Blackball's theater ( update 31-12-07)

Started by blackball147, March 17, 2005, 13:32:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackball147

Mijn Ht_verhaal:


Het is allemaal begonnen, zo'n 2.5 jaar terug. Als fervente bioscoopgangers ( ik en het vrouwtje, gemiddeld 1 keer per week ) werden wij ons bewust met het oog op zwangerschap en gezinsuitbreiding, dat deze hobby niet meer zo frequent zou kunnen worden beoefend. In die tijd begon het Home Cinema gebeuren meer en meer de kop op te steken in de vorm van de all-in-1 5.1 setjes. Niet beter wetende ben ik toen verschillende winkels afgegaan, en was op een bepaald moment gecharmeerd door een sonysetje, DAV-800 welke me kon boeien zowel door prestaties als uiterlijk ( het latere WAF ). De toenmalig prijs van +/- 1000 euro schrok me wel een beetje af, maar goed, ik ging ervan uit dat kwaliteit zijn prijs vroeg.

In de tussentijd ook het World Wide Web ontdekt dat de zoektocht naar systemen iets vergemakkelijkte,......en toen kwam ik per toeval op het HT-forum terecht, en ging er een wereld van verschil voor mij open! De info die ik daar ontdekte veranderde heel mijn visie op het HT-gebeuren en alles wat daar rondhing. Ik besefte dat kwaliteit idd zijn prijs had, en dat de sky de limit was. Op een bepaald moment ging het zelfs zo ver dat ik eigenlijk niet meer wist wat ik nu eigenlijk wou, het aanbod bleek zo groot en gevarieerd te zijn en dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Gelukkig ben ik hierbij flink geholpen op het forum en heb ik langzaam maar zeker mijn pad gevonden wat ik wou volgen.

Om toch maar een goed idee te hebben van wat een HT nu eigenlijk was, heb ik duizenden km gereden naar alle uithoeken, van zowel België als Nederland naar alle mogelijke systemen van ' normaal ' naar high-end om zo voor me zelf te kunnen bepalen waar ik de grens zou trekken. Mijn eerste bezoek die ik bracht, was direct een klepper van formaat, nl Thommy ( de meesten hier wel bekend denk ik ). Toen besefte ik maar al te goed hoe ver het kan gaan......ik denk dat ik tot nu toe een 12tal systemen van allerlei slag aan het werk heb gehoord en gezien, en ook voor mezelf kunnen uitmaken wat mij lag en wat niet. Aangezien dit heel subjectief is, maakte dat het zeker niet gemakkelijker op. Wat ik me wel besefte was dat het beter was iets meer te sparen en uit te geven, en geduld te hebben.

In deze periode woonden we nog in een klein, maar gezellig huisje waar de mogelijkheden enigszins beperkt lagen op vlak van HT. Een aparte kamer zat er niet in, en de woonkamer op zicht stelde ook niet veel voor, dus voorlopig maar een all-in-1 setje van een onbekend merk dat voldeed voor hetgeen het maar kostte. In tussentijd trotse papa geworden kriebelde het toch meer en meer, en was ik echt alle mogelijkheden aan het wikken en wegen om toch maar deftig systeem op poten te krijgen. Verschillende keren raad gevraagd op het forum naar ideeën en  mogelijkheden, maar concreet kwam er toch niet echt iets uit de bus tot.....we de kans hadden tot de aanschaf van een ander huis!! Een huis ongeveer 4 zo groot als wat we toen hadden, met veel meer mogelijkheden op alle vlak. Zonder lang te twijfelen hebben we gekocht en had ik een kamer voor mezelf!! Natuurlijk ging er nu een waaier van mogelijkheden open, en gezien we net wat winst hadden overgehouden op de verkoop van ons eerste huis, heb ik mijn lusten ( met toestemming van de wederhelft ) kunnen botvieren. Toch was het voor mij zo dat ik niet zomaar geld om geld wou uitgeven, en een beetje rekening houden met mogelijkheden en budget ( iedereen wil wel parasound en B&W, maar toch...)

Daarom ben ik er dan ook bijzonder trots op dat ik bijna alles tweedehands heb kunnen kopen!! weken en maanden aan een stuk heb ik de tweedehandssecties van zowel het htforum als andere sites in de gaten gehouden, soms wel 10 keer op een dag, om toch maar net die buitenkans te pakken te kunnen krijgen. Ik had toen al voor mezelf al uitgemaakt dat ik B&W wou als luidsprekers ( omwille van design, kwaliteit en prijs ), dus dat maakte het al iets gemakkelijker. En zo heb ik op ongeveer een 8 maanden tijd het systeem kunnen samenstellen wat ik nu heb, en waar ik heel tevreden mee ben. Even een chronologisch overzicht:
-   sub interlink QED
-   sony breedbeeld KV-32FX65 82 cm ( nieuw )
-   pronto ru 940 + docking station
-   philips dvdspeler
-   pioneer receiver
-   apogee wide open ( nieuw )
-   4 X B&W 601 + LRC60 + atacama nexus stands
-   QED silver anniversary voor de fronts
-   THX , DTS, DD plaques
-   Rocket UFW-10 ( nieuw via powerbuy )
-   QED silver anniversary voor de rears en center

dit staat allemaal in een kamertje van 4*3, 1 groot raam dat is afgeplakt met zwart papier (ideetje van de vrouw! ) zodat er amper licht kan binnenkomen en zo ook overdag kan genoten worden.

De keuze van materiaal is voor een overgroot deel gebaseerd op reviews en ervaringen van andere personen ( aangezien mijn eigen persoonlijke ervaring zo goed als nihil was  ), en wat er zich natuurlijk op dat moment aanbood op de tweedehands markt. Zoals ik reeds stelde is de markt en het aanbod zo groot dat het soms moeilijk is om te kiezen. Een hoofd factor is, vermoedelijk ook voor de meesten, budget. En dan is het een kwestie van het juiste evenwicht te vinden tussen prijs en kwaliteit. Voor mezelf durf ik gerust zeggen dat ik voor hetgeen ik uiteindelijk heb uitgegeven, waar voor mijn geld heb, en mijn prioriteiten juist heb opgesteld.
Ik besef ook wel dat alles voor verbetering vatbaar is, maar ik ben nu op een punt gekomen dat ik tevreden ben. Wil dit zeggen dat er geen upgrades mogelijk zijn? Tuurlijk wel!! Maar wederom met het oog op budget en mogelijkheden ( het is bv een beetje gek om 802's op een kamertje van 4*3 te duwen, niet omdat het financieel niet haalbaar zou zijn, maar gewoon omdat de ruimte zoiets niet toelaat en de 802's dan niet tot hun recht kunnen komen wat dan ook zonde is ). Voor de toekomst zijn er nog twee zaken die op het menu staan, nl het volledig akoustisch afwerken van de kamer, vooral naar geluidshinder toe, en met de tijd overschakelen op projectie. Ik ben nu al een beetje voorzichtig aan het aftasten wat de mogelijkheden zijn, maar zoals gezegd, ik ga niet over 1 nacht ijs. Ik wacht rustig af tot ik dat zie of vind wat me aanspreekt en dan grijp ik mijn kans.

Ik denk dat het dat zo een beetje is wat mijn HT-levens verhaal betreft, het is uiteindelijk een serieuze epistel geworden, ik schrik er zelf van, maar ik vind dat zoiets kan en mag gedeeld worden met anderen, en mss bijdraagt bij iemand anders tot een orienteren van zijn/haar mogelijkheden. ( degenen die dit allemaal niet willen lezen, scrollen maar meteen naar de foto's ;-) )

Iedereen is hierbij dan ook uitgenodigd tot het geven van commentaar, vragen ed. en voor medeforummers staat mijn deur altijd open als men eens wil komen luisteren en kijken. Ik weet uit ervaring dat  ik hier enorm veel aan heb gehad, zodoende.....

en voor jullie foto-geile gekken volgen er later op de middag foto's, camera is nu net leeg, en terug aan het opladen..

Movievault

Laat die foto´s maar komen  ;D

Jij bent een landgenoot zie ik, nice to meet and greet :)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

OscarTango

Hoe herkenbaar, dit verhaal  ;D Je doet in ieder geval niets overhaast, chapeau...

En waar is het dat die deur openstaat voor een eventuele luistersessie ?  ;)
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Jean Pierre

Wooow :D Lang verhaal maar heb het gelezen! nu wachten op de fotos ;):D

wh-vanderpost

Quote from: Jean Pierre on March 17, 2005, 14:10:42
Wooow :D Lang verhaal maar heb het gelezen! nu wachten op de fotos ;):D
Stelletje pottuh-kijkers...
;D ;)
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

remon123

werk je niet overdag dan ?
Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

blackball147

#6
ok, een paar fotootjes, duurde wat langer dan verwacht omdat ikze nog heb moeten verkleinen en aanpassen.

foto 1 is de inkom met het gekende plaque

foto 2 totaalzichtje

blackball147

#7
foto 3 is het zicht rechts met receiver

foto 4 is de 'zitligplaats'. het is eigenlijk een 2.5 zitsbank met een bed voor gezet dat ideaal is om de voeten te leggen  ;) soms wordt de kamer gebruikt als logeergelegenheid, vandaar het bed. d zetel gaat nog verdwijnen en vervangen worden door een meer gepast die tevens iets minder plek inneemt.

blackball147

foto 5: de dvdcollectie

foto 6: de rocket UFW sub, hier in de tijd gekocht via de powerbuy

blackball147

laatste foto: kabelzooi achter de receiver, valt uiteindelijk nog wel mee als ik anderen bekijk.......

blackball147

Quote from: remon123 on March 17, 2005, 14:22:33
werk je niet overdag dan ?


nee ik ben werkloos.......GRAPJE

ik werk in een volcontinue ploegensysteem, ook weekenden en feestdagen, waardoor ik ook dagen in de week vrij heb.

de 'deur' bevindt zich in kruibeke, een 5 tal km onder antwerpen, net voorbij de kennedytunnel richting gent.

en barst nu maar los met de reacties..... ;D

Harry HT

Hoi Blackball,

Leuk verhaal en ziet er goed uit.  8)

Hebben jullie nog plannen voor het kopen van een beamer? Omdat jullie toch al die DHT ruimte hebben.

Klinkt de combinatie van een Pioneer reciever en B&W speakers niet te schel? Vind je het een goede match? Waarom heb je niet gekozen voor Rotel met B&W?

Gegroet,

Harry





De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

blackball147

Quote from: Harry HT on March 17, 2005, 15:23:27

Hebben jullie nog plannen voor het kopen van een beamer? Omdat jullie toch al die DHT ruimte hebben.

Klinkt de combinatie van een Pioneer reciever en B&W speakers niet te schel? Vind je het een goede match? Waarom heb je niet gekozen voor Rotel met B&W?

Gegroet,

Harry

hoi harry,

ik vind het niet te schel klinken,( mijn algemene luister ervaring is mss te klein om hier echt verschillen te horen, zal er eens op letten ) voor mij is het net goed, ook in combinatie met de QED. heb jij dit ergens anders ervaren? rotel was toen, ook budgetair, geen optie. ik heb al veel positieve dingen gehoord over de combinatie rotel-B&W, maar nog niet gehoord. mischien wel eens een optie voor later......

beamer is zeker aan de orde, maar het is zo dat ik eerst de kamer onder handen wil nemen: verhoogde vloer, nieuw plafond, zijmuren ook nog behandelen om de schelheid uit de kamer een beetje binnen de perken te houden, nieuwe stroomtoevoer etc....

eens deze fase is gepasseerd, kan ik verder gaan met het upgraden van materiaal.

Rappie

Het heeft inderdaad potentie om een mooie kamer te worden, Aangezien het nu toch maar een logeerkamertje is ....

Val je niet vaak in slaap tijdens een film ? Aangezien die bank/bed combinatie er eigenlijk TE relaxt uitziet ;D
Eigenaar van Paulthé

Harry HT

Quote from: blackball147 on March 17, 2005, 15:36:24
hoi harry,

ik vind het niet te schel klinken,( mijn algemene luister ervaring is mss te klein om hier echt verschillen te horen, zal er eens op letten ) voor mij is het net goed, ook in combinatie met de QED. heb jij dit ergens anders ervaren? rotel was toen, ook budgetair, geen optie. ik heb al veel positieve dingen gehoord over de combinatie rotel-B&W, maar nog niet gehoord. mischien wel eens een optie voor later......

beamer is zeker aan de orde, maar het is zo dat ik eerst de kamer onder handen wil nemen: verhoogde vloer, nieuw plafond, zijmuren ook nog behandelen om de schelheid uit de kamer een beetje binnen de perken te houden, nieuwe stroomtoevoer etc....

eens deze fase is gepasseerd, kan ik verder gaan met het upgraden van materiaal.
Hoi Blackball,

Afgelopen zomer ben ik met een forumlid die ook een pioneer heeft, naar een dealer geweest. Dit forumlid had wel eens verteld dat pioneer met B&W niet prettig klinkt. Tijdens het bezoek bij de dealer zagen we toevallig deze combinatie staan (met vdHul 122 Luidsprekerkabel) en hebben gevraagd of we er naar mochten luisteren.
Direct was te horen dat de match niet prettig was, laat ik het zo zeggen, niet echt laid back geluid  :D
Dat de dealer deze set combineerde met de vdHul 122 begrepen we helemaal niet, de dealer vond het zelf mooi klinken.
Maar dit zegt niks over jouw set, wanneer je set goed klinkt moet je er ook niks aan doen, gewoon genieten.

De kamer acoustisch aanpakken is een hele goeie, kun je een grote stap vooruit (in geluidkwaliteit) mee maken.
Probeer ook veel te schuiven en te experimenteren met de speakerplaatsing.

Rotel en B&W zijn niet mijn ding, maar bij een dealer waar ik regelmatig kom luisterde ik wel eens naar deze combi, klinkt goed, mooie match. Zie: http:linkje dealer. Maar wel duur dat Rotel spul, ik zou eerst voor een beamer sparen, veel toffer 8)

Gegroet en succes,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

HooKiPa

Een beamer geeft inderdaad het echte bioscoop effect, daarna kan je wel sparen voor een andere receiver, als je dit nodig vind.
Maar je hebt in ieder geval een mooie ruimte tot je beschikking  :)
Marantz SR7400,
Marantz DV4500,
B&W 201i (front),
Mission M3C1 (center), JBL XL1000 (rear), Mordaunt Short Premier 309W (sub), Philips 24PW6301, Furutech, Lapp, VdH, DIY UPT speakercable.

blackball147

Quote from: Harry HT on March 17, 2005, 16:09:38
Hoi Blackball,

Afgelopen zomer ben ik met een forumlid die ook een pioneer heeft, naar een dealer geweest. Dit forumlid had wel eens verteld dat pioneer met B&W niet prettig klinkt. Tijdens het bezoek bij de dealer zagen we toevallig deze combinatie staan (met vdHul 122 Luidsprekerkabel) en hebben gevraagd of we er naar mochten luisteren.
Direct was te horen dat de match niet prettig was, laat ik het zo zeggen, niet echt laid back geluid  :D
Dat de dealer deze set combineerde met de vdHul 122 begrepen we helemaal niet, de dealer vond het zelf mooi klinken.
Maar dit zegt niks over jouw set, wanneer je set goed klinkt moet je er ook niks aan doen, gewoon genieten.

De kamer acoustisch aanpakken is een hele goeie, kun je een grote stap vooruit (in geluidkwaliteit) mee maken.
Probeer ook veel te schuiven en te experimenteren met de speakerplaatsing.

Rotel en B&W zijn niet mijn ding, maar bij een dealer waar ik regelmatig kom luisterde ik wel eens naar deze combi, klinkt goed, mooie match. Zie: http:linkje dealer. Maar wel duur dat Rotel spul, ik zou eerst voor een beamer sparen, veel toffer 8)

Gegroet en succes,

Harry

wel, mss raar maar ik heb nog maar net de QED silver er tussen zitten voor de rears en center, en bij het beluisteren van spiderman 2, de scene waar doc ock zijn armen krijgt en de eerste keer die bol energie doet verschijnen, voelde ik opeens een soort druk op mijn oren, zo een beetje te vergelijken als je te lang in lawaai hebt gezeten en daarna zo een 'waas' over je oren hebt. ik ga zeker nog eens verder uittesten of ik dat bij andere dvds ook heb.

mijn eigenlijke planning:

0) een nieuwe zetel: ziehier
1) kamer akoestisch en esthetisch in orde maken met een aparte stroomgroep en eventueel X10
2) nieuwe fronts ( 603s3 )
3) projector+scherm

schuiven met speakers is moeilijk gezien de beperkte grootte van de kamer, enkel de rears moeten nog een beetje verder naar achter, is nu nog niet mogelijk door een naar binnen draaiende deur, wordt vervangen door een schuifdeur.

experimenteren met andere versterking volgt daarna mss nog.

The Foundation

Yoooooooooooo

Blackball !!


ziet er goed uit!!

Gijs82

Weer 1 die het goed voor elkaar heeft  :D

Ziet er echt chill uit, ga zo door!

De dm601 bevallen dus goed? Wil ze zelf ook hebben als rear met de 602 voor
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

johnbo

Mooie set, leuke speakers (zelf heb ik de DM 600 als rear en de 602.5 als front)  ;D

ik vind het alleen zonde dat je apparatuur zo op de grond staat, ga je nog een rack aanschaffen?
stereo receiver Onkyo TX-8222
CD speler Onkyo DX-7355
Fronts Mordaunt Short Avant 902i

blackball147

Quote from: Anthrax on March 17, 2005, 21:30:41
Yoooooooooooo

Blackball !!


ziet er goed uit!!


Tanx!! hoe is het met jou eigenlijk, lang geleden nog iets van je gehoord over msn?


de 601s3 bevallen prima in deze betrekkelijk kleine ruimte, er komt meer uit dan je zou verwachten  ;D
enkel in stereo vallen ze een beetje tegen, vermoedelijk ook door de cominatie met de pioneer die , denk ik , op stereovlak een pak minder presteert dan op 5.1. nu zo erg is dat niet aangezien ik amper muziek beluister.

een rack staat niet echt op de planning. de receiver staat niet koud op de grond hoor, er ligt een granieten plaat onder van 2 cm dik voor de stabiliteit, onder de sub zelfs 3 cm dik, 60*60cm. wanneer ik later overga op projectie en de tv weg is, kan ik vermoedelijk alles in het midden plaaten op een laag rackje of iets dergelijk. mss dat ik dan zelf wel iets in mekaar flans.

blackball147

#21
Quote from: blackball147 on March 17, 2005, 19:02:44
wel, mss raar maar ik heb nog maar net de QED silver er tussen zitten voor de rears en center, en bij het beluisteren van spiderman 2, de scene waar doc ock zijn armen krijgt en de eerste keer die bol energie doet verschijnen, voelde ik opeens een soort druk op mijn oren, zo een beetje te vergelijken als je te lang in lawaai hebt gezeten en daarna zo een 'waas' over je oren hebt. ik ga zeker nog eens verder uittesten of ik dat bij andere dvds ook heb.


ik heb nu nog even verder getest, en het is idd zo dat ik een soort vermoeiende last ondervind aan het gehoor, alsof je idd in een te luide omgeving zit met zo een ultrahoge toon die een soort gepiep veroorzaakt in je oren. het enigste dat ik heb veranderd is de QED silver voor center en rears, dus mogelijk heeft dat er iets mee te maken ( vorige kabel was no-name koper 2.5 mm ). ik had al begrepen dat de QED's het hoog wat meer benadrukken, zou dat de oorzaak kunnen zijn? om uit te testen zou ik eens moeten switchen tussen de koper en de QED.

nu is het ook wel zo dat de plaatsing van de rears niet echt ideaal is, ze staan praktisch naast de sweetspot op ongeveer 1.30 m vanaf mijn oren. als de QEDs dan idd het hoog extra in de verf zetten zou het eventueel kunnen. nu is het ook zo dat detailweergaven en het hoog enorm zijn toegenomen, dit had ik echt niet verwacht. bij bepaalde scènes hoorde ik zelfs zaken die ik eerder nog niet had opgevangen.

is het ook zo dat die 'vermoeidheid' ook door het LFE kan worden veroorzaakt? normaal is hier niks mee veranderd, maar je weet nooit.

ik ga zowiezo nog verder testen want ik meen mij te herinneren dat ik helemaal in het begin hier ook eens last van had, en toen werd er gesproken over een hoge ruisdrempel of zoiets, maar dat weet ik niet meer zo goed.

als er iemand is met suggesties, fire away!!

EDIT:

mss nog iets dat er iets toe kan doen: alle LS zijn aangesloten op de bovenste aansluiting van de biwiring mogelijkheid met de originele bruggen. kan dat er iets toe doen?

Movievault

Ok ben effe aan het kijken geweest naar je opstelling.
Als eerste zou ik eens proberen je fronts uit de hoeken te krijgen dus meer naar binnen toe.
Volgens mij staan ze ook iets te veel toe gericht.
Bij de 600 serie heb ik bij iemand ooit al eens een rare tweak gezien.
Die had er een betontegel met een matje op gezet, er boven op.
De bas en mid kwamen er toe vel strakker uit, je merkte het verschil goed op.
Misschien eens voor de deur een paar stoeptegels uitbreken als niemand het ziet  ;D
Wat je ook zou kunnen doen is experimenteren met gordijnen, van die dikke dan wel.
Links en rechts een rail ophangen waar je de gordijnen kunt dichttrekken, en dan ook nog liefst zwarte. Zo ben je dus ook van die harde muren af.

Zijn maar een paar suggesties  ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

patrick_vdb

Hi,

Quote from: FrankG on April 18, 2005, 18:03:03
Bij de 600 serie heb ik bij iemand ooit al eens een rare tweak gezien.
Die had er een betontegel met een matje op gezet, er boven op.

Hoezo rare tweak? Ik heb de marmeren tegels van m'n oude B&W 500 serie nog altijd in het kofferbak van de auto liggen ;D Maar het is idd een bekende tweak hoor en aangezien de 500 serie er ontzettend veel voordeel bij had sta ik niet raar te kijken dat het wederom ook bij de 600 serie wordt toegepast door diverse mensen ;)

mvrg

Patrick

Sjors

Mooie set, en goede compo's! vanwaar dat groene doek achter je tv.. acoustic?

Groet, Sjors