Verschillende doeksoorten eens gemeten

Started by Rob_Dingen, January 13, 2005, 19:17:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Hoi

Na aanleiding van een ander topic over doeksoorten en wat er gebeurt met licht opbrengst en kleur temperatuur.
De plaatjes zijn op zich duidelijk genoeg en betekenen van links naar rechts: Kleur temperatuur licht opbrengst en de verhouding RGB.
Het is wel zo dat de verhouding van RGB af en toe 1% kan verspringen tussen verschillende metingen.
Ik ben begonnen met mijn eigen scherm en heb daar de projector op afgesteld en daarna alle andere doeken op de zelfde manier gemeten.
De conclusie is eigenlijk ook vrij simpel en duidelijk hoe grijzer het doek hoe minder de lichtopbrengst en hoe meer de kleur temperatuur omhoog gaat.
De doeksoorten die ik gemeten heb zijn.
Dalite Cinemavision 1,3 Gain
Projecta Matwit S Gain 1
Projecta Matwit M Gain 1
Projecta High Contrast S Gain 1
Projecta High Contrast D Gain ?
Tommy doek zwarte achterkant Gain 1,3
Tommy doek grijze achterkant  Gain 0,9
Als ik nog even tijd heb en het interessant zal ik een spectral scan toevoegen om te kijken of er iets met de kleuren gebeurt.

Rob

J.A.F._Doorhof

even sticky gemaakt.
Als je wilt en je maakt de meting van de spectral probeer het aub eens NAAR de projector toe op 50IRE en daarna naar de schermen, op die manier weten we exact wat de referentie is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

Dat gaat met de Eye One niet.
Ook denk ik niet dat je de trichromat niet als referentie daarvoor moet nemen.
Ik ga gewoon van matwit uit.
Ook heb ik een programma die alleen het verschil laat zien bij een spectral meting dat is mischien nog interesanter.
Dat houd dus in dat ik bijv op matwit meet als referentie en dan een ander doek en hij geeft het verschil weer.
Zo meet ik namelijk ook mijn filters na op een CRT monitor.

Rob

wolsinkpower

en please please.. niet weer zo'n hevige discussie he  ;D

wel handig zo'n thread :)
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

Rob_Dingen

Hoi

Ik heb bij de meting het Matwit M doek bijgevoegd en alles gecontroleerd en een paar keer gemeten.
Hier een spectral scan meting die uitgaat van Matwit doek als referentie.
Dus wat ik gedaan heb is eerst het Matwit doek gemeten als referentie en daarna vervangen voor een ander doek en de meting herhaalt.
Daardoor geeft hij het verschil tussen de 2 doeksoorten aan.
Je ziet dat de Grijze doeken allemaal wat licht inleveren en blauw wat meer reflecteren als rood.
De rode pieken rechts moet je vergeten net zoals de paarse links die liggen buiten de range van de projector en geven daardoor een rare waarde.
Hier onder de spectral meting van boven naar onder
Tommy Doek Grijs
Highcontrast D
Highcontrast S

J.A.F._Doorhof

Mooie meting, hebben we wat aan.
Ben benieuwd wat de nieuwe stewart doeken gaan doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Interessant Rob! Relatief gezien lijkt de 2de erg verschillend met de eerste...

Groet Bjorn

J.A.F._Doorhof

#7
Klopt ook, het highcontrast D doek neemt behoorlijk wat licht weg.
Waar je naar moet kijken is dat de curve zo recht mogelijk moet lopen.
Zou bv rood inzakken betekend dit dat het doek rood absorbeerd.

Ideaal aan referentie zou bv een rechte lijn op 100% zijn.
Komt een waarde daarboven word dat meer gereflecteerd, komt een waarde daaronder minder.

Vooral de oudere highGAIN doeken laten dit zien, de parelstructuur zorgde toen vaak voor pieken in het blauw.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

Hier onder de primaries van de verschillende doeken.
Opvallend is dat als ik het Cinemavision doek als referentie neem (wit 1,3 gain) dan zie je dat bij de Grijze doeken de Saturation van de kleuren terugloopt naarmate het doek grijzer word.
Je kunt dit zien aan de grote van de driehoek hoe groter de driehoek hoe meer de kleuren gesatureerd zijn.

Cinemavision

Rob_Dingen


Rob_Dingen


Rob_Dingen


Rob_Dingen

Dan heb ik als laatste gewoon een foto gemaakt van Highcontrast s op mijn doek met een wit beeld.
Je kunt hier duidelijk zien dat het doek toch een stuk grijzer is.

Rob

Rob_Dingen

Hoi

Als je zo alle plaatje bekijkt dan zijn de verschillen niet super groot behalve telkens bij het Highcontrast D doek daar worden de verschillen echt duidelijk.
Maar als je goed kijkt zie je ze wel.
Mijn conklusie uit deze metingen zijn dat in het algemeen grijze doeken met lagere gain zorgen voor minder lichtopbrengst dus beter blacklevel een verhoging van de kleur temperatuur en minder verzadiging in de kleuren.
Naarmate er minder gain in zit word dit steeds erger.

Rob

searcher

Quote from: Rob_Dingen on January 14, 2005, 16:25:07
Hoi

Als je zo alle plaatje bekijkt dan zijn de verschillen niet super groot behalve telkens bij het Highcontrast D doek daar worden de verschillen echt duidelijk.
Maar als je goed kijkt zie je ze wel.
Mijn conklusie uit deze metingen zijn dat in het algemeen grijze doeken met lagere gain zorgen voor minder lichtopbrengst dus beter blacklevel een verhoging van de kleur temperatuur en minder verzadiging in de kleuren.
Naarmate er minder gain in zit word dit steeds erger.

Rob

@ Rob,

Kun je ook aangeven welke doeken uitermate geschikt zouden zijn voor een CRT,DLP,LCD ?
Het lijkt me dat elke projector een bepaald doek als voorkeur heeft?

                                                                                                          MvrGr Searcher



wolsinkpower

ey Rob handig die results :D!

nu kan ik idd zien dat HighContrast S dus 10% ongeveer (of lees ik verkeerd af?) licht inlevert
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

J.A.F._Doorhof

Puur voor lightoutput moet je kijken naar de ftlmb metingen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#17
@searcher.
Je kan niet zomaar een doek aanraden voor een X projector.
Er speelt HEEL veel mee.
Als je veel ambiant light in je kamer hebt, kun je het beste een highgain scherm kopen.
Heb je matig ambiant light in je kamer dan is een highcontrast S/Thommy grijs doek ideaal.
Kun je VOLLEDIG verduisteren blijf ik persoonlijk ook bij highcontrast S/Thommy grijs maar dan moet je wel om wat dingen letten.

1.
Er moet genoeg lightoutput in je projector zitten, maar dat is met de moderne projectoren eigenlijk altijd wel goed.
2.
Het scherm moet niet te groot worden, wil je bv BOVEN de 2.40 gaan projecteren met bv een TW200H dan is een 1.3 gain ook aan te raden.
3.
Persoonlijke keuze.
Sommige mensen hebben het er voor over om iets minder lightoutput te krijgen dan een 1.3 gain doek tov beter blacklevel/kleurcontrast.

Voor de Highcontrast D doeken en de andere negatieve gain doeken moet je een ZEER lichtsterke projector gebruiken en dit combineren met een niet al te groot scherm.

Mijn PERSOONLIJKE ervaring is dat met de moderne digitale projectoren veel mensen met Highcontrast S/thommy grijs een goede keuze maken, het is een fantastisch allround doek, matwit vind ik geen optie meer ivm de weinige winst (paar procent) 1.3 gain is wel een goede optie maar alleen als de kamer of de schermgrote erom vraagt.

Een schermkeuze is net zo belangrijk als je projector keuze en is niet zomaar te schetsen in een voor iedereen passend plaatje.

Wat je hier ziet in de plaatjes is in ieder geval een bewijs dat bij de zeer lage gains je concessies doet op kleurverzadiging.
Bij matwit, 1.3, en highcontrast S en Thommy grijs doe je praktisch geen concessies.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Heerlijke topics dit jongens. Erg leerzaam. Keep up the good work!

searcher

@Frank,

Bedankt voor je heldere uitleg.

                                                             MvrGr searcher



Rob_Dingen

Hoi

Wat ook nog mee speelt is behalve het soort doek ook nog de struktuur van het doek.
Sommige hebben er geen last van andere weer wel.
Je hebt super glade doeken en doeken met een flinke struktuur.
Ook doeken met veel gain kunnen last hebben van duidelijke struktuur in het beeld.

Rob


J.A.F._Doorhof

#21
Rob wat voor doeksoort heb jij in je scherm, cinemavision of iets anders ?
en zou je de foto aub ook eens kunnen nemen van recht voor het scherm ?
De inkijk hoek van een highcontrast doek is namelijk ook anders dan van matwit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

1. Toch begrijp ik niet wat er nu precies aan de hand is met die High Contrast D.
Als het alleen grijs zou zijn, zou de colorgamut toch niet veranderen?
Het doek lijkt in gedrag puur grijs te zijn (want het heeft een klinke afname van lichtopbrengst, en heeft dus geen speciale eigenschappen om dit te corrigeren), maar beinvloed ook sterk de beschikbare kleuren, met name richting blauw. Het lijkt me dus gewoon een slecht doek, dat in geen enkel geval aan te bevelen is?
Of mis ik hier iets?

2. Rob, wat betekent het nu wanneer de balkjes in je ' spectrale vergelijkingsdiagram' korter zijn? Betekent dit minder lichtopbrengst in de betreffende kleur, of minder verzadiging in de betreffende kleur?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

Hoi Frank

Ik heb het Cinemavision doek.
Ook heb ik een foto van de voorkant genomen die was slechter maar het resultaat is hetzelfde.

FrankL
Ik weet niet of blauw nu zo erg verandert want de driehoek hangt aan elkaar.
Als ik bij een CRT groene en rode filters toevoeg en meet opnieuw verandert blauw ook terweil ik daar niets aan gedaan heb.
De metingen die ik geplaatst heb is dus minder licht niet verzadiging dat haal je uit de primaries.
Ik denk dat het een mooi doek is als je het kunt gebruiken het materiaal is in iedergeval erg mooi.
Maar het geeft gewoon duidelijk weer wat je ook in het echt ziet met grijze doeken minder punch en niet alleen in licht maar ook in kleuren.

Rob

FrankL

Maar waarom dan die vermindering in verzadiging? Als je een grijsfilter (ND) voor de lens zet, veranderen de primaries toch ook niet?
Zouden er geen grijze doeken zijn die niets met het beschikbare gamut doen?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95