Deel 1 Softstartmodule
De softstart, of inschakelvertraging, is bedoeld om de inschakelstroom langzaam te laten opkomen, zodat de netzekeringen het niet begeven. Oftewel, dat de stoppen (zekeringen) niet springen (weet je wel, als opeens in het donker blijkt te zitten nadat je vrouw de wasdroger én de wasmachine heeft aangezet

).
Daar dit een topic is om ook de newbie in het zelfbouwgebeuren mogelijkheden tot het bouwen van een eigen versterker te geven zal ik alles punt voor punt en met illustraties, links en noem maar op beschrijven.
Ik kan zelf geen softstart ontwerpen, en ook geen PCB maken (Printed Circuit Board, thanks Duck) dus heb ik er een besteld. Dit kost 1,70 euro voor de bouwbeschrijving en 11,40 voor het PCBeetje, te bestellen via
Elektuur. Klik op zoeken en vul als term in "net-inschakelvertraging". Bestellen die handel en klaar is Kees (of Marie natuurlijk dat spreekt voor zich..).
Dan toog je naar de lokale electronicazaak om de hoek (in mijn geval Electronic Parts Hamont, of all places..) en koop je de benodigde onderdelen. Kost je weer zo'n 13 euro.
Op het internet zijn nog meer inschakelvertragingsontwerpen te zien compleet met pcb-layout, zoals
deze van Jeroen Vreuls. Werkt ook waarschijnlijk. Lijkt wel verdacht veel op die van Elektuur trouwens.......

Ik wil het zo goedkoop mogelijk houden zonder grote concessie's te doen aan de geluidskwaliteit van de versterker. Vergeleken met de meeste (soms niet eens) kant en klare softstarts ben ik nu zo'n 25 euro goedkoper uit. Is toch weer zo'n kleine 60 oude hollandse guldens én ik heb er nog een hoop lol van om te maken natuurlijk!

Als ik nu even alle spulletjes op een rijtje leg heb ik het volgende (de PCB komt morgen pas binnen dus die voeg ik later toe)

In de afbeelding staat bij iedere component wat het precies is. Om nu uit te gaan leggen wat ieder elementje is verwijs ik je door naar
deze (engelstalig), of
deze site. Hierin staat beschreven wat alles precies is en wat de functie en toepassing ervan is. Het is soms wat taai leesvoer om te begrijpen voor een newbie als ik, maar Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd.....
Om nu goed te gaan solderen heb ik nog nodig:
- een soldeerapparaat (de VTSS5, koste me zo'n 30 euro, daar gaat mijn winst, alhoewel, ik heb die later nog vaker nodig dus..)
- wat harskernsoldeer
- een tangetje om alles wat te lang is af te knippen (had ik nog liggen

)
- wat geduld en goede moed, en hopsakee, vooruit met de geit!
Lees voor dat je begint eventjes
dit topic even door om een beetje "in" het solderen te komen. Op dit punt wil ik mij alvast excuseren voor mijn belabberde soldeerkwaliteiten (eigenlijk vooral het gebrek eraan), ik ben van origine fysiotherapeut, en ben gewent met wat zachter en minder warm materiaal om te gaan (zo'n 37 graden meestal)

. Ook staan op de
Elektuursite wat aanwijzingen als je zelf iets electronisch gaat fabriceren (veiligheid, zelfbouw wegwijzer, kleurcode calculator en EMC-richtlijnen). Vooral het gedeelte over veiligheid is zeer belangrijk!!!!
Nou is het weer eventjes genoeg geweest voor vandaag. Ik hoop dat morgen mijn PCB binnen is (volgens Elektuur wel). Kunnen we proberen wat te fabriceren....
Greetz Wowly