UcD Class-D versterker zelfbouw

Started by Wowly, January 18, 2005, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wowly

Poor kitty kitty  >:D

Ik ga ook niet naar de DIY dag in zutphen, ik ga namelijk ook zeilen (matti je hebt PM  ;))

Ik geloof dat JP een monster-setup aan het maken is om een Zap te vergelijken, chop chop ?? :o

Ik heb zo'n flauw idee dat er dadelijk een stroming van DAC-bouwers aan het ontstaan is ;D

ff nog even over mijn versterker: je moet hem echt inspelen!, hij gaat namelijk steeds spelen :)
Het gruizelende geluid wat héél zachtjes uit mijn boxen komt verdwijnt voor een groot deel als i de TV uitzet, hoezo RMI zonder goede behuizing? :-\

sphere

Quote from: matjans on April  3, 2005, 23:01:07
Dat kost me weer 60e  :'(
Ook leuk, jij bouwt de versie zonder de AD8620. Ben benieuwd hoe die klinkt.

Ik vind het trouwens raar dat er per se een 700W versie moet komen om te vergelijken met die Zappulse dingen. Net alsof de hoeveelheid watts de geluidskwaliteit bepaalt? ::)

Sowieso zie ik mezelf nog niet een 5-kanaals versie van de UcD400-AD8620 bouwen, die trouwens ook weer is uitverkocht. De AD8620 upgrade lijkt me wel zinnig, als je een fullrange versterker maakt. Voor basmodules is dit IMHO minder van belang. In ieder geval is het zelf upgraden van de module tricky, die JFET dingen zijn relatief duur als je er maar weinig van wil bestellen, en bovendien moet je nogal precies kunnen solderen.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

matjans

niet helemaal, 2x ucd400 + ad8620 voor de fronts, 3x ucd180 zonder ad8620 voor center en rear speakers. voltage gain is hetzelfde.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Hendry

Weet iemand ook een adres waar ik de "ronde" weerstanden kan kopen (5 watt 10 ohm).
Ik zie alleen maar "vierkanten" bij de plaatselijke electroboer.
Ik ben ze nodig voor mijn softstart.

mvg,

Hendry

Wowly

De ronde zijn van philips, welke ietsie duurder zijn dan de vierkante cementweerstanden. Je hebt ook "slanke" vierkante weerstanden zoals ik heb gekocht bij coditronix in eindhoven.

Wowly

Hendry

Hoi Wowly,

Bedankt.  :D
En weet jij toevallig ook waar die Philipsen te krijgen zijn ?

mvg,

Hendry


Leeuwarden

Is voor deze:



deze dc-beveiliging High-End genoeg:


matjans

rs components heeft een heleboel, ook rare weerstanden en ze leveren ook aan particulieren geloof ik.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Duck Twacy

#509
Ik ben geen electrotechneut, maar ik proef uit de tekst dat het meer een overbelasting beveiliging is geen DC beveiliging.

Met name de passage over niet goed werken onder 60 hz/klapperen van relais en dat tweeters het zwakst zijn.

Kan wel wezen, maar met een beetje DC gaan de woofers er ook aan na verloop van tijd. Tweeters staan vaak nog in serie met een condensator

Duck Twacy

#510
Nog even over de weerstanden voor de softstart, waarom zou je geen 50 watt weerstand gebruiken ipv een setje 5 watters en die los van de print monteren (met draadjes verbonden). Kost maar 3,5 euro oid. Of desnoods twee 10 watters in serie (want max is 22 ohm)



http://www.intertechnik.de/module/articles/1342153.html

edit Typos

Leeuwarden

Okee, maar als je relais staat te klapperen dan weet je dat er iets niet goed is.
Let wel, het is de bedoeling actief te gaan draaien. Dat betekend dus dat er een andere beveiliging voor het hoog aan het werk als voor het laag.
Tevens zit er bij een actieve aansturing van een tweeter geen condensator meer tussen.
Als het relais voor het laag begint te klapperen ben je nog wel op tijd (tenzij je net je auto stond te wassen oid...)

matjans

#512
duck: waarom niet die weerstanden? in mijn geval omdat ze niet op het printje van elektuur passen! (ja, lui...) ;)

waarom niet een dc-protectie nemen die een eigen voeding heeft en alleen een dc-detectie circuit met bijbehorend relais? In de hier getoonde schemas wordt de voeding uit de eindversterker getoverd en dat kan , voor de puristen onder ons, nooit de bedoeling zijn.

Velleman heeft vast zo'n kitje rondslingeren...
edit: en jawel hoor: http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id=9233
Si fractum non sit, noli id reficere...

Duck Twacy

nog ff herhalen...
Quote from: Duck Twacy on March 20, 2005, 14:12:42

Btw ik ben van plan om de loudspeaker protectie ding te gaan kopen van White noise audio
http://www.wnaudio.com/lspro.html
http://www.wnaudio.com/cat.pdf
Deze gebuikt volgens mij een zeer hoogwaardig relais.

een kit kost 20 GB pond (per kanaal), 2 voor 38 pond. Shipping 10 pond.
Als ik er 5 bestel, wordt het 17 pond per kit (en shipping zal wel niet of nauwelijks stijgen). Bij 10 wordt het 15 pond.

Wellicht zijn er mensen die interesse hebben mee te doen???

Er moet nog wel een kleine voeding bij, 9-12 Volt AC of DC, 100 mA. (een goedkope wallmart adapter die vaak tegenkomt dus)

::)

Wowly

Gelukkig!!

Ik vertelde toch dat het geluid niet los kwam van de speakers? dat het linkse kanaal sterker was dan rechts waardoor het image wat naar links verschoof?

Allemaal opgelost!

Maar Jan, hoe dan??? Ik had links een 256 (256 volt geloof ik ofzo? correct me if i'm wrong) gelijkrichter en rechts een 356 gelijkrichter ingezet (weten jullie nog, ik had 4 bruggen waarvan 3 het er niet van deden waardoor ik er een andere bij heb gehaald, een 356 bij een andere winkel.
Nu heb ik de 356 met de linkse 256 gewisseld en daar is het, wat ik zocht! mooi los van de luidsprekers, goede balans! hehehe

Ik ben nu zo exited dat ik dit ff snel hier wilde posten zodat de negatieve kanttekening van afgelopen weken er een beetje vanaf is. Nou hopen dat het bij andere cd's ook zo blijft (nu Eric Clapton, unplugged).

Greetz Wowly

Duck Twacy


Wowly

heheh,

Als zo'n ding al zo'n uitwerking heeft, hoe moet het dan niet zijn als je zo'n printplaat-diode-gelijkrichter maakt?
Het geluidsbeeld hangt nog steeds een beetje naar rechts, maar als ik de ingangskanalen switch (links naar rechts en vv) dan blijft het links hangen, dus het ligt waarschijnlijk aan mijn oren (gaatje in trommelvlies) of boxen.

matjans

#517
ola

heeft er iemand toevallig 2 bhc 10.000uF 63  slit foil elco's over? een vriend van mij neemt ze graag over!
ter uwer informatie: voor de reparatie van een Linn Majik ...

Laat het me even weten, danku!

oja wowly, je moet eigenlijk je sig even aanpassen, "binnenkort" kan er uit ;)
Si fractum non sit, noli id reficere...

Hendry

Hallo,

Kon helaas niet eerder reageren.
Matti en Duck Twacy bedankt voor de tips.  ;D

@ Duck Twacy: Ik heb hetzelfde "probleem" als Matti.
Ik heb ook de PCB van de Elektuur en hier gebruiken zij de "ronde" variant.
Ik ga het eerst proberen met de weerstanden die Wowly ook gebruikt. Deze heb ik inmiddels wel gevonden.

@ Matti: Heb jij de 500VA wel gebruikt of toch de 300VA ? I.v.m. de ruimte in de kast.
Ga jij ook de AC-detectie gebruiken die JP voorstelde ?
Zo ja zou jij dit dan ook in het cookbook van jou willen verwerken.  ::)


mvg,

Hendry

P@ulus

Dag heren (want dames zijn natuurlijk weer ver te zoeken hier...),

Nou, hier dan een (eerste) reactie van de zwager in kwestie, de zwager van Wowly dus. Er dreigde een indruk te ontstaan dat we de ucd niet mooi vonden? Wel, da's een misverstand; het was zéér mooi. Want wat moet een versterker doen? Versterken. En daar verder niets aan toevoegen, veranderen, kleuren etc. Nou, dat gewoon versterken is wat we hoorden, en dat is dus een vet comliment  :D.
Want niet eerder werd mij zo duidelijk dat mijn speakers en cd-speler een beter maatje verdienen! En werd een spreekwoordelijk gordijn opzij geschoven. En het gordijn was dikker dan ik had verwacht. Want ik wist wel dat mijn Rotel RA980BX een beetje 'warm' zou kunnen klinken, naast de ucd maakt 'ie muziek soms iets té vriendelijk, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Zonder dat de ucd nu ónvriendelijk is, laat dat ook gezegd zijn. Nee het voornaamste is dus dat we ons hebben kunnen verbazen over de kwaliteiten van speakers en cd-speler, en dat is dus de prestatie van de ucd. Het wordt steeds waarschijnlijker dat ik me ook op dit pad ga begeven...  ;D
Trouwens, ik heb ook nog de Vm 240 in gedachten. Waarom dan vragen jullie je af? Wel, het gemak van kopen en aansluiten en spelen is ook wat waard. En de pre-out is handig, en de HT-ingang in mijn situatie ideaal. En een AB is leuk natuurlijk. Waar ik dus héél benieuwd naar zou zijn, is hoe die 240 zich staande zou houden naast een ucd zoals mijn zwager en velen van jullie hebben gebouwd? Misschien een idee om hier in de toekomst eens iets voor te organiseren, als iemand een vM 240 heeft danwel weet?
Ik laat het hier even bij, leuk om ook eens op een forum te zitten, wie weet lezen jullie meer van me.
groets
Marantz/Heart CD6000 (+Tentlabs ocsil, HEA clock-supply + caps) > Kimber KC1/WBT > Promitheus Audio REV3 TVC > Kimber Hero/WBT > Dynaco Stereo70 series II > Siltech LS80 > Dynaudio Nuance (modified). MasterBase, PS Audio Duet.
Philips 32PF9966lcd, Denon DVD3910 & AVR3805, Kef HTS2001 (cent./surr)

matjans

#520
maat25, ik ga er ooit wel eens een keer een ac detectie inbouwen maar voorlopig staat hij bijzonder zijn te spelen, ik zet het kreng toch eigenlijk weinig uit. Lang leve de efficiente versterkers!

Ik gebruik gewoon de 500va trafo's zonder problemen. Alhoewel, er bromt er 1 een klein beetje. Iemand enig idee hoe dat kan? hij zit toch echt MUURVAST aan de kast geschroefd met een 4mm plaat alu eronder...

Ik zal de ac detectie bij het cookbook plaatsen.
edit: cookbook aangepast.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Duck Twacy

Heeft je trafo een paar keer een flinke opstartstroom (of kortsluiting stroom) voor zijn kiezen gekregen? Dan gaan de windingen loszitten en helpt vastzetten gewoon niet meer.

matjans

nee, ik heb hem alleen maar met een softstart aangezet en er is voor zover ik weet geen kortsluiting geweest (een keer een schroevedraaier tegen de uitgangen van de ucd gezet om te kijken of de current limit zou werken en die werkt;) )
Si fractum non sit, noli id reficere...


Duck Twacy

#524
Dan zal het wel een wat minder geslaagde trafo zijn. Is dat anti brom circuit van LC audio misschien iets (link werk niet)

http://www.lcaudio.com/temilparts.htm

deze wel

http://www.soundlabsgroup.com.au/lcaudio/lc_audio_mains_dcfilter.htm

lekker woeker prijsje rekenen ze trouwnes in de states $65. Dan kan je zowat net zogoed een andere trafo kopen