Soldeer tips ?

Started by Del member, November 29, 2004, 22:46:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Del member

Ik ondervind dikke miserie om 2,5mm2 draden van een dikke 2000VA transfo op bruggelijkrichters te solderen.

Zijn er soldeertips voor dit probleem ? Heb een kort stukje draad op 't uiteinde van een brug gesoldeerd en daarop de draad van de transfo, maar

1) het ziet er niet uit
2) het lijkt me zeer gevaarlijk
3) praktisch is anders

Hoe zou je dit voor mekaar krijgen ?

DrBoom

Ik vind crimpen véél netter eigenlijk dan solderen, zeker omdat de connectors op de gelijkrichter daarop voorzien zijn.
Koop gewoon een degelijke crimptang, wat geisoleerde connectors van de juiste maat, en je knijpt ze gewoon op de draad en steekt de connector op de gelijkrichter.
Wil je toch per sé solderen, koop een zwaardere bout want met 20W of zo gaat dat niet.
Je krijgt zo'n slordig resultaat omdat je bout niet in staat is om het geheel warm genoeg te krijgen om het solduur mooi te laten uitvloeien.
Overigens moet je ook eerst je draad vertinnen, vooraleer je 'm aan de gelijkrichter gaat solderen, werkt stukken makkelijker.
Dus eerst enkel je draad verwarmen, dan goed wat soldeersel erin laten trekken dat hij helemaal "vol" zit, en dan pas aan de gelijkrichter solderen.
Of zijn dat massieve draden die van die trafo komen ?
Is niet echt goed te zien op de foto.

Duck Twacy

Je gaat die diodebrug toch niet op dat plankje MDF schroeven??  Ze hebben ook wat koeling nodig.

Een goede 50 watt soldeerstation (liever nog 80) is een zegen. Maar de meesten gebruiken hier kabelschoentjes oid


Del member

Deze zap config is tijdelijk, in de zin dat ik nog een Thel kast wil bestellen maar ondertussen al wil kunnen "spelen". Dit kastje heeft vanbinnen exact dezelfde afmetingen als de Thel kast.

Heb in de rommelbak klemmetjes gevonden en nu ziet er al iets deftiger uit.

Meet 50,6V ~ aan de ingang van beide diodebruggen. Morgen de 100V elko's nog aansluiten (the most dangerous part) en dan is het dus testen en luisteren. Ben erg benieuwd.

FransDHT

ub4b,

Ik had exact hetzelfde. Ik zag op foto's van anderen (zoals hierboven ook al genoemd) van die volledig geïsoleerde connectortjes. Ik vond deze bij de Praxis en ze passen precies. Ze zijn er voor 1,5mm2 en 2,5mm2 kabel. Staat een stuk netter én veiliger.

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Movievault

#5
UB4B

Ik denk niet dat het verstandig is alles in een MDF kist te bouwen, zeker al niet een ringkern trafo.
Het MDF kan namelijk geen warmte afvoeren en gaat na verloop van tijd brandplekken vormen.
Gaat volgens mij echt niet goed.  :-[

Voor het solderen moet je al een stevige bout hebben om alles warm te krijgen en dan de beide polen vertinnen met genoeg tin, daarna tegen elkaar en terug goed verhitten totdat alles goed vasthangt, terwijl nog wat tin toevoegen.

PS , je hebt toch wel een goede brandverzekering he  ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Wijx wondere wereld

Als de grijze bolletjes stukjes soldeer zijn zo ik bij gebrek aan een soldeerbout toch de draad even verhitten met een gasstel (beproefde methode).
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

PM

Quote from: FrankG on November 30, 2004, 10:13:45
UB4B
Ik denk niet dat het verstandig is alles in een MDF kist te bouwen, zeker al niet een ringkern trafo.
Het MDF kan namelijk geen warmte afvoeren en gaat na verloop van tijd brandplekken vormen.
Gaat volgens mij echt niet goed.  :-[
PS , je hebt toch wel een goede brandverzekering he ;D
enkele posts terug:
Quote from: ub4b on November 30, 2004, 00:57:00
Deze zap config is tijdelijk, in de zin dat ik nog een Thel kast wil bestellen maar ondertussen al wil kunnen "spelen". Dit kastje heeft vanbinnen exact dezelfde afmetingen als de Thel kast.
...

Groeten, Peter

The Foundation

Quote from: DrBoom on November 29, 2004, 22:54:50
Ik vind crimpen véél netter eigenlijk dan solderen, zeker omdat de connectors op de gelijkrichter daarop voorzien zijn.
Koop gewoon een degelijke crimptang, wat geisoleerde connectors van de juiste maat, en je knijpt ze gewoon op de draad en steekt de connector op de gelijkrichter.
Wil je toch per sé solderen, koop een zwaardere bout want met 20W of zo gaat dat niet.
Je krijgt zo'n slordig resultaat omdat je bout niet in staat is om het geheel warm genoeg te krijgen om het solduur mooi te laten uitvloeien.
Overigens moet je ook eerst je draad vertinnen, vooraleer je 'm aan de gelijkrichter gaat solderen, werkt stukken makkelijker.
Dus eerst enkel je draad verwarmen, dan goed wat soldeersel erin laten trekken dat hij helemaal "vol" zit, en dan pas aan de gelijkrichter solderen.
Of zijn dat massieve draden die van die trafo komen ?
Is niet echt goed te zien op de foto.



zulke geisoleerde fiches dienen normaal niet voor vaste kabel

Robert - Jan

QuoteIk ondervind dikke miserie om 2,5mm2 draden van een dikke 2000VA transfo op bruggelijkrichters te solderen.

Hoi Fred,

met een 25 Watt soldeerbout moet je deze draden kunnen solderen. Het is mij tenslotte ook gelukt ;). Je hebt alleen een bredere tip (punt)  nodig. Die kan meer warmte tegelijk overbrengen.

Hieronder zie je het verschil tussen een standaard tip en de bredere die ik gebruik voor het grovere werk.

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Sullivan

ub4b,

Zoals FrankG ook al aangeeft, heb je de beide delen eerst goed vertind?

mvg,
Frank

Del member

Quote from: Sullivan on November 30, 2004, 20:38:33
ub4b,

Zoals FrankG ook al aangeeft, heb je de beide delen eerst goed vertind?

mvg,
Frank

Probleem is dat ik het niet geheel vertind krijg (toch niet de brug).

Anyway, heb daarnet de foam van een stelletje mini-keten speakers met de ZAPjes om zeep geholpen. Wat niet de bedoeling maar als je kijkt naar de snelheid waarmee de woofertjes bewegen dan wordt je snel duidelijk hoeveel power er achter de zaps zit. Ik speelde dan nog niet eens luid.

Dat wordt creatief met het lijmpistool omgaan  O0

Del member

Nog een foto'tje van het brouwsel.

Het kan allemaal wat meer netjes maar zoals eerder gezegd dit is een tijdelijke kast,

eclipse

hallo ub4b,

Ik weet uit ervaring dat het vertinnen van de ringkerntrafo lastig is, dit komt vooral door de schellak die op de draad zit en die zeer moeilijk te verwijderen is omdat deze zo hard is.

Hier hoe ik het altijd doe:
-schrap de schellak weg met een scherp mesje.
-schuur met een schuurpapiertje hierna de draad nog een keer totdat niets meer van de lak te zien is
-raak de draad neit meer aan hierna omdat deze door je vingers weer vet kan worden
-vertin de draad nu met een harskernsoldeer
-vertin ook de brugcel
-doe een stukje krimpkous om de draad wat ook over de aansluiting van de brugcel past
-leg nu de draad tegen de brugcel en verwarm deze beide(eventueel een heel klein beetje soldeer toevoegen voor een betere vloeiing)
-als het gevloeit is absoluut niet meer bewegen en de soldeerout weghalen en een paar seconden wachten (een goede soldering glimt)
-schuif nu de krimpkous over de draad naar de brugcel en krimp deze en voilá........een goede en veilige verbiding

Het gevaar van krimpen is dat als je geen goede tang gebruikt de verbinding op den duur los raakt of een te hoge overgangs weerstand krijgt waardoor er veel te hoge stromen gaan lopen.

ik hoop dat je er wat aan hebt

groetjes

Duck Twacy

#14
Nog even over kabelschoenen Fred.

Bij intertechnik hebben ze schoenen voor 4.0 - 6.0 mm (denk dat ze bedoelen mm^2):

Art.-Nr.:   770154
Abk.:   FSH6/4.0-6.0
Bez.:   FLACHSTECKHÜLSEN ISOLIERT FSH 6 6.3x0.8/4.0-6.0
   01108
€ 0.36

Een directe link werkt nooit bij ze, maar met search op art nr kom je er ook
of onder Übersicht > Zubehör > Kabel & Co. > Kabelverbinder, Kabelschuhe van de online shop

http://www.intertechnik.de/


hoewel http://www.intertechnik.de/user/10102/articles/770154.html

eclipse

Quote from: Duck Twacy on December  5, 2004, 20:21:12
Nog even over kabelschoenen Fred.

Bij intertechnik hebben ze schoenen voor 4.0 - 6.0 mm (denk dat ze bedoelen mm^2):


Dit soort kabelschoenen is bedoeld voor soepele draad en niet geschikt voor massief draad.
Het zal aan het begin wel werken maar op den duur krijg je een slechte verbinding met alle gevolgen vandien.
Er gaat niets boven een goede soldering.

groetjes

MdB

Quote from: ub4b on November 29, 2004, 22:46:53
Ik ondervind dikke miserie om 2,5mm2 draden van een dikke 2000VA transfo op bruggelijkrichters te solderen.

Zijn er soldeertips voor dit probleem ? Heb een kort stukje draad op 't uiteinde van een brug gesoldeerd en daarop de draad van de transfo, maar

1) het ziet er niet uit
2) het lijkt me zeer gevaarlijk
3) praktisch is anders

Hoe zou je dit voor mekaar krijgen ?
Aansluitdraden transformator op een print solderen of een (krimp) connector gebruiken maar zeker GEEN gelijkrichterbrug gebruiken. Gebruik vier geschikte diodes en daarover heen vier condensators om de positive en negatieve overgang van de sinus (storingen) te onderdrukken. ;)
Beter duur dan niet te koop.

Arno P

Je hebt een dikke soldeerbout nodig 40watt is het minimum...25 W krijgt niet genoeg warmte aangevoerd...

Om de warmte overdracht optimaal te krijgen moet je op de soldeerpunt zoveel mogelijk tin aanbrengen....een ferme druppel die er net niet van af valt....die druk je op het werkstuk (waar het aan vast moet en zorg ervoor dat ook het deel voor het soldeerpunt einde goed aanligt op het werkstuk....nog meer tin toevoegen....zoveel als mogelijk...zal er vanaf druppelen....dit alles om de boel warm te krijgen.....op een gegeven moment is de temp goed en sla je (kijk uit met de spatten) de tin van de bout en werkstuk af waarna je direct weer de punt op het werkstuk legt en verse tin toevoegd, die alleen even keurig uitvloeit in een mooie laag en dan de soldeerpunt ervan af en het werkstuk rustig laten afkoelen...

Beide te solderen delen zo vertinnen en dan pas aan elkaar solderen...onder toevoeging van tin die niet te lang vehit mag worden...een blinkende soldeerverbinding is alvast een goed teken van kwaliteit...dof is slecht..

jaco

Ik had ook problemen om de 2.5 mm2 in mijn verdeeldoos gesoldeerd te krijgen.
Ik heb bij de bouwmarkt een soldeerpistool gehaald van ik meen 80 of 100 watt.
Gaat prima, die verwarmt het in 1 a 2 seconden, de tin vloeit netjes uit en klaar.

Is 20 euro of zo, maar gekloot met een lichte soldeerbout was ik snel zat..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Rob_Dingen

Hoi

Het is heel simpel pak een vijl of een dremel en haal het chroom van de lippen van de brugcel en solderen is geen probleem meer.

Rob

Arno P

#20
Zit daar Chroom op ??? zal toch wel zink of tin zijn...

Del member

Quote from: Rob_Dingen on December 11, 2004, 16:04:02
Hoi

Het is heel simpel pak een vijl of een dremel en haal het chroom van de lippen van de brugcel en solderen is geen probleem meer.

Rob

THX, perfecte tip. Heb de lippen geschuurd met een stuk schuurpapier en nu pakt de soldering onmiddelijk en glimt mooi  8)

reMC

Kan iemand mij vertellen wat een gangbaar wattage is voor het solderen van simpele componentjes als ic's, weerstanden en condensatoren..? 40watt ofzo?

reMC

En natuurlijk: zijn er bepaalde soorten die ik hoe dan ook moet ontwijken omdat ze niet handig in het gebruik zijn...?

Kjelt

Quote from: reMC on June  6, 2005, 13:13:23
Kan iemand mij vertellen wat een gangbaar wattage is voor het solderen van simpele componentjes als ic's, weerstanden en condensatoren..? 40watt ofzo?

Het gaat hier niet om het wattage maar om de temperatuur. IC's en condensatoren zijn warmtegevoelig, als je te lang met een te hoge temperatuur soldeert gaan ze kapot. Ik raad je aan om een temperatuur instelbare soldeerbout te kopen voor je fijne soldeerwerk aan je DAC. Deze zijn tegenwoordig echt niet duur meer. Je stelt de temperatuur dan in rond de 315 graden C en je kunt dan wel 3 a 4 seconden solderen zonder de boel te slopen. Als je aan ic's soldeert dan niet alle pootjes meteen achter elkaar solderen sla er 2 over en wacht dan een minuut en begin opnieuw. Bij condensatoren (niet elco's) zie je ze "zweten" dus zorg ervoor dat je dat niet te lang doet. Mocht je problemen hebben dat je een grote component moet solderen dan kun je de temperatuur wat hoger zetten. Hier is het wel van belang dat je soldeerbout voldoende power heeft om de temperatuur op peil te houden en daarbij is het wattage wel van belang maar tevens dat het verwarmingselement dicht bij de punt zit (zoals bij de proffesionele Weller's) en niet een heel stuk ervanaf zoals bij de 230V Weller's.