Wat doen wij met een ISF calibratie.

Started by J.A.F._Doorhof, February 26, 2002, 18:04:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Indien mogelijk zal ik dat zeer zeker meenemen ;)
Op zich kan het wel met de meter maar het heeft weinig zin omdat als je de bril anders monteert de metingen weer totaal anders zijn ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rogue

Duidelijk  ;).
Ik moet het nog een weekje aankijken hoe snel het gaat met het inspelen van de tv, dan heb ik wel een idee of ik de 200 uur inspelen haal voordat de tour begint  :closedeyes:....
Hier en hier ben ik wat bekender....

Roderik

Moet een LED-tv ook eerst een x-aantal uren zijn ingespeeld voor je hem kan kalibreren?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  2, 2013, 23:32:34
Zoals aangegeven kan er een verschil tussen apparaten zitten ECHTER niet meet technisch, of in ieder geval niet zichtbaar.
OFFICIEEL zou er helemaal geen verschil mogen zijn (als er geen video instellingen in een apparaat zitten).
Dit betekend niet dat je geen verschil ziet, maar meet technisch voor de calibratie zouden ze er niet mogen zijn.

De meeste calibraties worden bv met een generator gedaan en dat is een apparaat die dus door de calibrateur word meegenomen, zelf heb ik er voor gekozen om de calibraties via de speler van de klant (of onze eigen speler die ik getest heb tov een generator) te doen.

Een dreambox kan ik sowieso geen calibratie op doen aangezien hij geen DVD/BD kan afspelen dus is er geen mogelijkheid om de patronen weer te geven die nodig zijn voor de meting. Zie je echt enorme verschillen is er iets goed fout met de ontvanger. Als we hier 4 BD spelers aansluiten zien we voornamelijk verschil in scherpte, diepte, rust in het beeld etc. maar als ik ze meet met een analyzer zijn de verschillen voor zowel grayscale als CMS onder de 2% en dat is onmogelijk te zien.

Dat wil niet zeggen dat er apparaten zijn die afwijken van de standaard maar zoals aangeven zou dat niet mogen gebeuren, in feite is het heel simpel de unit moet (als hij voldoet aan de HDMI standaard) een REC709 (voor HD) signaal uitsturen en een video level dat vast staat, that's it. Alle verschillen die je ziet zouden opgewekt moeten zijn door het processor gedeelte/scaler en dit kan inderdaad een groot verschil zijn maar in principe mag nooit de calibratie aangetast worden.

Ik wil best een keer voor je kijken als je naar Emmeloord komt met de ontvangers maar zoals al aangeven kan ik sowieso niet een volledige calibratie doen via een dreambox, maar ik kan wel via een "omweg" kijken wat er aan de hand is via de mediaspeler opties van de Dreambox. Dit kost je verder ook niets.

Word het niet tijd voor een USB-stickje, met al die non-optische media afspeelapparatuur van tegenwoordig...

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AirTimeDMC12

Ik overweeg ook een keer een kalibratie uit te laten voeren voor mijn Samsung 55D6530. Ik heb hierover een paar vragen:

  • Zit er eigenlijk verschil in de uitvoering van een kalibratie op afspraak in Emmeloord en die van de Tour?
  • Wat is het advies voor het omgaan met instellingen na kalibratie? Het kijkt toch anders tijdens lichte of donkere omstandigheden. Ook kijken in 3D is weer anders. Moet je naderhand nog handmatig aanpassingen doen?
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

J.A.F._Doorhof

 1. Geen verschil.
2. Je hoeft geen aanpassingen te doen. Alles word zo optimaal mogelijk ingesteld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Loondijke

#408
Frank,

ik zit te twijfelen om mijn VT60 over een tijd te laten kalibreren. Ik mis namelijk nogal vaak wat details in het zwart (denk ik). Als ik dan de brightness van mijn tv hoger zet, komt dit het scherm ten goede. Maar het zwart in het XBMC menu wordt zichtbaar lichter. Maar de playback wordt er wel mooier van. Maar als ik de brightness van de playback in XBMC met 2 tikjes omhoog zet, is het beeld ook beter terwijl het zwart wel gewoon zwart blijft (waar het hoort). Dit zet ik wel terug, omdat ik softwarematig in XBMC niks veranderd wil hebben eigenlijk. Dit moet in windows of op de tv zelf gewoon goed zijn.

Er zit dus iets scheef, maar wat precies weet ik niet. Kijk jij ook bijvoorbeeld naar de HDMI Range instellingen? Want op mijn HTPC staat alles naar mijn weten normaal ingesteld, maar toch denk ik iets te missen ofzo.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

J.A.F._Doorhof

Hdmi moet voor video op limited.
Ik check dat inderdaad. ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spollie

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 16, 2013, 23:45:07
Hdmi moet voor video op limited.
Ik check dat inderdaad. ;)

Ligt er maar net aan hoe de video driver van zijn HTPC is ingesteld, als deze op RGB full range is ingesteld, dan moet zijn TV dat natuurlijk ook zijn. Maar dan kom je in de problemen met een eventuele TV-ontvanger (die waarschijnlijk YCbCr limited output), dus het is aan te raden om je HTPC ook op YCbCr limited in te stellen. Dit voorkomt ook problemen met sommige AV receivers die geen RGB full range ondersteunen.

Overigens zag ik dat mijn Epson beamer automatisch de juiste instelling kiest (full range of limited).

J.A.F._Doorhof

Voor een HTPC moet je hem altijd op limited zetten, dat is namelijk de video standaard.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RandyAmsterdam

Beste Frank,

Ik wil me graag aanmelden voor de tour. Ik woon in Aalsmeer. Is het nodig dat ik je een pm stuur met mijn gegevens? We hebben al  contact gehad via de mail.

Dank en groet,

Randy

J.A.F._Doorhof

Hi,
Beste is in te schrijven onder de actieve isf tours voor de tour in uw regio.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AirTimeDMC12

Hoi Frank,

Wil een afspraak gaan maken om binnenkort langs te komen (Samsung UE55D6530 LED tv). Heb me nog even verdiept in het hele gebeuren op het forum en internet. Kwam bij mij nog een vraag naar boven over door jullie gehanteerde werkmethode. Kalibreer jij nu ook apart een setting voor 3d? Mijn samsung maakt het beeld in 3d namelijk behoorlijk donker en als straks mn beeld in 2d super is moet dat in 3d natuurlijk ook. Moet je de 3d-brilletjes trouwens ook meenemen voor een afspraak?
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

J.A.F._Doorhof

We maken indien mogelijk een aparte 3D calibratie.
Bril mag je meenemen maar heeft eigenlijk geen zin bij de calibratie zelf, meestal werk ik met een offset van de bril (moeilijk verhaal).

De brillen zijn gepolariseerd dus dat geeft nogal wat problemen bij het meten door de bril.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Montoya

Is tegenwoordig de bron nog belangrijk bij een calibratie van 4K/HDR etc schermen, zoals bv Apple TV 4K, HTPC, Xbox One X etc., zodat elke bron een apart device kleuren profiel krijgt in het gecalibreerde display ?


J.A.F._Doorhof

Niet echt.
Vaak is er via de bron niets of te weinig in te stellen plus met een digitale display is het beter om gewoon via een generator te calibreren. En die heb ik bij me.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RandyAdam

#418
Ha Frank, je hebt vroeger enkele plasma's van mij gekalibreerd en heb nu een Sony KD 75 XG9509 welke ik missckhien zo willen laten kaliberen. Dat het altijd aan te raden is om te kalibereb weet ik en ben ik absoluut eens. Maar kan je iets specifieks over mijn nieuwe tv vertellen? En moet ik mijn XG 9505 eerst inspelen en hoe is het evrloop na de kalibratie?

J.A.F._Doorhof

Exact hetzelfde als bij de plasma
Ik raadt altijd aan om 200 uur te wachten. Ook ivm eventuele defecten of dat je toch groter wil ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RandyAdam

#420
Beste Frank, nog een kleine vraag... Hoeveel punts kalibratie voer je uit? 2 of 20 punts?

J.A.F._Doorhof

Iigt eraan
Ik begin met 2. Als dat binnen de marge valt is het goed. Zo niet gebruik ik 10/20 voor touchup
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview