Spyware: tips en tools

Started by Oracle, November 26, 2004, 10:38:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

#75
Quote from: drunkfux on June 21, 2009, 17:12:54
Dat er in die 2.5 jaar heel wat nieuwe moeilijker te verwijderen troep op het internet is verschenen die niet te verwijderen is door smitfraudfix

ps: ik zie na mijn reply je smiley pas ;D
laatst bijgewerkt op 11 juni 2009. :closedeyes:
:P

Badabing

Ik heb de oplossing! http://www.sandboxie.com/
Geen virusscan nodig, spyware proggies. Eenmaal alles in stellen en je hebt nooit meer last van vervelende en hardnekkige virussen of trojans.

Post!

Misschien ook een tip om te draaien in User mode ipv Administrator mode.
Dit houd de (onderwater) spyware wel tegen om dat die geen rechten heeft om te installeren :)
Nadeel is wel dat je zelf ook geen tools kunt installeren (alleen met rechtermuis > Run As ...)

Ronin79

#78
ik zie dat het over spyware tools gaat, daar gaat mijn verhaaltje min of meer ook over:

Hier zet ik een kopie neer, die ik sommige ook gemaild heb, dan wel op mijn Facebook pagina gezet heb;

Virus; pas op

Oops heb ik net mijn uitleg van een paar honderd (stuk of 1000) woorden gedelete .. kunnen we weer overnieuw beginnen.

Als je in je mailbox een mail vind van UPS, en je had van de week of verleden week wat verstuurd .. Delete de mail !!
Ik had deze geopend (wat niet zo gek was, omdat ik 2x wat verstuurde), en kwam in een World op Pain terecht.

In de mail zal staan; dat je pakketje niet is aangekomen. Je zult het moeten ophalen op een depot.
Hiervoor moet je een bewijsje downloaden. Als je dat hebt gedaan, en het opent, begint het gedonder;

Je zult 20 a 30 foutmeldingen krijgen, en programma word geactiveerd, wat beweerd van Microsoft te zijn .. en zegt dat er fouten zijn op je Harddisk.
Klik niet Ja, laat hem niet Scannen, anders ben je wellicht echt alles kwijt. Sluit hem af. je systeem zal zich opnieuw opstarten, mocht dat niet zo zijn;
dan zul je nu ook zien; dat alles weg is; je files, bureaublad, data op externe schijven etc. Alles lijkt weg te zijn. Wat je ook doet; mocht dat programmaatje
weer opstarten, vink niets aan, behalve de kruis voor afsluiten.

Hoe weet je of dit programmatje fout is: het zal zeggen dat je schijf fouten bevat, en begint te scannen. Als je goed de teksten leest, zie je dat er een andere schijf word genoemd
dan dat jij zelf hebt. Ik heb een OCZ SSD + 2TB WD Intern, en een paar 2TB externe disks. Hij gaf aan Hitachi HD.


Wat te doen:

Voordat je de volgende 2 dingen uitvoert; start IE op, Firefox lijkt niet meer te werken, dus ik hoop voor je dat je meerdere Internet Browsers hebt.
Download; Malwarebytes Anti-Malware. Installeer, en laat een scan maken. Delete de virussen (mocht hij dat niet automatisch doen).
Mocht de PC niet opnieuw worden opgestart; doe je het volgende .... (en anders daarna)

Start: tik in: MS Config (omdat alle files weg lijken te zijn, is dit de enige manier om wat te openen, in de adres balk intikken).
Tik bij het tabblad opstarten alles uit wat je niet kent, en klik Ja.
Daarna Tik in de zelfde balk: herstelpunt, ga de opties door en selecteer een punt van een paar dagen geleden.
laat de PC opnieuw opstarten.

Nu we dat geregeld hebben; zul je nog steeds zien; dat je files weg zijn. Tik in adres balk (start menu, adresbalk): Mapopties - Weergave, en zoek; verborgen bestanden en mappen.
Vink aan; verborgen bestanden weergeven. Nu zie je dat alle bestanden zichtbaar zijn. Ga naar je schijven (behalve C, omdat die optie daar niet altijd kan),
dubbelklik en selecteer alle mappen (Ctrl+A), rechtermuisknop, eigenschappen, Algemeen en daarna vink uit: Verborgen. Doe dit bij alles wat je, ook je bureaublad iconen.
Daarna als je externe schijven hebt; autoplay optie (bestanden) op de zelfde manier, maar dan verborgen. Ga daarna terug naar map-opties en vink aan; verborgen mappen en bestanden niet weergeven.
Niet alles zul je kunnen blijven zien, met name niet bepaalde files of mappen op de C schijf, maar zijn wel bereikbaar via adresbalk.

Mocht je antivirus en Firefox niet werken, dan kun je het volgende doen. Delete (uninstal) het antivirus programma dat je op je schijf hebt staan ga met Internet Explorer -
naar de AVG website (mijn antivirus wou het niet meer doen, met geen mogelijkheid .. dus mocht dat bij jou ook zo zijn .. dan kun je dus dit doen),
en download de probeer versie van AVG Internet Security 2012. Installeer Spotnet (zoeken op Google). Tik in zoekbalk: AVG internet security 2012.
Daar zie je bij de uitleg een serial staan (die ik natuurlijk niet mag geven, of linken .. maar wel kan uitleggen waar je die kan vinden), vervang die met de bestaande als je AVG installeert.
Nu is je versie geldig tot 2018. Als je het geïnstalleerd hebt, scan de PC, en de virussen zullen verwijderd worden. ik weet alleen niet of je de Spotnet lijst voor je krijgt,
en of je hier een Usenet Abo voor nodig hebt, zoals ik heb. Anders probeer je gewoon de gratis versie van AVG, en hopen dat het dan ook werkt.

Firefox (of een andere browser), zou het wellicht nook niet kunnen doen. zorg er dus voor; dat je ook IE hebt 9of een andere 2e of 3e browser). Delete (uninstal) alles wat met Firefox
(of een andere browser, mocht die problemen geven) te maken heeft, ook de cookies, geschiedenis etc (wat als optie aangegeven word), anders kun je er geen gebruik meer van maken.
Start PC weer op (of maak hem van te voren even schoon met TuneUp),
start Internet Explorer, en download Firefox 1.5. Vervolgens geef je ook AVG toestemming om de een extensie te installeren, voor beveiliging.

Ik ben er tot 6 uur vanochtend mee bezig geweest om er achter te komen hoe de PC weer normaal liep. Zeker omdat je eigenlijk niets in de PC kan aanzetten,
omdat het meeste gedelete leek (ook alle programma's van Microsoft), dus gebruik de Startknop en adresbalk. Alles is niet gedelete, maar verborgen.
Ook nestelende zich een paar Virussen en Trojans in de PC. ik wil op het hart drukken;
mocht je dit oplopen; onder geen beding; iets aanvinken in het hulpprogramma wat aangaat
(wat aangeeft dat je hardeschijf niet goed is. Als je goed leest wat er staat, en het merk hardeschijf weet wat jij gebruikt; zul je zien dat dit niet klopt)
Dan delete je waarschijnlijk echt alles.

Op Dit moment lijkt alles aardig goed en soepel te lopen, maar het heeft mij wel veel tijd (en slaap) gekost. Dus pas op met bepaalde mails; ook al lijken ze betrouwbaar.

ps.

Het schiet mij te binnen; dat er nog een betrouwbaar bedrijf was, die met zulke mails strooit. Althans iemand onder die naam.
Ik ben de naam vergeten, maar pas wel op.  ;)

jowi

Ik heb niet verder gelezen dan "je moet een bewijsje downloaden" dan gaan bij mij de alarmbellen af...  rest is je eigen schuld ;)

Ronin79

#80
Nee niet geheel ...  ;)

Ik had meerdere mails van UPS die wel klopte.
Ik had ook aangegeven dat ik mail wil krijgen van mijn verzendingen.
Dat een van de verzendingen niet was aangekomen, had dus wel gekunt.

De datum van verzending van het eerste scherm wat ik terugstuurde had ook gekunt (weet de exacte datum van mijn zending niet uit mijn hoofd).
Daarnaast; een bewijs dat je het scherm bij een depot weer kon ophalen, omdat er iets niet klopte met het adres, is ook wel iets wat vaker voorkomt.

Al vond ik dat wel vreemd, maar het kan.

Hoe dan ook; het was een hele slimme Email, waar ik intrapte.
Maar een gewaarschuwd mens telt nu voor 2 ..... dat dan weer wel  ;)

RubenV.

Zo'n gerenommeerd bedrijf zal je denk ik niet snel vragen iets te downloaden. Als het om een wijziging gaat of factuur wordt deze gewoon als bijlage bijgevoegd. Aan de bestands-extensie kan je meestal ook wel een en ander afleiden.

Maargoed, evengoed bedankt voor de waarschuwing.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Ronin79