UcD Class-D versterker zelfbouw

Started by Wowly, January 18, 2005, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanz71

Dat is ook een goed idee, Wowly. Bak met 4 modules en een schakelaar tussen ground en /ON voor 2 modules. Spreekt me ook wel aan. Maar eerst ga ik mijn stereo UcD400 en ZAP2.3SE maar bouwen. Dan heb ik weer eens wat af..... Daarvoor moeten echter nog de elko's en LC-powerbuy binnen komen. Zal ook nog wel 2 weekjes duren voordat alles er is. En dat lijkt me toch wel handig met het definitief indelen van mijn kast.

Ik ben nog een beetje onzeker over mijn 45V voedingen. Misschien toch iets te veel van het goede? Hoewel ik van mening blijf dat ik 10% onder de beveiliging zit, wat mij voldoende lijkt (Geheel niet onderbouwddoor een IT-er met scheikunde achtergrond :) ). Het zal wel blijken als ik het zaakje in elkaar heb en die versterker steeds eruit knalt.... Dan kan ik die 2 altijd nog verkopen aan een zapper.
@Jan-Peter: uit de datasheet van mijn amplimo's: "All voltages are under full ohmic load."
Maar die trafo ziet toch ook altijd een weerstand? Of is het zo dat doordat de elko's achter de trafo hangen die zelf minder weerstand 'ziet'; en hierdoor zijn secundaire spanning hoger kan zijn/is?

Duck Twacy

Ik vat dat altijd op dat er een luidpsreker aangesloten moet zijn (onbelast is dus zonder luidspreker). Klopt dat??

Wowly

He die Redheinz, kun je mooi de 2 systemen met elkaar vergelijken als je de Zapjes en de UcD's afhebt.

Misschien moeten we tzt maar eens afspreken en een gezamlijke luistersessie houden ;D

Ik ben best benieuwd hoe de geluidskwaliteiten van de UcD en de Zap zichverhouden.

Greetz Wowly

Duck Twacy

#228
Kan ik ook hoor.

Heb inmiddels 2 UcD180 (ik pak ze net uit), 2 Zappulse 2.2SE liggen. En een high end (nog niet afgebouwde) Aleph5.

Eerlijk gezegd hoop ik dat de Aleph nog steed het beste klinkt (gegeven de hoeveelheid energie en onderdelen die erin zit :) )

Verder als basis referentie nog een Plinius SA50.

En dan ligt ook nog een kit voor een 9 wat SE triode te wachten...


Hanz71

#229
Ik was van plan 1 zapSE en 1 UcD400 bouwen, deze vergelijken en vervolgens de overige (surround) kanalen maken. De insteek was de ZAP in mijn stereo in de woonkamer en dan de UcD's op mijn surround-setup en in verloop van tijd mijn Marantz SR6200 te vervangen door een processor.
Ik loop een beetje vooruit op de planning door de slitfoils aan te schaffen....
Ik ben inderdaad ook erg benieuwd of ik verschillen ga waarnemen.....
Overigens moet ik nog heel veel bouwen aangezien ik ook nog mijn fronts voor de surround-setup af moet maken, maar het is nu geen zaag/frees-weer dus dat ligt een beetje stil, ook niet echt tijd voor overigens..... Moet dus ook een beetje uitkijken dat ik niet te veel koop en dus te veel moet afmaken.
Duck zal wel eerder klaar zijn en ik ben dan ook zeer benieuwd naar zijn bevindingen.
In stereo verwacht ik een behoorlijke verbetering want ik denk dat mijn Aura PA100 een beetje onderbemeten is voor mijn KAPPA 7.2's.

Duck Twacy

#230
Je kent me niet, ik ben 2 jaar geleden begonnen met de Aleph. ..

Eerlijk gezegd vind ik het knutselen en "prombleempjes" oplossen misschien nog wel het leukst.

Mijn plan is overigens:

De Zappulse op het laag. heb namelijk 3 weg systeem met 12" woofers (Lambda acoustics) die veel vermogen lusten wegens het lage rendement: 85 db/w (actief gewisseld op 150 hz, wellicht nog iets lager tzt)

Voor het mid/hoog is dan de Aleph bedoelt en soms de Hypex. (in ieder geval voor wame dagen (minstens drie maanden per jaar daalt mijn kamertemp niet beneden de de 27 graden celsius). Het leuke is dus dat de Alpeh en de Hypex van dezefde trafoos/gelijkrichters gebruik gaan maken (ze krijgen wel hun eigen caps). Niet allebei te gelijk natuurlijk (hoewel dat kwa grootte wel zou gaan schat ik, 2 * 625VA).

De Plinius is dan over en kan eventueel worden verkocht. De triode is een apart setje bij mijn computer.

Het houd je van de straat en ik rook niet ;)

Hanz71

HAHA, klinkt bekend. Vol enthousiasme beginnen, boxje af, en dat staat dan nog tijden in blank mdf in de kamer ;).
Deze versterkers zijn qua werk wel overzichtelijk. Echt veel werk is het niet, alles even met schoentjes overal op klemmen en klaar is klara. Vooral de gaten in de kast en de trafo's mounten wordt wat werk, aangezien ik bang ben dat de bodem door gaat zakken met 2 van die trafo's in m'n kastje. Hiervan verwacht ik dat ik in 1 a 2 dagen wel wat moet hebben staan... Met zo'n Pass moet je zelf de hele amp in elkaar solderen toch? Kan me voorstellen dat dat wel heeeel wat meer werk is. Bovendien veel meer mounting-werkzaamheden in je kastje.

Duck Twacy

#232
Bij mijn Pass heb ik voor een vrij ingewikkeld kast ontwerp gekozen. Ga ik nu iets simpeler doen maar het blijft wel een constructie uit aluminium profielen en wat plaatwerk.
Impressie (van de Aleph kast)

Uitendelijk komen de trafos in een apart kastje (werd te vol).

Hier een aardige shop voor aluminium http://www.metaalwinkel-metalen.nl/

Hendry

Hoi,

Met veel belangstelling volg ik dit topic en ik krijg er ook zin in om te gaan bouwen.  :D
Ik zal zelf te denken aan een 3 kanaals UcD 400 versterker, alleen wat ben ik hier voor nodig ?

- 1 ringkern trafo (hoe groot) of toch 3 (hoe groot) ?
- 2 caps van 10.000 uF per kanaal, dus 6 totaal. Is dit voldoende of moet er nog wat bij.  ;D
-

-
- Kast

Wie wil mij helpen om dit lijstje aan te vullen en vooral de waarden van de verschillende onderdelen ?
Ik heb het cookbook van Matti erbij liggen, maar dit is voor een UcD180.  ;) 

mvg,

Hendry

Hanz71

Kijk maar eens op pagina 1 (ev) FransDHT bijvoorbeeld heeft er 1 gebouwd bv. Verder is er geen absolute wijsheid, de threads (hier en diyaudio) doorlezen en filteren naar wat jij wilt:
speakers  laagohmig? grotere trafo, meer caps.
Triple mono? of 1 voeding met 3 UcD'd?
condensators? BHC slits, BC of toch iets anders....
Al dan niet bleeders?
>300VA trafo? Dan softstart....
etc.
Er schrijven hier heel wat mensen die er wel wat van weten/begrijpen maar ik denk niet dat iemand voor iemand anders kan bepalen wat hij moet doen. Lezen en zelf beslissen wat je wilt.

Wowly

Ik denk dt je het cookbook aan kunt houden. Het enige wat echt anders is dat het voltage van de trafo geen 30 v is maar maximaal 45 (iets lager is beter). Verder sluit ik me aan bij Red, alles goed doorlezen.

Het schijnt dat de BHC slitfoils condensatoren ERG goed zijn qua audiofiele eigenschappen. A.s. donderdag worden er een hele bulk uit duitsland besteld. Als je nog wilt meedoen moet je snel zijn, omdat de verzending erg traag schijnt te zijn.

BTW, komt er nog 19% BTW bovenop de bestelling van Schuro?

Weet iemand hier wat van? Anders kunnen we waarschijnlijk beter het pakket naar een duits adres laten sturen en het zelf even over de grens halen (mijn buren zijn duits en zijn familie woont net over de grens in Heinsburg)

Greetz Wowly

matjans

eh ja, helaas komt er nog BTW bij
Si fractum non sit, noli id reficere...

FivePack

He wowly,

heb je een pm gestuurd. Volg dit onderwerp trouwens met zeer grote belangstelling!!! O0
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

FransDHT

#238
Quote from: matjans on February 16, 2005, 10:51:06
eh ja, helaas komt er nog BTW bij

Als de duitse prijzen inclusief "Mehrwertsteuer" zijn, dan komt er niet nóg eens nederlandse btw overheen. En binnen de EU is de import ook vrij.

En volgens mij zijn de prijzen incl. Het staat er nergens bij voor zover ik vind en volgens mij moet dat als het niet inclusief is. Bovendien heb ik er eens iets besteld en kan me geen onaangename verrassingen herinneren.

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Wowly

Frans DHT

Duurde het nu zo lang, daar hebben veel mensen het over.

Greetz Wowly

Wowly

#240
Hallo iedereen.

Toch even de site van de douane nachecken. Ik dacht dat als je in de EU kocht dat je je BTW betaalde in het buitenland bij aankoop van de spullen. Krijg net van Motorfret een mailtje dat dat inderdaad niet hoeft binnen de EU. Daarbij vertrouw ik blindelings op Frans DHT  ;D ;D

Ik wil graag van iedereen die bij Schuro via mij besteld het bedrag van de artikelen vooruit betaald hebben (zo krijg ik geen spijt achteraf als iemand de artikelen toch niet wil kopen, het zal je maar gebeuren) Later zal ik een verrekening maken voor iedereen vwb de verzendkosten ed. Die kosten wil ik wel vooruit betalen. ;D Ik zou ook graag van iedereen de adressen willen hebben en telefoonnummers als het kan.

Mijn rekeningnr is 10.95.35.073 Rabobank Budel tnv J.P. Martens. Noem het Schuroaankoop en je nickname erachter.

De bestelling bij Schuro tot nu toe is:

Wowly (adres bekend hahahaha)
2 x 340 VA 30 V trafo ( a 59,90)                             119,80
4 x 10.000 uF slitfoil caps (13,67)                            54,68
2 x rode poolklemmen k 305 (a 5,21)                        10.42
2 x zwarte poolklemmen k 305                                10,42
                                                               totaal 195,32

Matti (adres en telnr bekend)
4 x 10.000 uF slitfoil caps                                      54,68
2 x rode poolklemmen k 305                                   10,42
2 x zwarte poolklemmen k 305                                10.42
                                                               totaal 75,52
Duck (adres en telnr bekend)
4 x 10.000 uF slitfoil caps                                      54,68

Redheinz (adres en telnr bekend)
4 x 10.000 uF slitfoil caps                                      54,68

Motorfret (adres en telnr bekend)
6 x 10.000 uf slitfoil caps                                       82,02 

Fivepack (adres en telnr. bekend)
4 x 10.000 uF slitfoil caps                                      54,68
2 x rode poolklemmen k305                                    10,42
2 x zwarte poolklemmen k305                                 10,42 
                                                                totaal 75,52

Maat25 (adres en telnr bekend)
10 x 10.000 uF slitfoil caps                                     136,70
5 x rode poolklemmen k 305                                    26,05       
5 x WITTE poolklemmen k 305                                 26,05
                                                                totaal 188,80

Totaalbedrag is nu 726,54 euro.

Volgens mij heb ik nu alles behalve de adressen en het geld van jullie ;).
Morgen ga ik ze bestellen, en dan zien we wel hoe lang het duurt. Als jullie vandaag het bedrag zouden willen overmaken aub ;D

Greetz Wowly

Ps ik ga dadelijk naar Speakerland om de UcDtjes op te halen, ze zijn binnen !!!!!

Dat was snel fivepack  ;D


Edit: Maat25 erbij gezet. Je kunt trouwens je vraag oook in het forum gooien als je wilt! Ik denk dat 4 x voldoende is, zeker als je met een trafo gaat werken.
Edit: Maat25 van 4 naar 10 x plus 5 witte en 5 rode poolklemmen
en nu ga ik toch echt slapen ;D
Edit: fivepack 2 rode en 2 zwarte poolklemmen erbij gezet


FivePack

Goed bezig wowly!!

Tja wat is snel? In sommige dingen moet je niet denken maar gelijk handelen!!! ;D
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

Duck Twacy

Ik zal vanavond mijn (nieuwe) electronic banking systeem eens uitproberen.

En inderdaad is binnen de EG aankoop van alles vrij (behalve autos wellicht). Ik neem aan dat de Schuro prijs incl de btw is (of hoe ze dat ook in DL noemen).

FransDHT

Quote from: Wowly on February 16, 2005, 12:48:29
Frans DHT

Duurde het nu zo lang, daar hebben veel mensen het over.

Greetz Wowly

Tsja, wat zal ik zeggen. Voor er op m'n bestelling werd gereageerd, was ik geloof ik 3 maanden verder. Maar toen men doorhad dat ik iets wilde bestellen, kreeg ik snel een mail met de betaalgegevens en toen ik had betaald, had ik geloof ik binnen 2 weken de spullen in huis.

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Wowly

#244
Hallo,

@FransDHT: klinkt niet slecht. Ik laat de bestelling translaten door mijn deutsche nachtbar zodat hij hopelijk meteen doorheeft dat we willen bestellen.

@ Maat 25: ik heb er voorlopig 4 neergezet, mail vanavond nog als je er meer nodig hebt. ZOrg ervoor dat ik je adres en telnr krijg via PM

Greetz Wowly

Ik heb btw mijn UcD's, ik ga vanavond er foto's van maken en posten!

Hendry

Hallo Wowly,

Vol geduld wordt er gewacht op de foto's.  ;D

Ik heb jou een PM gestuurd voor de aantallen.

mvg,

Hendry

Duck Twacy

Ik weet niet of je er blij mee bent maarre



Het valt op dat de UcD relatief weinig componenten bevat eigenlijk.

Wowly

No harm taken ;D ;D

Ik was er net mee bezig hahaha,
stel ik het uit tot morgen ;)

Greetz wowly

Duck Twacy

Had 10 fotoos gemaakt, 2 waren er maar scherp (de rest focuseerde op de tekst van het papiertje).

^#R%$%&# digitale camaraas

matjans

hm, je hebt gelijk, ik dacht dat je ook in de eu btw moest lappen. my bad !

voor auto's moet je idd bijbetalen, je betaalt dan volgens mij de bpm (onzin).
Si fractum non sit, noli id reficere...