Draadloze verbinding tussen receiver en achterluidsprekers?

Started by karman, December 31, 2004, 17:20:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

karman

Ik zou graag advies krijgen over het volgende:

Het aansluiten van een home cinemaset op de achterluidsprekers brengt een hoop lange en dikke kabels met zich mee. Nu is het in mijn woning niet zo goed mogelijk om ze netjes weg te werken. Daarom dacht ik aan de volgende oplossing: maak een draadloze verbinding tussen de twee surround uitgangen van de receiver en een extra 2-kanaals eindversterker die je vlak bij de achterluidspreker plaatst. Dan hoef je alleen nog maar een eenvoudig kort kabeltje van die 2e versterker naar je achterluidspreker te leggen. Probleem netjes opgelost zou je zeggen.

Echter: hoe ga je die draadloze link maken? Met een draadloos TV-link kastje bijvoorbeeld? Dan heb je een *analoge* verbinding tussen je receiver en achterluidsprekers gemaakt en de kwaliteit daarvan is dus zeer matig. Alle investeringen in een kwaliteits receiver is dan voor niets gedaan.

De vraag is dus hoe je een kwalitatief zeer goede (dus digitaal?) draadloze verbinding maakt. Heeft iemand hier ervaring mee en kan tips geven? Bijvoorbeeld: welke apparatuur dien je aan te schaffen: wifi zender + ontvanger? 2e DAC? etc. etc.

Bedankt voor jullie hulp.
Gerwin

Biite

Gerwin,

Zelfs met kabels tussen je receiver en achterluidsprekers heb je een analoge verbinding :D.

Ik ben bang dat je toch in de TV-link kastjes hoek terecht komt (het 2,4 GHz spul)...
Na wat zoekwerk nog geen high quality oplossing gevonden.
Harman Kardon AVR505, Harman Kardon DVD506, Infinity Primus HCS, VDH The Clearline, VDH MB-Scart, Rel Acoustics SubConnect, VDH Videolink 75, Atacama The Nexus 6 en 10, Marantz RC5000, Panasonic TX-32PX30

karman

Ja, maar ik bedoel met *analoge* verbinding een draadloze analoge link, en die zal (vermoed ik) nogal storingsgevoelig zijn. Ik voel er meer voor om de draadloze link digitaal te houden en pas bij de achterluidspreker (en zijn eigen eindversterker) te converteren naar analoog. Dat vereist dus een 2e DAC.

Andere oplossingen vind ik ook prima, zolang de hoge kwaliteit van het bronmateriaal (SACD/DVD-A+receiver) maar behouden blijft. En daar heb ik met tv-link kastjes toch mijn twijfels over.

groeten,
Gerwin

TheAkroatis

Even dit toch wel zéér oud draadtje terug leven inblazen. :colgate:
In onze huidige woning hadden we destijds bekabeling voorzien achter plafond/wand voor ons home theater systeem. In onze toekomstige woning zal dit echter niet meer mogelijk zijn. Wij zijn dus nu opzoek naar een oplossing om enkel de achterste (nu bedrade) satellietluidsprekers van een 5.1 opstelling, draadloos aan te sluiten/sturen. We willen onze huidige speakers (Mordaunt-Short) absoluut behouden. Heb ondertussen al opzoekwerk verricht op het www en zie oplossingen via Bluetooth of Wifi. Iemand hier ervaring mee en kan mij een prachtige oplossing aanbevelen?

TheAkroatis



TheAkroatis

 
Quote from: bokkes on September 21, 2017, 07:10:11
Zoiets ??
https://www.denon-hifi.nl/nl/heos/heos-avr

Prachtig! Dit kennen we nog niet maar wel een dure oplossing. Toeval wil wel dat we zelf ook een (oude)Denon receiver hebben maar die het nog prima doet. 

Mokumer45

Kijk eens bij Teufel, die hebben hiervoor een oplossing. Als je bij "accesoires" kijkt, staat daar de RearStation 4 Mk2 en misschien is dit wat je zoekt. Voor wat het waard is: er staan goede beoordelingen over. Kost ook nog maar een fractie van de Denon oplossing (+/- 1/3de).
P.S.: ik heb geen enkel belang of wat dan ook bij/met Teufel buiten dat ik zelf wat apparatuur van ze heb, wat trouwens prima bevalt.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Kwabbernoot

Twee van deze aanschaffen:



https://www.amazon.de/Kabelloser-Audiosender-empf%C3%A4nger-Ausgangsadapter-Bluetooth-Sender-Blau/dp/B01B4W40VC/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1505993986&sr=8-1&keywords=trond+2-in-1+bluetooth+v4.1+transmitter+receiver

Eén instellen als zender, de andere als ontvanger. Ik weet alleen niet of de kleine vertraging in het signaal toch niet te groot is om opgevangen te kunnen worden door de receiver.

Top dingetjes. Ik gebruik ze met veel plezier maar dan alleen voor muziek.

Groeten...

TheAkroatis

Quote from: Mokumer45 on September 21, 2017, 13:22:37
Kijk eens bij Teufel, die hebben hiervoor een oplossing. Als je bij "accesoires" kijkt, staat daar de RearStation 4 Mk2 en misschien is dit wat je zoekt. Voor wat het waard is: er staan goede beoordelingen over. Kost ook nog maar een fractie van de Denon oplossing (+/- 1/3de).
P.S.: ik heb geen enkel belang of wat dan ook bij/met Teufel buiten dat ik zelf wat apparatuur van ze heb, wat trouwens prima bevalt.

Deze hebben we al onder de favorieten gezet.  :thumbs-up:
Lijkt me wel iets maar achter je zetel moet je toch nog behoorlijk wat zien weg te stoppen. 

TheAkroatis

#10
Quote from: Kwabbernoot on September 21, 2017, 13:44:29
Twee van deze aanschaffen:



https://www.amazon.de/Kabelloser-Audiosender-empf%C3%A4nger-Ausgangsadapter-Bluetooth-Sender-Blau/dp/B01B4W40VC/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1505993986&sr=8-1&keywords=trond+2-in-1+bluetooth+v4.1+transmitter+receiver

Eén instellen als zender, de andere als ontvanger. Ik weet alleen niet of de kleine vertraging in het signaal toch niet te groot is om opgevangen te kunnen worden door de receiver.

Top dingetjes. Ik gebruik ze met veel plezier maar dan alleen voor muziek.

Groeten...

Mmmmmja, lijkt me ook wel iets (lekker compact) maar hoe verbind ik deze met mijn satellietspeakers? Deze hebben de normale luidsprekerconnectoren.
Ik denk wel dat mijn receiver die eventuele vertragingen ga kunnen opvangen mits wat (betere)afstellingen.

Mokumer45

Behoorlijk wat weg stoppen? Een set kabels naar de speakers, een netsnoer, een power adapter, een snoer tussen de adapter en receiver en een receiver. Beide (de adapter en de receiver) zijn heel kleine "doosjes" en die kabels (die naar je speakers) heb je deels toch al. Ik heb uiteraard geen idee van de inrichting van de luisterruimte, maar dit zou volgens mij grotendeels ergens uit het gezicht geplaatst kunnen worden. De transmitter is ook een klein "doosje" en kan geheel uit het gezicht geplaatst worden.
Bij de BT oplossing heb je volgens mij of een aparte versterker voor je achterspeakers of een set actieve spekers nodig. Je kunt via BT wel signalen doorsturen, maar geen vermogen/power om speakers aan te sturen voor zo ver ik weet.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Kwabbernoot

Quote from: TheAkroatis on September 21, 2017, 17:57:56


Mmmmmja, lijkt me ook wel iets (lekker compact) maar hoe verbind ik deze met mijn satellietspeakers? Deze hebben de normale luidsprekerconnectoren.
Ik denk wel dat mijn receiver die eventuele vertragingen Goede avond kunnen opvangen mits wat (betere)afstellingen.

Deze sluit je aan op de versterker (en een stopcontact) die je toch nodig hebt om de rears aan te sturen. Anders moet je overgaan op actieve speakers.

Groeten...

TheAkroatis

#13
Ik denk dat we nog een goede(koop) oplossing hebben gevonden.

https://www.monitoraudio.com/en/accessories/wireless-transmitters-receivers/

Toch nog één bedenking, heeft men dan per luidspreker zo 1 set nodig, of 1 transmitter & 2 receivers voor beide surround speakers?

Mokumer45

Een beetje laat, maar is er uiteindelijk nog een resultaat gevonden en iets geplaatst, wat naar tevredenheid werkt?
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.