UcD Class-D versterker zelfbouw

Started by Wowly, January 18, 2005, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wowly

Ik denk dat je de trafo terug moet sturen als het mechanische brom vanuit de trafo zelf is. Aplimo hoort die volledig bromvrij te maken!
ff belletje plegen ;D

Duck Twacy

Er staan wat mini plaatjes van de Hypex UcD voedingen op hypex.nl

Zelfbouwen wordt weer een stukje eenvoudiger...

Hanz71


Hij doet het!!!!!
Aangesloten op AVI250 (als voorversterker) en geluid van PC op cheape/oude jamo compact70's....
Eerst even 5 minuten brom, daarna spatzuiver (voor zover zo te beoordelen op PC-setje).
Mooie blauwe gloed van de ledjes. 61,9 volt op de caps. Perfect dus allemaal! Overigens draait ie gewoon 30 seconden door op rustig volume na 'uitzetten' met mijn 40.000uF per kanaal. Wel de squeal die Matti ook reeds gemeld had bij uitzetten.
Is het een goed plan om de aarde via mijn 2-kanaals schakelaar te activeren op de module en 1 powerdraad dus gewoon door te connecten of raden jullie mij dit af? Als ik het logisch bekijk is de stroom gewoon onderbroken...
Daarbij dan ook even de brij van draden bij de voeding opruimen/ordenen....

matjans

#528
redheinz: brom??

de camera is er weer!  bij deze een foto van de mijnes ;) Intern en in mijn huidige setup...



Nog even een relais in de (linker) softstart solderen, dan heeft elke trafo zijn eigen starter, een paar draadjes bijknippen en hopla, een (imho) keurige bak.  8)
Ik denk idd dat dc offset van het net de reden is van mijn lichtelijk brommende trafo, 's avonds laat bromt hij niet meer, eigenlijk alleen overdag. wappie...
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

Izze mooie

Izze fantastieku

What iz zet klienke jongunz????????

Geveliziteertde miet die verschterkurz

Wowlieu!

Hanz71

#530
Ik had even 5 minuten brom door 1 kanaal (klonk als aarde), onafhankelijk van volume. Mijn cinch-stekers zijn een beetje strak, die zat er misschien niet goed in.
Even verduidelijken:

Is het een goed plan om de aarde via mijn 2-kanaals schakelaar te activeren op de module en 1 powerdraad dus gewoon door te connecten of raden jullie mij dit af? Als ik het logisch bekijk is de stroom gewoon onderbroken als de schakelaar uit staat. Of zijn er nog andere nadelen? Op deze manier ben ik dan wel van die squeal af..

@wowly:
Over de klank kan ik nog weinig zeggen. Gisteravond tussen de troep even snel aangesloten. Het klonk in ieder geval niet vervelend. Komend weekend een euro-connector erin bouwen en dan even kijken of ik 'm kan testen op mijn kappa 7.2i's (er is niet veel ruimte in de kast waar mijn apparatuur in de woonkamer staat).

Wowly

Red:

Ik ga vanavond mijn net-aansluiting ook schakelbaar maken.

Ik neem hiervoor een van de draden van de netstroom (niet de aarde, deze gaat naar de starground toe). Ik heb een dubbele schakelaar, zodat ik allebei de trafo's in een keer aanschakel.

Hanz71

#532
Als je iedere trafo 1 draad pakt minimaliseer je de stroom door je schakelaar een beetje lijkt me. Je kunt ook de andere pool van je schakelaar de grnd/on laten doen:
.
Bij mij handig vanwege de squeal, maar als je die 2de pool nergens voor nodig hebt.... Je kunt het hele zaakje ook geheel van het net scheiden door fase en 0 door de schakelaar te laten lopen en je trafo's parallel daarop aan te sluiten.


Mijn schakelaar (conrad 700159) kan dat wel denk ik:
Tweepolige wipschakelaar, optioneel met verlicht venster. Schakelvermogen tot 16(4)A 250 V~, inschakelpiekstromen tot 100 A.
Schakelvermogen: 16(4) A/250 V~, 10(4) A/250 V~/5E4, 5/100 A/250 V~

Ik vind die (4) achter 16 A verdacht, wat bedoelen ze daarmee?

matjans

zo en nu is dan eindelijk alles klaar! Leve de kat za'k maar zeggen... Ook is nu de driekanaals ucd180 ingebouwd en draaiende... Nog even wat kabeltjes wegwerken enzo maar het werkt en het werkt nehoorlijk goed zelfs!

Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

#534
Hallo allemaal,

Het begon allemaal met het idee om een topic te openen waarin newbie's in het dhz-versterkerbouwen hun eigen versterker mee konden opbouwen.

De laatste ontwikkelingen van Hypex zijn dat ze nu ook het voedingsgedeelte verkopen (zonder trafo dan toch..). Hier de link
Dit maakt het allemaal véééél gemakkelijker dan ik het nu doe!

Toch heb ik wel erg veel lol gehad met het bouwen (still being building yet!) van mijn versterker. Daarbij hebben de Hypexmodule's nog Bc-caps, welke misschien toch wel van mindere kwaliteit zijn dan die van BHC/slitfoil caps!

Ik heb vele posts terug beloofd pics te plaatsen van het hele gedoe als mijn pc op orde was (was dus zwaar gecrashed!!). Met mijn nieuwe progje NetObjectFusion is mijn website weer enigzins op het web dus kan ik de pics hier plaatsen.

De eerste zijn van de zending van Schuro.de. Deze was very impressive. Zéér netjes verpakt is een understatement!!

zoals jullie zien: deutsche gründlichkeit!, verzegeld!!! :o


nadat je eindelijk het verpakkingspapier eraf hebt zit de doos helemaal ingetaped!!



ha eindelijk open, de eerste laag schuimplastic komt tevoorschijn. Zal alles er wel inzitten, zijn ze niets vergeten? is er niets kapot gegaan? Het ging over een bak geld van vele andren :-\

Nou alles likt erin te zitten, en een hele batterij aan slitfoils ;D

Nou toen was het wel op. Even uitgestald, mijn trafo's, de slitfoils, de speakerchassisdelen, mijn doorvoerhulzen (voor de knoppen aan de voorzijde) Alles is compleet, phfoei, zucht :P

En hier zijn ze dan de notorious slitfoils!!!!

Nou toen heb ik alles zo snel mogelijk verstuurd in broodtrommeltjes en piepschuim naar iedereen toe, konden die ook aan de slag ;D



Wowly

#535
Al tijdens het wachten op de spullen van Schuro had ik niet stilgezeten en bij de electroboer gehaald:

4 bruggelijkrichters, zwarte/blauwe/rode 2,5 M3 draad, zo'n 1,5 meter, een heavy duty aan-uitknop, verlengbusjes voor de volumeknop en ingangsschakelaar, bypass-weerstandje voor op de bruggen, stekers, etc etc.
Ik had de twee softstarts al klaar.

Toen de spullen Schuro dus binnen kwamen snel een datum gepland met mijn zwager P@ulus om een dagje aan de versterker te werken. Later bleken daar nog enkele avonden bij te komen voordat ik ook maar één kanaal werkend had.....

Maar goed, hierbij een foto-verslagje van de bouw van de testopstelling.

Hier de werkplaats waar we aan de gang gingen! met alle materialen en gereedschappen om ons heen ;D


Hier alvast een blik op de RVS ombouw van de versterker, nog in de folie, deze had ik nog liggen. ;D


Zwager P@ulus aan het solderen. Hier worden de Bypass-weerstandjes gesoldeerd aan de bruggen. Deze zijn eerst wat gevijld op de plaatsen waar het moest hechten, anders "pakt" de soldeer niet. Wat een beetje vreemd was, met de zilversoldeer "pakte" het ook helemaal niet! Gewone harskerntin gelukkig wel. Het zou kunnen liggen aan de temp van de bout, maar ik had het idee dat de soldeer helemáál niet vloeide bij het zilversoldeer?


Hier de bodemplaat van de versterker. De gaatjes al geboord nadat we in "real life" de elementen hadden geplaatst om te kijken of alles wel paste. In dit stadium is de RVS ombouw ook naar de buiger/metaalwerkplaats gebracht om te worden geboen op de juiste maat, nadat ik hem had bijgeslepen met een slijptol ( 1 mm schijfjes werken perfekt! en geven ook geen verbranding aan op het metaal!)


Hier zijn de steunen van de Caps (links en rechts) en de steunen van de stappenregelaar/volumemeter en de ingangsschakelaar geplaatst


Hier zijn de twee softstarts (voor iedere trafo één) en de bruggen geplaatst.


Hier de plaat voor de aansluitingen geplaatst met daarin van links naar rechts: de XLR , de luidspreker-chassisdelen, die IEC netingangdelen.


Hier zijn de trafo's geplaats en de eerste bedrading aangelegd. Namelijk de ground bekabeling naar de starground toe, vanaf de IEC delen en de trafo (niet bij iedere trafo!!!, alleen als er een magnetisch scherm tussen de primaire en secundaire wikkelingen zit!)


Hier zijn de softstarts aangesloten op de netingangen en de trafo's


Hier zijn dan de bruggen aangesloten op de trafo's. Voor de juiste aansluitingen: zie Matti's Cookbook!!


Vanaf nu zijn er geen foto's meer gemaakt van de bouw. redenen:
- De dag was al weer voorbij, ja zo snel gaat dat!!
- Ik heb daarna avonden alleen aan de versterker gewerkt en gemeten, hier ging het e.a.a. niet van een leien dakje zoals jullie hebben kunnen lezen in het topic.
Ik had eerst een zijde klaar. Toen deze naar tevredenheid werkte de andere pas afgemaakt.
dan is het eindresultaat zo:


De kartonnen doos is om te beschermen tegen kinderhandjes ;D en natuurlijk loslopende katten van de achterburen >:D

Het volgende deel gaat over de bouw van kasten en de defintieve opstelling van de versterker.

Wowly

#536
Nou heb ik bandaag lekker 3 uurtjes kunnen werken aan mijn defintieve kast:

Ik ga de voeding volledig separaat maken van het signaal-deel!

Ik heb ook de kast al terug van de buigerij (....) zodat hij klaar is om verwerkt te worden

Hier weer enkele foto's!

Hier zie je de voorzijde van de nieuwe grondplaat. dit is een stuk aluminium van 2 mm wat is gebogen om zo een afscherming te worden van het signaalgedeelte dus.


Van de achterkant ziet het er dus zo uit.


Vanaf de zijkant word het al een stukkie duidelijker. Op de achtergrond is de ombouw zichtbaar!


Hier de huidige testopstelling naast de defintieve ombouw (nog steeds in folie ja)


Hier vanaf de zijkant. Op de voorgrond de testopstelling, op de achtergrond de definitieve kast met daarin de twee delen van de grondplaat.


Omdat ik van de testopstelling veel tekortkomingen te weten kwam is de opbouw dus een beetje veranderd. Ik heb eerst de aluminiumplaat op maat geslepen. Daarna alle gaatjes heel secuur afgetekend, geponsd en geboord en afgebraamd. Daarna de platen voorzichtig recht omgevouwen. Dit kost dus bijna 3 uur. En ik ben aardig handig met metaal, dus heb je ongeveer een indicatie hoeveel werk het is om zélf een kast te bouwen. De beloning is dat je iets unieks hebt daarna, en (hopelijk) iets bijzonders ;D

Goed dit was het weer voor vandaag. De gehele website opgebouwd, forum bijgewerkt, aan de versterker gewerkt..... It was a good day, good night!

Duck Twacy

#537
Website??

Ik begrijp dus dat je met een aluminium plaat een soort afscherming in de kast gemaakt heb tussen de voeding/UcDs en de rest (volume, input).

Overigens hoe buig je 2 mm dik aluminiu netjes? Toch niet met het handje?

Verders goed werk.

Mijn pa is dit weekend met een hart infarct opgenomen (gaat wel iets beter, gelukkig). Er is dus weinig gebeurd aan mijn kant (alleen een softstartje in elkaar gesoldeerd gister. Wat een but printjes zijn de elektuur dingen, veels te kleine soldeereilanden)

Duck Twacy

#538
De plaatjes van de Hypex UcD voedingen zijn nu klikbaar gemaakt!

http://www.hypex.nl/supply.htm

Wowly

Hallo,

Duck succes met je vader!, bummer man :(

Mijn website physiotherapy.nl is nog heel erg rudimentair hoor ;). Ben van plan er nog eens een mooie site van te maken als ik wat meer tijd heb.

De aluplaat heb ik gebogen door hem op een metalen onderplaat te leggen met het gedeelte wat ik heb omgevouwen buiten het draagvlak van de metalen onderplaat. dan een metalen rechthoekige staaf op de rand te klemmen en daarna langzaam met een grote hamer met voorzichtige tikjes  en met meeduwen van de plaat hem om het randje te tikken/duwen. Zo krijg je een redelijk nette vouw. De plaat van mijn kast is RVS 2mm, deze  heb ik laten doen bij een metaalbewerker welke daar hele mooie machines voor hebben die de plaat vrijwel niet beschadigen.

voor de rest begrijp je het helemaal goed!

Nog even over die aan-uit kop: wat zijn de pro's en con's van het switchen via één kabel van het net, is toch wisselstroom? (waarschijnlijk zeg ik nu iets heel doms ???)

Greetz wowly


Wowly

Ja en nee,

ja omdat het wel mijn interesse heeft en nee omdat het een zuiver een technische electronische vraag was: kan ik zo netjes mijn versterker aan en uitschakelen?

Duck Twacy

Bedoel je het vlechten of twisten van de (stroom)draad?

Hanz71

Nadeel van 1 draad schakelen is dat er spanning kan staan op je binnenleven. Dus uitkijken met verwisselen van zekeringen enzo (ik voelde de 50Hz door mijn vingers  :o). Dat lijkt me het nadeel. Maar nu schakel ik wel netjes. Uit = meteen uit en geen squeal meer. Misschien dat ik er t.z.t. nog een keer een relais voor brouw, net zoiets als de softstart alleen dan andersom :).

Duck Twacy

o, een enkelvoudige of dubbelpolige schakelaar.

Ik gebruik een dubbelpolig 10A tuimelding (zelfs 1 per kanaal)



QuoteThe ideal mains switch is a double pole switch, to ensure that both active and neutral leads are disconnected when the power is off. This guards against internal components remaining live due to accidental reversal of the mains leads, either because 2 prong mains plugs are used (not recommended), or because of incorrectly wired power outlets or extension leads, for example. These are unfortunately quite common where inexperienced persons have wired the lead, and have not followed the correct colour code.

matjans

duck, beterschap aan je vader.
sinds ik zelf een keer de L en N van een versterker heb verwisseld (stekker omgedraaid) en dat goed gevoeld heb gebruik ik eigenlijk altijd een dubbele schakelaar, wel zo'n veilig idee.

redheinz, ik heb het /ON in/uitschakel circuitje dat JP aanraadde in het cookbook opgenomen. Erg simpel en je knutselt het er zo tussen. Geen relais nodig.

wowly, prima site!
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

Wat is de L en de N voor iets?

Matti, heb je ook al een praktische uuiitwerking van de DC-protectie?

Site is een beetje leeg, maar ja het begin is gemaakt ;D

matjans

sorry voor de onduidelijkheid, L = Live = ac "+"; N = Neutral = ac "-"
ik heb nog geen praktische DC uitwerking, ik zal er nog eens naar kijken maar ik ga hem zelf  niet gebruiken denk ik. De modules zij dc gekoppeld (toch?) dus last van dc uit je pre heb je niet.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

jaaaaaa, maar als de output-amp defect raakt och wel. Het schijntn wel erg verstandig te zijn volgens vele ;)

gr Wowly

Hanz71

#549
Matti: Schakeling ziet er inderdaad eenvoudig uit, maar wat doet die BC546 (ik ben (nog) niet thuis in transistoren):
Als er aan de 100K-weerstand kant voltage op staat dan is de verbinding open, anders gesloten?
Als ik dan de datasheet van die BC546 lees dan staat daar dat voor die kant de base-voltage 6V is.
Dus als er 6V (of meer?) op staat dan is de verbinding open..
Weer even op http://sound.westhost.com/ lezen om daar wat meer inzicht in te krijgen....
Wat voor diodes (of brugcel) heb je daarvoor nodig?
En de condensator, welk voltage moet die kunnen hebben?