UcD Class-D versterker zelfbouw

Started by Wowly, January 18, 2005, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wowly

#450
Ha die duck

Idd, ik gebruik de passieve stappenregelaar als volume controle. Ik ga een compleet andere layout maken want op deze manier is er gewoon geen goed en gebalanceerd geluid uit te krijgen. Ik ga de voeding en het geluidssignaalpad volledig van elkaar scheiden met een metalen plaat.

Ik ga ook even geen luisterervaringen opschrijven voordat de versterker goed is ingespeeld. Vrijdag ga ik naar mijn zwager toe om op zijn set te luisteren. Wel kwam ik er gisteren achter dat mijjn linkerkanaal niet in fase was aangesloten (waarschijnlijk losgemaakt door mijn oudste blaag en niet goed terug aangesloten. Dat gaf een zeer forse verbetering!

greetz Wowly

Jan-Peter

QuoteDepier;
Hallo Jan Peter.

Zou jij me kunnen uitleggen welke voeding te gebruiken?

Ik dacht aan de TNTaudio variant met meerdere C 's achter elkaar. Daar schijnen de Gainclones ook nogal van op te knappen.

Matjans dacht zich te herinneren dat er op de modules van jullie al een aantal C 's voor de voeding aangebracht waren.
Of zou bij de UcD 180 2x 10.000 uF ( 1 aan de  pos. en 1 neg. kant ) ruim voldoende zijn ?

Op de versterkermodules zelf is er veel zorg besteed aan de ontkoppeling van de voedingsspanning. De uitvinder van het UcD concept (Bruno Putzyes, R&D Philips) zegt zelf dat een goede set elco's (BHC Slitfoil) al voldoend is. Wat je beter niet kan doen (volgens hem) is het parallel plaatsen van verschillende type condensatoren. Je krijg eigenlijk daardoor eerder problemen dan dat je ze gaat oplossen. Je kan namelijk het probleem krijgen dat je resonantie kringen gaat creeren door de verschillende eigenschappen. Een parallel geschakelde condensator met hele goede eigenschappen gaat dan staan resoneren met de parasitaire inducties van de printbanen en de Elco's.

Ik heb dit in iedergeval zelf vaak genoeg gehad met het extra onderdrukken van HF rommel. Op de Spectrum Analyzer zie je (20-200MHz) duidelijke allemaal resonanties ontstaan, als je te "goede" componenten gebruikt....


Dus advies ---> niet doen, en het wordt er ook eenvoudiger door.

Jan-Peter

matjans

#452
Terug uit italia... gefeliciteerd wowly. je eerste dhz versterker!

<offtopic, even dan>
Die vd hul hybrid cs-122 HAD ik ook... Ik vond er niets aan, ze klonken dof en saai. Ik heb nu mit rg-6 kabels zonder de MIT terminators. Dat klinkt stukken beter! veel opener en luchtiger. En nog goedkoop ook, iets van E2,80 per meter bij de lokale audiooer.
</offtopic>

Een hele andere vraag, aan Jan Peter...

Ik had hier voordat ik weg ging een dagje een digitale klasse D bak staan (TAS5015), ontworpen door een vriend van mij. Die klonk (helaas!) een stuk beter dan de ucd modules. Bij deze versterker was het eindfilter gebypassed omdat hij voorlopig geen goede spoelen kon krijgen. Mijn vraag nu: kan dit ook bij de ucd modules (afgezien van het feit dat het af te raden is) of krijg je dan grote problemen (instabiliteit, feedback met modulatiesignaal etc?)
Si fractum non sit, noli id reficere...

Bruno Putzeys

Quote from: matjans on March 29, 2005, 20:46:02
Ik had hier voordat ik weg ging een dagje een digitale klasse D bak staan (TAS5015), ontworpen door een vriend van mij. Die klonk (helaas!) een stuk beter dan de ucd modules. Bij deze versterker was het eindfilter gebypassed omdat hij voorlopig geen goede spoelen kon krijgen. Mijn vraag nu: kan dit ook bij de ucd modules (afgezien van het feit dat het af te raden is) of krijg je dan grote problemen (instabiliteit, feedback met modulatiesignaal etc?)
Hoi,

JP stuurde mij naar deze post. De UcD schakeling gebruikt het uitgangsfilter als integraal deel van de modulatiemethode. Je kan 'm er dus niet zomaar uithalen - hij zou gewoon niet meer werken.

Dat een digitale versterker soms leuker klinkt dan vele analoge sets is geen nieuws, remember de TacT Millennium die ook een aantal klassieke high-end systemen naar huis speelt. Je moet je echter realiseren dat je vergelijking niet eenvoudigweg de UcD vs TAS5xxx bak is, maar wel seedeespeler+voortrap+kabels+UcD vs TAS5xxx. De UcD kennend is hij eerder zelden de beperkende factor. Als het verschil dermate dramaties is, mag dat een wake-up call zijn voor de rest van je installatie. Mocht ik ooit in de buurt zijn wil ik mijn eigen DAC en lijntrap wel eens in je installatie neerpoten, en dan mag je opnieuw vergelijken.

Het verwijderen van het uitgangsfilter in een open-lus-versterker (zoals een digitale) zal inderdaad de klank nogal vooruit helpen, als je speakers er tegen kunnen. Dat er zoiets zou zijn als "goede spoelen" is echter een spookbeeld. Zelfs bij gebruik van een ideale spoel en een ideale kondensator zal de wijziging van de frequentierespons die het filter met zich meebrengt (wegens luidspreker =/= weerstand van 8 ohm) een dermate dramatische impact op het geluid hebben dat het apparaat wellicht nooit zal uitgerust worden met een uitgangsfilter.

Daarnaast is het uitgangsfilter natuurlijk een cruciaal deel van elke klasse D versterker, omdat die net zorgt voor de energierecyclage die een klasse D systeem efficiënt maakt. Een versterker zonder uitgangsfilter wordt zelf misschien weinig warmer dan met, maar zet enkele extra watts aan warmte om in je tweeter en in de kabels (dielectrische verliezen). Het systeemrendement is dus toch niet zo schitterend meer. Dan ben je beter af met een klasse A versterker die ook een laag systeemrendement biedt maar de warmte tenminste afvoert waar het het best kan (in radiatoren).

Groetjes,

Bruno
Een ons inzicht is meer waard dan een ton ervaring.

Wowly

#454
Hallo,

Zoals beloofd, een foto van de testopzet, welke nog (drastisch) gaat veranderen:



Links en rechtsonderin de beide trafo's met bijbehorende softstart
vandaaruit richting het centrum van de kast twee bruggelijkrichters, in het miden de centrale ground (starground) zoals je ziet weet je nu hoe ze aan die naam komen  ;D
Links en rechts aan de buitenzijde bovenaan de UCD-module's met daarnaast naar bninnen toe de 2 (4) BHC slitfoils met bleederweerstandje
Onder de startground zie je de (links) stepped attenuator en (rechts) de input-switch
Bovenaan de (provisorische) montage plaat van aansluitterminals; vlnr de XLR de LS-uitgangen en de netingangen (zijn er nu twee, worden er een voor twee trafo's)

Zoals je ziet komen de draden van en naar de elko's in de buurt en soms tegen de signaalkabels, en dat mag natuurlijk niet. Vandaar dat het voedingsgedeelte meer naar ventraal gaat en met een schot gescheiden gaat worden van de "signaal-zijde".

Op dit momenten luisterend wordt het snel beter. Echter rechts blijft de speaker een korrelig krakerig geluidje produceren als de cd-speler niet op play staat (maar niet volledig uit), de suis/ruis die je links hoort is vrijwel verdwenen.
Het geluidsbeeld blijft iets naar links hangen en lijkt daar ook wat meer moeite te hebben los te komen van de luidspreker.

Saillant detail: deze ochtend is de stekerverbinding van een van de rechtse woofers losgekomen..... Opeens geen uitslag meer van de konussen... (ik dacht aiai, had ik toch maar een dc-protectie ingebouwd...) maar het bleek dus gelukkig een losgetrild snoertje (zat toch anders redelijk strak aan. VWB basreproductie....tja wat zal ik zeggen.......eigenlijk niets, is gewoon perfect.

Greetz Wowly

matjans

#455
bruno, dank voor de reply, ik dacht al dat het niet zou kunnen (ik denk ook niet dat, als het al mogelijk was, ik eraan zou gaan zitten sleutelen).

Ik kan zeker geen 1 op 1 vergelijk maken aangezien mijn source+lijnversterker nogal aan de brakke kant zijn. Het grote voordeel dat je wel hebt met een digitale klasse d versterker is dat je van het gemiemel van de hele analoge voorgeschiedenis af bent ;).
Nadeel is wel dat je dan weer beperkt bent in de mogelijkheden, je hebt bijv. een adc nodig om een analoge source te gebruiken.

Op zoek dus naar een "eerste-rij" voortrap en dac voor het spreekwoordelijke dubbeltje.. ;)

"Ellek voordeel heb zn nadeel" of was het andersom? ;)

Mooi weer in italie overigens, 3 dagen regen :(
Si fractum non sit, noli id reficere...

sphere

Quote from: Wowly on March 30, 2005, 13:48:05
Zoals beloofd, een foto van de testopzet, welke nog (drastisch) gaat veranderen:
Waar dan  ???
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Wowly

#457
Is de foto niet te zien dan?

Ik heb hem bij Yahoo neergezet, zou het toch moeten doen?

Ik heb de kabel veranderd, van VDHul Mc 122 naar monster cable multiaderig, teflon bla bla bla, van ipv verzilverd koper.
Moet ook nog inspelen volgens de verkoper (minimaal 24 uur load)

greetz Wowly

Idd bij de buurman is het ook niet te zien, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat in in de cache zit van mijn compu
Na het weekend probeer ik het te fiksen.

Hanz71

Geef dan gewoon ff dew link van die foto, wowly!
Ik ben wel benieuwd. Ik zal ook ff foto's toevoegen...

Wowly

#459

Hanz71

Nu kan ik 'm zien, wowly.....
Ziet er ruim uit (t.o.v. mij :) ).

Ik heb 1 softstart voor beide kanalen (lekker schraal :) ), deze zit na de knop op de voorkant. Achterop moet er nog een (euro net-)ingang in, die moet ik nog binnen krijgen en zal dus t.z.t. in de achterplaat gezet worden, dan kunnen de kroonsteentjes eruit.
Aan de zijkanten heb ik aarde en zekering. De zekeringhouder ga ik maar aan de draden solderen, het zijn een beetje ielige aansluitingen.
Als iemand commentaar heeft of als iets anders/beter kan/moet, hoor ik het graag.


27-03

Met de achterplaat:


28-03, weer ff passen.

eerste bedrading (vanaf in naar knop/ground)

Gisteravond:
bedrading vanaf bruggen (van 2 naar 1 gegaan) door naar caps.
.

PS. Ik had met mijn kolomboor het probleem dat bij boortje 8 (uit piranha set van 9 boortjes) het alu oprulde (aansluiting net). Weet iemand waardoor dat komt? Bij boor 11 had ik dat probleem niet (wel een duurder boortje was dat, piranha toplijn in de karwei). Verder met boortjes van 5 en lager ook geen probleem.... Gewoon cheap JI(Y*&^&* boortje?

motorfret

oprulde als in: het vormde een wokkel?
want als je dat hebt, boor je juist precies goed!
equipment: just a bunch of stuff i like....

Hanz71

Bij de kleinere gaatjes inderdaad nette wokkeltjes rond mijn boortje. Bij het 11mm gat meer een soort frezen (eerst 2 of 3 mm voorgeboord). Bij het 8mm gat werd het alu opgestuwd, zodat rond het gat het alu verhoogd was.

Wowly

Mooi die kast en die schroef-elco's, lekker handig vergeleken bij mijn soldeerwerk ;D

Ook twee bruggen per kanaal gedaan?

Ik zie dat je aparte aarding hebt per kanaal, is dat beter??

Greetz Wowly

Hanz71

Ik heb 2 aardes omdat dat handig in mijn kast uit kwam. Op de bodem heb ik geen ruimte meer.  Beter/slechter lijkt me niet.
Ik ben ook naar 1 brug per kanaal gegaan omdat dat handiger wasmet de ruimte....
Schroef-elco's zijn wel handig idd. Alleen wel rauwe vingers van het kabelschoentjes aanbrengen.

Duck Twacy

@Redheinz
Even oppassen dat die brugcellen niet te heet worden zo rug aan rug op een klein hoekprofieltje (hoewel er natuurlijk geen constante hoge stroom loopt, zoals bij klasse A)

Hanz71

#466
Da's ook een goeie, Duck, Ik zal het in de gaten houden zonder ge-electrocuteerd te worden  ;D. Het zijn 35A brugcellen en er loopt max 2*6,94A doorheen (625VA, 45V, 6,94 secundair trafo's). Zit je dik onder de max dus zou niet al te veel problemen moeten geven  ???.
Nu bedenk ik me dat ik beter de brugcellen aan 1 kant kan zetten en het bouwsel iets naar 1 kant. Dan kan ik er ook beter bij. Vanavond weer wat te doen..... Want ik dacht ook dat de trafo's wel erg dicht tegen de bruggen aan liggen.
Ook bezig met een linksys NSLU2 en een terratec NOXON om comfortabel MP3-arsenaal en internetradio bij mijn stereo te hebben. Dat heeft ook alweer heel wat tijd gevreten waardoor ik gisteren niets heb kunnen doen aan mijn versterker terwijl ik ATV had.

matjans

met mp3tjes en radio doe je de ucd modules toch wel tekort imho ;) !

eindelijk alle onderdelen binnen, het meeste zit al in de kast. Morgen even een netingang en de xlr connectoren in de achterplaat laten frezen, nog heel efkes de voeding in elkaar solderen en het werkt! Helaas geen foto nu want de camera ligt bij mijn ouders.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Duck Twacy

Met MP3 of radio haal je wellicht niet het onderste uit de kan, maar het kan nog wel goed klinken.

Bovendien 1 van de charmes van pwm versterkers is toch het compacte, energie zuinige ontwerp dat mogelijk is (niet dat die fatoren die voor mij persoonlijk enige rol spelen :) )

Ik moet nog steeds de onderdelen voor de softstarts bij elkaar ritselen. Toch wel lastig dat dat soort electronica winkeltjes nooit 's avond open zijn (en zaterdag is meestal al zo'n overbezette dag)..

Hanz71

#469
Het NSLU2/NOXON geheel is als extra input op mijn stereo-set. Voornamelijk gebruik ik radio en (SA)CD (sony SCD-XB940). MP3 vind ik wel handig om overload aan CD's (op HD zetten dus) bij de hand te hebben en af en toe een CD'tje te proberen. Als ie dan goed is wordt de CD wel gekocht. Tevens kan je met dat spul ook WAV streamen (in ieder geval wel met twonkyvision, of dat met de noxon samen gaat werken is even testen...) .
Aangezien die NSLU2 niet lekker wil werken gaat daar erg veel tijd in zitten.
Gisteravond alleen de brugcellen boven elkaar gepositioneerd en de tweede voeding erin laten zakken.
Dit weekend hopelijk de zekeringhouders vast solderen, voltages meten en vervolgens de UcD's erin.
Mijn idee is bij het testen van de voltages een gloeilamp aan de caps te hangen, zodat er een load aan zit en de caps gewoon leeg lopen. Is dat een goed idee?

Wowly

Vandaag de dual mono laten spelen bij mijn zwager.

Erg mooie dingen gehoord.
Woorden die veel zijn gehoord zijn: erg snel, geen gordijneffect, versterken verder niets toegevoegd! (groot compliment!!!). Vergeleken met een zeer goede rotel, welke helaas toch van een ander nivo. Versterker lijkt tot zéér veel in staat!!!!

Broer van de Zwager koop zeer waarschijnlijk de mooiste versterker van nederlandse bodem: ARRAY

Voor degene die ze nooit hebben gehoord: ga ze horen!!!!! (wat kan ik anders zeggen.........)

Heel misschien kan ik over enkele maanden als de set compleet is eens mijn UcD ernaast zetten en kijken hoe deze zich houdt naast dergelijk geweld!!!!!! Ik hoop dat hij zich goed houdt, beter wordt, zoals de versterker nu klinkt, onwaarschijnlijk, maar in de buurt is wat ik hoop.

De versterker heeft nu toch duidelijk meer uren gespeeld, maar het geluid blijft bij de luidsprekers plakken. Wel is er goede dieprte en breedte te horen. Nog geen hoogte gehoord, maar daar zijn de LS-systemen die ik in combinatie heb gehoord met de UcD niet toe in staat (waarschijnlijk, ik kan ernaast zitten...)

Al met al een zéér geslaagde luisterdag ;D ;D ;D ;D, veel mooie software beluisterd!!! (new age, speedmetal, expirimenteel, vocaal, harp, eigenlijk erg divers) de versterker is in iedere markt thuis

Hardeware- tip: Marantz heart cd-speler. Verbluffend goed. mijn rotel is vrij sterk, maar de marantz wees hem zijn plaats. erg erg mooi!!
Software-tip: Dean Peer, think its all good

Jan-Peter

Nou Wowly,

Laat ze maar komen de versterkes van ARRAY.......

Heb je trouwens wel de UcD400 met AD8620 in gebruik?

Veel plezier verder met de UcD setup!

Jan-Peter

Wowly

nee de 180 met AD8620, zou de 400 beter kunnen klinken dan?

Jan-Peter

Jazeker!

Zommige klanten claimen dat de UcD400 zowiezo beter klinkt. Ik weet alleen dat die op de Audio Precision erg goed presteert :P

Jan-Peter

sphere

Volgens mij was het standpunt van Hypex op diyaudio dat de 180 en de 400 "sonically the same" waren?

In ieder geval: als je op diyaudio rondleest zijn er mensen die een ucd ampje hebben gebakken die er enthousiaster over zijn dan Wowly. Misschien een idee om eens van van die UcD dingen in Nederland naast elkaar te leggen, wellicht valt er nog wat te tweaken.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."