UcD Class-D versterker zelfbouw

Gestart door Wowly, januari 18, 2005, 16:54:25

Vorige topic - Volgende topic

Sander Sassen

Okay, zo kan het ook natuurlijk, ik ben door m'n drukke agenda nog niet toegekomen aan een bezoek bij Stanley, is eerlijk gezegd ook niet echt bij mij in de buurt dus ik zal daar een dag voor in moeten plannen. Uiteraard stuur ik m'n versterker niet zomaar even op, daar wil ik wel graag zelf bij zijn. Ben blij dat Jan-Peter dit wel doet, geeft aan dat er vertrouwen is in het eigen product, da's altijd een goed teken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Blimp

Met veel interesse heb ik dit topic gelezen en ik moet zeggen dat ik aardig enthousiast ben geworden over de UcD versterkers! Ik zit er sterk over te denken om een dual Mono UcD 180 te maken voor mijn B&W 603 s3.

Uiteraard heb ik nog een aantal vragen:
Heeft iemand ervaring met de voedingen van Schuro, bv deze: http://www.diy-selbstbau.de/preise/nte-sf-22-63-en.htm lijkt me wel aardig in combinatie met een 225 VA ringkern.

Wie heeft er van jullie een DC protectie ingebouwd?

En heb ik één of twee softstarts nodig, of kan de elektuur versie beide trafo's aansturen?

Gr, Bastiaan
"I'll play it first and tell you what it is later."
-- Miles Davis, (1926-1991)

henri47

Dag allemaal,

ik ben bezig de voedingen voor de dual mono UCD180 uit te tekenen. De logische keuze zou zijn om slit foils te kiezen voor de gelijkrichting. Als ik echter per rail 6 stuks Panasonic FC's zou parallelschakelen, wat zou dat geven op het vlak van ESR en impedantie van het geheel? Mijn inschatting is  dat de Impedantie van de 6 parallelgeschakelde elco's nog een stuk lager zal zijn. De panasonic FC is sowieso al een mooie elco met een lage ESR en hij kan bovendien nog een hoge rimpelstroom verwerken. Ik zal voor de gelijkrichter gebruik maken van de MSR1560 ultra fast, ultra soft recovery dioden. Heeft iemand iets zinnigs te vertellen over het parallelschakelen van elco's?

mvg,

Henri

Jan-Peter

Hoi Henri,

Nou op het Diyaudio forum heeft Bruno al diverse keren gestreden dat er weinig akoestische voordeel is om meerdere kleinere elco's parallel te zetten. De reden weet ik even niet meer, dan zal je ven in alle threads moeten gaan zoeken... ;)

Ik kan je de Slitfoil echt wel aanraden, er is een Duitse leverancier die ze los verkoopt. Ik heb zelfs wat foto's van iemand gemailed gekregen die zelfs accus gebruikt om de versterker te voeden. Als je een voeding ontwerpt moet je er voor zorgen dat de uitgangsimpedantie over het hele frequentie gebied v/d voeding vlak is. Das beter dan een ultra lage uitgangs impedantie alleen rond de 100Hz....

Jan-Peter

henri47

hallo Jan-Peter,

Dat wordt dan een dagje zoeken op dat forum   ;D ;D  Ik ben echt benieuwd wat de redenen zijn die Bruno aanhaalt om geen kleine elco's parallel te schakelen. De slitfoils kunnen bij Schuro besteld worden. Ze verkopen nog wel meer goed spul voor de versterkerbouw. Ik heb echter op dit forum wel eens vernomen dat Schuro niet zo stipt levert, of heb ik dat verkeerd?
@Bastiaan: Er staat een heel interessante luidsprekerprotectie schakeling op http://sound.westhost.com/project33.htm Er zijn ook PCB's te koop op deze site.

groetjes,

Henri

Gerbrand

Hallo UCD-enthousiastelingen,

Ik ben al een paar maanden bezig deze draad te volgen en heb ondertussen ook ongeveer de helft van de UCD-400 thread op diyaudio.com gelezen. Ik ben intussen door alle verhalen zo enthousiast geworden, dat ik nu van plan ben zelf een 5 kanaals UCD-400 versterker te gaan bouwen. Voordat ik echter mijn bestellingen ga plaatsen wilde ik toch mijn plan eens aan de experts, d.w.z. jullie, voorleggen.

Het plan bestaat uit twee fases:
A) Bouw van een twee-kanaals UCD met een enkele voeding.
B) Toevoegen van een tweede volledige voeding (dus trafo + gelijkrichter) en 3 UCDs

Het idee is dat ik uiteindelijk mijn L+C+SL op voeding 1 aansluit en R+SR op voeding 2. Op die manier heb ik bij stereo een dual-mono versterker. Tijdens stereo luisteren schakel ik dan drie van de UCDs af.

Ik had de volgende componenten in gedachten:
De voeding heeft 2x2x10000 uF condensatoren. Uiteindelijk heb ik dus twee hiervan. Op het diyaudio forum staat ergens dat je 50000 uF/Rspeaker capaciteit per kanaal per rail nodig hebt. Als ik hem stereo gebruik zou ik dus, uitgaande van een 4 ohm speaker, maximaal 25000 uF per rail nodig hebben. 20000 uF lijkt me dus genoeg.

Ik wil de 2x40 V, 800 VA trafo's van Schuro kiezen. Uitgaande van een powerconversiefactor van 0,5 heb ik dan in het geval van stereo zeker genoeg vermogen. Voor 5 kanaals moet het ook nog voldoende zijn. Ik heb gekozen voor 40  V i.p.v. 42 V omdat mij dan de veiligheidsmarge voor de elco's (63 V) wat groter lijkt. Met 40 V kom je op 40*1.41-1.4=54.5 V DC uit. Met een spanningspiek van 10% en een inschakelpiek van de trafo van 5%, zit je dan op 63 V.

Over de volgende puntjes twijfel ik nog en hoop ik op wat goede raad:

• Soft-start. De Hypex soft-start is gespect op maximaal 1.5 kVA aan trafo's. Gaat dit echt ernstig mis als ik er twee 800 VA trafo's achter hang? Ik kan me voorstellen dat de belastbaarheid van de weerstand het probleem is. Hoe lang is trouwens de inschakelvertraging van deze soft-start?
  • DC protectie. Ik dacht er in eerste instantie over twee van de Thel DC protecties te kopen. http://www.thel-audioworld.de/module/dc30/dc30.htm. Deze heeft echter als nadeel dat de relais maximaal 10 A aankunnen. In theorie kan een UCD meer uitsturen en dit zou een probleem kunnen zijn. Het is natuurlijk mogelijk 2 relais per kanaal te nemen. Dan heb ik er alleen meer nodig. Alternatief zou het kiezen van de Hypex HG powersupply zijn. Dan heb ik er echter 3 nodig. Dan is mijn oplossing een stuk goedkoper (Hypex 3x160 versus 2x100 (Schuro) + 2x48 (Thel)). Een derde oplossing is het zelf bouwen van een DC protectie, zoals bijvoorbeeld hier: http://sound.westhost.com/project33.htm. Gezien mijn handigheid met de soldeerbout heb ik hier iets minder vertrouwen in. Weet iemand anders nog een betere oplossing?
  • Qua kastje twijfel ik nog tussen de versie met koelribben en de versie zonder koelribben. Gezien de hoogte van de Schuro trafo's zit ik sowieso aan de 120 mm (3U) hoge versie vast. Zijn deze koelribben nodig of is 300x120 mmx5 mm aluminium plaat al genoeg om het vermogen van 3 UCD 400, maximaal zo'n 30 W in mijn geval, weg te koelen? Ik kwam zelf op een warmegeleiding van 3.6 W/K voor zo'n plaat uit...[\li]

Alvast bedankt voor jullie suggesties,

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Jan-Peter

Gerbrand,

Het grote voordeel van onze manier van DC beveiliging is dat we GEEN relais in de uitgang van de versterker monteren. Als er iets is waar ik persoonlijk een hekel aan heb zijn relais in de luidspreker leidingen......

Relais hebben na verloop van tijd toch een minder contact, en de stromen erdoor varieren natuurlijk van hele kleine stromen in de mA tot enkele ampéres bij flinke uitsturing.

Onze DC beveiliging werkt op het afkoppelen van de hoofdspanning indien een van de versterkers DC geeft.

Je kan prima twee 800VA trafos aansluiten op de Softstart module.

Ik zou me om de spanning over de elcos´niet zo´n zorgen maken. De voedingen in combinatie met onze 500VA trafo en 42VAC, geeft exact 57VDC bij 230VAC. Pas bij 250VAC zit de voeding aan de 63V. En dat is dan ook de maximale spanning die officieel over de elco mag staan, maar daarbij heb je ook nog een surge spanning, en die is gauw weer zo´n 10-15% hoger. We hebben nog nooit een BHC Slitfoil elco kapot gehad, en de BCC 10.000uF/63 ook niet. En die gebruiken we al een jaar of 10..... ;)

Ik vind je idee zoor zo'n dual mono concept origineel, als je het zou gaat bouwen ben ik benieuwd naar het resultaat!

Jan-Peter

Blimp

De twee voorgestelde DC protectie's spraken mij vanwege de relais voor de speaker uitgang al niet zo aan, maar bedankt voor de tip!

Jan-Peter is het een optie om de twee BCC Elco's van de ST UcD supply te vervangen door twee BHC Slitfoil 10.000 uF? Het voordeel is dat er op de ST supply al een DC protectie zit.

Jan-Peter

CiteerJan-Peter is het een optie om de twee BCC Elco's van de ST UcD supply te vervangen door twee BHC Slitfoil 10.000 uF? Het voordeel is dat er op de ST supply al een DC protectie zit.

Is natuurlijk een idee. Maar de bedoeling is dat de ST versie zo gunstig mogelijk is qua prijs. Met een Slitfoil versie erbij worden ze te duur. Maar je kan altijd zelf een paar Slitfoils kopen en ze vervangen op de ST voeding. Dit zal altijd goedkoper zijn, dan dat wij een ST voeding maken met Slitfoils..... ;)

CiteerDe twee voorgestelde DC protectie's spraken mij vanwege de relais voor de speaker uitgang al niet zo aan, maar bedankt voor de tip!
De HG voeding kan misschien op het eerste gezicht wat pittig geprijs zijn, maar vergeet dan niet dat het inc. een DC protectie is die NIET in de luidsprekerleiding zit. En er zit een mooie AC detectie op zodat de module bij het aan/uit-schakelen van de 230V ook direct in aan/uit-mute wordt gezet. En bij de HG voeding zit er ook nog een +12/-12V voeding bij. Dus dan valt de prijs best wel weer mee.....;)

Jan-Peter

Blimp

Jan-Peter,

Bedankt voor de snelle reactie. Het was ook inderdaad de bedoeling om zelf eventueel de elco's te vervangen. Ik ben toch benieuwd hoe Hypex een relais-loze oplossing heeft verzonnen  ;).
Over de voeding ga ik nog even verder filosoferen...

Ik heb nog wel een vraagje over de ringkern. Hypex heeft een mooie speciale ringkern die mooi 31v levert, maar is de 160VA niet net iets te mager? Mijn B&W DM603 heeft een impedantie van 8Ω. In het laag zakt hij tot 4Ω, als ik daar de standaard berekeningen op los laat kom ik op 225 VA nominaal per kanaal.

En mischien zelfs 300VA om de 'impedantie drop' van de speaker op te vangen, wordt natuurlijk ook deels door de elco's opgevangen. Maar 300VA is bijna het dubbele van de 'custom-made' 160VA van Hypex.

Gr, Bastiaan

Jan-Peter

CiteerIk heb nog wel een vraagje over de ringkern. Hypex heeft een mooie speciale ringkern die mooi 31v levert, maar is de 160VA niet net iets te mager? Mijn B&W DM603 heeft een impedantie van 8Ω. In het laag zakt hij tot 4Ω, als ik daar de standaard berekeningen op los laat kom ik op 225 VA nominaal per kanaal.

En mischien zelfs 300VA om de 'impedantie drop' van de speaker op te vangen, wordt natuurlijk ook deels door de elco's opgevangen. Maar 300VA is bijna het dubbele van de 'custom-made' 160VA van Hypex.

Als je gaat  voor de beste klank, maakt het erg weinig verschil tussen 160VA of 300VA trafo. Wat wel heel véél uitmaakt is dat je een dual mono concept maakt. Dat verschil is echt VEEL groter dan het kiezen van een zwaardere trafo. Als je daarbij ook nog eens gebruik maakt van een aparte voeding voor de buffer opamp (met AD8620), dan weet je eigenlijk niet wat je hoort.

Eigenlijk zou je eens een scope moeten aansluiten op het uitgangssignaal, en dat zie je gelijk hoe weinig energie er in muziek signalen zit. Tenminste bij normale huiskamer niveau. Bij 'houseparties' is dat natuurlijk anders. Bij zulk soort versterkers praat je echt over het leveren van energie.....;)

Jan-Peter

Leeuwarden

Sinterklaas kwam vanmorgen langs met een UcD-700  :o

Later meer!  ;D

Gerbrand

Jan-Peter en co,

hartelijk dank voor de snelle reactie. Ik ga alles nog eens overdenken... maar, oh, wat zou het makkelijk zijn als de HG supply 3 DC detecties had  ;)

Binnenkort horen jullie wel wat de uitkomst wordt,

Gerbrand

Jan-Peter

Citaat van: Leeuwarden op december  4, 2005, 17:46:12
Sinterklaas kwam vanmorgen langs met een UcD-700  :o

Later meer!  ;D

Ja....de 'goedheiligman' heeft zo zijn verassingen...... ;)

Citaat van: Gerbrand op december  4, 2005, 23:39:14
Jan-Peter en co,

hartelijk dank voor de snelle reactie. Ik ga alles nog eens overdenken... maar, oh, wat zou het makkelijk zijn als de HG supply 3 DC detecties had  ;)

Binnenkort horen jullie wel wat de uitkomst wordt,

Gerbrand

We hebben we een truukje om van drie versterkers de DC beveilging te sensen. Zo uit mijn hoofd, iets van een weerstandje op een bepaalde plek solderen en de andere kant van de weerstand gaat naar de uitgang van de 3e eindtrap.

Dat probleem ook weer verholpen.... :)

Jan-Peter

Blimp

Jan-Peter,

Omdat ik in de toekomst ook mijn SR-C-SL kanalen ook in UcD180 wil uitvoeren kies ik uit praktische overwegingen toch voor een 30V trafo ipv de custom made Hypex. Zo kan ik bv een 30V 300VA nemen voor de drie kanaals versterker. Maar dat is voor later.

Citaat van: Jan-Peter op december  4, 2005, 14:33:05
Als je daarbij ook nog eens gebruik maakt van een aparte voeding voor de buffer opamp (met AD8620), dan weet je eigenlijk niet wat je hoort.

Aparte voeding voor de AD8620? (de AD8620 versie stond al op mijn verlanglijst). Bedoel je een hele aparte voeding met ±5V. Of b.v. het voedingssignaal stabiliseren op deze spanning? Zijn er al meerdere geweest die dit hebben gedaan?

Klinkt interessant....

Nog wat anders. Ik ben volgende week in de buurt van Groningen. Zijn de UcD modules nog steeds te koop bij S&C in Groningen, of moeten ze besteld worden?

Gr, Bastiaan

Jan-Peter

CiteerAparte voeding voor de AD8620? (de AD8620 versie stond al op mijn verlanglijst). Bedoel je een hele aparte voeding met ±5V. Of b.v. het voedingssignaal stabiliseren op deze spanning? Zijn er al meerdere geweest die dit hebben gedaan?

Klinkt interessant....
Het apart voeden van de opamp. De spanning moet 2x12V zijn. Laat dit nu standaard aanwezig zijn met een HG voeding+160VA trafo....;) Maar met jouw 5+1 setup wordt 't wel heel kostbaar want dan moet je volledig mono gaan werken.

De UcD met aparte voeding voor de AD8620 en in dual mono is de tweak, veel beter resultaat te behalen dan de elcos op de UcD module upgraded.

De modules zijn natuurlijk te koop bij S&C, Groningen. Ik zou wel even bellen of er voorraad is.

Jan-Peter

Gerbrand

CiteerWe hebben we een truukje om van drie versterkers de DC beveilging te sensen. Zo uit mijn hoofd, iets van een weerstandje op een bepaalde plek solderen en de andere kant van de weerstand gaat naar de uitgang van de 3e eindtrap.

Jan-Peter,

volgens mij heb je zojuist weer een paar HG-voedingen verkocht  :D. Achteraf bezien ligt dit trucje voor de hand; jullie hebben waarschijnlijk maar 1 DC detectie circuit en daarop sommeer je dan de uitgangen van de versterkers.

Er blijven nog wel een paar vraagjes over:

• Zoals al gesteld in mijn originele post: is 120x300x5  mm alu genoeg om de warmte van 3 UCDs af te voeren?
  • En een nieuw vraagje: wat is de handigste manier om een 12 volt trigger aan te sluiten. Ik dacht in eerste instantie aan een relais in serie met de aan/uit schakelbaar van de soft-start en dan dit relais laten schakelen door de 12 V trigger van de pre/pro. Ik vermoed alleen dat de 12 V van de gemiddelde pre/pro niet genoeg stroom levert om een relais te schakelen. Gebruikmakend van de 12 VDC van de HG supply zou het neem ik aan mogelijk moeten zijn om hier een goede oplossing voor te vinden. Ik heb hier alleen nog niks voor gevonden. Iemand een idee?

Wederom bedankt voor de hulp,

Gerbrand

FivePack

Mijn Rotel levert anders genoeg op de 12 V trigger om de UCD in te kunnen schakelen via het relais
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

Jan-Peter

CiteerJan-Peter,

volgens mij heb je zojuist weer een paar HG-voedingen verkocht  Cheesy. Achteraf bezien ligt dit trucje voor de hand; jullie hebben waarschijnlijk maar 1 DC detectie circuit en daarop sommeer je dan de uitgangen van de versterkers.
Precies!
Citeer
Er blijven nog wel een paar vraagjes over:

* Zoals al gesteld in mijn originele post: is 120x300x5  mm alu genoeg om de warmte van 3 UCDs af te voeren?
Geen enkel probleem.

Citeer* En een nieuw vraagje: wat is de handigste manier om een 12 volt trigger aan te sluiten. Ik dacht in eerste instantie aan een relais in serie met de aan/uit schakelbaar van de soft-start en dan dit relais laten schakelen door de 12 V trigger van de pre/pro. Ik vermoed alleen dat de 12 V van de gemiddelde pre/pro niet genoeg stroom levert om een relais te schakelen. Gebruikmakend van de 12 VDC van de HG supply zou het neem ik aan mogelijk moeten zijn om hier een goede oplossing voor te vinden. Ik heb hier alleen nog niks voor gevonden. Iemand een idee?

Als je de /AAN ingang laag maakt, gaat de UcD module aan. Als het +12V signaal alles aanzet (dus +12V=alles aan). Dan zet je +12V op een transistor met een basisweerstand van 10K, de collector gooit de module aan of uit.

Jan-Peter

Leeuwarden

Zoals beloofd meer over de UcD-700. Ik kreeg vorige week een
mailtje van Martin (Speaker & Co Groningen) of ik interesse had
om een setje demo UcD-700's te proberen. Tja, daar zeg je geen
nee tegen! Afgelopen zondag met Martin afgesproken de UcD-700's
in Leeuwarden op te pikken. Zo gezegd zo gedaan. En zodoende
reed ik weer naar huis met twee keurige monoblokjes die zwaarder
waren dan ze leken...
Thuisgekomen de zaak aangesloten en gewacht totdat vrouw en kinderen
weer bedaard waren na de bij ons op zaterdagavond gevierde
Sinterklaas-pakjes-avond.
Om half zes was het zover, er werden wat kinderen in bad gestopt,
dus ik zag mijn kans om even snel een eerste luister-indruk te krijgen.
Potverdikkie, dat klinkt niet misselijk.... Maar goed, eerst eten,
kids naar bed en dan weer verder...

Mijn installatie bestaat uit de volgende onderdelen:
Voorversterker, zelfbouw van Thel, oude type
CD-speler, zelfbouw van Steinmusic, ongemodificeerd (nog wel...)
Interlinks ongebalanceerd, zelfbouw, Prefer MGK-18
Eindversterkers, zelfbouw, Pass Labs Aleph 5 met CRC voeding
UcD400, zelfbouw, standaard uitvoering met 40.000uF Nichicon, ongemodificeerd
Luidsprekers, zelfbouw Alcone Fourier met Dynaudio D-260 Esotec

Op zondagavond heb ik de UcD-400 tegen over de UcD-700 gezet. Hier had
ik tussen de genoemde versterkers, bleek later, gelijk het grootste verschil
te pakken. De UcD-400 klinkt "klinisch". Alles is er en wordt perfect neergezet.
Maar het klinkt in mijn beleving, op mijn installatie (!), vrij koel. Te precies.
De holografische afbeelding, soundstage, is bijzonder goed. Bas is diep
en "droog", het midden is duidelijk en doortekend, het hoog is niet schel
maar soms net iets te sprankelend. Alles wat ik hiervoor over de UcD-400
schrijf doet de UcD-700 beter. Niet een beetje beter, nee, veel beter.
Er is geen schelheid, geen "droge" bas. Wel een duidelijk en doortekend midden.
De UcD-700 geeft hierdoor meer emotie aan de muziek als mijn UcD-400.
De bas is diep en met wat meer gevoel, het midden en hoog mooi "rond" van klank.
Voor mijn gevoel wordt de muziek moeitelozer versterkt dan bij mijn UcD-400.
Dat maakt dat de UcD-700 veel prettiger is om naar te luisteren. Naar mijn
bescheiden mening is de UcD-700 een grote stap voorwaarts ten opzichte
van de UcD-400.

Vanavond heb ik naar de Aleph 5 en de UcD-700 zitten luisteren. Ik vond de
verschillen hier minder groot. De Aleph 5 klinkt over de hele linie wat warmer
als de UcD-700. De soundstage is bij de UcD-700 beter als bij de Aleph 5.
De Aleph 5 gaat diep en de UcD-700 voor mijn gevoel nog net iets dieper.
Midden en hoog is bij de Aleph 5 uitstekend. Bij de UcD-700 ook. Er is
echter één ding waar de UcD-700, volgens verwachting, beter is als de Aleph 5.
En dat is de precisie, detail,  waarmee het geluid wordt neergezet. De moeiteloosheid
van de UcD-700 is iets wat ik eigenlijk nog bij weinig versterkers gehoord heb.
En dat is erg prettig luisteren.

Als ik het allemaal over mocht doen, welke versterker zou dan mijn voorkeur hebben?
Dat is niet al te moeilijk: de UcD-700. Waarom? Mijn Aleph 5' staan 300 Watt te
verstoken ook al doen ze niets. Ze zitten in kasten die al vol met krassen zitten want
ze zijn zo groot dat ze niet te ontwijken zijn bij ons in de kamer. De kat zit er ook wel
eens op: lekker warm... De UcD-400 zou ik niet kiezen om eerder genoemde redenen
terwijl ook dit een versterker is die de gemiddelde versterker ver achter zich laat.

Zover mijn ervaringen met deze versterkers op mijn installatie. Ik ga voor de rest van
de week de UcD-700's weer aansluiten om daar nog even van te kunnen genieten!

Misschien kan Jan Peter nog iets vertellen over de specificaties (voeding, opamp e.d.)
van de door mij beluisterde UcD-700.

Bij deze wil ik Martin en Jan Peter bedanken dat ik de kans heb gekregen om de
UcD-700 te beluisteren.

Jan

Jan-Peter

CiteerAls ik het allemaal over mocht doen, welke versterker zou dan mijn voorkeur hebben? Dat is niet al te moeilijk: de UcD-700. Waarom? Mijn Aleph 5' staan 300 Watt te verstoken ook al doen ze niets. Ze zitten in kasten die al vol met krassen zitten want ze zijn zo groot dat ze niet te ontwijken zijn bij ons in de kamer. De kat zit er ook wel eens op: lekker warm... De UcD-400 zou ik niet kiezen om eerder genoemde redenen terwijl ook dit een versterker is die de gemiddelde versterker ver achter zich laat.

Zover mijn ervaringen met deze versterkers op mijn installatie. Ik ga voor de rest van de week de UcD-700's weer aansluiten om daar nog even van te kunnen genieten!

Misschien kan Jan Peter nog iets vertellen over de specificaties (voeding, opamp e.d.) van de door mij beluisterde UcD-700.

Hallo Jan

Bedankt voor je uitgebreid verhaal over je ervaring met de UcD700AD mono blok.

De mono blokken bestaan uit een custom made versie van de UcD700 supply, en twee 160VA trafos die in serie zijn gezet. Domweg omdat we niet zo snel kleine speciaal gemaakte trafo's konden krijgen. De extra spanningen hebben we dus met de hand om de trafo's gelegd....Ja wij kunnnen ook hobbien ;)

Tja, waarom klinken de UcD700 zoveel beter? Er zijn verschillende mogelijkheden, ik ga ze even hierbij opsommen;
- versterker is gebouwd als echte mono blokken.
- de buffer opamp en de FETdrivers hebben een volledig gescheiden eigen voeding. Alleen de trafo is het gemeenschappelijke in de voeding.
- de voeding van de 2x90VDC is uitgevoerd met slitfoils.

Deze bovenstaande punten is het grootste verschil met jouw stereo UcD400. Dus ook het grootste verschil in klank.

Aangezien de modulator in alle modules exact hetzelfde is, zullen alle UcD versterkers in grote lijnen ongeveer gelijk klinken. Aangezien de UcD700 veel meer vermogen kan leveren, en natuurlijk op een veel hogere voedingsspanning draait. Is er meer en een uitgebreidere ontkoppeling van de voedingsspanningen, daardoor zou die eventueel ook wat beter kunnen klinken.

Dus zou je de UcD400 met de High Grade voeding uitvoeren, dual mono maken, en de opamps apart voeden. Dan zal de klank in de buurt komen van de UcD700.

Alhoewel....de UcD700 zal dan altijd nog wat betere blijven klinken doordat we een 4-layer print hebben gebruikt. Daardoor hebben we wat leuke verbeteringen kunnen aanbrengen wat op een 2-layer print niet mogelijk is. Helaas moet deze informatie confidential blijven..... :-X

Veel plezier de rest van de week ermee!

Groetjes,

Jan-Peter

sphere

Citaat van: Jan-Peter op december  7, 2005, 13:51:18
Alhoewel....de UcD700 zal dan altijd nog wat betere blijven klinken doordat we een 4-layer print hebben gebruikt. Daardoor hebben we wat leuke verbeteringen kunnen aanbrengen wat op een 2-layer print niet mogelijk is. Helaas moet deze informatie confidential blijven..... :-X
Gaan dit soort verbeteringen ook in komende uitvoeringen van de UcD 180/400 (AD)? Zo'n 700W versterker in 4 Ohm is harstikke leuk, maar het is natuurlijk nogal overkill voor het gros van de consumenten (op wat zieke mensen op DIY Audio na  ;D).
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Jan-Peter

CiteerGaan dit soort verbeteringen ook in komende uitvoeringen van de UcD 180/400 (AD)? Zo'n 700W versterker in 4 Ohm is harstikke leuk, maar het is natuurlijk nogal overkill voor het gros van de consumenten (op wat zieke mensen op DIY Audio na   ;D).

Zommigen zijn inderdaad op de huidige modules al toegepast, zomige kunnen niet zonder de print te vranderen naar een 4-layer. En dan worden de UcD180/400 zoveel duurder dat je net zo goed een UcD700 kan kopen....;D

Maar je moet je ook weer niet blind staren op dit vermogen. In rusttoestand gebruikt die toch niet meer dan een 15-18W, en wie kan het schelen dat die zoveel vermogen kan leveren :o.

Het gaat toch om hoe klinkt het?...... 8)

Daarbij de voordelen zullen nog groter worden bij luidsprekers met moelijke filters en lage impedanties. De UcD700 is in de kast van de dual mono UcD180 die we op de website hebben staan onder applications.

Zo groot is die kast nu ook weer niet, en het kastje wordt lekker handwarm.

Jan-Peter

beunky

Even een vraagje van een n00b op zelfbouwgebied  ;D
Is die 700 al kant-en-klaar in een mooi kastje gefrommeld te koop? :)
En zo ja, wat kost ie dan?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Jan-Peter

CiteerEven een vraagje van een n00b op zelfbouwgebied  Grin
Is die 700 al kant-en-klaar in een mooi kastje gefrommeld te koop? Smiley
En zo ja, wat kost ie dan?

Als Hobbie pakket kost het kompleet zo'n EUR 850,00 inc. WBT/Neutrik (maar zonder kast) per kant. Dan nog even een handige Hobbyist vinden die het even in elkaar wil zetten....;)

www.ciaudio.com levert op dit moment een mono blok gebaseerd op de UcD400AD, en wat eigen modificaties, voor een EUR 1200,00 per kant. Ik denk dat als zij een Commercieel produkt gebaseerd op een UcD700AD in de markt gaan zetten, het toch zeker wel EUR 2000-3000 per kant zal gaan kosten. Dus dan toch maar hobbyien.....::)

Ach het produkt is nog jong en we hebben hier nog maar de 1e ervaring gehoord, we verwachten hier nog heel veel meer van. Nu maar eens wachten tot het vergeleken gaat worden met een echt high end versterker, tenminste producten van naam......

Jan-Peter