hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

hifiman

Quote from: Kjelt on February 28, 2015, 09:28:23
Gaaf hoor, nu de bank nog twee meter naar voren bij film kijken  8)
Tsja en 4 lekkere wijven naast me op de bank...  Je kunt niet alles hebben ;-)

Audiofiel

Nee, je kunt niet alles hebben...
























Jouw bank is daar net te klein voor. :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman


Kjelt


Harry HT


Hi Audiooloog,
Quote from: Audioloog on February 27, 2015, 20:29:09
Ik zet tegenwoordig de deurbel automatisch uit als ik op play druk  :clapping:
ha, ha [emoji1] volgens mij is dit geen grap [emoji3]

Bevallen de Klipschen nog steeds? Gefeliciteerd maar weer, geniet ervan [emoji41]

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

kermit

Quote from: Harry HT on February 28, 2015, 19:47:20
Hi Audiooloog,ha, ha [emoji1] volgens mij is dit geen grap [emoji3]

Bevallen de Klipschen nog steeds? Gefeliciteerd maar weer, geniet ervan [emoji41]

Gegroet,

Harry
:clapping:

hifiman

Thanks Harald!  ;D

Ik begin aan ze te wennen, begin het nu zelfs mooi te vinden deze Klipsch surround jongens aan de muur  :wub:

hifiman

Samen met Scrutinizer gisteren even de puntjes op de i gezet v.w.b. de instellingen van het surround geluid. Ik mag wel stellen dat het nu echt super goed klinkt  :pompom: O0 Dit mede door de Onkyo processor en de Marantz en Symphonic Line eindversterkering  :wub: De gok van de aanschaf van de Klipsch surround speakers is een goede geweest in elk geval  8)


kermit

Quote from: Audioloog on March  3, 2015, 13:19:09
Samen met Scrutinizer gisteren even de puntjes op de i gezet v.w.b. de instellingen van het surround geluid. Ik mag wel stellen dat het nu echt super goed klinkt  :pompom: O0 Dit mede door de Onkyo processor en de Marantz en Symphonic Line eindversterkering  :wub: De gok van de aanschaf van de Klipsch surround speakers is een goede geweest in elk geval  8)

Goed te horen. Vanavond mag je de jonge broertjes bij mij beluisteren. :D  Ik vind Klipsch echt goed klinken.

hifiman

Quote from: kermit on March  3, 2015, 14:02:09
Goed te horen. Vanavond mag je de jonge broertjes bij mij beluisteren. :D  Ik vind Klipsch echt goed klinken.
Ik ben benieuwd hoe die klinken i.c.m. bananenvlaai  :coffee: :pompom: ;)

kermit


hifiman

Gisteren dit zelfgebouwde  kastje aangesloten in de hometheater set (uiteraard met deksel erop)  :satisfied:

Wat doet het? Middels de 12V trigger van de surround processor de 230V van de twee Marantz MA500 monoblokken inschakelen voor de versterking van de surround kanalen. Maar dan wel met een uitschakelvertraging van 2 minuten. Dus als ik middels de AB wissel van functie (bijv van TV naar Film kijken) en de processor gaat daarbij even uit en weer aan, dat de monoblokken niet gelijk mee staan te klapperen (spanning uit/aan) maar gewoon aan blijven. Pas als de processor 2 minuten uit of op standby staat gaat de versterking van de achterkanalen uit.

Straks staat mijn subwoofer op een subdude waardoor deze wat hoger komt en ik ook niet meer makkelijk met de hand bij de power buttons van de monoblokken kan komen. En verder gewoon: omdat het kan :P

hifiman

Ben alweer bezig met het volgende projectje. Voor boven (stereo set met 2 Marantz MA700 monoblokken) ben ik ook een soorgelijk kastje aan het maken. Maar dan eentje die getriggered wordt door of er muziek uit de squeezebox komt of niet.

Dus:
- de monoblokken zijn spanningsloos zolang er geen muziek speelt.
- zodra er muziek uit de uitgangen komt schakelt de 230V voor de monoblokken in.
- een half uur nadat er geen muziek "gedetecteerd" is, schakelt de spanning op de monoblokken weer uit, dit om te voorkomen dat tijdens stille passages de spanning er af gaat.

Tevens bouw ik een lineaire 5V voeding in het kastje als verbeterde voeding voor de squeezebox.

scrutinizer

Quote from: Audioloog on March  8, 2015, 04:38:42
Ben alweer bezig met het volgende projectje. Voor boven (stereo set met 2 Marantz MA700 monoblokken) ben ik ook een soorgelijk kastje aan het maken. Maar dan eentje die getriggered wordt door of er muziek uit de squeezebox komt of niet.

Dus:
- de monoblokken zijn spanningsloos zolang er geen muziek speelt.
- zodra er muziek uit de uitgangen komt schakelt de 230V voor de monoblokken in.
- een half uur nadat er geen muziek "gedetecteerd" is, schakelt de spanning op de monoblokken weer uit, dit om te voorkomen dat tijdens stille passages de spanning er af gaat.

Tevens bouw ik een lineaire 5V voeding in het kastje als verbeterde voeding voor de squeezebox.
Dat was een kort nachie......
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt


hifiman


hifiman

De basis voor het volgende projectje.

Het schema komt van:
http://sound.westhost.com/project38.htm

Kjelt

Ik zou zelf liever een galvanisch gescheiden (bv optocoupler) ingang hebben als je main audio als ingang hebt. Hoe sluit je dit aan, parallel over de audio uitgang of buffer je deze naar twee uitgangen waarvan je een als trigger gebruikt?

hifiman

Quote from: Kjelt on March  8, 2015, 13:23:41
Ik zou zelf liever een galvanisch gescheiden (bv optocoupler) ingang hebben als je main audio als ingang hebt. Hoe sluit je dit aan, parallel over de audio uitgang of buffer je deze naar twee uitgangen waarvan je een als trigger gebruikt?
Nope, waarschijnlijk op de digitale uitgang (middels een goedkoop dacje inbouwen) en daarmee dus alsnog galvanisch gescheiden. Of misschien toch op de koptelefoon uitgang waarbij een scheidingtrafootje dan inderdaad geen gek idee is!  ^^

Kjelt

Als je de digitale uitgang gebruikt kun je dan niet met een one shot met een vertraging van enkele minuten het ook voor elkaar krijgen? Kun je dat hele circuit vervangen door 1 ic.

hifiman

Quote from: Kjelt on March  8, 2015, 18:39:30
Als je de digitale uitgang gebruikt kun je dan niet met een one shot met een vertraging van enkele minuten het ook voor elkaar krijgen? Kun je dat hele circuit vervangen door 1 ic.
Goed bedacht :-) Maar ik wil de schakeling universeel houden in die zin dat deze zowel op analoog als digitale output kan werken, dan heb ik er ook nog wat aan als ik later de squeezebox met een dac ga gebruiken.  8)

Kjelt

Ik weet niet hoe kritisch het bij deze analoge audio toepassing er op aan komt maar ik zou eens met Anton overleggen of het dan niet verstandig is een mooi audiobuffer kastje er tussen te zetten. Een ingang en twee uitgangen , een highend uit (OPAxxx) naar je versterkers en een normaal uit (NE55x) voor je trigger.
Want dat schema L+R met 10k aan elkaar knopen ik weet het niet, je impedantie klopt niet meer, kanaalscheiding om zeep, lijkt me niet lekker, leuk voor een discolamp toepassing met boombox maar voor serieuze audio .......  :-\

hifiman

Wat ik bedoelde was dit:
- als ik de analoge uitgang gebruik voor audio dan ga ik de digitale gebruiken als trigger
- als ik de digitale uitgang gebruikt voor audio dan ga ik de analoge uitgang gebruiken als trigger

Problem solved  :pompom:

Kjelt


hifiman

Quote from: Audioloog on March  8, 2015, 11:01:59
De basis voor het volgende projectje.

Het schema komt van:
http://sound.westhost.com/project38.htm
Schakeling gebouwd en het werkt  :P Kon de betreffende FET niet vinden en heb een BS170 gebruikt, moest daarom wel een tweede diode in serie met D5 gebruiken vanwege de lagere gate treshold spanning.

De delay tijd heb ik ongeveer een uur van gemaakt (4M7 weerstand en 470 uF elco parallel ipv de 10M en 100 uF)