Contrast ratio's op een rij

Started by J.A.F._Doorhof, December 28, 2004, 13:51:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat ik vele hiermee een plezier doe.
Vanaf nu zal ik van de projectoren die hier langs komen de contrast ratio's uit de doos en na de calibratie.
waar we gefilterd hebben zal ik ook die waardes meenemen.

De metingen zijn gedaan op ongeveer 1-2 mtr afstand van de projector naar de projector gericht, in een volledig verduisterde ruimte.

MvrGr.
Frank

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#1
BenQ 8700+
357:1  0.073 / 26.0 uit de doos DVI
836:1  0.034 / 28.6 na instelling user settings
1888:1 0.022 / 41.1 na calibratie

2e unit op component progressive
2253:1  0.021 -- 46.2
ook de nieuwe serie van feb 2005 meten allemaal tussen de 2200:1 en 2350:1

BenQ7700
Contrast Ratio uit de doos 1143:1
Na calibratie 1337:1

Na filtering 1623:1

BenQ7800
Uit de doos 1420:1
na calibratie 1609:1

BenQHT80W
Van klant CR 238:1  0.084 / 20.1
Na calibratie CR 297:1 0.085 / 25.4

Epson TW10H
Uit de doos op dynamic
CR 686:1 -- 0.07 / 48.1
Afgesteld
CR 775:1 -- 0,031 / 24.2

Epson TW200
Na Calibratie met filter
916:1  -- 0.01 / 8.9

Epson TW200H
TW200H nieuw uit doos na calibratie 953:1 (voor calibratie 814:1)
Na hercalibratie 200 uur
CR 890:1 -- 0.031 / 28 (theater stand)

Epson 620
Na calibratie 6700:1

Hitachi TX100
Unit is afgekeurd retour gegaan naar Hitachi ivm grote gele vlekken om de witte vlakken en een grayscale tracking die niet optimaal was, terwijl andere TX100's stukken beter presteerden, dus deze waardes zullen nog wel veranderd worden.
Hitachi TX100
uit de doos
CR 555:1  -- 0.124 / 68.8
na standaard instellingen
CR 612:1  -- 0.025 / 15.1 (iris 3)
na calibratie
CR 839:1 -- 0.025 / 21.1 (iris 3)

Hitachi PCX995W
Zonder filtering 278:1
met filtering 367:1

Infocus X1
Na calibratie  825:1

Marantz VP10S1
Op D6500 1850:1

Mitshibushi HC2000
Uit de doos op low lamp mode
CR 1816:1   --  0.017 /  30.1
na calibratie
CR 2769:1  --  0.014  /  39.2

Mitshibushi 900
CR 939:1     --  0.041 / 38.8 uit de doos
CR 1765:1   --  0.037 / 65.2

Nec HT1000
HT1000
Van klant 1015:1
Na D6500 1092:1

Panasonic PT-AE700
CR 1249:1 uit de doos  cinema modes
CR 1174:1 na calibratie cinema modes
CR 1516:1 na calibratie cinema modes en filtering
CR 1708:1 na calibratie video mode en filtering

Philips Cbright
110:1 -- 0.49 / 54.0  uit de doos
114:1 -- 0.156 / 17.7 na filtering
Projector heeft maar 1 calibratie punt en mist ruim 40% rood.

Sharp Z200
zoals binnengebracht door klant al afgesteld met calibratie DVD, eco mode aan en 6500 colortemp
CR 1055:1 -- 0.046 / 48.4 WHITE ENHANCE ON
Na calibratie grayscale en user settings
CR 979:1 -- 0.043 / 41.6 WHITE ENHANCE OFF
Na calibratie grayscale en user settings
CR 1216:1 -- 0.042 / 50.5 WHITE ENHANCE ON

Sharp Z90
CR 539:1 -- 0.111 / 59.8 white enhancement off
CR 760:1 -- 0.079 / 59.8 white enhancement off

Sim2 Domino
Voor calibratie
CR 762:1  --   0.032  /  24.3
na calibratie
CR 893:1   --  0.032  /   28.3

Sony Quallia 004
Uit de doos 1854:1
Na calibratie 2754:1
(volgens specs 2000:1)

Sony VW10HT
Zoals bij ons binnengebracht
CR 328:1  --  0.133  /  43.5
na calibratie
CR 228:1  --  0.128  /  29.2
Na filtering
CR 336:1  --  0,053  / 17.7

Sony HS50 demo model sony (oudere lamp)
CR 2565:1  0.007 / 17.7 geavanceerde iris auto
CR 506:1   0.048 / 24.2 iris uit
CR 811:1   0.014 / 11.4 iris aan

2e unit na calibratie 3154:1 (nieuwe lamp)
na filtering 4114:1
Met highlamp modes 5796:1

Na calibratie
CR 2837:1  0.007 / 21.0 geavanceerde iris auto

Themescene HS30
CR 561:1  0.054 / 30.4 voor calibratie ingesteld door klant
CR 1278:1 0.023 / 29.2 na calibratie

Themescene H30A
CR uit de doos: 229:1 (Brightness stond VEEL te hoog en contrast te laag)
2455:1 na calibratie grayscale en user settings.
Let wel dit was een gloednieuw apparaat.

Themescene H79
2597:1 H79 na calibratie
3129:1 H79 white peaking 10

MT700
uit de doos 1319:1
1929:1 na calibratie

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#2
Hoi Frank

Ik zet mijn metingen hier gewoon bij maar ik heb alleen de absolute CR getallen

BenQ 6100
Na calibratie D6500
700:1
Na calibratie met filter D6500
800:1

Epson TW200
Uit de doos
750:1
Na calibratie op D6500
650:1
2e
Na calibratie D6500
725:1
Na calibratie met filter D6500
800:1

Hitachi PJ-TX100
Na calibratie D6500
700:1
Na calibratie met filter D6500
1100:1

Marantz VP-10s1
Na calibratie D6500
1800:1

Marantz 12s2
Na calibratie D6500
1800:1
Na calibratie met filter D6500
2200:1

Panasonic PTAE-700
Na calibratie D6500
950:1
Na calibratie met filter D6500
1700:1

Sanyo Z2
Na calibratie D6500
750:1
Na calibratie met filter D6500
1100:1

Sharp Z200
Na calibratie D6500
1450:1
Na calibratie met filter D6500
1575:1

Sharp Z91
Na calibratie D6500
850:1
Na calibratie met filter D6500
1150:1

Sony HS50
Uit de doos auto iris
2432:1
Uit de doos iris uit
418:1
Na calibratie met filter op D6500
4048:1

Sony VW100
Iris off 2650:1 D6500k
Iris on 4750:1 D6500k
Iris Auto 14850:1 D6500k

Theme Scene H30
Na calibratie D6500
1400:1
Na calibratie met filter D6500
1650:1

Theme Scene H30A
Na calibratie D6500
1720:1
Met White peaking 2483:1
Uit de doos 1640:1
ANSI 340:1

Theme Scene H57
Uit de doos 2185:1
Na calibratie D6500 1910:1
Na calibratie met filter D6500 2165:1
In Dynamic mode 3295:1

Theme Scene H78DC3
Uit de doos 2560:1 White peak 1
Na calibratie D6500 1825:1
Na calibratie met filter D6500 2600:1
Na calibratie met filter D6500 3100:1 White peak 10

Thoshiba MT700
Na calibratie D6500 1300:1
Na calibratie met filter 2020:1

Rob

Sullivan

Hi Frank,

Is het misschien beter om nog een tussenstap te melden. Je noemt nu de contrast ratio's/zwarste waardes uit de doos en na calibratie. Maar het lijkt me ook relevant om te weten wat het contrast ratio/zwarste waarde is na het juist instellen van de userinstellingen m.b.v. een test dvd. Of heeft het laatste geen invloed op het contrast ratio/zwaarste waardes (lijkt me wel)?

Zo ja, dan zou ik niet eens geintresseerd zijn in de uit-de-doos-contrast-ratio...

mvg,
Frank

J.A.F._Doorhof

#4
@Rob
Ik meet in ftlmb's
De meter is dezelfde die jij gebruikt voor contrast metingen
Ik heb de sony met een CC40R gefilterd. normaal heb ik alleen CC20Rs gebruikt maar bij deze unit heb ik dus zwaarder gefilterd dat zie je ook terug bij het blacklevel. Aangezien de klant volledig verduisterd was dit geen probleem en hebben we ook gekozen voor het zwartse zwart en wat minder lightoutput. Maw ik heb hier in overleg met de klant vooral op blacklevel gefilterd en een rechte grayscale natuurlijk.

@Frank
In principe stel ik de projectoren uit de doos zo af als iedereen het zou doen, dus brightness en geen clipping op wit (maakt voor totale lightoutput bijna niet uit trouwens als je  het goed doet) en als hij er is een low lamp mode. Helemaal uit de doos is niet echt relevant (maar meet ik wel, als ik daar echt enorme afwijkingen in zie dan vermeld ik dat wel)

MvrGr.
Frank

Trouwens de lijst wordt in de 2e post gewoon uitgebreidt.
Komen er vandaag nog zeker 2 bij.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Is er ook iets bekend van de tw200 (oude model) die heb je een behoorlijke tijd verkocht?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Nee maar ik krijg ze binnenkort wel voor hercalibraties
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Sharp Z200 toegevoegd.
en volgorde aangepast.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

Dat is mooi dat je dezelfde meter gebruikt kan ik hetzelfde vermelden alleen kloppen de absolute waardes niet in ftl.
Maakt verder niets uit het gaat om de contrast ratio.
Wel kom ik op andere getallen uit als jij maar ik zet de meter dichter bij de projector om zo minder invloeden van de ruimte mee te nemen en kom daardoor mischien op wat hogere waardes uit.
Ook heb ik de meter gecalibreerd op de Eye one voor iedere techniek zoals CRT LCD en DLP.
Expirimenteer ook hier eens mee.
Verder zouden we af kunnen spreken dat we op dezelfde manier meten om eventueel goed te kunnen vergelijken.

Rob

jaco

Quote from: Rob_Dingen on December 29, 2004, 13:12:40
Verder zouden we af kunnen spreken dat we op dezelfde manier meten om eventueel goed te kunnen vergelijken.
Dat lijkt mij een prima suggestie. Dan moeten er ook ongeveer dezelfde waarden uitkomen. Tevens zijn dan waarschijnlijk sneller gegevens van meer projectoren zodat mensen betere info hebben om mee te kunnen nemen voor een aankoop/calibratie.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Savart

Prachtig initiatief!

Gaan DIY-projectoren ook in dit rijtje gezet worden als je er zulke onder handen zou krijgen?

J.A.F._Doorhof

#11
Wat zijn DIY projectoren ??

@Rob,
Iets afspreken lijkt me fantastisch dan kan de lijst alleen maar sneller gevuld worden toch ?
Ik heb de ruimte nu zo ver dat als ik een meting doe zonder projector de analyzer netjes aangeeft 0.000 ftlmb :D
wel leuk om een TW10 op een contrast ratio van 247778:1 te zien :D (hand voor de lens bij de zwart meting).

Dichterbij de projector zetten kan zeker, makkelijker dan verder weg, ik heb nu gewoon een eerste zet gedaan, als je een betere suggestie hebt, shoot dan passen we het naar elkaar aan.

Ik gebruik de meter puur en alleen voor contrast metingen en CRT based display's voor de rest blijf ik toch de eye one gebruiken voor niet CRT based display's heb ik daar net iets meer vertrouwen in, hoewel deze wel zeer nauwkeurig meet onder de 40IRE iets wat de eye one niet bepaald altijd doet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

Ik zet hem dichterbij omdat ook deze meter ongevoelig word onderin.
Als je hem dichterbij plaatst heeft hij altijd voldoende licht om goed te kunnen funktioneren als hij bij 100IRE maar niet in verzadiging treed.

Rob

J.A.F._Doorhof

Ok,
Welke afstand spreken we dan af ?
Dan pas ik me wel aan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Savart

Ik heb even een nieuw topic aangemaakt voor DIY-projectoren
met de nodige uitleg: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=24794.0

Rob_Dingen

Hoi Frank

Ik heb nog nooit een vaste maat aangehouden maar ik zet ze ongeveer 1 meter er vanaf.
Je moet toch altijd even kijken of hij niet in verzadiging gaat soms is dat te dichtbij.
Op zich maakt het ook niet zo veel uit of het 1 of 1.5 is als je maar genoeg licht bij zwart hebt.

Rob

J.A.F._Doorhof

#16
ok,
ik ga hem iets dichterbij zetten vanaf nu.
De zwartwaardes moet men inderdaad dan maar vergeten.
TW200H en Z90 erbij gezet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kreeuwij

De zwartwaarde en peak white waarde waren best handige getallen omdat het toch een indruk gaf hoe 'zwart' en hoe 'wit' de pj kan gaan. Sommige pj's scoren nu eenmaal een hoge CR door een hoog peak white, andere pj's doen hetzelfde maar juist door een laag blacklevel. Ik geef persoonlijk voorkeur aan de laatste soort, maar er zijn anderen die de eerste soort prefereren; het hangt vaak af van de licht-eigenschappen van de kamer.

Misschien is het handig om bij de CR waardes aan te geven of dit komt door een laag zwart, een hoog wit, of geen van beiden.

Kevin
Marantz VP-12S2 (Color Corrected 30Cyan 77mm)
Marantz SR-8500
5x Anthony Gallo A'Diva Ti + TR-2 Sub
BBK DV971H

Rob_Dingen

Hoi Kevin

De meeste HT projectors hebben niet zoveel lichtoutput dus hebben automatisch een goed zwart bij hoge contrast ratio.
Een ander punt is hoe meet je dat.
Met verschillende schermgroote is dat al niet constant en de gain van het scherm maakt ook nog uit.
Naar de projector toe meten gaat niet want dan klopt het getal ook niet dan is het veel te hoog.
Het enige is om een licht meter te kopen.

Rob

kreeuwij

Voorbeeldje van de gegevens van Frank:

QuoteSharp Z90
CR 760:1 -- 0.079 / 59.8 white enhancement off

Sim2 Domino
CR 762:1  --   0.032  /  24.3

Zoals je ziet bijna gelijke CR, maar als je ze naast elkaar zet, zullen ze enorm verschillen in vooral donkere en heldere scenes. Alleen een CR melden heeft daarom niet zo heel veel zin als je graag een idee wilt hebben welke pj's ongeveer gelijk zitten qua gewenst lightoutput, en dan van die selectie de beste uitkiezen. Als ik zou moeten kiezen tussen bovenstaande 2 dan ging ik op basis van de lightoutput getallen voor de Sim2. Dus je ziet dat het handige informatie is.

Het zijn natuurlijk geen absolute gegevens, want op een ander scherm krijg je andere waardes. Maar Frank heeft wel alle projectoren op hetzelfde scherm gemeten, en (hopelijk) ook op dezelfde projectiegrootte. Dan kan je de getallen dus wel met elkaar vergelijken, want de omstandigheden waren gelijk. Zo kan je dus toch afleiden welke projector meer bij jou past.

Volgens mij kan je bovenstaande twee dan dus ook als volgt omschrijven:
QuoteSharp Z90
CR 760:1 -- high lightoutput

Sim2 Domino
CR 762:1  --   average lightoutput, good black

Mitshibushi HC2000
CR 1816:1   --  average lightoutput, very good black

Ok, wel een beetje subjectief, je zou dan bepaalde ftlmb waardes moeten hebben voor low, average en high om het objectief te krijgen. Zoiets als <20 ftlmb=low / <30 ftlmb=average  / >30ftlmb = high

Kevin
Marantz VP-12S2 (Color Corrected 30Cyan 77mm)
Marantz SR-8500
5x Anthony Gallo A'Diva Ti + TR-2 Sub
BBK DV971H

J.A.F._Doorhof

Hi,
Daarom zet ik de lightoutput er ook bij.
De Z90 en Z200 waren trouwens niet op 2.00 te krijgen jammer genoeg die zaten maximaal op 1.50 ivm longthrow lenzen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Nieuwe projectoren toegevoegd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

Heel goed initiatief! Eindelijk een mooie tabel voor vergelijkingen van het contrast. :)

Ik ben benieuwd wat de nieuwe projectoren de komende maanden gaan geven. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

J.A.F._Doorhof

TW200 met filtering toegevoegd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sullivan

#24
Quote from: J.A.F._Doorhof on January 12, 2005, 12:32:31
TW200 met filtering toegevoegd.

Hoe verklaren jullie (Rob en Frank) het vershil in contrast bij de TW200 met filtering? Jullie zouden toch (ongeveer) op dezelfde manier meten?

916:1  (Frank) versus 800:1 (Rob)

mvg,
Frank