UcD Class-D versterker zelfbouw

Started by Wowly, January 18, 2005, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wowly

#575
QuoteVijf jaar geleden stond er in het Land van Belofte een Turkse Elvis achter de bar. Zijn vader maakte gehaktballen van rund en schaap (lam?)

Enig idee hoe absurd dit op anderen overkomt hahaha  :)

Jan-Peter

Inderdaad!!!

Terug naar de techniek.....



Jan-Peter

(Kan niet echt hier al m'n persoonlijke 'benzinebar' ervaringen vertellen 8))

Hanz71

Als ik mijn UcD aan zet en de softstart schakelt dan bromt het apparaat zelf wat in 5 seconden geleidelijk afneemt naar een laag brom-niveau, ik kan nu even niet zien wat er bromt want het apparaat is ingebouwd in een kastje. Ik heb het idee dat mijn elco's nog niet voldoende opgeladen zijn als het relais schakelt, wat denken jullie?

Wowly

#578
Fysiek brommen komt volgens mij voornamelijk van de trafo af, matti had daar ook een beetje last van geloof ik (weet niet zeker meer).
Gewoon terug sturen en een nieuwe ontvangen. Maakte je dubbel mono? Schakel dan de UCD's eens over één trafo en schakel de andere uit, weet je het zo.

BTW: ik heb gisteren toevallig weer flink wat kunnen werken aan de versterker in zijn final gedaante. Alles past nu maar net en het is een behoorlijk geklooi zo nu en dan. Maar het begint er al leuk uit te zien. Ik heb nu alle signaadraden gemaakt van 0,4 mm pure silver met teflon tube (ik heb een RCA-ingang gemaakt van 0,8 mm om te kijken of er verschil is). Da's wel dun zeg :o. Heb voor de zekerheid de speakeruitgangen maar gemaakt van 2 mm verzilverd koperdraad, was eerst van plan dat ten maken van de 0,8 mm zilverdraad. Hier heb ik dus maar vanaf gezien.
Ook heb ik nu het materiaal van de knoppen, maar de massieve alu buizen zijn wat te klein qua diameter, dus dat gaat nog eens veranderen.

Ik heb nu de maar een netingang en deze verdubbeld via een kroonsteen naar de twee softstarts voor iedere trafo. Alles mooi gevlochten natuurlijk ;D. En dan nog ziet het eruit als een rommeltje >:(, het is bijna niet netjes te houden.

Ik heb weer flink wat foto's gemaakt, deze zal ik tzt gaan posten!

zo dat was het weer, Red succes !!

Greetz Wowly

Hanz71

#579
Ja, dat van dat opladen is natuurlijk onzin, dan zou mijn zekering knallen.
Kan het zijn dat mijn behuizing-aarde niet goed is? Daar zit nl. geen rozetje onder..  Dat lijkt me stap 1.
Ik heb 1 keer een trafo geshort (zekering weg).
Het lijkt erop dat de brom na verloop van tijd (aan) vrijwel  weg is, dan moet je je oor zo 5 cm er vanaf houden om het te horen. Dus trafo's beter vast zetten en rozetje...
Wordt weer een hele klus, uitbouwen, aanpassen en weer inbouwen....
Bij jou ziet het er ook goed uit. Mooie draadjes in en uit....
De in-draden heb ik vast gebonden aan de bodem. die zijn wel netjes, daarna van de soft-start naar de trafo's wat meer rommelig....
Ik ben benieuwd naar de foto's....

Duck Twacy

#580
Welke weerstand zit er in de softstart en hoe groot is de vertraging?

Dat de elco's niet voldoende opgeladen zijn is volgens mij best mogelijk, hoewel ik ook niet weet hoe je dat kunt berekenen. Wellicht daardoor er toch nog een hoge startstroom optreedt, voldoende om de trafoos te laten brommen (slecht voor tafo en gelijkrichters overigens).

Gebruik je een langzame zekering?

Overigens enige brom (op 5 cd aftsand) van een grote trafo is niet abnormaal.

Kronzilla

Nog een vraagje @Jan-Peter
Die voedingsmodules,er staat daar gn prijs bij....
En welke elco's gebruik je daarin? Zijn de trafo's in de prijs inbegrepen?(Amplimo?)
En welke gelijkrichtdiodes zitten er daarin....

Hanz71

#582
@Duck
Ik gebruik 1 softstart van LC voor
2 625 VA (2*45V) trafo's met per trafo 4*10.000 uF.
Ik weet uit mijn hoofd niet wat voor weerstand daarop zit.
Zekering is 3.15T (de aanbevolen waarde door Amplimo).
Misschien dat ik woensdag tijd heb om het zaakje even los te halen voor een preciezere analyse. Mij werd aangeraden door Titus van Speakerenco om voor de aardedraad zo'n krans-ringetje te gebruiken, dat zit er nu niet in, ik heb het chassis geaard op de achterplaat. De onderplaat schuift in de achterplaat zeg maar. Is het handig om ook de bodem te aarden?

Jan-Peter

QuoteGeplaatst door: Kronzilla 
Voeg citaat toe
Nog een vraagje @Jan-Peter
Die voedingsmodules,er staat daar gn prijs bij....
En welke elco's gebruik je daarin? Zijn de trafo's in de prijs inbegrepen?(Amplimo?)
En welke gelijkrichtdiodes zitten er daarin....

Trafo's zijn apart gespecificeerd, en we gebruiken in de standaard voeding een KBU8 met dempingscondensatoren. In de High Grade voeding zitten fast recovery diodes in.

Even in het Engels, want ik had het al op het diyaudio forum geplaatst;

We will have two power supplys, and will be as follows;
1. Standard version with the following specs,
- BCC 056 series (blue) 2 x 10.000uF / 63V
- Stereo DC protection, with relais.
- Standard rectifier with small capacitors to remove switching noise.
- Fuse protection.
- Suitable for a Stereo UcD180 or Mono UcD400.
Price EUR 65.00

2. High Grade designed for the Audiophile with the following specs,
- BHC Slitfoil series 4 x 10.000uF / 63V
- Stereo DC protection, with relais.
- Fast recovery rectifier with small capacitors to remove switching noise.
- Fuse protection.
- Small 2 x 12V powers supply for a preamp. Audiophile designed.
- Suitable for a 4 x UcD180 or Stereo UcD400. (In a 5+1 setup you can use only two)
Price EUR 165.00

Transformer 160VA: 230V / 2 x 27V - EUR 30.00
Suitable for a Stereo UcD180

Transformer 500VA: 2 x 115 / 2 x 42V / 2 x 16V - EUR 65.00
Suitable for a Stereo UcD400

All prices are ex. works, ex. VAT.

Delivertime Power supplies:
Standard version +/-3 weeks.
High Grade version +/-6 weeks.
Transformers are on stock

Groetjes,

Jan-Peter

motorfret

Quote from: Jan-Peter on April 25, 2005, 11:36:44

2. High Grade designed for the Audiophile with the following specs,
- BHC Slitfoil series 4 x 10.000uF / 63V
- Stereo DC protection, with relais.
- Fast recovery rectifier with small capacitors to remove switching noise.
- Fuse protection.
- Small 2 x 12V powers supply for a preamp. Audiophile designed.
- Suitable for a 4 x UcD180 or Stereo UcD400. (In a 5+1 setup you can use only two)
Price EUR 165.00


Jan-Peter,

dat laatste stukje wat je aangeeft (In a 5+1 setup you can use only two) bedoel je daarmee dat je voor een 5 kanaals setup genoeg hebt aan 2 modules, of dat 2 gewoon het maximum is?
equipment: just a bunch of stuff i like....

Jan-Peter

Motorfret,

Nou in een 5+1 setup, heb je wel voldoende aan 2 modules. Je mag er altijd meer gebruiken natuurlijk........ :D

Groetjes

Jan-Peter


sphere

Uit nieuwsgierigheid:  ;D

Wat hebben de zelfbouwers hier aan de PSU uitgegeven (die met de Schuro slifoils) ?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Wowly

Per kanaal:

Een high end trafo 340 VA :     60 euro
een gelijkrichter: 5 euro
2 caps siltfoils:  22 euro
een softstart: 20 euro
wat materiaal voor zekeringen: 4 euro
kabels: 7,50

zo'n 115 euro dus. per kanaal in mijn geval, want ik heb een dual mono setup.

Overigens, dat is dus zonder dc-protectie, aansluiting voor een vv etc. Je bent dus wel flink duurder uit, maar het gemak is HEEL erg groot, in mijn geval heeft het uuuren gekost om alles uit te vinden en te leren solderen, materialen inkopen noem maar op.
Ben je een beetje leek? kopen bij hypex!. Vind je het leuk om wat te hobbyen en heb je de tijd, zou ik mij manier doen, het enige voordeel is dat je wat goedkoper uit bent.........

Had ik van tevoren geweten dat de kant en klare voedingen er zo snel al zouden zijn had ik me veel moeite bespaard!! Ik had ze dus kant en klaar gekocht!

Trouwens..... het is 160 euro zonder BTW en verzendkosten en trafo?, dan is my way toch wel flink goedkoper........

Greetz Wowly

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Jan-Peter

#590
Wowly,

Klopt. Maar je vergeet; Stereo DC sensing, 4x Slitfoil capacitor, Fast recovery diodes en een hele goede 2 x 12V voeding voor een Preamp ofzo.

Euro 165,00 ex. BTW is dacht ik wel redelijk........ ::)

Jan-Peter

Wowly

Hallo JP

QuoteHad ik van tevoren geweten dat de kant en klare voedingen er zo snel al zouden zijn had ik me veel moeite bespaard!! Ik had ze dus kant en klaar gekocht!

En dat meen ik. Kijk, jij bied een compleet uitgekristalliseerde PSU aan voor een concurrerende prijs, dat staat buiten kijf! Voor de DIY-er met tijd en zin (en krenterigheid) is het leuk om er zelf een in elkaar te klooien en wat centjes te besparen. Die centjes heb je later hard nodig om je set te upgraden want de UCD vraagt om meer, nee, schreeuwt om MEER, MEER, MEER!!!! ( kan ik weer aan de slag om een set goede luidsprekers te bouwen, je wordt bedankt JP!!) ;)

Ik denk dat het een groot succes word, die kant en klare PSU's

Overigens vind ik eigenlijk wel dat de verzendkosten in NL wel wat minder mogen worden, ook al kun je ze ophalen bij speakerland en consorten. Misschien is daar wat aan te doen?

greetz Wowly.

Jan-Peter

 Wowly,

Als je de artikelen direct via onze webshop besteld, worden de verzendkosten exact per gewicht berekend. Kijk maar eens op; http://62.100.17.227/ormadashop/
Volgens mij vallen de kosten wel mee, plaats maar eens een proeforder!

Upgraden de rest van de keten:........ja sorrie.......;D

Jan-Peter

Wowly

Idd, de webshop is veranderd (dat wist ik al) maar de verzendkosten zijn ook verminderd, 6,75 voor een UCD180 en kabeltje is niet veel (was eerst geloof ik 15 euro) Good Job JP!!

Waarom doe je dit nu allemaal pas nu ik zowat klaar ben met de versterker???????????, had je dit niet wat eerder kunnen bedenken?!!!!, huh//!! ;D

Nou ja, fijn voor degene welke nog moeten beginnen zullen we maar zeggen...

Daarbij, ben je nog altijd flink goedkoper dan die andere class-D versterkermodule's (zullen geen namen noemen, hehehe)

Duck Twacy

Quote from: redheinz on April 25, 2005, 08:11:33
@Duck
Ik gebruik 1 softstart van LC voor
2 625 VA (2*45V) trafo's met per trafo 4*10.000 uF.
Ik weet uit mijn hoofd niet wat voor weerstand daarop zit.
Zekering is 3.15T (de aanbevolen waarde door Amplimo).
Misschien dat ik woensdag tijd heb om het zaakje even los te halen voor een preciezere analyse. Mij werd aangeraden door Titus van Speakerenco om voor de aardedraad zo'n krans-ringetje te gebruiken, dat zit er nu niet in, ik heb het chassis geaard op de achterplaat. De onderplaat schuift in de achterplaat zeg maar. Is het handig om ook de bodem te aarden?
De 1e versie van de LCaudio softstart gebruikt een 330 ohm weerstand (ook ff nagemeten). Ik heb hier eigenlijk wel twijfels over. In een Aleph amp (met vaak  dikkere trafoos en veel meer capaciteit) wordt veelal volstaan met een 10 ohm thermistor. Ik heb begrepen dat er een kans bestaat met een te hoge weerstand dat de amp niet goed opkomt, maar mijn kennis gaat niet vergenoeg om dat echt te kunnen beschrijven. Wellicht heb je wat aan deze link
http://sound.westhost.com/project39.htm (Elliot adviseert eerst een 156 ohm weerstand, maar schrijft later in een update dat de weerstand beter in de range 10-50 ohm kan liggen).
QuoteI have been harangued by a reader who tells me that the resistance should normally be between 10 and 50 ohms, and that higher values (such as those I suggested above) should not be used. I shall leave this to the reader to decide, since there are (IMO) good arguments for both ideas. As always, this is a compromise situation, and different situations call for different approaches.

A 10 ohm resistor is the absolute minimum I would use, and the resistor needs to be selected with care, as the surge current is likely to demolish lesser resistors, especially with a 240V supply. While it is true that as resistance is reduced, the resistance wire is thicker and more tolerant of overload, worst case instantaneous current with 10 ohms is 24A at 240V. This is an instantaneous dissipation of 5,760W, and it will require an extremely robust resistor to withstand this even for short periods. For 120V operation, the peak current will "only" be 12A, reducing the peak dissipation to 1,440W.

In reality, the worst case peak current will never be reached, since there is the transformer winding resistance and mains impedance to be taken into account. On this basis, a reasonable compromise limiting resistor will be in the order of 33 ohms for 240V, or 15 ohms for 120V operation. You may decide to use these values rather than calculate the value from the equations above, and it will be found that this will work very well in nearly all cases, and will still allow the fuse to blow in case of a fault.

This is in contrast to the use of higher values, where the fuse will (in all probability) not blow until the relay closes. Although the time period is reasonably short, the resistors will get very hot, very quickly.

Another good reason to use a lower value is that some amplifiers have a turn-on behaviour that may cause a relatively heavy current to be drawn for a brief period. These amplifiers may not reach a stable operating point with a high value resistance in series, and may therefore cause a heavy speaker current to flow until full voltage is applied. This is a potentially disastrous situation, and must be avoided at all costs. If your amplifier exhibits this behaviour, then the lower value limiting resistors must be used.

Wowly

Zo, nu maar weer ff een langere post met foto's.

Ik ben namelijk bijna klaar met de definitieve versie van de versterker. Helaas, had de RVS plaat toch enkele krassen, maar ja niets aan te doen.
Er komen nog panelen aan de zijkant en grote alu knoppen aan de voorkant.

O ja, nog iets, HIJ MOET INSPELEN!!!!!!, Ik kan weer van voor af aan beginnen..... Het geluid kleeft weer aan de speakers etc etc, net zoals aan het begin. Ik ben er echter gerust op dat hij weer het (ingespeelde) nivo gaat behalen van vorige week toen hij nog in de kartonnen doos stond.

Ik had dus een andere bodemplaat gemaakt waarin het voedingsdeel was gescheiden van het signaal deel

Je ziet een kapje onderaan zitten, hierdoor gaan straks de voedingsdraden, daarboven de kroonsteen om de netingang te verdubbelen.
Hieronder met de softstarts gemonteerd (ik moest hiervoor de testopstelling demonteren: NIET LEUK, vreemd he?)

Dan met de trafo's en de gelijkrichters en netdraden geinstalleerd, netjes gevlochten enzo ;D

Nu ook de aan-uit switch gemonteerd, later heb ik nog krimpkous om de soldeersels gemaakt

Ook maar de gaten in de buitenkant gemaakt voor de IEC netingang, de xlr's en RCA's en speakeruitgangen. Dit is stiekum allemaal veel werk!!

De voorkant, met aan-uitknop en bussen om de stangen die de volume en ingangsswitchen bedienen.

Toen ben ik zo in het werk opgegaan dat ik ben vergeten de foto's te maken :P. Daar kwam ik pas weer op toen ik zag hoe dun de zilverdraden die het signaal dragen zijn: 0,4 mm is erg dun!, ik had ook 0,8 maar veel diy-versterkerbouwers prefereren voor het signaal 0,4 mm draad!

Teflon tube eromheen hupsakee!
Toen maar ff een foto gemaakt voordat de module werd geinstalleerd: zo veel thermal paste dus: niet veel... dit was al een beetje teveel :-[

En zo staat ie bij mij nu weer in te spelen en te wachten op de zijkantjes en knoppen........


De kast die je eronder ziet is ook een zelfbouw: gatenplaat van alu over zo'n 2 meter breed welke in een geheel verticaal blijvend naar voren opengaat  8) eigen ontwerpje....

Ik zal nog eens wat foto's maken wat een gekriebel het is in die kast daar! De volgende keer koop ik een kant en klaar kast bij de italianen (audiokit). kan ik overal makkelijk bij en heb iik minder werk..... (je merkt het, ik zie onderhand uit naar mijn volgende project...(luidsprekers welke wél passen bij de audiofiele kwaliteiten van de versterker)

Greetz Wowly



matjans

ola mensen! Terug in de beschaafde wereld na een goeie week knetterhard zeilen in griekenland... Vanuit Italie nu.

Ziet er goed uit wowly! Ik en zelf niet zo heel erg van de metaalbewerking (te veel moeite en de metaalhandel kan het stukken beter dan ik!).
Ik overigens denk dat de prijs van de voeding van hypex niet idioot hoog is ofzo. Kost wat, heb je ook wat. Zo wordt het wel heel erg een plug&play versterker...
(Wanneer gaan jullie complete eindbakken leveren? ;) )

Op de hypex site staat overigens (nog) dat de voedingen een voltage van +/- 15V leveren ipv de hier vermelde 12V. ?

Si fractum non sit, noli id reficere...

Hendry

Hoi,

Wowly heb jij nog gekeken welke weerstanden jij gebruikt hebt op de gelijkrichters en waar deze aan vast gemaakt zijn ?

mvg,

Hendry

Wowly

Nee nog niet, ik zal eens kijken zo gauw als ik ze bij me heb. Ze liggen namelijk in de schuur waar ik in werk bij mijn ouders.

Kronzilla

 waar deze aan vast gemaakt zijn ?: hij heeft ze aan zijn trekhaak vastgemaakt   8) ^-^