UcD Class-D versterker zelfbouw

Started by Wowly, January 18, 2005, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vigier

Quote from: Wowly on January 24, 2005, 20:33:10

Indien iemand nog op of aanmerkingen heeft op de presentatie (plaatjes te groot misschien??) hoor ik het wel.

Greetz Wowly

Hoi Wowly,

dat is een heeeeel bekend elektuur artikel, en op de ontwerpen met NTC's na, volgens mij de meest gebouwde inschakelvertraging ooit.
Wat ik nog wel op wil merken, is de keuze van de weerstanden. Ik durf uit mijn hoofd niet te zeggen hoe lang de vertraging duurt (moet je even met de capaciteit en weerstandswaarde uitrekenen;laadstroom is volgens mij 30mA), maar de weerstanden worden in die paar seconden verschrikkelijk heet.
In het originele ontwerp worden ronde weerstanden gebruikt, er is dan nog wat luchtruimte rondom elke weerstand. Bij jou zitten de weerstanden tegen elkaar, en tegen het relais en het kapje van de zekering.
Mijn eerste inschakelvertraging was ook ongeveer zo opgebouwd, en ik heb het origineel gesmolten afdekplaatje nog :)
Als de vertraging een seconde of 3 is, is het misschien nog te doen, maar anders kan er iets gaan smelten en stinken.
Bij mij was het relais kapot (NOS-relais), dat bleek achteraf, en daardoor werden de weerstanden niet kortgesloten. Na 6 seconden was er een sissend geluid: afdekkapje gesmolten en 4 gedesoldeerde weerstanden.

In mijn nieuwe inschakelvertraging (zie mijn website) gebruik ik een lange vertraging en daarom ook 5 hele zware weerstanden met voldoende tussenruimte.
Ik denk dat er weinig mis kan gaan met jouw inschakelvertraging, het enige is dus de hitte!

Als je hem wil testen: echt testen gaat alleen met een belasting eraan. Als je wil kijken of hij uberhaupt wat gaat doen, dan gewoon netspanning erop aansluiten (ff schakelaartje ertussen).
Zet hem aan, en na een paar seconde moet je een klikje horen. Als je de schakelaar weer uit zet, dan moet je gelijk een klik horen.
Als hij na een seconde of 6 nog niet geklikt heeft bij het aanschakelen, dan gaat het niet helemaal goed.

Als hij wel heeft geklikt, dan op de uitgang de spanning meten, deze moet gelijk zijn aan de netspanning.

LET OP: het gaat hier om netspanning, op meerdere punten op de print! (o.a. over C1, R1 en R2), en natuurlijk op het relais en de weerstanden R4 t/m R7. Samengevat zijn er maar weinig punten op de print met een niet-schadelijke spanning.
Daarom bij het uittesten de print stevig monteren op een stuk hout of zo, met voldoende luchtruimte overal omheen. EN MET JE FIKKEN ER VANAF BLIJVEN!

Ook als hij uit is gezet, kan er nog spanning over componenten blijven staan, vooral C1 is dan gevaarlijk.

Zo... is dat laatste duidelijk?

Groeten, Joris


Deel 2:
Vind het heel tof dat je al die foto's erop zet! Hier kunnen veel mensen van leren, en zien wat er eigenlijk allemaal bij komt kijken (en hoe mooi een zelf opgebouwd printje is!)

Wowly

#76
Hallo Vigier,

Bedankt voor je adviezen man :D :D

Misschien kun je wat met de gegevens die ik je ga mailen. Anders ga ik het wel aanpassen. Ik wil geen risico's lopen, in de verste verte niet. Kun je als je de gegevens hebt doorgenomen checken of het wel veilig is?

Ik heb je PM gestuurd.

greetz Wowly

Duck Twacy

#77
Is er ruimte om de vier 5 watt 10  ohm weerstanden te vervangen door een 10 watt 39 ohm weerstand.?

http://www.intertechnik.de/user/10102/articles/1342395.html

kost geen drol (82 cent of zo)

De betrouwbaarste soldeerverbindingkrijg je als je al voor het solderen de draden op lengte knipt. Je voorkomt dan spanningsbreuken door het knippen. Overigens is dat voor de echte perfectionist, maar bij componenten die heet worden kan het nuttig zijn.

PS ik zou wel investeren in een iets kleinere kwaliteits kniptang (met scherper snijvlak)

Johan Van Gompel

Hoe zwaar is de ideale ringkerntransfo voor een UcD180? 200VA? 250VA? 300VA? 400VA? En is het evt. aan te raden om te kiezen voor vijf kleine RKTs i.p.v. een grote?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Richi

Wowly, fantastische foto's. Bijzonder leerzaam al die informatie. Zo gauw je 'm af hebt, ga ik 'm nabouwen.  >:D ;)

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Vigier

Hoi Wowly & Duck twacy,

als je hem vervangt door 1 10W weerstand, dan schiet je niet zoveel op (al is de weerstand net zo hoog), het gaat om de warmte die kortstondig (lees: in ongeveer 1 seconde) weggestookt kan worden. Zoveel mogelijk buitenoppervlakte van de weerstanden is dan belangrijk.
Maar je (Duck) idee is wel erg goed!

Als je een niet al te grote capaciteit achter je trafo hangt, en geen 1 kVA trafo of groter pakt, dan kun je evt nog wel voor 2 stuks 22 Ohm 10W Cementweerstanden gaan. Die zijn groot, en hebben dus veel oppervlakte.
1 Weerstand lijkt me in dit geval echt te weinig. Het belangrijkste van de inschakelvertraging is de eerste seconde (een fractie daarvan), wanneer de trafo en zeker het elcoblok wat erachter hangt, een kortsluiting vormen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo happig zou zijn op wat je gebouwd hebt met die weerstanden. Ze zijn niet echt stevig gemonteerd (wat verbogen aansluitingen onderin) om het er allemaal op te krijgen. Mocht je hem op deze manier willen gaan gebruiken, zorg dan dat de dikke weerstanden geen contact maken met andere componenten (als dat mogelijk is), en de aansluitdraden van de weerstanden NIET de andere componenten raken.

Groet, Joris

Vigier

Quote from: Johan Van Gompel on January 24, 2005, 22:42:07
Hoe zwaar is de ideale ringkerntransfo voor een UcD180? 200VA? 250VA? 300VA? 400VA? En is het evt. aan te raden om te kiezen voor vijf kleine RKTs i.p.v. een grote?

Als je kanaalscheiding HEEL belangrijk vindt, dan kun je 5 losse trafo's gebruiken. Al durf ik niet te zeggen of het verschil bij een UcD versterker tussen een gescheiden dan wel gezamenlijke voeding even groot is als bij een klasse AB versterker.
Als je kijkt naar vermogensreserve dan is een gezamenlijke trafo zinvol. Als je 5 kanaals gaat draaien met een 1000VA trafo, en er komt ineens een enorme klap links (en de rechterkanalen doen dan weinig), dan hebben de linker kanalen de beschikking over het resterende vermogen van de trafo, die de rechterkanalen niet nodig hebben (dit is ff heel simpel gemaakt nu!)
Als je elke UcD-module een eigen trafo geeft, dan is deze trafo altijd de beperking (of hij moet gewoon ruim genoeg bemeten zijn).

Ik heb zelf alleen klasse AB versterkers in de huiskamer, en die heb ik allemaal een eigen trafo gegeven, want bij AB versterkers heeft het een duidelijke invloed op de kanaalscheiding.

Over het benodigde vermogen kan ik je weinig zeggen, heb er geen ervaring mee.

Groet, Joris

FransDHT

Hoe je de VA van de Trafo berekent (geleend van DIYaudio.com):
- Ga uit van de impedantie van je luidsprekers: als die 4 Ohm is, dan ga je uit van de 180W van de Ucd180 (of 400W van de 400); als die 8Ohm is, ga je uit van de opgegeven 105W bij de UcD180.
- Vervolgens neem je de 'power factor' (W/VA), je kunt voor dit soort voedingen 0,5 hanteren. Dat betekent dat je voor 1 W 1/0,5=2VA nodig hebt
- Vermenigvuldig dit getal met de benodigde watten, bv 105W bij 8 Ohm voor de UcD180: 2*105=210VA per kanaal. Voor 2 kanalen is dat dus 420VA, voor 5 kanalen is het 1050VA.

Je kunt ook berekenen hoeveel dB je daar mee op luisterafstand kunt produceren:
Bepaal de gevoeligheid van je spreakers, bv 90dB/W@1m. Per verdubbeling van het aantal watten win je 3dB. Met 105W lever je iets minder dan 7 verdubbelingen (128W zou 7 verdubbelingen zijn). Dat is dus 7*3=21dB winst. Dat is op 1 meter afstand dus 90+21=111dB. Omdat verdubbeling van de luisterafstand de output met 6dB verlaagt, heb je op 4m afstand 111-12=99dB. Vervolgens is het weer zo dat als je twee luidprekers hebt, de output weer met 3dB toeneemt, dus 99+3=102dB. Als je dit in je woonkamer niet nodig hebt, kun je dus met minder VA toe.


Voor wat betreft de Elko's schrijft Bruno dit:

Originally posted by Bruno Putzeys

The amount of stored energy is a certain factor T times the amount of power (=energy per second) the amp is supposed to put out.
If the caps are recharged 100 times per second, and we want to lose (and recharge) no more than 10% of total stored energy every mains cycle (translates to 5% voltage droop), the rule of thumb becomes to store T=0.1 joules per watt (=seconds!) of rated power.

This figure in seconds also works out to be the product of load impedance and storage capacitance.

T=C*R

or

C=T/R

This is for a single rail. For dual rail systems like UcD you get two caps of half that value.

Example: For T=0.1s (rather conservative in CE terms), a half-bridge class D amplifier designed to operate into a 4ohm load requires two capacitors of

C=0.5*T/R=0.5*0.1/4=12500uF

If the fact that output power factors out is counterintuitive, consider the fact that an amp of 4 times the power will have twice the supply voltage so the same capacitance will hold 4 times the energy. Naturally, at twice the rated voltage the caps will be a bit bigger too.
Do not forget to multiply the capacitance by the number of channels connected to the power supply...


Dat getal kun je dus gewoon overnemen als je luidspreker 4 Ohm zijn. Voor 8 Ohm wordt dat twee maal 6250uF (per kanaal). Hierbij maakt het dus niet uit of je de UcD180 of de UcD400 gebruikt.

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Frank_Terpstra

Laat ik beginnen te zeggen dat ik dit echt een bere interessante thread vind. Zoveel nuttige informatie, het werkt erg aanstekelijk. Ik ben er van overtuigd dat ik ook een ucd versterker wil gaan bouwen  ;D
Ik heb al een hoop gelezen, maar nou vraag ik me naar aanleiding van de laatste post van FransDHT toch iets af.
Voor makkelijke luidsprekers die in de praktijk weinig van hun nominale  impedantie afwijken lijken me de berekeningen zo klaar als een klontje, maar als je nou zoiets lastigs neemt als een quad esl-57 of nog erger de appogee scintilla (die op diyaudio nog wel eens voorbijkomt) hoe zit het dan? Deze beide speakers kunnen onder de 1 Ohm duiken terwijl, zeker bij de quads, de nominale impedantie veel hoger ligt.

Groeten
Frank Terpstra

matjans

#84
ha kijk zo zit er lekker tempo in.

wowly, vind je het erg als ik een paar foto's van je jat en ze in het cookbook verwerk? (uiteraard met bronvermelding)

Bij dit soort printjes is het overigens lonend om zilversoldeer te nemen, dat smelt nl pas bij een veel hogere temperatuur, heb je minder snel last van losliggende weerstanden.

Matti
Si fractum non sit, noli id reficere...

Bruno Putzeys

#85
Quote from: Shorty on January 24, 2005, 20:52:09
Helaas mis ik de know-how om te zien of Bruno's verhaal klopt, of dat hier (begrijpelijkerwijs) sprake is van "Wij van wc-eend adviseren wc-eend" - om maar eens een beroemde tv-reclame te citeren.  ;D
Leuke slogan...
't Is inderdaad een gevaar dat je automatisch reclame maakt voor precies datgene wat je kan. Bij mij ligt het echter anders. Zoals je ergens in dat audioholics artikel kan lezen heb ik ook een zuiver digitaal gestuurde klasse D versterker gemaakt die nog steeds niet verslagen is (door andere digitale klasse D versterkers). Ik ben dus redelijk goed geplaatst om hierover een uitspraak te doen, gezien ik in beide technologieën eea bewezen heb. Met andere woorden Mr. Proper is bij WC eend gaan werken omdat dat beter is, en laat zulks ook weten.
Een ons inzicht is meer waard dan een ton ervaring.

Bruno Putzeys

Iets over voedingselco's: voor mijn oren zijn low-esr condensatoren zelden de best klinkende, wel integendeel (er zijn uitzonderingen, maar ze zijn zeldzaam). Ook meer capaciteit dan nodig doet er niet bijzonder veel toe. Je kan beter investeren in een 10000uF slit-foil elko dan in een stapel "mindere". Serieus, die slit-foils klinken ècht goed.
Hoe de standaard BHC types klinken weet ik niet (tzt uit te proberen), en de slit-foils zijn alleen via de audiofiele verdeling te krijgen.
Een ons inzicht is meer waard dan een ton ervaring.

Wowly

#87
Hallo,

Bruno leuk dat je er weer bij bent!
Wat is de beste manier om een rudimentaire voorversterker in te bouwen. Zijn een goede stappenschakelaar en een switch (om verschillende ingangen te schakelen ) voldoende. Is het mogelijk een buizenvoorverstekere aan te sluiten en voegt dit wat toe.

Veel mensen op dit forum hadden (ikzelf ook) het idee dat ze met digitale spullen bezig waren. Nu lees ik weer van jou dat je er ooit een hebt gemaakt welke erg goed is, tenminste, dat zegt Mr. Proper  ;). Zou je ons voor een tipje van de sluier willen oplichten, misschien dat wij er iets mee kunnen??.

Er zijn nogal wat technische vragen in dit forum gesteld, misschien dat je eens kunt kijken wat jou adviezen hierin zijn? (o.a. over dc-protectie, aantallen Va's ed)

Alvast bedankt!

Greetz Wowly

matjans

dat valt mee, die bhc slit foils zijn maar iets van 13 euro bij www.schuro.de (ex verzendkosten etcetera) voor 10.000uF 63V. Beetje op het randje maar het kan op zich wel.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Bruno Putzeys

Quote from: Wowly on January 25, 2005, 13:24:15
(...)
Wat is de beste manier om een rudimentaire voorversterker in te bouwen. Zijn een goede stappenschakelaar en een switch (om verschillende ingangen te schakelen ) voldoende. Is het mogelijk een buizenvoorverstekere aan te sluiten en voegt dit wat toe.
(...)
Veel mensen op dit forum hadden (ikzelf ook) het idee dat ze met digitale spullen bezig waren. Nu lees ik weer van jou dat je er ooit een hebt gemaakt welke erg goed is, tenminste, dat zegt Mr. Proper  ;). Zou je ons voor een tipje van de sluier willen oplichten, misschien dat wij er iets mee kunnen??.
Ik ga het niet te lang maken vandaag (misschien moet ik vanavond thuis eens aanloggen voor de detailvragen).

Als de module uitgerust is met een ad8620, kan je gewoon een stepped attenuator gebruiken en daarmee rechtstreeks de versterkermodule in.  Het is dan niet nodig een extra versterkertrapje toe te voegen. Om redenen die me niet erg duidelijk zijn, hoor ik in een solid-state schakeling niet zo graag een potmeter, maar een stappenregelaar wel.

Zelf heb ik een buizenvoorversterker (jawel - ik heb een verleden als bouwer van buizenapparaten), bestaande uit een 50k potmeter en een 5687WA dubbeltriode met een mooie voeding.

Korte antwoorden:
DC bescherming: detecteren en met een relais de voeding afkoppelen na de hoofd-elko's. De detectie is een laagdoorlaatfilter gevolgd door een venstercomparator (groot woord voor een schakeling met 3 transistoren). Na 20ms volle spanning moet hij reageren (=40ms halve spanning enz). Zorg ervoor dat de schakeling die het relais bedient van vóór het relais gevoed wordt, en dat het relais maar kan afvallen als je eerst de stekker eruit haalt.
VA: Een versterker van N watt's is te voeden met een trafo tussen de N/2 en de N VA. Veel hoger dan dat veroorzaakt alleen maar grotere piekstromen in de gelijkrichter (en dus in het net).

Dan ga ik nu maar weer even aan het werk.
Een ons inzicht is meer waard dan een ton ervaring.

Wowly

#90
hallo,

Is dit een goede stepped attenuator? (10k is dat goed?) of moet ik die van DACT kopen (scheelt wel in prijs :-\)

greetz Wowly

matjans

#91
die vishays zijn prima, keurig netjes met mooie weerstanden erop. Ik zou wel even vragen hoe hij is opgebouwd, ladder of serie (ladder is eigenlijk beter); ook zou ik vragen naar de stappen die hij maakt (hoeveel dB).  hij levert ze overigens ook in andere impedantie-waarden. Ik heb geen idee wat de input impedantie van jouw ucd180's is dus je moet even kijken welke je het beste kan nemen.

ook hier is overigens een uitgebreide thread over te vinden bij diyaudio. maarten van www.platenspeler.com heeft hier een heel mooi excel-rekensheet voor gemaakt.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Robert - Jan

die stappen potmeter ziet er inderdaad mooi uit 8). Een ladder-pot voor €42 met Vishay is een koopje! 10 tot 20k Ohm lijkt me een goede waarde maar het kan geen kwaad om de ingangsimpedantie van de UcD op te zoeken. Voor buizen voorversterkers worden hogere waarden gebruikt (100k - 250k Ohm)
Ik schat dat je op ongeveer 2,5 á 3 dB per stap moet rekenen.

Een andere optie is acoustic dimension http://www.acoustic-dimension.com/attenuators/attanuatorsmain.htm 41 stappen, 1,5 dB per stap. Wel €100 duurder dan die Taiwanees :P

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Vigier

Quote from: Bruno Putzeys on January 25, 2005, 13:47:20
DC bescherming: detecteren en met een relais de voeding afkoppelen na de hoofd-elko's.

VA: Een versterker van N watt's is te voeden met een trafo tussen de N/2 en de N VA. Veel hoger dan dat veroorzaakt alleen maar grotere piekstromen in de gelijkrichter (en dus in het net).

1) voeding afkoppelen na de hoofdelco's. Misschien is het zinloos om 2x te zeggen, maar voor de mensen die toch denken dat het handiger is om het zo vroeg mogelijk in de voeding te doen: FOUT! De condensatoren behouden hun lading, en als je het relais afschakelt terwijl het relais vóór de elco's zit, dan speelt de versterker gewoon door (of laat gewoon DC op je uitgang staan).

@Bruno: 2) Ik hanteer bij AB versterkers altijd (beetje vuistregeltje) zo'n 1,5x het RMS uitgangsvermogen. Is dit dan bij UcD's anders omdat ze anders van opzet zijn?

Groet, Joris

Johan Van Gompel

Quote from: Bruno Putzeys on January 25, 2005, 13:47:20
VA: Een versterker van N watt's is te voeden met een trafo tussen de N/2 en de N VA. Veel hoger dan dat veroorzaakt alleen maar grotere piekstromen in de gelijkrichter (en dus in het net).

Thanks. Met een 105W @ 8 Ohm versterker heb je dus in principe genoeg aan een 100VA trafo. Is volgens jou een aparte trafo voor elk kanaal aan te raden? En kan je nu best 35V of 38V secondaries gebruiken? ;)

Kan iemand me vertellen hoe de BB 2132 zich vergelijkt met de BB 2604? Ik was onlangs wel gecharmeerd door een versterker met BB 2604s; de AD8620 ken ik enkel van reputatie.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Wowly

Hallo,

Ik heb weer een karrevracht vol vragen :-[,

1
Ik snap er verrekte weinig van, dat artikel van platenspeler.nl. Wat ik begrijp, ladder-opbouw is beter (minder weerstanfden in pad dan bij serie-opbouw) Ik denk dat bij een minimale weerstand het geluid omgeremd doorkomt. Hoe hoger de weerstand des te minder geluid doorkomt vanuit de input (cd-speler). Klopt dit. Wat is nu het verschil tussen een 10k en een 100k attenuator? Waarom gebruik je bij een buizenbak een 100k en geen 10k. Belangrijkste: wat heb ik nodig??? De ingangsimpendantie van de Ucd 180 is volgens de gegevens.
                                            Min                          Typ.                           Max
Inverting input                        1,7k                          1,8k                          1,9k
Non-inverting input                  9,5k                          10k                           10,5

Wat is inverting en wat is noninverting, welke van de twee heb ik dadelijk?

2
Mbt de softstart hitteproblemen.
Als ik nu eens de weerstanden aan de achterzijde van de printplaat soldeer, is dan het probleem opgelost??
Kan ik de softstart alleen niet meer zo mooi in de kast plaatsen.

3
Hoeveel Va heeft mijn transformator nu eigenlijk nodig? Ik kom niet echt uit de berekeningen. Als iemand die voor mij zou willen maken en in jip en janneke taal zou willen uitleggen?.Mijn boxen hebben een rendement van 92 db. Ik wil toch wel veel reserve's hebben, evt om later Ucd400's in te kunnen bouwen maar vooral omdat je toch vaak hoort dat het geluid ervan lijkt te verbeteren. Ik heb begrepen dat hierdoor de gelijkrichters erg hoge pieken gaan maken wat het lichtnet vervuilt, maar merk je dan ook iets in de geluidskwaliteit hiervan?
Hier volgt mij berekening (volgens FransDHT/DIYAudio.com):


Imp. luidsprekers (wat is impedantie eigenlijk???) 4 Ohm (geloof ik)
Power factor: 180/0,5 = 360 Va
Vermenigv. met benodigde Watt:     2 x 180 = 360 per kanaal
                                            voor stereo = 720 Watt

dB-produktie: mijn Boxen zijn 92 dB efficient/rendement
Hier loop ik vast, als ik al geen fouten heb gemaakt in voorgaande

Elko-berekening: Hier snap ik helemaal niets van. Begrijp ik goed at voor een 4 Ohm altijd 2 x 12.500 uF goed is en voor *Ohm 2 x 6250 goed is?



4
Welke gelijkrichter moet ik hebben. Volgens deze site is een 25A of 35A gelijkrichter prima, gezien de reserve's die ze hebben en de goede koeling.

5
Welke condensatoren van BHC zijn nu slit-foil, de ALS 10-41, ALP/t10-t41,, ALC 10-42 , SM/MD of de ALN- series, allemaal misschien????
Ik had gedacht aan ALS30 63 V 10.000uF 4x (2 elke helft), maar is de ALS 40 beter (volgens pdf-file is de 40 voor switch mode amplifiers (40-series kunnen hogere temp aan dan de 30-series)

6 Matti, jij hebt een 35V sec trafo, is dat niet wat veel voor de UcD180? (35 * 1,4 = 49V, is dit niet close of juist goed?). Ook zei je
Quote10.000uF 63V. Beetje op het randje maar het kan op zich wel.
Wat bedoelde je daarmee?

Nou hele waslijst nog geworden :o. Ik heb zin om eraan te beginnen, maar wil eerst de zaken goed op paier hebben voordat ik aankopen ga doen :)

Greetz Wowly

matjans

slaat in dit verband nergens op.

Misschien zat ik te denken dat 63V een beetje weinig is voor de voedingselco's van ucd400's. Waar het hart vol van is...
Si fractum non sit, noli id reficere...

Robert - Jan

Hoi Wowly,

Toch allemaal wat minder lego-achtig dan het op het eerste gezicht lijkt hè? Maar maak je geen zorgen je komt er best wel uit met wat hulp.
Op een aantal vragen heb ik wel een antwoord:

1.
een ladder opbouw is beter omdat er maar 1 weerstand in de signaalweg zit. Bij een serie-opbouw gaat het signaal door een hele keten van weerstanden (uiteraard afhankelijk van de volumestand). De totaal weerstand van al die weerstanden is  (bij dezelfde volumestand) wél gelijk aan die ene weerstand in de laddercontructie. Doordat al die weerstanden gesoldeerd zitten, zijn er veel overgangen (weerstand1-soldeer-koper-soldeer-weerstand2-soldeer-koper-etc.) Hierdoor kan er kwaliteitsvermindering optreden van het muzieksignaal.
Een ladder opbouw heeft 1 groot nadeel. Je moet de volumeregelaar voor iedere stand apart inspelen, dat duurt dus 42 keer zo lang ;D

Een 100k attenuator heeft een 10 keer zo groot regelbereik als een 10k. De stappen tussen de afzonderlijke standen zijn dus ook 10 keer zo groot. Je hebt een attenuator nodig die past bij de impedantie van versterker. 10k lijkt me een goede keus.

Vergeet dat inverting en non-inverting even. In de specs van de UcD180 staat Input impedance 10kOhm. Een 10k attenuator is dus een prima keuze.

Buizenversterkers hebben een hogere ingangsimpedantie en worden daarom voorzien van attenuators van hogere waarde.

3.
Impedantie is de electrische weerstand, het is dus een hindernis voor de stroom.

Volgens de berekening van FransDHT kom je inderdaad op 720W uit voor 2 UcD180's
De dB berekening heeft je maken met het versterkervermogen dat jij nodig hebt om in jouw kamer, met jouw luidsprekers, voldoende geluidsdruk te produceren. Je hebt (geloof ik) al gekozen voor de UcD180 dus dat gegeven staat al vast. ;)

5.
kijk maar eens hier: http://www.schuro.de/preisl-slit-foils.htm Daar staan ook de typenr's bij vermeld.


Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Wowly

#98
Robert-Jan,

Mijn dank is groot (echt waar, ik wordt heen en weer geslingerd tussen LEGO-gevoel en het echt niet meer weten :() Gelukkig dat ik er niet alleen voor sta!! :) :)

Ik ga vandaag nog die attenuator bestellen en ga voor de 800VA Voeding 35 volt kijken waar hij prijstechnisch het beste te kopen is.

De condensatoren zijn van die Snap in jongens en ik wil graag die screw-terminals gebruiken. Ik weet alleen niet of die hele reeks Slit-foil is..

Nogmaals dank

Greetz Wowly

Johan Van Gompel

Quote from: Robert - Jan on January 26, 2005, 11:46:05
Volgens de berekening van FransDHT kom je inderdaad op 720W uit voor 2 UcD180's
De dB berekening heeft je maken met het versterkervermogen dat jij nodig hebt om in jouw kamer, met jouw luidsprekers, voldoende geluidsdruk te produceren. Je hebt (geloof ik) al gekozen voor de UcD180 dus dat gegeven staat al vast. ;)

Bruno Putzeys (de ontwerper van de UcD modules?) zegt enkele berichten eerder:

Quote
VA: Een versterker van N watt's is te voeden met een trafo tussen de N/2 en de N VA. Veel hoger dan dat veroorzaakt alleen maar grotere piekstromen in de gelijkrichter (en dus in het net).

Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer