Rotel RB-1090 / RMB-1095 combo versus Parasound A51

Started by Jean Sibelius, February 21, 2005, 07:56:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mradem

 ;D dat gaat je geld kosten. Maar idd daar gaat hij misschien heus wel naartoe. Ik kijk gewoon in de toekomst naar een extra 2 kanaals versterker erbij (1080 dan denk ik) of de 1075 inruilen voor een andere 5 kanaals.

Raphie

JBL PRX Power!

tan1415

Vraag is dus meer welk beter is in stereo...de 1090 of de A51.
En dan vaan daaruit beslissen.
IMO als je het geld kan missen en de rotel set is beter in stereo is de keus voor de rotel simpel te maken.
Beter stereo en ook nog 7 kanaals ipv 5 kanaals.

Je zou denken dat de 1090 en 1095 qua geluid goed op elkaar zullen aansluiten.
Een goed voorversterker kan je het zo inregelen dat je een mooi homogeen beeld gaat krijgen uit de verschillende versterkers.


Audiofiel

Voor zowel stereo als HT gelden dezelfde regels, zeker qua eindversterking. De (eind)versterker die beter presteert in stereo, doet dat ook in surround en omgekeerd. De Parasound zal goed matchen met de Dynaudio's, omdat hij niet alleen wat muzikaler klinkt, maar ook omdat hij moeilijke impedanties (als de 4 ohm grillige Dynaudio) 'gemakkelijker' aanstuurt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jean Sibelius

Het heeft even geduurd, maar komende dinsdag gaan we de Parasound A51 flink aan de tand voelen, dus ik ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken. Mocht de Parasound inderdaad als winnaar uit de test komen, dan maak ik waarschijnlijk volgende jaar de overstap naar JC-1's als eindtrappen voor de front speakers (maar eerst de rest van mijn HT-systeem aanvullen). To be continued...
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Nou gisteren eindelijk kunnen luisteren naar de A51 van Parasound ;D

Wat valt op... Het is een enorm bakbeest, aansluiting voor de interlinks zitten aan 1 zijde, terwijl de speakerconnectors allemaal aan de andere zijde zitten (vind ikzelf niet echt handig, maar dat is persoonlijk).

Als je op wat hogere volumes draait, dan wordt de eindtrap lekker warm omdat de eerste 25 [W] volledige klasse A zijn (gelukkig heb ik geen katten). Qua klank valt me het meeste op dat het beeld in vergelijking met de Rotel wat smaller is. Qua controle van de speakers doen de A51 en de RB-1090 niet voor elkaar onder. Bovendien klinkt de A51 iets wat transparanter in het middengebied, waardoor de stemmen wat beter uitkomen. Al met al wat mij betreft minieme verschillen tussen beiden versterkers (met een kleine + voor de Parasound).

Voor de synergie van mijn uiteindelijke HT-systeem zou het echter wel beter zijn om de A51 en de RB-1090 om te wisselen (van de andere kant wat moet je met 400 [W] continue op 4 [Ohm] rear en center speakers. Een andere overweging is dat de RB-1090 de top versterker is van Rotel, terwijl er via het Parasound-pad nog upgrades mogelijk zijn. Volgend jaar wil ik dan overwegen om JC-1's voor mijn fronts te kopen.

Al met al lijkt met name vanuit een praktisch oogpunt de Parasound de hoogste ogen te gooien. Ik heb afgesproken dat ik de A51 nog een week kan laten staan, waarna ik mijn besluit zal nemen.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Audiofiel

Quote from: Raphie on February 22, 2005, 22:00:35
Misschien wel, maar dan wel een 2e hands CAV-500 http://www.classeaudio.com/discontinued/specs/cav500.htm

Jouw speakers hebben helemaal niet zo'n zware Classé nodig. :D

@HSN: Als de luistertest uitwijst dat de stemmen beter uitkomen en de Parasound toch ietsje beter klinkt, dan zou ik die zeker juist WEL op de front zetten en niet de Rotel. Overigens heb ik zondag de A51 in de set van Boubou mogen beluisteren in vergelijking met de Classé CAV-75, die een stuk 'magerder' is qua specificaties. De A51 is nieuw 2x zo duur, maar klonk toch minder 'lekker' dan de Classé. De CAV-75 was vriendelijker, zonder details te verliezen. De A51 was iets strakker in het laag, de CAV-75 was weer mooier in het middengebied.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jean Sibelius

Quote from: Audiofiel on March  9, 2005, 09:19:39
@HSN: Als de luistertest uitwijst dat de stemmen beter uitkomen en de Parasound toch ietsje beter klinkt, dan zou ik die zeker juist WEL op de front zetten en niet de Rotel.

Mocht ik besluiten om de Parasound te houden, dan gaat de Rotel in de verkoop ;).
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

jeroenskie

Quote from: Audiofiel on March  9, 2005, 09:19:39
Jouw speakers hebben helemaal niet zo'n zware Classé nodig. :D

@HSN: Als de luistertest uitwijst dat de stemmen beter uitkomen en de Parasound toch ietsje beter klinkt, dan zou ik die zeker juist WEL op de front zetten en niet de Rotel. Overigens heb ik zondag de A51 in de set van Boubou mogen beluisteren in vergelijking met de Classé CAV-75, die een stuk 'magerder' is qua specificaties. De A51 is nieuw 2x zo duur, maar klonk toch minder 'lekker' dan de Classé. De CAV-75 was vriendelijker, zonder details te verliezen. De A51 was iets strakker in het laag, de CAV-75 was weer mooier in het middengebied.

hou wel rekening met het feit dat ze bij bou bou op een geheel andere speaker staat te spelen, op een wat grotere speaker vind ik nemelijk de classe weer zoemen in het laag , nu gaan de fabers niet zo laag.... maar ben bang dat de controle van de parasound echt nodig is op het moment dat je naar een grotere ( lees moeilijkere) grijpt.

vr gr jeroen

Audiofiel

Quote from: jeroenskie on March  9, 2005, 19:19:32
hou wel rekening met het feit dat ze bij bou bou op een geheel andere speaker staat te spelen, op een wat grotere speaker vind ik nemelijk de classe weer zoemen in het laag

Welke Classé bedoel je? De Seventy die ik meenam naar de shootout bij jou is een totaal andere versterker dan de 6-kanaals CAV-75 die ik meenam naar Boubou.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jean Sibelius

En weer een paar luisteruurtjes verder ;D.

Parasound:
+: 'superieur' aan de Rotel qua laagweergave. De Rotel houdt mijn speakers al geweldig onder de controle, maar die A51 heeft net dat beetje extra.
+: Klinkt ongelofelijk zuiver c.q. homogeen over het hele frequentie bereik, zonder kleuring.
-: Heeft de neiging om in te houden. Het spat niet echt de woonkamer in (= opm. van mijn vriendin, haha). Maar ze heeft in deze wel gelijk.

Rotel:
+: Geeft eerder het gevoel dat iemand óók echt in de woonkamer staat (zie de '-' bij Parasound), dus dat doen ze héél goed bij Rotel.
+: Klinkt allemaal net wat gelikter als de Parasound, maar volgens mij kun je dit effect óók krijgen door wat interlinks om te wisselen. Of door je CD-speler van je Kemp af te halen (hè Jeroen ;)).

hmmpppffff...
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

R

Quote from: HSN on March  9, 2005, 22:20:25
maar volgens mij kun je dit effect óók krijgen door wat interlinks om te wisselen.

Je moet natuurlijk wel 2 identieke situaties proberen te vergelijken he. of begrijp ik je nu verkeerd?

Jean Sibelius

Quote from: Ruben on March  9, 2005, 22:23:09
Je moet natuurlijk wel 2 identieke situaties proberen te vergelijken he. of begrijp ik je nu verkeerd?

Inderdaad  ;)

Het effect wat je hoort bij de Rotel (dat lekkere sausje) zou je óók kunnen krijgen door wat met interlinks te rommelen. Ik heb bewust voor Nordost interlinks gekozen, omdat die erg neutraal zijn. Dus de A51 in combinatie met een minder neutrale interlink zal hetzelfde effect geven.

Vooralsnog probeer ik te streven naar een volledig neutrale set, alhoewel dat sausje wel lekker is.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

R