Geluidsisolatie (under construction)

Started by patrick_vdb, December 30, 2004, 09:11:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiosurfer

Quote from: jaco on March 14, 2010, 12:22:59
Muren zijn gebouwd bij mij.

Bestaande muur
1 cm lucht spouw
7 cm isover glaswol
metalstut constructie met weer 7 cm isover erin
12.5 mm gipswand
greenglue
12.5 mm gipswand

Het zwakste punt is duidelijk de deur.

Heb je de gipsplaten dan alleen met greenglue aan elkaar bevestigd, of heb je ze daarbij ook nog aan elkaar vastgeschroefd?
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

norman

Ik ben bezig met een woning te kopen, dit is een appartement met boven en onderburen.
Nou ben ik gelijk aan het kijken of ik het één en ander niet kan doen om geluidsoverlast te voorkomen.

Het gaat (als de koop door gaat) om een oud huis van ong. 1950 welke gelukkig wel al betonnen vloeren heeft.

Nou vroeg ik me af als ik houten vloeren ga leggen, zonder meteen aan zwevende vloeren te denken door heel het huis ;)
Hoever kom je met zoiets als dit als ondervloer  qua demping ?
Of wat zou hier een goede en betaalbare oplossing voor zijn ?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Deleted member

#152
Heb zelf ook voor 't dilemma gestaan en de beste/een van de beste 'standaard' ondervloeren (dus idd. even afgezien van zwevende vloeren met bijv. een extra laag multiplex en schuim/steenwol) voor dit soort situaties is de Redupax Plus ondervloer, zowel tegen loopgeluid in de kamer zelf (eigen comfort) als voor isolatie (naar de buren) effectief.

norman

Ander vraagje hoe verhoud de Amerikaanse IIC rating zich tot de DB rating hier in NL ?

Daar geven ze bv. een isolatie vloer rating aan met IIC tot 26 punten.
Zover ik begrijp is dit een gemiddelde over het hele frequente bereik.
En bij ons word tot 21DB gezegd, wat neem ik aan de max demping is op frequentie waar hij deze gehaald heeft.

Maar is hier nog een vergelijking in te maken ?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

BuSpu

Verwacht geen wonderen van zo'n ondervloer. Wij hebben vanuit dezelfde overweging en na heel wat studie ook redupax plus gebruikt maar als ik zie wat ik nog hoor van mijn kinderen als ik bij de buren ben, dan valt me dat toch tegen. Zo hoor je daar duidelijk een autootje vallen. We hebben wel laminaat en geen massief hout dat scheelt misschien. Het probleem zit hem vooral in de bouwwijze. Wij hebben vrij dunne betonnen vloeren (bouwjaar 1960) en daar zit het grootste probleem. Moderne flats gebruiken zwevende betonnen vloeren. Dat scheelt pas echt.

Erwin.VL

Boeiende topic, dit. Zelf zijn we bezig met de realisatie van een multifunctionele homecinema in een vrijstaande nieuwbouw houtskelet passief woning. De ruimte bevindt zich op het gelijkvloers, boven een betonnen garage/kelder en naast de slaapkamer van de zoon.

Teneinde de geluidshinder naar de andere ruimtes in te perken ga ik een box-in-box realiseren. Ik ben me terdege bewust van de toe te passen principes, vooral massa-veer-massa. En dan zijn is er nog de akoestiek in de ruimte zelf. Akoestiek en geluidsisolatie zijn twee aparte werelden, maar toch zijn er overlappingen. Het is juist op die cross-over dat mijn kennis voorlopig te kort komt. Neem nu een gipsplaat: duidelijk reflecterend voor hoge tonen. Pas je een voorzetwand toe met metal-stud, glaswol vulling, dubbele plaat met Green Glue ertussen, dan kun je van enige absorptie én isolatie gewagen betreffende de midden-lage tonen (250 Hz) maar de écht lage tonen (50 Hz; 20 Hz) gaan daar toch nog stevig doorheen, dat is duidelijk.

Kun je dan van bass-trapping spreken als ik bijvoorbeeld koven maak onder een 40 cm hoge vloerconstructie (zogenaamde FJI of TJI draagbalken). Deze hoogte kan grotendeels gevuld worden met glaswol. Daaronder is aan akoestisch ontkoppelde hangers een 25 cm hoge  met glaswol gevulde koof aangebracht, pakweg 1m breedte rondom de luisterzone (dus in de hoek muur-plafond). Onderaan afgewerkt met gipsplaat+Green Glue+gipsplaat. Verdiepingsvloer te laden met 10 cm chape + afwerking (wellicht een lichte chape). Totaal heb je dan een niet verwaarloosbare 80 cm van afgewerkt plafond tot afgewerkte vloer... Werkt dat? MAW: gaan die heel lage tonen terdege doorheen die eerste lagen (dus niet reflecteren)?

De centrale luisterzone heb ik wel zin in een opgespannen textiel plafond van Texaa. Niet goedkoop, maar wel klasse. Er is dan nog ook een hoogte van 15-20 cm beschikbaar onder de dubbele gipsplaat (wederom met Green Glue ertussen en akoestisch ontkoppeld aan de FJI bevestigd). Dat wil zeggen dat er makkelijk nog glaswol kan voorzien worden tussen Texaa en gipsplaat, voor een betere lage middentonen absorptie dan standaard. Uiteraard wordt al het glas van de ramen voorzien van zware (theater-grade) gordijnen.

Maar mijn meest dringende zorg is de keuze van de vloer. Er is 28-30 cm hoogte voorzien tussen de heel schandalig oneffen beton druklaag van de welfsels en het afgewerkte vloerpeil. Dat is veel, maar er moet wel het equivalent van 12 cm PUR (Eurofloor) worden ingewerkt omdat het een passief huis betreft. Ik heb wel zin in een zwevende chapevloer op polymeer pads. Lijkt me eenvoudiger dan het soms wordt voorgesteld. Ik vraag gewoon aan de leverancier hoeveel en welke pads er nodig zijn om een chape van 10 cm + gebruiksbelasting te dragen. Ik maak een stevig en uitgenivelleerd frame uit SLS, dat over de nutsleidingen zit en simpelweg gevuld wordt met recuperatie polystyreen bolletjes. Daarop de pads (dikte 5 cm) met extra glaswol errond, daarop OSB + chape (met vloerverwarming erin) en een nog te kiezen afwerking. Dat zal zeer effectief het geluid indammen maar wellicht moet ik niet gaan denken dat deze vloer iets betekent qua bass-trap? Beton (of chape) zal immers de sub bass gaan reflecteren, niet? Het is moeilijk info te vinden want alle tabellen die ik vond, houden het op 125 Hz voor bekeken. En het pas daaronder dat de echte pret begint! Ik heb hier al namelijk 2 elk 550 liter grote subs klaarstaan die naar 13 Hz getuned zijn...
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

jaco

Quote from: audiosurfer on January  6, 2012, 16:01:00
Heb je de gipsplaten dan alleen met greenglue aan elkaar bevestigd, of heb je ze daarbij ook nog aan elkaar vastgeschroefd?
ook geschroefd
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

DavyLermi

Vraagje, in mijn huidige HT-ruimte heb ik een vloer bestaande uit balken waarop 2 soorten platen geschroefd zijn: 18mm massief hout(type weten we niet meer) en daarop 18mm OSB-hout. Daarop hebben we vast tapijt gelegd.

Sinds geruime tijd stoort ik mij aan het feit dat dit een te flexibele constructie is en het laag moeilijk te controleren valt.

Kan ik hier iets aan doen, wetende dat het een volledig houten constructie is ben ik gelimiteerd zeker?  :unhappy:

Erwin.VL

Om effectief te zijn moeten de "slabben" zo zwaar en zo buigslap mogelijk zijn. Daarom wordt gipskarton vaak gebruikt, het weegt veel en kost weinig. Massa-veer-massa moet je hebben. Als je niet hoger wil gaan dan wat je nu hebt, zou je kunnen overwegen om de 18 mm OSB te vervangen door zwaarder spul. Een droogvloer op cementbasis bijvoorbeeld. Of een staalplaat, of een slab lood sandwichen...

Verwacht echter geen wonderen als je enkel de vloer aanpakt. Geluid neemt elke weg die het vindt.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]