Verschillende doeksoorten eens gemeten

Started by Rob_Dingen, January 13, 2005, 19:17:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred


zuidwester

#51
Ik heb tijdens de shootout ook de verschillende doeken naast elkaar kunnen zien. Het Highcontrast S doek zorgde tov het Matwit S duidelijk voor een betere zwartwaarde  en het omdat het zwart zwarter werd  en omdat het laaste beetje omgevings licht uit het beeld gefilterd werd had ik het gevoel dat de kleuren dieper werden en het contrast hoger (demo Epson TW-200).
Ook het kader waarin geprojecteerd werd natuurlijk donkerder. Zonder dat ik wat/veel van de lichtintensiteit miste.

Ik heb een grote hekel aan ND filters (heb ik in het verleden mee gespeeld om presentatie projectoren proberen geschikt te maken voor home cinema :'() Frank demonstreerde nog even zo'n ND filter (4x?) waarmee je de totale lichtintensiteit verminderd en ik moet zeggen dat ik, zoals ik gewend was, bij deze ND filter direct de punch in het beeld miste. (nadeel weegt niet op tegen het voordeel)

Het Highcontrast S doek heeft dit effect naar mijn mening niet. Het effect is erg mild en het beeld heeft nog steeds de punch. Het is alsof je bij bijv. geluid het volume precies zover terugdraait dat het ruis niet meer stoort maar dat de details in de muziek details behouden blijven. 
Voor digitale projectoren of voor CRT projectoren in een kamer met lichte muren lijkt me dit doek dan best een aanrader.
Een vriend van me die mee was heeft een stuk gekocht en thuis hebben we het verschil met zijn wit scherm en een Barco CRT in een kamer met lichte muren nog eens vergeleken enook hier kwam het Highcontrast S doek er zeer gunstig uit.

Peter
ontferm U over ons

Starred

Zijn er al updates van metingen met nieuwe doeksoorten?

Rob_Dingen

Hoi

Nee ik wacht even de samples af van Steward.

Rob

Arno P

Geweldig topic...en nog een betere samenwerking.... ;)

zuidwester

#55
Nog ff bij mij een vergelijk gedaan met mijn eigen (ouder projecta matwit ) doek ivm het Highcontrast S doek. (BD808)
mijn kamer is beter verduisterd dus het verschil word kleiner maar met wat meer beetje (paar Watt) omgevingslicht en reflexie is het verschil al goed te zien (foto van lage kwaliteit gemaakt met mijn tel.).
komt ieg overeen met hetgeen ik tijdens de demo  bij Frank heb gezien.
iets vollere kleuren en beter zwart (let ook op het kader)


Peter
edit; zo in het witte vlak is het verschil moeilijker te zien dan in een fullscreenfoto of in het echt (links is Highcontrast S :P)
edit: de banen bij de bovenste foto komen van de telefoon cam die moeite heeft met het weinige licht
ontferm U over ons

Starred

Misschien kan Frank ook wat mooie foto's maken om te verschillen op te helderen?

J.A.F._Doorhof

Ik waag me niet aan foto's :D.

Het probleem met foto's is het volgende.
Als je fotografeert met iets ambiant light zal het highcontrast S doek ENORM veel donkerder lijken dan het matwit M, omdat het het ambiant light niet of nauwelijks reflecteerd.

Met films zelf is het verschil op een foto niet zo groot te zien als in het echt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

zo groot als op de foto's van pipoplus heb ik de verschillen tussen matwit en highcontrast s in praktijk niet ervaren, en de verschillen moeten in praktijk juist nog groter zijn?

J.A.F._Doorhof

Ligt heel aan de omgeving waarin je het hangt.
Nogmaals in een volledig donkere kamer met donkere muuren zul je weinig verschil zien, in een verduisterde ruimte met witte muren en iets ambiant light is het verschil goed tot zeer goed te zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

JHoogh

Frank en Rob,

Met het risico dat jullie met stenen naar me gaan gooien heb ik het volgende verzoek:
Op diverse forums lees ik dat er lieden zijn die (schrik niet) voor een paar tientjes een
Ikea rolgordijn (type Tupplur) gebruiken als projectie scherm.

Zouden jullie het een idee vinden om dit spul eens te meten, ik ben heel benieuwd wat daar uit komt.
Ok.. ik besef dat het commercieel niet interessant is maar daarom kun je met zo'n meting eens aantonen waarom het geen goed idee is om dat spul aan te schaffen.

Wat vind je hiervan ;D

Groeten,

Jacques

Rob_Dingen

Hoi

Het is op zich geen slecht idee maar voor dat geld of een klein beetje meer kun je ook echt doek nemen.
Dan is het zo dat het niet mooi vlak hangt en meestal ook nog struktuur heeft.
Ik ga het niet kopen en ook nog eens meten.

Rob

Arno P

...Oftwel...degene die het wil weten koopt het en stuurt het naar Rob voor een meting ???  ;)

J.A.F._Doorhof

En dan nog, er zijn zoveel verschillende soorten verduisterings doek.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Arno P

Wellicht is het goed indicatief om een paar van dergelijke tafellakens (alle respect voor Ikea he)..ertussen te nemen dan wordt het duidelijker waarom men beter een goed doek kan nemen

(Of een keerzijde.....dat Ikea hetzelfde presteert en dan heb je de spreekwoordelijke poppen aan het dansen...of de rapen gaar... ;D ;) )

zuidwester

Mijn ervaring met verduisterings gordijn is dat het op zich aardig werkt en er makkenlijk een strak scherm van te maken is. Maar dat het licht de neiging heeft om zich op het platte plak te verspreiden dus bv een punt smeert een heel klein beetje uit . Dit is veschil is pas opvallend als je er een echt stuk doek naast houdt (anders denk je gewoon dat je projector wat onscherper is dan je dacht ;D)
Peter
ontferm U over ons

J.A.F._Doorhof

Hi,
Een projectie doek is een ingewikkeld stuk doek, ingewikkelder dan je denkt.
Vandaar ook dat niet elk ander stukje doek ervoor geschikt is.
Zodra er een werkje in een doek zit KAN het voorkomen dat je problemen krijgt met oa scherpte of lichtverspreiding.
De werkjes in de echte doeken zijn dan ook speciaal toegespitst voor projectie.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

JHoogh

Rob: Ik begrijp dat je er geen kosten voor wil maken door het te kopen.
Maar misschien is er wel een lezer die dat doek heeft en het interessant vind om het gemeten te hebben,
zou je dan bereid zijn het te meten?

Frank: het lijkt me inderdaad geen goed idee om allerlei rolgordijnen te gaan meten maar dit specifieke rolgordijn
kom je op diverse fora (ook op deze) tegen. Door het in een meting mee te nemen kun je het verschil met echt doek eens aantonen.

Groeten,
Jacques

solenoid

Even wat persoonlijk ervaringen met doek :

Tw10H in een normale huis kamer : witte wanden en plafond, donker gele grindvloer.
afspeel unit : HT pc  amd64 3500, 1 Gig mem, ATI x800pro, VGA aangesloten, Audigy 2 via SPDIF en 6 x analoog

Begonnen met cheap charlie stof maar met de aanshaf van de epson tw10H over gegaan naar high contrast doek van ITC. Dit leverde 6 maanden lang een mooi beeld op de beamer. Het doek is minder gevoelig voor omgevingslicht wat in en normale verduisterde huiskamer door de witte wanden snel onstaat.

Hierna een proef stuk van het donker grijze hig-contrast doek van ITC geprobeerd ... wat een verschil :

Kleuren kwamen natuurlijker over
Meer diepte in het beeld

totaal indruk : veel rustiger, dieper.

Toch blijft je beeldkwaliteit een samenspel tussen afspeler, bekabeling, projector en scherm. Er is volgens mij geen universele formule te bedenken waarin al deze variabelen worden berekend. Het bekijken van een scherm in een totaal verduisterde, niet reflecterende ruimte is iets anders dan in een woonkamer. Veel mensen laten zich verleiden tot de keuze gebaseerd of meetwaarden die totaal niet passen in hun opstelling en hierbij speelt de persoonlijke smaak de belangrijkste rol: de een wil meer kleur, de ander meer zwart ......

Mijn advies is lees veel : een projector doek is meer dan wat geweven stof en probeer het gewoon uit op een shootout of via wat proef stukjes thuis. Een doek kan je beamer breken of maken dus bespaar hier niet op !














Rob_Dingen

Hoi Jhoog

Ik wil best wel meten maar dan wil dat nog niets zeggen bij een echt doek krijg je ook meer diepte en scherpte.
En dat kan ik niet meten alleen de reflectie waarden colorshift en primaries.

Rob

JHoogh

Hoi Rob,

Ok, thanx
Nu ff afwachten of iemand zich meld met dat doek
Diepte en scherpte is dus een kwestie van beoordelen ipv meten

Groeten,
Jacques

Marcel W

Vanochtend is mijn Remaco extra high contrast doek bezorgd. Inderdaad iets donkerder dan het "normale" high contrast van Frank.
Ik heb nu de laatste tijd dus een beetje geswitcht tussen het originele Beamax matwitte doek (op een aluminium frame, de zgn A-serie), het high contrast en nu vandaag dus het Remaco doek.
Ik projecteer trouwens met een Benq 8700+, heb lichte muren, maar rondom mijn scherm en aan het plafond heb ik zwarte lakens gespannen. Dat scheelt enorm in reflectie! Zodra het buiten donker is, is mijn woonkamer prima, vrijwel 100%, te verduisteren. Het enige licht wat dan nog binnenkomt, is afkomstig van de ledjes van de apparatuur.

De resultaten met het nieuwe Remaco doek zijn mij zeer goed bevallen. Het zwartniveau is nu echt enorm verbeterd, en het contrast is -voor het oog althans- flink toegenomen. Het valt me nauwelijks op, dat "wit" niet 100% wit meer zou zijn. Daar was ik bij voorbaat een beetje bang voor, maar met het knallende contrast van de Benq is er vrijwel niets aan impact verdwenen. Sterker nog, door het toegenomen contrast is de impact alleen maar verbeterd.
Enige nadeel van het doek is het kleine werkje wat erin zit geweven. Op mijn kijkafstand van 3 meter is het op lichte vlakken wel waarneembaar. Wel in iets mindere mate dan het "gewone" high contrast doek, daar valt het meer op. Nou ja, na een paar films weet je al niet beter meer dus dat valt dan ook wel weer mee.
Maar waar het me dus voornamelijk om ging: zwart is nu echt bijna pikzwart en een feest voor het oog.

solenoid

Naar een paar dagen film kijken kom ik tot de dezelfde conclusie :

Het zwart in het beeld is zwarter, hierdoor onstaat meer diepte

De kleuren lijken meer natuurlijker, maar dat kan aan de beamer liggen. Deze moet opnieuw gecalibreerd worden (meer dan 200 uurtjes gedraaid). Dat je aan de bovenkant wat verliest in het wit is misschien een (bij mij) goede bij werking.

Het wit is dus wel iets "zachter" maar dit is het totaal beeld voor mij geen nare bijwerkingen.

Kijk afstand 3.50 meter

Mijn advies voor dit doek met de Epson Tw10H : Kopen !


Starred

Iemand ervaring met het Datalux-M doek van Projecta?
Of is dat niet geschikt voor HT?

Robbo