hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

BuSpu

Is het technisch gezien niet lastig dat je op een metalen onderplaat monteert?

Kjelt

Quote from: BuSpu on May  5, 2017, 10:26:58
Is het technisch gezien niet lastig dat je op een metalen onderplaat monteert?
Bedoel je mechanisch of elektrisch?

hifiman

Quote from: BuSpu on May  5, 2017, 10:26:58
Is het technisch gezien niet lastig dat je op een metalen onderplaat monteert?
Hoezo lastig? Het scheelt juist wat gaten boren  :clapping:

BuSpu

Quote from: Kjelt on May  5, 2017, 10:49:46
Bedoel je mechanisch of elektrisch?
Elektrisch, ivm sluiting bijvoorbeeld?

BuSpu

Quote from: hifiman on May  5, 2017, 10:58:58
Hoezo lastig? Het scheelt juist wat gaten boren  :clapping:
Dat dan weer wel  ;)

williams

Het ziet er weer indrukwekkend uit wat je aan het bouwen bent .
Ben benieuwd naar het eindresultaat .
Gr.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Kjelt

Quote from: BuSpu on May  5, 2017, 17:08:59
Elektrisch, ivm sluiting bijvoorbeeld?
Kwestie van net genoeg afstand en isolatie maar een metalen plaat wordt vaker gebruikt en heeft bv bij het prototypen mbv airwiring weer voordelen (groundplane).
Alleen vraag ik me wel af aan welke ground/aarde/massa de ijzeren plaat hier hangt.
Als dat de veiligheidsaarde is en die niet aan de audiomassa hangt kan het weer voor storing zorgen maar goed dat zal Hifiman wel allemaal uitgedacht hebben, toch ?  ;)

hifiman

Quote from: Kjelt on May  5, 2017, 19:59:51
Als dat de veiligheidsaarde is en die niet aan de audiomassa hangt kan het weer voor storing zorgen maar goed dat zal Hifiman wel allemaal uitgedacht hebben, toch ?  ;)
Dat had ik eigenlijk tot het laatst bewaard  :tounge2: Op dit moment hangt de kast/plaat nog nergens aan.

hifiman

Gisteren was de streamer af en kwamen de eerste noten muziek eruit  ;)

Uiteindelijk de streamer in de stereo set beneden getest en mijn conclusies waren als volgt:


  • Dit speelt een stuk beter dan voorheen mijn losse DAC projectje via spdif gevoed door de logitech transporter
  • Maar het haalt het nog niet bij de (gemodificeerde) logitech transporter
  • Het klinkt zeker niet slecht, maar verre van muzikaal
  • Na afspelen van files lokaal in de streamer (usb stick en eigen LMS server), klonk het, tot mijn verbazing, echt stukken beter!
  • Vervolgens de muziek opsamplen naar 192 kHz en het begon zo waar muzikaal te worden
  • Het upsamplen gewijzigd naar 176 kHz (een hele veelvoud van 44.1 kHz) en nu klonk het zeer muzikaal en goed
  • Nog steeds niet zo goed als de transporter maar wel als een heel goede basis om op voort te borduren

Op basis van deze bevindingen ga ik een 500 GB SSD schijf in de streamer bouwen.
Verder heb ik nog de volgende verbeterpunten op mijn todo lijstje staan:

  • De voeding naar de opamp stage opnieuw bedraden (ster vorming ipv doorlussen)
  • Een eigen low noise 5V voeding, een jung didden regulator, voor het Allo Kali reclocker bord
  • Een korter en shielded UTP kabeltje intern in de streamer
  • De upsample mogelijkheden en opties verder uitdiepen en testen
  • En wat er verder nog in mij op gaat komen  :angel:

hifiman

#10184
En dan nu met 500 GB muziek (op ssd) aan boord  ;D De kast wordt al aardig vol zo  :crazy:

Tevens een korter/afgeschermd UTP kabeltje en kortere I2S verbindingen van zilver draad (het goud was op  :angel: ).

MLCinema

Wauw! Vakwerk. Keurige opbouw ook zo. Maar zo te lezen ben je nog wel even een poosje zoet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

hifiman

#10186
Quote from: Kamidioblitz on May  7, 2017, 22:15:47
Wauw! Vakwerk. Keurige opbouw ook zo. Maar zo te lezen ben je nog wel even een poosje zoet?
Dank je :-) En, ja ik ben nog wel even zoet met finetunen en experimenteren, maar dat is de hobby  :pompom:

Zit nu spotify upsampled naar 176,4 kHz te luisteren, heeft nog nooit zo goed geklonken.  :angel:

hifiman

En de streamer is voorlopig even af  :headbanging:

De jung regulator voedingsbordjes en bedrading aangepast en er is een extra jung regulator bijgekomen zodat het I2S reclock bord nu zijn eigen low noise voeding heeft, de pi wordt nog steeds uit het blauwe blok gevoed.

Het wachten is alleen nog even op de (bestelde) andere opamps (OPA604, er zit nu even OP05 in omdat ik niks anders had liggen) die ik eind van de week verwacht.

Nu eerst maar eens luisteren  :music:

hifiman

De OPA604 opamps zitten erin en na wat tweaking met de upsampling klinkt het helemaal niet verkeerd en komt het zeker in de buurt van mijn gemodificeerde logitech transporter, dat is een resultaat waar ik al heel happy mee ben  :headbanging: :pompom: :music:

Ik overweeg nog iets met buisjes te doen (i.p.v. de opamps), maar omdat dat best lastig (heb ik er wel plek voor in de kast?), veel gedoe en duur is heb ik nu eerst eens een setje
Sparkos Labs SS3601 Discrete Op-Amps besteld. Ik hoop ze volgend weekend binnen te hebben en ben heel benieuwd wat dat nog gaat brengen .  :angel:

hifiman

#10189
Ik heb sinds het inbouwen van een buizen buffer stage (i.p.v. een complete opamp based pre amp) in mijn Symphonic Line versterker last gehad van een flinke TAK wanneer ik de versterker uitschakelde. Onlangs constateerde ik pas dat deze TAK gepaard gaat met een flinke ingaande en vervolgens uitgaande woofer uitslag. Vast niet erg goed voor de woofers van mijn speakers dus dat heb ik onlangs gefixed door een mute circuit in te bouwen dat de ingang van de eind trap mute zodra er geen 6.3V wisselspanning meer staat op de gloeidraad van de gelijkricht buis.

Het betreft het printje wat bovenop gemonteerd zit in het midden tussen de 2 grote blauwe ELCO's. Deze oplossing werkt uitstekend  :headbanging:

solitaire

Gebruik je afsluitweerstanden op de versterker ingang?

[niet dat ik nou zo technisch ben, maar wel nieuwsgierig en al enkele maanden bezig met allerhande afsluitpluggen -weerstanden -caps ed. / verslag hiervan volgt tzt.]


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Quote from: solitaire on May 28, 2017, 16:57:06
Gebruik je afsluitweerstanden op de versterker ingang?

[niet dat ik nou zo technisch ben, maar wel nieuwsgierig en al enkele maanden bezig met allerhande afsluitpluggen -weerstanden -caps ed. / verslag hiervan volgt tzt.]


soli
Dat was puur voor te testen zonder muziek signaal of ik geen brom introduceerde, feitelijk was kortgesloten ook goed, maar deze met 100 ohm weerstand had ik toevalig liggen en dat was voor mijn test ook ok. Dus nee het was niet bedoeld als afsluitweerstand.

solitaire

duidelijk

Met verbazing volg ik deze thread, en lees telkens weer hoe eea. zo aangepast wordt dat het foutloos werkt en zo is zoals jij het wilt. My-Fi in de allerbeste zin. Erg leuk om te zien!



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Quote from: solitaire on May 28, 2017, 18:34:14
duidelijk
Met verbazing volg ik deze thread, en lees telkens weer hoe eea. zo aangepast wordt dat het foutloos werkt en zo is zoals jij het wilt. My-Fi in de allerbeste zin. Erg leuk om te zien!
soli
Mwaahhhhh het gaat of klinkt echt niet altijd zoals ik wil nadat ik iets gemaakt of gewijzigd heb en foutloos is ook zeker niet altijd het geval, maar in het algemeen wel heel erg tevreden met mijn huidige stereo/HT set  8)

solitaire

Nou ja, zonder vallen en opstaan geen overwinning toch ?



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Quote from: solitaire on May 28, 2017, 20:40:17
Nou ja, zonder vallen en opstaan geen overwinning toch ?
Helemaal waar  ^^

hifiman

#10196
Gisteren in de set boven een AB vergelijk gedaan met OPA604 opamps (in mijn DHZ streamer) versus de discrete opamps van sparkos. Het verschil is niet gering  :notify: Waar de OPA604 in verhouding in your face en hard klinkt, klinken de sparkos opamps ruimtelijk, meer laid back en vooral stukken muzikaler.  :headbanging:

Komend weekend ga ik deze jongens dus eens in mijn transporter in de set beneden uitproberen  :angel:

Kjelt

Joh?  :D
Wat is de slew rate van die discrete opamp?

hifiman

Quote from: Kjelt on June  1, 2017, 21:24:30
Joh?  :D
Wat is de slew rate van die discrete opamp?
Ongeveer gelijk aan die van de opa604  ;)

hifiman

#10199
Heb ze er nu beneden in zitten en ik moet wel zeggen dat het verschil met de opa627 opamps gehoormatig kleiner is dan wat ik gisteren boven hoorde i.v.m. De opa604. Maar wederom ruimtelijker en natuurlijker/muzikaler. Ik heb er gelijk nog 2 bij besteld om weer in de streamer boven te stoppen want ik denk wel dat deze sparkos jongens blijvertjes zijn :-)