Avalon Eidolon

Gestart door DennisG, november 9, 2004, 11:19:12

Vorige topic - Volgende topic

blue-eyes

Erg, erg mooi Dennis!

Meubel ook overigens........ Klasse!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

DennisG

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 28, 2005, 20:03:30

Laatste complies gaan naar Tony Gee...die toch maar weer, geheel belangeloos, ...je op het rechte pad duwde... O0

GEFELICITEERD  :)

Ha Erik,

De feiten liggen net even iets anders....... Tony is van af het ontwerp stadium, weliswaar voor jullie op de achtergrond, betrokken geweest bij dit project. Geheel belangeloos, dat wel....... That's what friends are for!!! Succes was dus min of meer verzekerd.

Tony en ik hebben het er stiekem al eens over gehad........ We zouden graag eens gezamenlijk naar jouw XXX'en komen luisteren. Wellicht om onze referentie bij te stellen......  Dus als je nog een gaatje hebt ergens in 2008??? ;D Overigens ben ik persoonlijk ook erg nieuwsgierig naar jouw akoestieke aanpassingen.

Groet,
Dennis

DennisG

Citaat van: Jean Pierre op augustus 28, 2005, 20:07:27
Wederom: Wat een ongelovelijke mooie set! Welk type plasma is het btw ?

mvg

Thanks. Het is de Panasonic 37PA50.

Citaat van: Fireman op augustus 28, 2005, 20:44:49
Brrrr... wat akelig mooi man.

BTW kan de kleine al bijna staan? Pas maar op dat 'ie zich niet optrekt aan de woofer rand :)

Ha Brandweerman,

De kleine is langzaam aan het leren, maar gelukkig is ze niet zo snel. Desalnietemin komen er binnenkort wel frontjes.
Citaat van: Blue-Eyes op augustus 28, 2005, 20:51:08
Erg, erg mooi Dennis!

Meubel ook overigens........ Klasse!

Dank, dank....

blue-eyes

Citaat van: DennisG op augustus 28, 2005, 21:33:08

De kleine is langzaam aan het leren, maar gelukkig is ze niet zo snel. Desalnietemin komen er binnenkort wel frontjes.

Papa's materialisme gaat voor de ontwikkeling van zijn kleine! Terecht, dit is het HT Forum ;D

;)

@Serieus: herkenbaar probleem....
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

DennisG

Citaat van: Blue-Eyes op augustus 28, 2005, 21:39:48
Papa's materialisme gaat voor de ontwikkeling van zijn kleine! Terecht, dit is het HT Forum ;D

;)

@Serieus: herkenbaar probleem....

Ja maar......... zo bedoelde ik het niet.......... :-[

Ze is 11 maanden en ik moet er niet aan denken dat ze nu al lopend het huis zou verkennen. Kruipend is ze al niet bij te houden. ;D Ik hoop dat ik alle gebroken vaderharten weer heb gelijmd nu.  :-\  Fotootje erbij en dan gaan we snel weer on topic!!

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: DennisG op augustus 28, 2005, 21:27:35
Ha Erik,

De feiten liggen net even iets anders....... Tony is van af het ontwerp stadium, weliswaar voor jullie op de achtergrond, betrokken geweest bij dit project. Geheel belangeloos, dat wel....... That's what friends are for!!! Succes was dus min of meer verzekerd.

Tony en ik hebben het er stiekem al eens over gehad........ We zouden graag eens gezamenlijk naar jouw XXX'en komen luisteren. Wellicht om onze referentie bij te stellen......  Dus als je nog een gaatje hebt ergens in 2008??? ;D Overigens ben ik persoonlijk ook erg nieuwsgierig naar jouw akoestieke aanpassingen.

Groet,
Dennis

Heb geduld...ik kom erop terug....

Ik moet het rustig verdelen....met meer tussenpozen prive-tijd.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

occajohn

Hallo,

Ik ben voornemens een aantal houtpakketten voor de Avalon Opus Ceramique (Soup kasten) te gaan maken, mits hiervoor voldoende interesse is.
Alles wordt met professionele machines gezaagd van 30 mm A-kwaliteit MDF. Zie mijn site voor een eerste kast welke ik al reeds eens gebouwd heb: http://home.planet.nl/~johneekels/

Prijs is afhankelijk van het aantal belangstellende, en de mate van afwerking.

Graag mailen naar [email protected]  bij belangstelling.

Gr John

Wowly

Bedoel je kant en klare kasten of alleen houtpakketten?

alexnick

Hi,
I don't understand your language, i believe it's dutch, isn't it?
But, I have some questions:
DennisG do you have the plans for the cabinet?
Where do you have the crossover schematic from?

Merijn

Hi Alex,

Yeah we speak Dutch on this Forum, but I admit it is a big handicap for many people because there are quite some interesting threads with a very high standard of finishing/designing.

I will try and fix you some info on de avaclones, Marc Heijligers has written a complete manual on how to build a Avaclone:

http://homepage.mac.com/marc.heijligers/files/category-2.html

This site is in English and has a wealth on info...

Allso take a look at Tony Gee's site:

http://www.humblehomemadehifi.com/

Here is the home of The Soup, allso an avaclone, and in English. There must be so much mere to find here, but they will wetten your apetite!

Greetz,

Merijn
I Prefer Coffee For Mental Stability...

DennisG

Hi Alex,

Thank you for your interest. Yes, I do have plans available but I haven't worked them out to the smallest detail. The plans, together with the photos on this site will give you enough information to build a pair of Eidolon look a likes on your own. If you would like to receive the plans please send me a PM.

I have develloped the crossover scheme together with Tony Gee, a very experienced speaker builder in the Netherlands (http://www.humblehomemadehifi.com/ ). Whe couldn't find any usefull information about the original Avalon crossover, so probably our version has nothing in common with the original one. It sounds great though.

Regards,
Dennis 

rnacoustics

Hallo Dennis,

Met bewondering heb ik jou topic gelezen. Petje af!!
Samen met een audiovriend willen we een stel topluidsprekers ontwerpen/bouwen. We stellen daar uiteraard hoge eisen aan.
Ik heb in het verleden reeds diverse luidsprekers ontworpen en gebouwd. Kijk ook maar op mijn website. We willen zo'n soort luidspreker bouwen met vergelijkbare eigenschappen als de "Eidolon" Maar het wordt geen Avalon clone kast. Maar kwa design een geheel eigen ontwerp met vergelijkbare afmetingen. Maar wel met de dezelde hoge eisen.
Het wordt een gesloten kast. We gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Ik heb gezocht naar een geschikte woofer. Nou dat valt niet mee zeg. De meeste woofers zijn nl. beter geschikt in BR kasten. Met de door jou toegepaste Eton woofer lig de -3dB punt op ongeveer 50Hz wat niet echt laag is. Altenatief zou een Scan-Speak woofer van 25cm kunnen zijn. Maar zijn deze ook zo fraai in het low-mid gebied? Ik heb de orginele Eidolon Diamond wel eens bij Rhapsody gehoord. Mijn bek viel open zeg, wat een ruimte afbeelding!  ::)
Voor het mid zit ik aan een Thiel unit te denken. Dat wordt een echte middentoner een c² 79/6 of de nieuwe C²90/T6 Heeft iemand al ervaring met de c²90/T6 unit? Lijkt mij makkelijker te filteren. Voor het hoog gaan we heel misschien de Diamant tweeter inzetten. Ha ha toch een Eidolon Diamond clone?? Heb de "xXx" bij Erik gehoord, ook waanzinnig mooi! Hij gebruikt ook de diamand tweeter Zie de review.
Mijn vraag is, heb jij het gevoel, voldoende druk in het laag te hebben. Ik ben zelf nl. behoorlijk verwend met het laag met mijn "the voice" ontwerp. Maar mijn vriend vind de kasten te groot. Maar ja, je blijft te maken hebben met natuurlijke wetten. Ik heb ook een kamer van 50 m² en staan de kasten niet echt in de weg. Wie heeft eventueel een suggestie voor een geschikte woofer in zo'n formaat gesloten kast als de Eidolon? Zeg tussen 50 en 70 liter.  ??? Als het zover is, zal ik een Topic openen.

Met muzikale Groet, Roland

Interficior

Een Scan-speak 23W gaat asodiep in een gesloten kast, in 30 liter heeft dat ding al een -3dB punt van 32 Hz, met een Qtc van 0.752.
In 60 liter heeft het dingetje nog steeds 32 Hz als -3dB punt maar dan met een Qtc van 0.637. De -10 dB punten liggen respectievelijk op 19 en 17 Hz. Maakt dus opzich niet zoveel uit. Je kunt heel mooi gebruik maken dat het woofertje niet erg groot is, en dat je 70 liter tot je beschikking hebt, door er dus gewoon 2 woofers per kant in te stoppen.

Met een Linkwitz transform kun je hem trouwens helemaal asodiep laten gaan, met een -3 dB punt van 20 Hz in een 30 liter kast. :) En dan is de group delay nog 12ms bij 20 Hz en 15ms bij 10 Hz.
Take it or lease it

rnacoustics

Ja, Die had ik ook als kandidaat op mijn lijstje staan. Er is echter een probleem, en dat is het rendement.
Ik kom op op circa 82 dB Natuurlijk kan je dit oplossen door het sub-laag aktief aan te sturen. Je kan dan het perfect op niveau brengen. Maar mijn wens is toch naar een volledig passief systeem die als een eenheid moet klinken. Gaat aangestuurd worden met Spectral apparatuur.

Roland

beunky

Waarom niet net als in de originele configuratie een Eton?
Is een erg mooie woofer hoor... ik weet alleen niet precies wat ie in zo'n kast doet maar dat kun je zo ff simuleren :)

Edit: oeps... ff snel gesimuleerd... die gaat niet echt diep in een gesloten behuizing...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

DennisG

Ha Roland,

Dank voor het compliment. Ik ben persoonlijk erg tevreden met het laag van de 11" Eton. Het laat wat mij betreft slechts weinig te wensen over. Alleen in de diepste regionen valt er wel eens iets weg, maar ook voor mij geldt dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Kwaliteit leveren de Etons absoluut. Ondanks dat ik in het ontwerp rekening heb gehouden met een eventuele basreflex pijp, heb ik nooit de behoefte gehad.

Indien je interesse heb om de speakers eens te beluisteren ben je samen met jouw 'partner in crime' van harte welkom.

Groet,
Dennis

rnacoustics

Ja ik weet dat een Eton bloedmooi is.  Maar ik twijfel of het voldoende laag geeft in een gesloten kast. Vandaar mijn vraag aan Dennis wat zijn ervaring is. Ik kom op netto 50 liter met een Qtc van 0.59 -3 dB punt lig dan op circa 50 Hz
De Eton heeft maar een XL van 5 mm. Die ACR woofer van mij 14mm en gaat echt graf laag! -3DB op 25 hz in een 90 liter kast. Maar we willen nu iets compacter bouwen.
Met een BR kast gaat de Eton wel lekker laag, maar daar kleven ook velen nadelen aan. O.a. plaatsing gevoeligheid in de ruimte. en BR is trager dan een CB. Daar heb ik in de loop van jaren reeds vele ervaringen mee opgedaan.
Met BR heb ik minder goede ervaring mee.  Wellicht dat een keuze met een lage FB zeg, 19 Hz minder kritisch is?

Roland

Interficior

Als je dus 2 woofers per kant gooit van die zuilen, is het rendement al een stukje beter natuurlijk. Maarja, die dingen zijn verder best perfect te noemen, dusje moet wel ergens op inleveren. Die konus hebben ze gewoon best zwaar gemaakt, en daardoor een lager rendement.

Drie woofers in een bezetting van 70 liter is ook geen probleem. Nou, dan heb je dat rendement toch wel opgetrokken neem ik aan.

Overigens, als je nog eens probeert om die SS'jes in een BR-behuizing te zetten, je krijgt dan een enorm lage afstemming, en alleen op dat punt een enorm enge hoge group delay, van zeg 50 ms ofzo. Maar die is ook weer heel snel beneden. Afstemmen dan op 17 Hz ;D
Take it or lease it

fgroen

Let wel dat de BR-afstemming van de originele Eidolon op 19 Hz is. Als je dat simuleert, zie je dat de respons maar een paar dB boven de respons van een gesloten kast ligt.

Het laag van een gesloten kast (CB) valt wat eerder af, maar is ook veel vlakker. Als je de curve van een BR- en een CB afstemming over elkaar legt, zie je dat de respons in het sublaag van een CB meer is dan een BR.

Ik heb zelf een keer een gesloten systeem gebouwd met een Focal 11K7512 woofer, die typisch geschikt is voor een BR-afstemming. In eerste instantie klinkt het wat magertjes, maar het gaat toch diep, heeft een enorme impulsgetrouwheid en absoluut geen boemerigheid. Dat leverde een heel realistisch geluidsbeeld op.

Je moet denk ik sowieso niet voor subwoofers geoptimaliseerde lange slag woofers gaan, dan mis je de aansluiting met je middentoner compleet.

Ik heb nog geen ervaringen met mijn avaclone (Eton 12", thiel C290/T6, c212/6), maar wel hooggespannen verwachtingen.  ;D

Wat betreft de vorm van de kasten: behalve als je een losse mid/hoog kast bouwt is Avalon behoorlijk "vorm volgt functie", omdat de woofer een behoorlijk brede kast noodzakelijk maakt, en de baffle voor mid en hoog toch klein moet zijn. Maar er zijn inderdaad meerdere manieren om soortgelijke vormen te maken.

Ik kijk met belangstelling uit naar dat nieuwe topic!!!  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

rnacoustics

Okay, ik ben nu een stuk wijzer geworden. Thanks!! :)

Medus@

Heb je hele topic gelezen en ben zeer onder de indruk van je luidspreker, zit super in mekaar! Complimenten!

DennisG

rnacoustics

REVIEW.

Aankomst:

Verleden week zondag met 3 man sterk, te weten paul, Jan en mijn persoontje naar Dennis geweest.
Na dat ik mijn voet over de drempel zette van de voordeur, werd ik toch erg nieuwsgierig naar de set en natuurlijk vooral de luidsprekers.
Toen we de huiskamer binnen stapte zag ik als het ware twee prachtige sculpturen pronken in de kamer. Ik moet zeggen Dennis, petje af voor de uitzonderlijke fraaie afwerking!  8) De middag begon met het bekijken, betasten en kloppen op de kasten. Ja ja, de kasten zijn hartstikke dood. Ik vond de fineer schoonheidsfoutjes overig helemaal niet storend. 't is dat Dennis me er op wees. Maar Dennis is een perfectionist. Rest van de set mag er ook zijn. De gehele set heeft ook een fraaie opstelling gekregen met zelfs akoestische aanpassing op de achterwand.

Luisteren:
We begonnen met de CD van Diana Krall  Live in Paris. Wat me meteen opviel is de ongelooflijke controle in het laag. De kasten kleuren totaal niet. Ja dat is toch wel het grote voordeel van gesloten systemen. Het laag sluit perfect aan op de rest van de frequentie spectrum. Het klonk strak zonder overgangsfouten tussen de verschillende luidspreker units, Ik vond wel bijvoorbeeld de bas loopjes ietsje achter blijven waardoor het geheel wat lichtvoetig overkwam. Maar eerst maar meer luisteren. De volgende cd was de welbekende stuk "lux Aeterna"  uit de Requien van Rutter op  het label Reference Recordings. De intro van de sopraan kwam er erg fraai uit. Wat mij opviel is de verfijnde mid weergave. het mid klinkt snel en accuraat zonder enige scherpte. Het koor werd precies weergegeven, de verschillende stemmen binnen het koor waren goed te horen. De diepte weergave was ook prima. Maar het totale geluidsbeeld mag voor mij wel wat groter neergezet worden. Ik denk toch dat dit komt omdat de Eton ietsje achter blijft bij de rest van de luidspreker units. Ik zou de Eton een paar Db'tjes harder laten spelen, of te wel het mid/hoog ietsje zachter in het gehele geluidsbeeld zetten, waardoor je wat meer druk in het laag/mid gebied krijgt. Paul vond het wel geweldig klinken en houdt meer van een gedetailleerde en analytisch. weergave, denk ik. Smaken verschillen nu eenmaal. Ik vind het erg belangrijk dat je ook gegrepen word door de ambiance van de locatie waar de muziek opgenomen is. Vooral in het laag/mid gebied zit onwijs veel informatie. Als je bijvoorbeeld zo'n cd van Rutter opzet, moet je bij de intro al betrokken worden door de omgevingsgeluid van de ruimte waar het opgenomen is. en moet je de dreiging en spanning als het ware kunnen voelen. Ook als zo.n koor stopt met zingen hoort het nog na te klinken in de ruimte. En dat zit nu juist in dat gebied. Dat is eigelijk mijn enige bezwaar aan de luidsprekers. Met de door jou gekozen luidspreker units moet dat wel kunnen De basis is goed. Ik heb ooit de originele Eidolon's gehoord die dat soort magie wel laat horen. Overig is dat natuurlijk niet helemaal eerlijk omdat je met een totaal andere set en akoestiek te maken hebt. Ik ben zeer onder de indruk, hoe toch weer een zelfbouwer zover kan komen. Ik heb vele Commerciële luidsprekers gehoord die daar niet aan kunnen tippen. En dat vind ik een grote compliment!  :)

Slot:

We hebben ook veel gepraat over Dennis zijn opgedane ervaringen en mijn ervaringen op het gebied van luidsprekerbouw. Door elkaar's ervaringen uit te wisselen leer je altijd weer heel veel van elkaar. Dennis bedankt voor je gastvrijheid. wij vonden het een geweldige middag. Paul en Jan waren ook zeer onder de indruk. Paul krijgt al weer de kriebels om samen met mij luidsprekers te gaan bouwen.

Met muzikale groet, Roland

spanu

Hello Dennis my name is Catalin and I would like you to send me a  higher resolution drawing for the SOUP enclosure , some detailes in english on how to build it about yours clones avalon eidolon.

Thank you.

Marc Heijligers

Citaat van: murena op september 24, 2006, 14:31:17
Ik volg al en tijd het avoclone project,alleen begrijp ik niet waarom jullie de thiel C79/2 gebruiken.
Kharma gebruikt de C78/2 , deze is te bestellen in duitsland (volgens OLS niet ). bij HIFIsound eshop
OLS zegt dat de C78/2 veel beter presteerd als de C 79 . (vergelijk maar eens de frequetie curve )
Ik heb zelf wat oudere type's van de kharma's ,en deze laten opwaarderen naar de laatste versie.

Ik heb altijd wat moeite met van die absolute uitspraken over een unit, terwijl de unit i.c.m. met de filtering en de integratie met andere units bepaalt hoe deze uiteindelijk klinkt. Kharma heeft daar duidelijk zijn eigen voorkeuren (zonder daar verder een waarde oordeel aan te willen geven).

Als ik op basis van meetgegevens een verse collectie units zou kiezen, dan zou ik voor een midtoner waarschijnlijk voor de C^2 90 kiezen. Maar ja, waarom ze die nu weer een andere montage hebben gegeven...

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.