5-kanaals eindversterker: Parasound, Rotel, Classe, ... ?

Started by visitor, March 11, 2005, 11:32:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

visitor

Hi,

Ik ben op zoek naar een 5-kanaals eindversterker en zou graag eens weten wat jullie van volgende (goedkoper dan 2000 Euro nieuw of tweedehands) 5-kanaals eindversterkers vinden. Het is niet mogelijk om die allemaal bij mij thuis te vergelijken en zou dus graag jullie advies/mening weten over deze eindversterkers.

Rotel RMB-1095
Rotel RMB-1075
Parasound A-52
Classe CAV-75

Wat ik belangrijk vind is transparantie, muziekaliteit en ruimtelijkheid.
Of zijn er nog andere, betere 5-kanaals in deze prijsklasse ?

Vriendelijke groeten,
Erwin

R

de eerste en de laatste staan sowieso te koop op forum. schrijf raphie en audiofiel eens persoonlijk aan zou ik zeggen. Of niet, ze reageren hier vanzelf wel.

Audiofiel

Hoi Erwin,

Ik wil best een reactie geven, maar dat kan eigenlijk niet, aangezien ik de laatst genoemde zelf tweedehands aanbiedt. ;D We hebben het er ook al per email over gehad, maar aangezien het hier opebaar staat, lijkt het me interessant het dan ook te delen. :D

Maar ik kan wel mijn ervaring delen en dan kunnen anderen daarop aanhaken met hun ervaring. Ik heb zondag bij Boubou de CAV-75 gehoord naast een Parasound A51, dus het grotere broertje van van de A52. Hoewel de Parasound 2x zo duur is, vonden Boubou en ik de Classé mooier klinken. Het geluid is vriendelijker, zonder details in te hoeven leveren en klinkt 'analoger'. De A51 was misschien wat strakker in het laag, maar klonk in vergelijking meer 'digitaal'.

Een vergelijking met Rotel is een veel groter verschil. Zoek maar eens op het forum, niet veel mensen hebben een hoge pet op van Rotel eindversterkers (ik ook niet); ze zijn desondanks wel heel populair. Ik vind de Rotels stuk voor stuk vrij 'plat' klinken, de Classé of Parasound zet een hele grote stage (ruimte) neer; waarbij het geluid bij de Rotel meer aan (of tussen) de speakers blijft plakken.

Op jouw gevraagde kenmerken van transparantie, ruimtelijkheid en muzikaliteit zal volgens mij de Classé het beste scoren. Op het gebied van vermogen en strak laag verwacht ik dat de Parasound wint.

Overigens staat in deze discussie flink wat informatie over de Rotel RB-1090 / RMB-1095 combo versus Parasound A51. Verplicht leesvoer dus. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

JBL PRX Power!

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Jawel, maar heb hem bijgesteld ;D beslissings criteria kunnen zijn: leeftijd versterker, bon met aantal jaren garantie, staat van versterker, geluidskwaliteit etc. Dus ik laat dat aan de koper over, die heeft z'n huiswerk vast wel gedaan, ik hoef hier niet te overtuigen ;D
JBL PRX Power!

visitor

Quote from: sphere on March 11, 2005, 11:49:44
Ik dacht dat Erwin weer ging voor een zelfbouwer?

Hi,

Inderdaad, maar pas na deze zomer.  Ik ga dan ook proberen een hele mooie kast en een 300  Watt versie te maken met de 2.3SE modules. Ik verwacht dat die klaar zal zijn eind dit jaar, dus heb ik nu wel degelijk iets ter vervanging nodig.

Vriendelijke groeten,
Erwin

Audiofiel

Als het tijdelijk is, is dat natuurlijk weer een extra criterium om op te kiezen (vooropgesteld dat wat je bouwt ook beter gaat klinken natuurlijk).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

Quote from: Audiofiel on March 11, 2005, 13:43:41
Als het tijdelijk is, is dat natuurlijk weer een extra criterium om op te kiezen (vooropgesteld dat wat je bouwt ook beter gaat klinken natuurlijk).

Inderdaad  ;)
Maar het is niet omdat het waarschijnlijk tijdelijk is, dat het niet goed moet zijn  ;D
Wat voor mij ook een criterium is, is stereo-kwaliteit. Zijn hierover meningen ?

Vriendelijke groeten,
Erwin

Audiofiel

Ik denk dat het kenmerk betere stereo bijna hetzelfde is als de kenmerken: transparantie, ruimtelijkheid en muzikaliteit. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hi Erwin,

Ik denk dat het toch een smaakkwestie zal zijn tussen de Classe en de Parasound die beslecht kan worden door te kijken welke beter binnen jouw set en smaak valt. Audiofiel is duidelijk liefhebber van de Classe, ik persoonlijk houd er niet zo van wanneer een audio-component mij met fluwelen handschoentjes gaat kneden (lees..Classe's vriendelijker karakter trekt mij niet zo). Waar ligt jouw smaak en welke eigenschappen kan je set goed gebruiken? ;)

mvrg

Patrick

Audiofiel

Quote from: patrick_vdb on March 12, 2005, 07:10:35
Audiofiel is duidelijk liefhebber van de Classe, ik persoonlijk houd er niet zo van wanneer een audio-component mij met fluwelen handschoentjes gaat kneden (lees..Classe's vriendelijker karakter trekt mij niet zo).
Je moet toch eens komen luisteren, Patrick, bij mij hoor je geen fluwelen handschoenen. ;)

Ik weet wel wat je er mee bedoelt, die 'fluwelen sound' kun je namelijk krijgen bij twee Classé's achter elkaar, dus een Classé voorversterker en een Classé eindversterker. Mij bevalt die bepaalde sound ook niet, of je moet speakers gebruiken die al erg 'in-your-face' zijn. Met een meer analytische voorversterker (bijvoorbeeld Levinson, Proceed, TAG) en daarachter een Classé eindversterker (of andersom) heb je dat 'probleem' niet meer en is er echt geen sprake meer van fluweel.

QuoteWaar ligt jouw smaak en welke eigenschappen kan je set goed gebruiken? ;)
Dat is natuurlijk een goede vraag. Ik weet ook niet wat erwin er 'voor gaat hangen'.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

Quote from: patrick_vdb on March 12, 2005, 07:10:35
Hi Erwin,

Ik denk dat het toch een smaakkwestie zal zijn tussen de Classe en de Parasound die beslecht kan worden door te kijken welke beter binnen jouw set en smaak valt. Audiofiel is duidelijk liefhebber van de Classe, ik persoonlijk houd er niet zo van wanneer een audio-component mij met fluwelen handschoentjes gaat kneden (lees..Classe's vriendelijker karakter trekt mij niet zo). Waar ligt jouw smaak en welke eigenschappen kan je set goed gebruiken? ;)

mvrg

Patrick

Hi Patrick,

Ik hou van een niet te aggressieve klank met veel ruimtelijkheid en muzikaliteit.  Ik heb al Classe eindversterkers gehoord en vond dat niet slecht maar dat ging wel over de zwaardere modellen (CA-200, CA-300).

Ik heb op dit ogenblik een Lexicon MC-1 als voorversterker. Zou die goed passen bij de Classe CAV-75 ? Het enige waar ik een beetje schrik van heb is het vermogen van de Classe. Ik heb namelijk 5 speakers van 85-86 dB en mijn ruimte is 8x5 meter. Ik moet wel zeggen dat ik nooit heel hard speel. Dat wil zeggen heel uitzonderlijk op -10dB tov referentielevel.

Min speakers zijn trouwens de ATC SCM12 en C3C. Die zijn heel neutraal van klank en hebben een heel gedetailleerde,  strakke bas die niet diep (60 hz) gaat.

@Audiofiel: levert de Classe CAV-75 beduidend meer vermogen (per kanaal) in 2 kanaals dan in 5 kanaals ?

Vriendelijke groeten,
Erwin

pch

Erwin,

Je kunt het beste dan een Classé 151/201/301 kopen voor je fronts en de CAV75 bruggen tot 3-kanaals voor je center en surrounds.

Gr. Pch

P.S. Ik speel zelf met de CAV-75 en heb het centerkanaal gebrugd,vermogen is voldoende (Audio Physic Virgo2/ 91 db in kleine ruimte) en ook met Classé SSP-30, heerlijke combi hoor.....

Audiofiel

Quote from: Erwin on March 12, 2005, 09:02:33
@Audiofiel: levert de Classe CAV-75 beduidend meer vermogen (per kanaal) in 2 kanaals dan in 5 kanaals ?

Nogal wat meer vermogen in tweekanaals, inderdaad. De cijfers van een test van meerdere multichannel amp leverde de volgende cijfers op (zie plaatje onderaan). Een andere test had het over twee kanalen aan 112 watt/8 ohm.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: pch on March 12, 2005, 10:27:44
Je kunt het beste dan een Classé 151/201/301 kopen voor je fronts en de CAV75 bruggen tot 3-kanaals voor je center en surrounds.
Qua uiterlijk kun je bij deze CAV-75 beter de 150/200 versies hebben, want die hebben hetzelfde uiterlijk. De xx0 en xx1 verschillen namelijk alleen in uiterlijk; het binnenwerk is 100% gelijk.

QuoteP.S. Ik speel zelf met de CAV-75 en heb het centerkanaal gebrugd,vermogen is voldoende (Audio Physic Virgo2/ 91 db in kleine ruimte) en ook met Classé SSP-30, heerlijke combi hoor.....
Leuk te horen dat er meer Classé liefhebbers zijn! :D

Wat is jouw ervaring trouwens met bruggen? Hoeveel verschil merk jij?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

Quote from: pch on March 12, 2005, 10:27:44
Erwin,

Je kunt het beste dan een Classé 151/201/301 kopen voor je fronts en de CAV75 bruggen tot 3-kanaals voor je center en surrounds.

Gr. Pch

P.S. Ik speel zelf met de CAV-75 en heb het centerkanaal gebrugd,vermogen is voldoende (Audio Physic Virgo2/ 91 db in kleine ruimte) en ook met Classé SSP-30, heerlijke combi hoor.....

Hi,

Ik heb destijds ook Audio Physic Virgo 2 speakers gehad  ;)  Goede speakers en gemakkelijk aan te sturen.
Wat ik zoals Audiofiel wilde weten is of de klank veel veranderd als je gaat bridgen.

Vriendelijke groeten,
Erwin

pch

Quote from: Erwin on March 12, 2005, 13:54:36
Hi,

Ik heb destijds ook Audio Physic Virgo 2 speakers gehad  ;)  Goede speakers en gemakkelijk aan te sturen.
Wat ik zoals Audiofiel wilde weten is of de klank veel veranderd als je gaat bridgen.

Vriendelijke groeten,
Erwin

Hoi Erwin,

Klankmatig veranderd er niet heel veel, heeft wat meer punch en klinkt wat strakker, als center heb ik een Audio Physic Celsius die een wat lager rendement heeft dus dat is ook een reden om te bruggen, daarnaast is het ook heel logisch om het met de CAV-75 zo te doen, anders gebruik je 1 kanaal niet....

gr. pch

patrick_vdb

Hi Erwin,

Ik ken de luidsprekers niet die je gebruikt, maar aan de hand van de beschrijving, je wensen en de Lex zou de Classe inderdaad wel eens de winnaar voor jouw kunnen zijn!

@Audiofiel,

Je herkent wat ik bedoel en dat is al genoeg. Dat jij er geen last van hebt (of in ieder geval niet zo ervaart) zegt meer over de balans in jouw set dan de Classe anzich ;)

mvrg

Patrick

visitor

Quote from: Erwin on March 11, 2005, 11:32:24

Rotel RMB-1095
Rotel RMB-1075
Parasound A-52
Classe CAV-75


Hi,

Hoe vergelijkt een Acurus A200x3(5) met de Rotel of de Parasound (Classe is inmiddels verkocht  >:( ) ?

Vriendelijke groeten,
Erwin

garmtz

Quote from: Erwin on March 22, 2005, 17:12:29
Hoe vergelijkt een Acurus A200x3(5) met de Rotel of de Parasound (Classe is inmiddels verkocht  >:( ) ?

Acurus is het goedkope broertje van Aragon, ik denk dat wederom Audiofiel je hier alles over kan vertellen... :) 

wil

Audiofiel en ik hebben de Classé en de Acurus een keer naast elkaar gezet, zoals in dit topic al gezegd werd is de Classé vriendelijker en ingetogen. De Acurus is strakker en neutraler.
Zie ook hier.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Het Acurus-karakter kun je best wel vergelijken met Parasound. Het heeft dezelfde klank, dezelfde staging en kracht en een redelijk neutraal karakter. Classé is wat vriendelijker, inderdaad, vergeeflijker ook (zonder details te verliezen). Acurus is ietsje sneller en strakker. Ook een hele goede prijs/kwaliteits-verhouding en stukken fraaier dan de Rotel op het gebied van neutraliteit, controle en ruimtelijkheid.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.