Paradigm Studio 60/100 luidsprekers

Started by hifiman, March 8, 2005, 08:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Hierbij een kort verslagje van mijn ervaring met de Paradigm Studio 100 luidsprekers.

hifiman

#1
Om te beginnen wil ik even vertellen dat ik zelf de Paradigm Monitor 7 luidsprekers heb waar ik tot afgelopen zondag zeer content mee was  :)


hifiman

#2
De studio serie is een serie die een stap hoger (en dus ook duurder) staat dan de monitor serie.
Ik heb zelf dus een maand of 4 geleden de Monitor 7's gekocht omdat ik dat de best klinkende luidspreker vond voor zijn geld en op dat moment was het eigenlijk al wat boven mijn budget. Ik heb toen bewust niet naar de studio serie geluisterd omdat ik er toch geen geld voor had.

Afgelopen zondag zijn mijn vrouw en ik naar Raf in Utrecht geweest. Dat was met name onder het mom van "je mot toch wat op de zondag" en ik was wel nieuwsgierig naar de studio 60 en studio 100 luidsprekers. Ik had dan ook wat eigen cd's meegenomen en van tevoren even een afspraak gemaakt voor een luistersessie.

hifiman

#3
Eigenlijk verwachtte ik een luidspreker te horen die hetzelfde zou klinken als mijn monitor 7 met een subtiele verbetering in imaging en in het hoog.

Eenmaal aangekomen bij RAF kwamen we meteen ter zake en gingen we gelijk luisteren naar de studio 100.  Het was gelukkig rustig en we waren de enigen in de luisterruimte (plus een verkoper dus).

De luidsprekers werden op mijn verzoek aangesloten op een Arcam (A80) versterker omdat ik zelf ook een Arcam eindtrap (P85) heb.

We luisterden een paar cd's zoals Celine Dion, DJ Tiesto en nog een paar andere genres. Vanaf het eerste moment was ik onder de indruk, wat klonk dat fantastisch zeg!

hifiman

De echte verassing kwam echter pas toen de verkoper de Monitor 9 (bijna hetzelfde als mijn monitor 7) er naast zette en ik kon overschakelen.


hifiman

WAAAAAAAAAAAAAATTTTTTTTTTTTTTTTT Dit kan niet waar zijn?

In plaats van een subtiel verschil was het bij het omschakelen van monitor 9 naar studio 100 net of iemand op dat moment een onzichtbaar zwaar dik veloers  gordijn opentrok wat voor de speakers hing. Elke keer bij het omschakelen viel mijn mond weer open van verbazing. Gordijn open, gordijn dicht.

Ik kon mijn oren niet geloven. Mijn vrouw (die totaal geen audiofiels spreekt) zei als eerste (toen er weer naar de studio 100 werd geschakeld) wat en zei "het geluid gaat helemaal open". Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Inderdaad tov de monitor 9 ging bij de studio 100 het geluidsbeeld helemaal open en kwam totaal los van de luidsprekers. En dan dat laag, het laag ging veel dieper door maar klonk veel prettiger, veel strakker en veel gecontroleerder dan bij de monitor 9.

hifiman

#6
Ik was (en ben nog steeds!) een beetje in een shock. Ik was totaal overdonderd door deze speakers.
Natuurlijk de studio 100 is precies 3x zo duur als mijn monitor 7 thuis, maar dan nog had ik nooit zo een groot verschil verwacht. Ik was overdonderd door de absolute kwaliteiten van de studio 100 en geshockeerd door de relatief verschillen t.o.v. de monitor 7, zelfs met het grote prijsverschil in acht genomen!

Even voor de beeldvorming, de monitor 7 kost 419 p/s en de studio 100 kost 1250 p/s.

hifiman

#7
Ik wilde maar 1 ding en dat was deze studio 100 luidsprekers meenemen naar huis, maar helaas dat ging niet want ik heb geen rooie eurocent op dit moment.   :-X Ik wilde deze speakers zo ontzetten graag en ze stonden zo dichtbij maar toch waren ze totaal onbereikbaar op dit moment BOEHOEHOE.   :-\ :'( :'( :'(

Toen vroeg ik de verkoper wat de kleinere broer van de Studio 100, namelijk de Studio 60 kost. Deze kost 840 euro per stuk. Dat geld heb ik net zo goed even niet maar het leek gelijk alweer een stuk bereikbaarder en dus vroeg ik de studio 60 en de studio 100 naast elkaar mocht horen.




hifiman

Dat mocht en weer heb ik flink lopen schakelen (zelfde Arcam versterker en zelfde cd's).

Tsja, die studio 60's klonken zeker niet slecht en nog steeds een stuk beter dan mijn monitor 7's maar na de 100's gehoord te hebben zou ik vrees ik als ik de 60's zou kopen na een tijdje toch de 100's willen hebben.

Ik had verwacht dat het enige verschil tussen de 60 en de 100 in het laag zou zitten maar dat was duidelijk niet zo. Het geluidsbeeld van de 100 is een stuk rustiger maar tegelijk ook krachtiger dan de 60's en de imaging is ook beduidend beter.

hifiman

#9
Tsja in plaats van de winkel te verlaten met het idee dat de Studio 100 wel iets beter klonk maar dat gezien het prijsverschil ik voorlopig nog wel even kan leven met de Monitor 7 verliet ik de winkel met het trieste gevoel dat mijn monitor 7's eigenlijk maar slechte speakers zijn en dat de Studio 100's mijn droom luidsprekers zijn, het ultieme doel voor mij om naar te streven

IK MOET DEZE SPEAKERS GEWOON HEBBEN EN WEL ZO SNEL MOGELIJK  ;D

Natuurlijk zijn mijn monitor 7's helemaal niet slecht en zeker niet gezien hun prijs, maar zo voelt het nu wel even zeg maar  :o

hifiman

#10
Van mijn vakantiegeld van komende zomer "moet" ik een nieuwe verwarmingsketel kopen omdat de oude echt op is. Ik moet bekennen dat het al door mijn hoofd geschoten is om dat uit te stellen en lekker de studio 100's te kopen. Maar gelukkig heb ik nog genoeg gezond verstand om te beseffen dat die verwarming toch net even belangrijker is.

Hoe dan ook ik moet deze speakers echt hebben, hoe ik het geld bij elkaar krijg en op welke termijn weet ik niet maar het gaat gebeuren en liefst zo snel mogelijk  ;D

Eigenlijk wilde ik dit jaar een nieuwe projector kopen maar na het horen van zulk mooi geluid lijkt dat opeens een stuk minder boeiend. Mijn doel voor dit jaar is dus de Studio 100's en de nieuwe projector komt daarna dan wel weer :P

hifiman

Als laatste wil ik nog even opmerken dat de Paradigm luidsprekers relatief onbekend zijn in Nederland. Maar lees de reviews (zie paradigm website) en je zult zien dat in Canada en Amerika men lyrisch is over dit merk, naar mijn mening volkomen terecht!

Ik heb toendertijd mijn Paradigm Monitor 7 vergeleken met de B&W 600 serie (allemaal) en vond de Monitor 7 beter.
Volgens reviews zijn de studio 100's te vergelijken met de B&W 700 serie en volgens sommige reviews zelf met de 800 serie.

Ik kan iedereen aanraden om ook eens naar Paradigm luidsprekers te luisteren alvorens gelijk naar de B&W dealer te rennen. En nee ik heb geen aandelen in Paradigm  ;D

Groetjes,

Ronald

Movievault

#12
Mooi verhaal Ronald.
Volgens mij moet jij je nog meer gaan orienteren. Jij bent nog op zoek naar je geluid.
En zeker niet te overhaast gaan doen.
Als je wilt mag je zeker eens bij mij komen luisteren met je vrouw, zo krijg je misschien terug een ander beeld van een speaker, zoveel mogelijk luisteren zeg maar.
Ik had in het weekend iemand in de HT die zijn parsound C1 kwam updaten(wie o wie  ;D ) en die was heel verrast wat voor een performance mijn speakers neerzette. Ontzettend veel speaker voor dit geld.
Maar er zullen nog wel meer merken zijn die fantastische speakers maken voor redelijk geld.
Dus mijn advies luisteren naar zoveel mogelijk speakers in jou klasse

Dus je bent welkom  ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

hifiman

#13
Hoi Frank,

Bedankt voor je aanbod. Overigens vertrekken wij vandaag voor 4 weken naar Thailand. Als ik vrijgezel was geweest had ik de vakantie gecancelled en de luidsprekers gekocht, maar als ik dat nu zou doen zou ik of in echtscheiding liggen of ter plekke vermoord worden door mijn vrouw  ;D

Je hebt wel gelijk natuurlijk dat ik me niet moet blindstaren op 1 merk. Overigens heb ik meerdere merken gehoord hoor, maar inderdaad nog niet genoeg eigelijk. Feit is dat de Studio 100's helemaal mijn smaak zijn, maar ik zal inderdaad open blijven staan om andere luidsprekers in diezelfde (hoger is echt out of the question) klasse te luisteren.

Van je aanbod wil ik wellicht een keer gebruik maken maar nu eerst even naar thailand straks, bedankt in elk geval!

Groetjes,

Ronald

hifiman

Het vervelende is dat ik nu moeite heb om nog van het geluid van mijn eigen speakers te kunnen genieten.
Ik denk steeds bij mezelf van:
"Doe niet zo kinderachtig, je kunt niet gelijk alles hebben wat je mooi vind" en ook
"Je moet eens tevreden zijn met wat je hebt".

Maar ja het voelt nou eenmaal zo en ik kan het geluid van die studio 100's gewoon niet meer uit mijn hoofd zetten  ::)

Groetjes,

Ronald

Movievault

Quote from: tingtong5 on March  8, 2005, 09:02:08
Het vervelende is dat ik nu moeite heb om nog van het geluid van mijn eigen speakers te kunnen genieten.
Ik denk steeds bij mezelf van:
"Doe niet zo kinderachtig, je kunt niet gelijk alles hebben wat je mooi vind" en ook
"Je moet eens tevreden zijn met wat je hebt".

Maar ja het voelt nou eenmaal zo en ik kan het geluid van die studio 100's gewoon niet meer uit mijn hoofd zetten ::)

Groetjes,

Ronald
Ik ken dat gevoel Ronald en leef met je mee.
Maar je zou ook wat kunnen doen met je kabels en zo misschien dat gordijn wat kunnen wegkrijgen.
Hoe is je volledige set opgebouwd?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

hifiman

Quote from: FrankG on March  8, 2005, 09:10:35
Ik ken dat gevoel Ronald en leef met je mee.
Dank U  ;D Misschien dat een paar thaise massages de komende weken helpen dat gevoel een beetje weg te masseren.  :P

Movievault

Een lekere voetenmassage helpt wel bij mij.                 soms  ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

hifiman

Quote from: FrankG on March  8, 2005, 09:10:35
Hoe is je volledige set opgebouwd?

Ik heb een Marantz SR-7400 reciever waarvan de pre-outs van de fronts naar een Arcam P85 stereo eindtrap gaan.

De speakers zijn dus:

fronts: 2x Paradigm Monitor 7
center: Paradigm CC370
achter: 2x paradigm mini monitor

Deze 5 paradigms zijn dus allen uit dezelfde serie met dezelfde tweeter.

Als sub heb ik een SVS PCi-20-39.

DVD speler is een Pioneer dvd-575 met component out naar een H30 DLP projector.
CD speler is een Marantz CD-5400 met SPDIF coax naar de SR-7400.

Alhoewel ik met een dergelijke set al niet mag klagen tov de gemiddelde nederlander speelt geld wel een rol helaas en ik probeer dus een goed compromis te vinden tussen stereo muziek enerzijds en film kijken anderzijds.

Verhouding muziek/film is ongeveer 50/50 maar ik vind de geluidskwaliteit bij muziek belangrijker dan bij film. Vandaar dus de keuze voor een aparte eindtrap.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Als bekabeling heb ik:

speakers: 2,5 mm2 koper
SPDIF coax interlinks: Canare digiflex gold met ferrietkernen
interlink tussen sr-7400 en arcam: oehlbach kabel van 25 euro.

Ik moet er even bijzeggen dat ik zeer zeer sceptisch ben mbt kabels, maar ik sta open voor tips uiteraard.

Groetjes,

Ronald

Movievault

Ik dacht dat jij ook in de IT zit, net als ik  ;D

Ik was dus ook zeer sceptisch wat betreft kabels, maar toch met een openmind aan begonnen.

Allereerst zou ik je speakerkabels van de fronts eens vervangen door   ....

Netwerkkabel getwist.  Brengt veel strakker laag, helder hoog en je mid gaat meer gebalanceerd zijn.
Gewoon eens proberen, zoiets kost je toch niets, alleen wat tijd.

;D je zult zien wat een verschil van geluid dit geeft
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

hifiman

Hoi Frank,

Inderdaad ik ben ook een IT'er en mijn oorspronkelijke opleiding was HTS (nu TH) elektrotechniek.


Mijn probleem met kabels is met name dat ik best geloof dat de ene kabel anders klinkt dan de andere maar dat de enige verklaring die ik daarvoor heb dat een dergelijke "exotische" kabel dan mogelijk een hogere capaciteit of inductiviteit heeft tov een stuk normaal koper en dat je daarmee dus juist aan neutraliteit verliest.

Ander puur praktisch probleempje is dat mijn speaker kabels onder het laminaat liggen  :-\



Groetjes,

Ronald

hifiman

En blijft natuurlijk het feit dat wat ik beschreef over "gordijn open, gordijn dicht" (switchen van monitor 9 naar studio 100) met dezelfde kabels was en dat ik dus geen reden heb om aan te nemen dat een andere kabel gebruiken mij dichter bij het geluid van een studio 100 gaat brengen ;D

Movievault

Quote from: tingtong5 on March  8, 2005, 09:39:55
En blijft natuurlijk het feit dat wat ik beschreef over "gordijn open, gordijn dicht" (switchen van monitor 9 naar studio 100) met dezelfde kabels was en dat ik dus geen reden heb om aan te nemen dat een andere kabel gebruiken mij dichter bij het geluid van een studio 100 gaat brengen ;D

Je zou kunnen schrikken :)
Gewone speakerkabel laat mijn speakers dof klinken
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

R

Gewone speakerkabel is natuurlijk wel erg gegeneraliseerd. Er zijn zoveel concepten, merken en uitvoeringen.