog schuiven.. ;)

De frekwenties zijn idd erg handig...kun je checken welke kast of deur het beste mee gaat doen.. ;D

patrick_vdb

Hi Arno,

Het lijkt me wel handig om de sub idd eerst eens even ergens neer te zetten, want zo in je handen blijven staan met het ding is ook maar niks ;D ;)

Maar even serieus...Men moet inderdaad een startpunt hebben waarvan men verder kan werken, het is alleen makkelijker als dit startpunt een verantwoord startpunt is. Maar aangezien je topic nog 'under construction' is wachten we even af, wellicht kom je dadelijk al tot het punt waar ik mee wil komen :D

mvrg

Patrick

Arno P

Patrick, lekker inhaken hoor...ik ga ervan uit dat het calibreren van de sub een "loop" wordt zoals het ook bijv bij het afstellen van een CRT pj het geval kan zijn...

een voor een de vraagtekens weg proberen te nemen en daarna alle tijd te gooien om de laatste 10% eruit te tweaken... ;)

laten we er iets moois van maken.. :D ;)

patrick_vdb

#14
Hi Arno,

Quote from: Arno P on March 30, 2005, 20:12:47
Patrick, lekker inhaken hoor...ik ga ervan uit dat het calibreren van de sub een "loop" wordt zoals het ook bijv bij het afstellen van een CRT pj het geval kan zijn...

Ok, vooruit dan maar :D

Zoals bekend luister je bij de laagweergave van bv de subwoofer meer naar de interactie met de ruimte dan naar de sub zelf..het is dus zaak om deze interactie zo goed als mogelijk te laten worden. In jouw voorbeeld ben je bewust op zoek naar die plek in de ruimte waar de interactie optimaal zou zijn, echter doe je dit met een onnauwkeurig gegeven namelijk het subjectief waarnemen en een onbekend frequentiegebied...tel daarbij op dat er nog geen rekening wordt gehouden met de positie van de luisterplek en je startpunt kan wel eens erger zijn dan zomaar in de wilde weg een gok nemen!

Aangezien de luisterplek, tevens kijkpositie (hierna te noemen: sweetspot) voor HT gebruik door meerdere factoren wordt bepaalt is het zaak hier sterk rekening mee te houden, maw je bent niet zo geheel flexibel. Veelal wordt 2/3de van de lengte aangehouden, persoonlijk zie ik meer heil in een 3/5de plaatsing. Het grote voordeel van deze positie is dat je al redelijk safe zit voor bepaalde kamerresonantiefrequenties (enkel in de lengterichting en axiale modes want daar beperk ik me gemakshalve even tot in deze korte beschrijving) ongeacht waar je de sub verder neerzet (resonantiefrequenties worden veroorzaakt door de kamer). Toevallig staat er iets eerder in deze topic nog een leuke link waar men allerlei testtonen met intervallen van 1Hz kan downloaden (niet geheel toevallig natuurlijk ;D )...ga zitten en meten en bekijk welke resonantiefrequentie(s) hoeveel problemen veroorzaken op de luisterplek (je kunt het ook ruwweg berekenen ;D )! Aan de hand van de gemeten waardes krijg je een redelijk duidelijk beeld of je de sub meer naar voren, achter maar ook links, rechts of omhoog (want ookal beperkte ik mij in eerste instantie tot de lengterichting, hetzelfde gaat ook op voor de breedte en hoogte...maar nog steeds enkel de axiale modes) moet gaan verplaatsen. Frequenties hebben een golflengte die gemakkelijk te berekenen is, deel dit door 4 en je hebt ruwweg de afstand waar de sub gekoppelt wordt aan de resonantiefrequentie die je wilt 'oplossen'.

En dan moet het daadwerkelijke geluidsniveau-calibreren nog beginnen! :D

mvrg

Patrick

ps. bovenstaand is kort en bondig en geven geen 100% betrouwbare resultaten daar muren nooit 100% loodrecht tegenover elkaar staan en nooit 100% reflectief zijn....Maar je uitgangspositie voor de plaatsing van de sub wordt wel al een stuk nauwkeuriger ;)

Arno P

#15
Nou...dat gras is al weg  ;D....ik wou de lezers het rekenwerk van kamermodes besparen en meteen aan het meten gaan met de sinussen....is dat wat?

Update volgt (met jouw stukje erin...handig zo)  ;)

Arno P


Arno P


rtdigit

Arno,

Welke kabels gebruik je van versterker --> Behringer en van Behringer --> sub? Is het aan de ene kant een RCA plug en aan de andere kant een XLR-plug of iets anders?



Arno P

Ik heb een jack naar tulp verloop er tussen  :-X  :-[

rtdigit

Quote from: Arno P on April  3, 2005, 22:35:12
Ik heb een jack naar tulp verloop er tussen :-X :-[


Misschien dat zoiets de kwaliteit nog kan verbeteren:

Subwooferkabel icm onderstaande plug:
http://www.radioshack.com/product.asp?catalog%5Fname=CTLG&product%5Fid=274-320
(plug zal toch ook wel ergens in NL te koop zijn?)

Of misschien de volgende kabel:
http://www.cobaltcable.com/product/subwoofer_cable.htm



rtdigit

Voor de mensen die wat meer willen weten over het gebruik van de BehringerFeedbackDestroyer in combinatie met een subwoofer, zie onderstaande link:

http://www.snapbug.ws/bfd.htm
(BFD comprehensive setup guide)

Arno P

Quote from: rtdigit on April  4, 2005, 10:21:19
Voor de mensen die wat meer willen weten over het gebruik van de BehringerFeedbackDestroyer in combinatie met een subwoofer, zie onderstaande link:

http://www.snapbug.ws/bfd.htm
(BFD comprehensive setup guide)

Onmisbaar  ;)

Arno P


Arno P

Misschien topic toch maar beter verplaatsen naar het subwoofer gedeelte ???  ::)