UcD Class-D versterker zelfbouw

Started by Wowly, January 18, 2005, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

matjans

#425
ik heb de beschrijving van wowly gekregen, ik kan hem je wel even emailen als je wilt.

heb net de trafo's van amplimo binnen. Ik dacht toch echt dat ik 300VA trafo's besteldl had maar ik krijg nu 500VA trafo's ?!? Nou goed, hier gaat het ook mee. Wel wat krapper in de kast...

Si fractum non sit, noli id reficere...

Hendry

Hoi Matti,

Als dat zou kunnen heel graag.  8)

Ik stuur jou even een PM.

mvg,

Hendry

Wowly

Hahahahaha Matti,

Met deze trafo's zal het ook wel lukken toch O0
Over oversized gesproken :o

Kan je wel mooi checken of het wat uitmaakt in geluidskwaliteit, zo'n dedicated 500 Va of een gedeelde 500 Va.
Volgens Jan-Peter doet het helemaal niets (ja in je imagination :)), maar DIYAudio laat toch vaak zien dat het wel degelijk uitmaakt. In de Zappulsetopic van Gydotron hebben ze het er ook al over gehad, maar ja dat is een Zap, en toch wel degelijk anders van opbouw dan een UcD.

Ik ben benieuwd!!

Wowly

matjans

500va is eigenlijk ook wel erg veel. Dit betekent ook dat je, bij normaal spelen, de trafo niet optimaal belast. Heb net op de bon gekeken en daar staat ook 300va op. Wazig. Misschien stuur ik ze nog terug. Moet ik weer een week wachten.   :(

dual mono versus 1 trafo maakt bij oa chipamp versterkers wel uit (ook meetbaar overigens). Vooral overspraak schijn je ermee te kunnen voorkomen. Bij klasse d versterkers weet ik het niet.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

Het schijnt toch wel voordelen te hebben (een bepaalde weerstand wordt dan flink minder, wat te ngoede komt aan het geluid.

BTW: mijn multimeter geeft geen plus of min aan, alleen 0 of een bepaald voltage. Als de ik de rode op de plus houd en de zwarte op de min geeft hij wat aan, andersom niet. Klopt dat (quizzzvraagje?)

matjans

ik heb ook van die lekkere el cheapo multimeters, 1tje van skytronic en 1tje van het echte lidl merk topcraft maar die geven, als je de + en - pool omdraait keurig netjes min zoveel volt aan.

wappie
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

Hallo allemaal!

HET IS ZOVER

Ik heb eindelijk het linkerkanaal klaar en spelende gehad!!!!  Wheeeeeehaaaaaa!!!!

Toch nog Matti moeten bellen over hoe ik het e.e.a. heb moeten aansluiten in de signaalweg (nog net voordat hij op vakantie ging ;D).

Solderen solderen. Van de XLR naar de ingangskeuze schakelaar, van de ingangskeuzeschakelaar naar de volumeregeling, van de volumeregeling naar de UcD module. Checken testen. De voeding opnieuw testen, alle draden nalopen, alle soldeerverbindingen gecheckt.

Cd-speler aangesloten, boxen aangesloten, netsnoer van de versterker erin.............................Hét grote moment: PLAY  :o

de eerste tonen van Men at Work waren te horen   ;D ;D ;D ;D ;D(pffffffff)

En niet zomaar!!, nee echt fantastisch :o. De boxen welke waren aangesloten zijn van die kleine HEMA-boxjes, van papier en spuug in elkaar gezet, met een magneet zo groot als worden gebruikt bij een kompasje.......ze konden geen kant meer op!! >:D Ik kreeg het gevoel dat een grote sterke kerel een miezerig klein ventje bij zijn kladden pakt en hem niet meer loslaat. Hahahahaha, wat een geluid. Even snel Roger Waters in de cd-speler en kijken wat dat zal doen.  :P :P :P :P :P :P :P

Er komt bijna een geluid uit als uit mijn set die ik thuis heb staan. Hoe kan dat ??? Ik heb nooit, maar dan ook nooit geweten dat een eindversterker ZOVEEL doet, echt ongelofelijk. Ook de hogere tonen zijn snaarstrak, loepzuiver en snél, snél :o!

Ik ben enorm opgelucht dat het allemaal werkt en ben héééél erg benieuwd wat ze gaan doen in 2 kanalen en op mijn Axton's.

Foto's komen wanneer mijn PC weer helemaal oké is en ik serieus kan gaan uploaden. Eerst mijn versterker afmaken. Man wat werkt dit verslavend! >:D

Voor iedereen die via dit forum een versterker aan het bouwen is: ik denk dat jullie een goede keus hebben gemaakt, dus bouwen die bakken!

Greetz Wowly!

Jan-Peter

He, he, ik dacht dat het nooit zou komen....... 8)

Nu maar wachten tot je ze beluisterde hebt op de grote boxen.

Jan-Peter

Hanz71

#433
Bij mij is het aardig proppen.

Ik heb de bodemplaat bestookt met de kolomboor die ik dinsdag nog snel even gescoord heb bij de aldi (topcraft a 45,-; voldoet vooralsnog prima).
Voor de brugcellen een mooie stellage gebouwd met een strip alu :). Vandaag hoop ik de front en achterplaten met de kolomboor te lijf te gaan  >:D. Wel eerst nog even een andere eurostekker-aansluiting scoren, want die ik heb gaat niet lekker passen. Te groot voor mijn beperkte ruimte en snap-in voor 1mm plaat terwijl mijn achterpand 3mm is :-[....

Tof Wowly! Als ik dat zo hoor had ik die Aldi-spiekerts ook wel mee kunnen nemen, de UcD maakt er nog wel wat van! ;D

PS. 1 van mijn caps heeft een grijs stopje (zie foto). Is dat een bijvulpunt ofzo? De anderen hebben het niet...

Wowly

Ha die red, dat schiet al aardig op zeg!

Ik geloof wel dat het aanbevelenswaardig is om maar één brugcel toe te passen bij de UcD's.
Dat grijze stopje is misschien een ontluchtingsventieltje ofzo? ik heb ze wel eens vaker gezien bij deze grootte van Caps
Overigens, waar zijn de BHC's??????

Die speakertjes waren alleen om te testen ;D ;D, en toch al mooi geluid, veel controle

Greetz Wowly

Hanz71

#435
Ik had deze (FTcaps) voor de UcD400 en Zappules gepland, zijn 80V, leek me wel nodig met 45V sec. trafo's. De BHC-slits komen in de versterker die mijn 6 kanaals moet gaan completeren, een UcD400 stereo of UcD180 4 kanaals.
Ik had nou 1maal bedacht dat ik 2 brugcellen per kanaal zou gebruiken, maar dat altijd nog veranderd worden natuurlijk.
Ik heb een beetje weinig ruimte in mijn kast en heb een moment gedacht om per kanaal 2 caps ipv 4 te doen om ruimte te sparen, wat gaat dat voor effect hebben op het geluid? Samen met 1 brugcel i.p.v.. 2?

Wowly

80 volt caps voor een 45 volt trafo, in principe zou je aan 50 volt caps genoeg hebben volgens mij. Dat toevallig de BHC siltfoils 63 volt zijn is omdat ze die nog hadden liggen, en een beetje reserve is niet verkeerd (goed voor de levensduur).

Je hebt nu 40.000 microfarad aan capaciteit in je elco's. IN de DIYAudo thread en in het begin van dit topic staat dat 20.000 microfarad de limiet is voor de UcD 180, meer geeft weer een negatief effect. Dus je kunt je 2 UcD's gewoon op 4 caps aansluiten. Scheelt weer ruimte. Als je dan ook nog eens een brug per kanaal gebruikt heb je dadelijk nog ruimte over ;D

Dus om terug te komen op je laatste vraag: je geluid gaat er waarschijnlijk op vooruit (2 caps en een brug per kanaal)

gr Wowly

Hanz71

Alleen heb ik UcD400's Wowly... Volgens mijn gevoel is 20.000 uF te weinig op 625VA. Maar mijn gevoel zegt op zich natuurlijk niet al te veel  ::)
45V sec = 63V na rectifien en afvlakken (sorry voor misverstand). Dus leek me 63V slits geen goed plan voor deze trafo's.
Ik ga het maar zo bouwen en dan misschien t.z.t experimenteren... Met mijn zaps heb ik gelukkig meer ruimte.

Leeuwarden

Voor 2 x 45 sec. zijn 50V caps niet voldoende, 63V ook niet: da's BOEM!
Is 45V voor een UcD400 ook niet op het randje gezien de netspanningswisselingen?

Jan-Peter

....hm 45V AC x 1,41 = 63,45V ----> kan net, maar in een geval van een wat hogere netspanning gaat de versterker wel gelijk in overspanningsbeveiliging. Dat is dus bij 68V DC.

Dus het kan, maar je hebt vrijwel geen marge meer. Gelukkig hebben we in NL een redelijke goede stabiele netspanning, maar ik heb echt wel eens bij iemand 245VAC gemeten. Ze klaagden trouwens ook dat de lampen zo snel vervangen moest worden  ;D

Jan-Peter


Leeuwarden

Mijn vorige huis was ook zo'n huis.... :'(
Ik ga maar voor 2 x 42V just to be safe...

sphere

Morgen even naar het Noorden rijden. Even een hapje eten bij Napoli of Cantina Mexicana en met de honden wandelen in Drenthe. Kan ik mooi even bij Hypex de ruiten ingoo het nieuwe gebouw bewonderen.  ;D

Hopelijk kom ik er nog een keer als ze open zijn. Echt jammer dat ik dit niet wist toen ik vijf jaar geleden in Selwerd woonde. Maar ja, misschien waren er toen nog niet van die hippe Class D amps daar.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Wowly

Idd het is wat op het randje. Mijn netspanning in de omgeving is zo'n 210 Vac (variatie 215-205) Kan lastig zijn als je goed wilt meten.
Gisterenavond 23:30 was de spanning bna de elco's 41 Vdc, en dat was de avond ervoor om 20:00 37 Vdc.......

Wat ik me afvraag, maakt het iets uit voor de UcD-module als je op 32 Vdc of op 49 Vdc speelt, ik bedoel, qua geluidskwaliteit?


Hanz71

#443
Gaten geboord voor de speaker-terminals. Beetje bijvijlen en perfect.
Wat is de grens voor 63V caps? Ik dacht -10%, dus ca. 56V, dus 40V trafo. Klopt dat?
Ik heb hier trouwens nog nooit 230Vac (altijd lager) gezien (al is het niet mijn hobby, netspanning meten).

Jan-Peter

QuoteMorgen even naar het Noorden rijden. Even een hapje eten bij Napoli of Cantina Mexicana en met de honden wandelen in Drenthe. Kan ik mooi even bij Hypex de ruiten ingoo het nieuwe gebouw bewonderen. 


.....hm, liever niet DE RUITEN ZIJN NET NIEUW!!!!!!!!! :o

We hebben nog niet een naambord op het pand, alleen nummerverwijzing 8 aan de voorkant van Kattegat 8.

Maar het is echt een perfecte werkplek geworden waar we met zijn allen toch wel vrij trots op zijn. In de toekomst zullen we wel wat foto's op de website plaaten en ook van de testafdeling en natuurlijk ook de R&D afdeling.

Jan-Peter


sphere

Wees niet bang JP, het zal wel donker zijn als ik er langs rij, dus ik stap niet eens uit om te gluren denk ik  :'(

Maar ik ben morgen toch in Groningen en het leek me leuk om er langs te gaan.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Jan-Peter

Oh, geen probleem je mag best wel naar binnen gluren (een mens is toch nieuwschierig............. ;) )

Cantina Mexicana is trouwens ook mij  favoriet, je moet er alleen altijd zo vreselijk lang wachten voordat er een tafel vrij is.

Jan-Peter

dePier

Hallo Jan Peter.

Zou jij me kunnen uitleggen welke voeding te gebruiken?

Ik dacht aan de TNTaudio variant met meerdere C 's achter elkaar. Daar schijnen de Gainclones ook nogal van op te knappen.

Matjans dacht zich te herinneren dat er op de modules van jullie al een aantal C 's voor de voeding aangebracht waren.
Of zou bij de UcD 180 2x 10.000 uF ( 1 aan de  pos. en 1 neg. kant ) ruim voldoende zijn ?




Wowly

#448
Hallo allemaal,

Nou, ik heb 2 kanalen werkend. Gezien de spectaculaire verhalen met de kleine flutspeakertjes was ik zéér benieuwd naar de prestatie's op mijn eigen systeem!. Dus de boel meegenomen naar huis (stonden bij mijn ouders thuis) en aangesloten!

Eerste indruk: het viel een beetje tegen...................

Hoe kan dat nou? Misschien omdat ik eind vorig jaar een grote neusoperatie gehad? Daarbij zijn de rechter-sinussen fors ontstoken geweest, de druk op het trommelvlies te hoog geweest en dit is gescheurd. Geen probleem, dit geneest wel weer, tenminste, meestal. Bij mij zit er nog steeds een gaatje in. Ik merk hier vrijwel niets van, maar toen mijn rechterkanaal duidelijk minder te horen was was ik dus wel wat teleurgesteld ik dacht dat zal wel door het gaatje komen. Ook hoorde ik in het linkerkanaal duidelijk ruis (oor 10 cm van de tweeter af) en in het rechter een soort korrelig geluid (?). Zoals je leest: een domper toch wel.

Toch nog flink wat geluisterd, en gaandeweg begon mijn enthousiasme toch wel weer terug te keren. Er was duidelijk merkbaar dat er one-on-one weergave was, absoluut geen omfloerst geluid, of gordijneffect (wat héél erg veel versterkers hebben!!). ook bij het beluisteren van de test-cd's (chesky records met Meta de Vries die uitlegt wat klankeigenschappen e.d. zijn) is wel héél erg goed te volgen wat de gevolgen van bepaalde opnametechnieken zijn! Dit wordt echt keurig voor je uitgebeeld (uitgeluid?)! Wat belangrijker is: er is kippevel effect bij sommige muziek!!
Wat verder opvalt is dat de weergave erg linear is en mijn kamereigenschappen worden steeds irritanter ;D (bult rond de 110 Hz, scherpe reflecties van 3000 Khz etc.) Bassen worden absoluut rétéstrak weergeven en vervormen nog niet het minste bij hogere geluidssterkte's, evenimin loopt het geluidsbeeld dicht bij deze sterkte's, en dat is wel erg bijzonder om te horen. Er is veel ruimte om de instrumenten en deze zijn erg goed te onderscheiden. Bekkens worden met de nodige resolutie weergegeven maar hebben nog een sss-randje (helaas), dit geld ook voor de sss-tonen bij de vocalen. Diepte is enorm, breedte idem.

De beste test is natuurlijk een niet audiofiel te laten luisteren. Mijn vriendin. Ik vroeg haar zojuist: wat viel je op aan het geluid van gisteren. Antwoord van haar: de transparantie (geleerd van meta), de duidelijke diepte en het feit dat bij bepaalde opname's de grootte's van het beeld niet klopte (zanger groot hoofd etc.). Verreweg de mooiste opname was van de CD: "songs from a capeman" van Paul Simon. Ik moet haar idd bijvallen, dit was kippevel!!

Omdat de eerste indruk wat tegenviel (ik had misschien ook wel té hoge verwachtingen...) lag ik bed nog na te denken wat dat nou was, dat ik dat rechterkanaal zo anders hoorde. Misschien doordat er langs de rechter een gordijn hing en links nog 2 meter vrije ruimte is. Misschien omdat de rechter luidspreker kabel (van den Hul Hybrid CS 1.22 verzlverd koper) iets langer is dan de linker??. De ruis enzo is niet zo gek, want met mijn uiteindelijke lay-out komen de voedingskabels erg dicht in de buurt van signaal-bedrading, dit gaat veranderen!. Mijn stopcontact heeft geen aarde en ik had de aardedraden op de IEC-chassisdeel-terminal niet aangesloten.

De volgende ochtend meteen de kabel op gelijke lengte gemaakt (scheelde 1,5 meter), luisteren.......en voila, rechterkanaal nu identiek aan links!!! Jeetjemina, ik wist dat deze versterkers alles lieten horen in je set, maar dit forse verschil had ik toch niet verwacht!! Ook zijn de hoge tonen al wat zachter, waarschijnlijk moet de versterker eerst fatsoenlijk inspelen. Idd, de versterker lijkt met het uur beter te gaan klinken. Duidelijk merkbaar worden de slechte kwaliteiten van mijn luidsprekers. Zo erg dat ik me genoodzaakt voel ze toch te gaan opwaarderen of te veranderen, want je vóelt dat er enorme potentieel zit in de versterker!!

Zo gaat dat dus, je begint ergens met opwaarderen en je hele set gaat eraan ;D

Vanavond meer luisteruurtjes maken, kijken hoe het zich ontwikkeld. Ik zal proberen een foto te maken van mijn spaghettipan (want daar lijkt het wel op nu).

Greetz Wowly

Duck Twacy

Je gebruikt nu ook de stappenregelaar (als passieve pre)?

Ik zou iig proberen daar de bedrading zo net mogenlijk af te werken, wellicht nog wat koperplaat rond het pre gedeelte en de UcDs + voeding.

Verder noemen vele het inspeeleffect. Eigenlijk zou iemand eens 2 kanalen (identiek) moeten maken, 1 ervan een week of 2 inspelen en dan eens gaan vergekijken...