Bryan's stereo opstelling

Started by bryan vd B, March 10, 2005, 18:59:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bryan vd B

Hi pat,

wat een verhaal zeg  8)  en moet zeggen dat ik het ook volledig eens ben met jouw bevindingen. Ben blij te horen dat je lekker heb kunnen genieten terwijl je de set niet kon(zegt toch wel iets over de samenstelling ;D).
Het compressie verhaal was me niet opgevallen maar dat kan ook komen omdat ik aan de zijkant zat van de luisterpositie.
Hetzelfde wat je aanhaalde betreft de stage sluit ik me helemaal bij je aan, want zodra je naar rechts of links beweegt schuift de stage met je mee. Na het herplaatsen van mijn speakers heb ik dit negatieve effct redelijk kunnen bepreken door de speakers in zijn geheel iets meer naar elkaar toe te zetten met een kleinere to in. De diepte neemt hierbij ietsje af maar blijft de stage veel beter staan. (Compromis!!).  maargoed in het einde van het jaar komt de set in een aparte luisterruimte te staan en hoop ik door akoestische aanpassingen dat de set op een nog hoger komt te liggen.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

patrick_vdb

Hi Bryan,

QuoteBen blij te horen dat je lekker heb kunnen genieten terwijl je de set niet kon(zegt toch wel iets over de samenstelling ;D )

Absoluut, het was gewoon goed merkbaar dat de gehele set als zodanig op elkaar is afgestemd ipv her en der componenten bij elkaar gezet.

QuoteNa het herplaatsen van mijn speakers heb ik dit negatieve effct redelijk kunnen bepreken door de speakers in zijn geheel iets meer naar elkaar toe te zetten met een kleinere to in

Ik kan mij het effect hiervan al helemaal voorstellen......Volgens mij ook een opmerking welke Audiofiel maakte tijdens het luisteren.

Quotein het einde van het jaar komt de set in een aparte luisterruimte te staan en hoop ik door akoestische aanpassingen dat de set op een nog hoger komt te liggen.

Daar moet je nu gewoon naar gaan richten. Het zal weinig tot geen zin hebben in de huidige situatie nog aanpassingen aan de set zelf oid te gaan doen want het effect van een goede luisterruimte straks zal veel meer gaan uitmaken ;)

Die compressie viel me bij Hugh Masekela pas echt op, vooral omdat ik het nummer ook op andere, grotere, systemen heb gehoord die minder beperkt zijn in de dynamische weergave. Niets om je voor te schamen hoor want ik praat dan over luidsprekers waar de twee-weg met gemak een aantal keren in past ;)

mvrg

Patrick






bryan vd B

hi,

wat ik ook een heel leuk testje vond was met "De Mat" en zonder. Ik wist van te voren zeker dat je verschil ging horen in de positieve zin.
Wat je vooral goed merkte was de articulatie van diana krall, want zoals audiofeil al zei "ze maakt nu echt de woorden volledig af".
Deze tweak is echt heel goedkoop maar werkt prima ;D

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

patrick_vdb

Hi Bryan,

De Mat is momenteel zelfs al besteld :D ;)

mvrg

Patrick

bryan vd B

#54
Quote from: patrick_vdb on March 30, 2005, 15:40:46
Hi Bryan,

De Mat is momenteel zelfs al besteld :D ;)

mvrg

Patrick

COOL 8)

Bryan

PS: nu maar even naar het centrum om cd's te scoren ;D

SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bmateijsen

Quote from: patrick_vdb on March 30, 2005, 15:40:46
Hi Bryan,

De Mat is momenteel zelfs al besteld :D ;)

mvrg

Patrick

Die had ik nog wel liggen voor je ;)
Hij werkt namelijk niet altijd even lekker...

Groet Bjorn

bryan vd B

Quote from: bmateijsen on March 30, 2005, 16:19:35
Die had ik nog wel liggen voor je ;)
Hij werkt namelijk niet altijd even lekker...

Groet Bjorn

hoezo dan bjorn???

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bmateijsen

Quote from: bryan vd B on March 30, 2005, 17:05:50
hoezo dan bjorn???

Bryan

De mat voegt bijvoorbeeld in mijn tjoeb reference echt niets toe. (en daar zit deze standaard bij).. en in mijn dvd-speler vliegt ie de bocht uit.. Ook met dit soort tweaks is het zo dat het altijd uitproberen is.

bryan vd B

Quote from: bmateijsen on March 30, 2005, 17:08:24
De mat voegt bijvoorbeeld in mijn tjoeb reference echt niets toe. (en daar zit deze standaard bij).. en in mijn dvd-speler vliegt ie de bocht uit.. Ook met dit soort tweaks is het zo dat het altijd uitproberen is.

hi,

uiteraard altijd proberen ;) maar ik zeg ook nergens dat het overal en bij iedereen werkt. bij wie ik hem nu beluisterd heb heeft het allemaal een positieve werking.
Van het eruit vliegen heb ik echt geen last want mijn cd speler heeft een puck ;D

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

patrick_vdb

Hi,

Quote from: bmateijsen on March 30, 2005, 16:19:35
Die had ik nog wel liggen voor je ;)

Ja joh....waarom had je dat niet eerder gezegt ;D

mvrg

Patrick

bryan vd B

hi,

zo even twee cd's gekocht namelijk marcus miller- silver rian en diana krall. ;)

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

patrick_vdb

Hi Bryan,

Quote from: bryan vd B on March 30, 2005, 20:01:31
marcus miller- silver rian

Hmmm, klinkt me bekend in de oren ;D

mvrg

Patrick

Audiofiel

Een wat verlate reactie van mijn kant. Je moet er even de tijd voor hebben en voor maken. Maar zoals beloofd, onderstaand een klein verslag van mijn bezoek met Patrick bij Bryan. Ditmaal geen foto's, hoewel de camera wel mee was met nota bene de benodigde 12-24 mm lens.

Patrick was erg benieuwd naar de ArtSpeak modificaties aangezien hij zelf twee Parasound HCA-3500's heeft en Louis Raatjes erg goed is in Parasound-modificaties. We hadden vaker gemail over een luisterafspraak bij mij en de uitnodiging van Bryan maakte een combinatie-bezoek mogelijk voor de, in de staart van Nederland woonachtige, sympathieke forumgenoot. Zoals gezegd pikte Bryan mij op en na een korte omschrijving van de wel al te volle huiskamer van Audiofiel vervolgden we onze weg richting de Flevolandse stad waar zoveel Amsterdammers naar toe zijn verhuisd. Na een paar keer de borden bebouwde kom gezien te hebben met dan weer een kruis door de naam en dan weer alleen een naam er op, kwamen we uiteindelijk toch bij Bryan terecht. Misschien eens een upgrade richting een navigatiesysteem, Patrick? ;)

Bryan nam ons direct mee naar de zolder, die vanaf de trap al lonkte met een flinke partij muziek. Nu heb je klein en kleiner, maar deze kamer valt wel in de laatste categorie. Tegen de ene schuine wand een bed, tegen de andere schuine wand een breed projectie-scherm. Tegen het bed aan een bank met een verlaagde CRT-projector er vlak boven, voor het scherm de stereoset van Bryan, op natuurstenen platen. Ik dacht handig te zijn en de meegebrachte Levinson 28 voorversterker direct aan de stroom te gooien, maar miste een essentiëel onderdeel: de losse voeding. Afijn, dan geen experimenteren, gewoon de set zo laten als hij is.

De speakers ken ik van mijn bezoeken aan Louis Raatjes van ArtSpeak, het zijn bekenden voor mij. Ook de Parasound voor- en eindversterker die Bryan daar heeft gekocht ken ik al, want die stonden er tijdens mijn laatste bezoek. En ik geloof zelfs dat ik een keer daarvoor ook Bryan's gemodificeerde Sony heb gezien (niet gehoord). Het is dan ook niet verwonderlijk dat het karakter van het geluid mij direct bekend voorkomt: de typische 'bijna analoge' klank die Louis in zijn producten en modificaties probeert te benaderen, met veel lucht en zwart in de muziek en een pinpoint geluidsveld.

Wat direct opvalt is de ongedwongen eenvoud waarmee de muziek uit de speakers komt, de set is mooi in balans, er is niet direct iets wat negatief opvalt aan de apparatuur. Dat geldt helaas niet voor de ruimte; door de veel te kleine ruimte komt de set niet helemaal tot zijn recht. Het doet mij denken aan mijn studententijd, toen ik net de electrostaten had gekocht waar ik nu nog steeds mee speel. In een kamer van 3 x 4,5 stonden die ook verre van ideaal. Er is echter 1 groot verschil: bij mij stond de kamer barstensvol en dat dempte de reflecties. Hier valt juist de 'kaalheid' van de ruimte op; de zijwanden zijn glad en dat heeft gevolgen voor de manier waarop het geluid je oren bereikt. Nog niet eerder werd ik door reflecties zoveel 'geplaagd' in mijn geluidsbeleving. Ik ben wel gewend dat het laag dichtloopt in ruimtes waar bijvoorbeeld de subs niet goed staan of de full-range speakers te dicht tegen de muren staan, maar hier liep de ruimte juist vol met hoge-middentonen. Via de zijwanden kwamen de eerste reflecties direct in je gehoorgang; via de achterwand en de verlaagde CRT kwamen er latere reflecties bij.

Ik moet zeggen dat bij lagere volumes het geluidsbeeld met al die verzwarende omstandigheden nog verdomd goed stand hield. Het geluid kwam echt los van de speakers en bleef niet plakken. Op een hogere volumestand kreeg je het effect dat het leek alsof de muziek een beetje ging 'rondzingen' op bepaalde frequenties. De gladde zijwanden zijn volgens mij de grootste boosdoener. Een paar kleden aan de muren op de juiste plek en de eerste reflecties zullen worden gedempd. Ook een voordeel zou het geven om de speakers wat dichter bij elkaar te zetten. Niet dat de afstand tussen de speakers te groot is, maar ze staan te dicht op de zijmuren. Een beetje in-toeën en je bent klaar voor de (beperkte) ruimte. Door Patrick werd opgemerkt dat er af en toe sprake wa van compressie. Dat ervaarde ik ook en het deed zich zowel voor bij het laag (superdiep gaan die speakers trouwens niet) als bij het middengebied en het middenhoog. Het heeft alles te maken met de ruimte waarin de (geluids) druk haar weg niet kan vinden.

Ondanks de kritische noten, stond er zelfs nù al een set te draaien waar Bryan best trots op mag zijn. Veel mensen zijn nog zoekende naar een samenhangende symbiotische set, maar Bryan is er uit. Hij vertelde binnenkort de grote stap te gaan zetten. Hij gaat op zichzelf wonen, samenwonen en naar een nieuw huis. Drie-in-een: met grote stappen snel thuis. Met de al geplande eigen luisterkamer zal Bryan verbaasd gaan staan van de geluidskwaliteit die nu al in zijn set zit, maar er pas dan volledig uit zal gaan komen. Het was een gezellige middag. Uiteraard ben je van harte welkom, Bryan, om in mijn (volle) huiskamer eens te komen genieten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hi,

QuoteMisschien eens een upgrade richting een navigatiesysteem, Patrick? ;)

Whoahahahaha, alleen helaas eerst een stel nieuwe draag-armen onder de auto laten monteren :-X

mvrg

Patrick :-X

Audiofiel

Quote from: patrick_vdb on April  3, 2005, 14:12:32
Whoahahahaha, alleen helaas eerst een stel nieuwe draag-armen onder de auto laten monteren :-X
Wou jij een heel ZWAAR navigatiesysteem gaan gebruiken?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Quote from: Audiofiel on April  3, 2005, 16:48:54
Wou jij een heel ZWAAR navigatiesysteem gaan gebruiken?

LOL ;D Nee, vervangen anders valt er nog weinig reden te verzinnen voor een navigatiesysteem ;)

mvrg

Patrick

bryan vd B

hi,

arjan je gaat nu toch niet patrtick afvallen omdat jullie wat later waren he :P ;D ;).
Maargoed:

arjan beter later het verslag dan nooit toch ;) allereerst ook jij bedankt voor je duidelijke uitleg en verslag en kan het vinden met jouw bevindingen omtrend de set en de akoestiek.
Heb de speakers de volgende dag meer naar elkaar en dus verder van de muur gezet en ietsje meer naar binnen gedraait want raak anders mijn diepte een beetje kwijt.
ik moet zeggen dat de verschillen zich meteen laten horen ookal is het nog steeds niet geweldig want daarvoor zou ik mijn hele ruimte drastisch moeten aanpakken.
Dit komt zoals jij in je verslag al aan gaf wel in orde in mijn nieuw omgeving en dan kom je hopelijk nog een keer gezellig langs ;).

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

hi,

audiofiel waar blijven nou die foto's van de sub's :D

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

hi,

Tot mijn grote verbazzing heeft mijn cd speler vorige week woensdag het begeven :'( :'( maar ben inmiddels al weer bij louis geweest die hem gelijk heeft doorgestuurd voor reparatie.
Waarschijnlijk heeft de laser het in 1 keer begeven :-\ maargoed speel nu met een cambrige audio 640 azur die best wel muziekaal is voor zijn prijsklasse :).Dit toestel is er natuurlijk ter vervanging en ook al is de CAM best wel naar te luisteren mis ik mijn sony ontzettend :'( :'(.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

patrick_vdb

Hi Bryan,

Oei, wat zuur :-[ Maar hopen dat je de gemodde sony weer snel terug hebt...

mvrg

Patrick

bryan vd B

Quote from: patrick_vdb on April 28, 2005, 06:19:28
Hi Bryan,

Oei, wat zuur :-[ Maar hopen dat je de gemodde sony weer snel terug hebt...

mvrg

Patrick

Let's hope so :)

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

hi,

gisteren weer de sony opgehaald 8) en er speelt weer muziek en op wat voor manier :o.
Er zijn verscheidene dingen veranderd:
Zo zijn de elco's vervangen in de eindtrap wat een enrome winst geeft in de ruimtelijkheid en rust waarmee de muziek word gepresenteerd. Zo ook zijn de zekeringen in de sony vervangen door de ahp zekeringen wat ook weer een steentje bijdraagt naar een bijna analoge weergave.
Ik heb de set ook verrijkt met een sub.Deze is van het merk Elac namelijk de 203 esp en gaat lekker samen met mijn speakers.Omdat mijn speakers best snel zijn was ik bang dat de sub te langzaam zou zijn maar niks van dat is waar.Door het toevoegen van de sub word het totale geluidsbeeld ruimtelijker en precieser qua afbeelding.
Ik heb de crossover wel extreem laag staan namelijk rond de 41hz.Dit lijkt op dit moment de beste afregeling maar dit afstellen duurt nog wel even.

De lage crossover setting heeft alles te maken dat mijn speakers echt bijna recht naar de 38 hz gaan en als ik de sub hoger zet ik het gevoel krijg hem sneller te gaan horen.
Kortom ben ik weer heel tevreden met mijn setup wat best lang heb moeten duren :-\ maargoed geduld word beloond.
Zal van de week eens foto's plaatsen maar veel veranderingen zijn niet zichtbaar de sub daargelaten buiten beschouwing gelaten ;D.

Bryan

SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Sullivan

Mooi dat ie weer terug is en nog beter ook!

mvg,
Frank

ajbeefde

Quote from: bryan vd B on August 13, 2005, 15:58:27
hi,

gisteren weer de sony opgehaald 8) en er speelt weer muziek en op wat voor manier :o.
Er zijn verscheidene dingen veranderd:
Zo zijn de elco's vervangen in de eindtrap wat een enrome winst geeft in de ruimtelijkheid en rust waarmee de muziek word gepresenteerd. Zo ook zijn de zekeringen in de sony vervangen door de ahp zekeringen wat ook weer een steentje bijdraagt naar een bijna analoge weergave.
Ik heb de set ook verrijkt met een sub.Deze is van het merk Elac namelijk de 203 esp en gaat lekker samen met mijn speakers.Omdat mijn speakers best snel zijn was ik bang dat de sub te langzaam zou zijn maar niks van dat is waar.Door het toevoegen van de sub word het totale geluidsbeeld ruimtelijker en precieser qua afbeelding.
Ik heb de crossover wel extreem laag staan namelijk rond de 41hz.Dit lijkt op dit moment de beste afregeling maar dit afstellen duurt nog wel even.

De lage crossover setting heeft alles te maken dat mijn speakers echt bijna recht naar de 38 hz gaan en als ik de sub hoger zet ik het gevoel krijg hem sneller te gaan horen.
Kortom ben ik weer heel tevreden met mijn setup wat best lang heb moeten duren :-\ maargoed geduld word beloond.
Zal van de week eens foto's plaatsen maar veel veranderingen zijn niet zichtbaar de sub daargelaten buiten beschouwing gelaten ;D.

Bryan



Mooi, kom ik snel even luisteren..... :)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

bryan vd B

Quote from: ajbalmere on August 13, 2005, 17:19:55
Mooi, kom ik snel even luisteren..... :)

hi,

Is goed fred!! ik had je al gebeld maar kreeg je voicemail. ik stuur mijn tel wel even via Pm ;)

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.