volumeregeling bij receivers, hoe zit dat?

Gestart door gibson, februari 18, 2005, 23:25:01

Vorige topic - Volgende topic

gibson

Mijn receiver heeft een volumeregeling die gaat van -80db tot +15 db.
als ik een cd draai moet ik de volumeknop gemiddeld tot -30 db/-25db opendraaien wil ik er een beetje acceptabel volume uit krijgen . Hij speelt dan op een lekker niveau maar je kunt nog normaal met elkaar converseren. Het is wel zo dat het volume per cd kan verschillen ivm opname

Bij DVD(5.1) gaat de volumeknop regelmatig naar -15/-18db om een beetje fors geluid te krijgen. Is dit normaal bij de meeste receivers? Zelf heb ik altijd met voor-en eindversterkers gedraaid ( 2-kanaals) en mijn ervaring was als ik de volumeknop op een kwart zette dan gingen de ramen er al bijna uit.

Wat is de reden dat de volumeregeling bij een receiver start bij -80db, terwijl ik er pas bij -40db een beetje geluid uit krijgt. Er is mij een gezegd dat dit een standaard is? Of moet ik er gewoon aan wennen dat een reveiver een heel andere opbouw heeft?

p.s aan het vermogen van de receiver zou het niet mogen liggen 7 x170 w :o

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen als HTérs ;)

Graag zou ik wat ervaringen van de echte Ht-ers horen.

garmtz

Het min-getal geeft aan hoeveel je het signaal verzwakt, daarom loopt de schaal van -80 naar +15. Bij +15 gaat de versterker dus in theorie het ingangssignaal versterken. Het getal zegt eigenlijk helemaal niks en de stand van de volumeregelaar al helemaal niet. Niet op letten en gewoon het volume op een stand zetten die prettig is!

De voor- en eindversterkers die je had hadden eigenlijk een veel te hoge ingangsgevoeligheid van bijv 200 mV. Als je dan 2000 mV uit een CD-speler aanbiedt, heb je eigenlijk een signaal dat 10x te hard is. De versterker haalt dan eigenlijk op bijvoorbeeld maar de helft van zijn maximale volumestand al zijn maximale vermogen. DD/DTS signalen zijn beter genormeerd dan de signalen uit een CD-speler (die vaak een veel te hoge spanning uitgeeft), daarom kun je het volume opschroeven bij DTS/DD.