Avalon Opus Ceramique

Started by Jinsu, November 7, 2004, 17:47:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

occajohn

Hoi Guido,

Da's een leuke toevalligheid wat dat modelvliegen betreft.
Ook een leuke hobby, maar de vraag is niet of het kapot gaat, maar wanneer ;)
Woon jij toevallig ook in de omgeving van Eindhoven?

Ik ben zelf ook nog niet zo lang actief met het bouwen van speakers (en alles eromheen), en heb dus nog weinig theoretische achtergrond kennis. Ik heb wel wat boeken aangeschaft over speakerbouw, en buizenversterkers. Het is dus de bedoeling dat ik die kennis wat ga bijschaven...Maar de combinatie van werken met hout en wat electronica geeft mij veel voldoening. En het bouwen van de Soup kasten is hierin een echte uitdaging.

Ik zit te twijfelen of ik de kasten ga fineren, of misschien met HPL bekleden. In HPL zijn ook 1001 motieven te koop, wat ook heel mooi kan zijn, en krasvaster is dan fineer uiteraard. Op mijn site ( http://home.planet.nl/~johneekels/ ) heb ik net een paar Hatt's afgebeeld, die ik met HPL bekleed heb. Dit geeft een mooi resultaat vind ik zelf, en voor mensen met (kleine) kinderen in huis een goede tweede optie ;)

Maar uuh, Dennis hoe heb jij die radius van 33mm kunnen frezen? Dat kan niet anders dan met een CNC machine lijkt me. Een frees met een diameter van 66mm is geen optie in mijn bovenfrees :( Of je moet hier met de decoupeerzaag wat doen, en later met een geschikte vijl wat afwerken??




Rob_Dingen

Hoi

Je kunt de radius toch in je freesmal terug laten komen ???

Rob

Vigier

Ja, dat gaat als je een rondje wil frezen, maar het gaat nu over een afgeronde hoek.... dan heb je niet zoveel aan een freesmal.

Groet, joris

Rob_Dingen

Hoi

Natuurlijk wel je kan er toch ook 4 kant mee frezen.
Als je daar de radius in aan brengt ben je er al.

Rob

Vigier

Ik bemerk nog steeds een kleine communicatiestoornis :)

Ter verduidelijking: de afgeronde zijden van bijvoorbeeld deze luidspreker:


Maar dan met een radius van 33mm.

Groet, Joris

occajohn

Hoi Rob,

Leuk bedoeld maar hoe ga ik de afgeronde hoeken in de freesmal maken dan...je verschuift het probleem alleen naar de freesmal:)
Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar het probleem blijft hetzelfde...

Gr John

DennisG

Quote from: occajohn on May  5, 2005, 08:11:18

Maar uuh, Dennis hoe heb jij die radius van 33mm kunnen frezen? Dat kan niet anders dan met een CNC machine lijkt me. Een frees met een diameter van 66mm is geen optie in mijn bovenfrees :( Of je moet hier met de decoupeerzaag wat doen, en later met een geschikte vijl wat afwerken??


Ik heb een een freesmal gemaakt. Hoeken afgetekend met een passer (rekening houdend met de dikte van de kopieerring) en vervolgens met een decoupeerzaag uitgezaagd. Als je rustig zaagt hoeft er geen vijl aan te pas te komen.

occajohn

Zo had ik het ook in gedachten Dennis...we zijn het weer eens haha.
Veel meer optie's zijn er niet als je geen CNC freesbank tot je beschikking hebt...

Gr John

Smitsmans

John,

Ik heb tot begin jaren negentig in Geldrop gewoond en ben jaren lid geweest van modelvliegclub Ornithos aldaar. Als je al wat langer vliegt is het trouwens meer de vraag wanneer ze versleten zijn of gaan vervelen en minder wanneer ze kapot gaan. ;)

Nu woon ik in Den Helder, maar ik reis regelmatig via Eindhoven naar familie in Limburg. Misschien dat ik in de loop van 2006 weer naar Brabant verhuis.

Ik denk dat we met de Soup wel goed zitten. Ik vind mijn minimonitors nu al geweldig en denk niet dat een grote filteraanpassing nodig zal zijn. Misschien dat het lage middengebied nog wat aangedikt moet worden. Op zich niet zo vreemd als je bedenkt dat de laagunit van de Soup tot ver in het middengebied meespeelt. Dat is niet volledig te compenseren met basreflex en wandopstelling.

Een vergelijk tussen mijn monitor en jouw Hatt zou interessant zijn.

Groeten, Guido

occajohn

Ja Guido, die Hatt's klinken ook erg mooi!
Erg gedetailleerd en zuiver, vooral vocaal zijn ze erg goed. Sub-laag mis je wel uiteraard. Maar daarvoor schakel ik mijn actieve subwoofer als ruggesteun in. Dan heb je direct een groot systeem binnen staan, met veel potentie!

Maar vanuit Den Helder naar hier is een halve wereldreis ;)
Ik ben in Geldrop opgegroeid, in de Coevering om precies te zijn.

Maar welke mini monitors heb jij gebouwd dan?

Smitsmans

John,

Ik heb in de Bosrand gewoond, van 1970 tot 1991.

Opus minimonitor, dit forum.

Groeten, Guido

occajohn

Die Opus minimonitors zien er ook mooi uit Guido, leuk setje!

Dat verhaal zal ik binnenkort ook eens gaan lezen, nu eerst nog wat aan de Soup's werken.
Ik ben de tussenschotten aan het uitfresen...wat een stofbende geeft dat :(

Heb jij je exact aan het verhaal van Tony gehouden wat betreft het dempingsmateriaal in de kasten?

Gr John

Peerless Monster

QuoteIk ben de tussenschotten aan het uitfresen...wat een stofbende geeft dat

Stofzuiger d'rop zal wel helpen...
;D ;D ;D

Ik heb eens me zitten verdiepen in de soup alvorens ik hier op dit forum een aantal threads zag over deze speaker. Ik was bezig met een stel speakers (kegel vorm) en dit wordt waarschijnlijk mijn volgend project. Heb tekening al opgevraagd. Is met de 3 tussenschotten... Dit is toch de goeie tekening want al lezende heb ik begrepen dat er 2 tekeningen in omloop zijn?
Weet nog niet of ik voor de dikke baffle ga of niet...

Maar wat een ontzettend mooie speakers zijn het, dus binnenkort maar eens een beginnetje gaan maken denk ik.
Maar ja zoveel projecten langs elkaar is ook niet lekker. Ben ook met electronica bezig (oude versterkers oplappen ed), maar daar gaat ook al veel tijd in zitten. Vooral als je geen electronicus bent... ;D
Maar het gaat me wel lukken!
Ben nu bezig met een FR951 receivertje van Philips. Zo die kun je mooi modificeren zeg...
Maar ja ik zal on topic blijven.

Dus alle hulp is welkom met de bouw van de nieuwe soups... (mits het natuurlijk de soups worden...).
Enne foto's ook ;).

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

occajohn

Hoi Rens, ja volgens mij is die met de 3 tussenschotten de goede tekening. Als ik het allemaal goed begrepen heb hier op het forum. Ik maak de kasten gewoon zoals Tony Gee ze beschrijft. Dus met MDF van 30mm dik, baffle 60mm. Dat lijkt mij meer dan voldoende. Een MDF paneel van 60mm dik is een zwaar "plankje" geloof me ;)

Alleen geeft het fresen van de uitsparingen in de tussenschotten wel wat probleempjes. Ik heb hier freesmallen voor gemaakt om vierkante gaten hierin te kunnen fresen. Echter door de extra dikte van de freesmallen, kan mijn frees niet voldoende diep zakken om door de hele MDF panelen te fresen. Hierood moet ik van 2 kanten uitwerken, extra werk en omslachtig helaas. Eigenlijk geen karweitje om even op een zolderkamertje te doen, alles zit onder het stof, ook al heb ik de stofzuiger op de frees aangesloten, MDF bijft erg stoffig. Misschien maar eens over denken om volgende week buiten te gaan staan haha...

Peerless Monster

QuoteEchter door de extra dikte van de freesmallen, kan mijn frees niet voldoende diep zakken om door de hele MDF panelen te fresen

Hahaha idd veel stof ook met stofzuiger.
Ik sta inmiddels ook buiten...

Enne tsja dat heb ik al ondervonden met een simpele bovenfrees dat je van beide kanten moet werken.
Ben nu met mijn eerste project bezig en het begint al aardig te vlotten.
Ff kijken of ik het in de vingers heb ed.
EN hoe makkelijk bijvoorbeeld MDF te bewerken is. Echt erg mooi spul.
Met draaien heb je geen last van knoesten ed. Anders heb je kans dat je complete werkstuk uit elkaar knalt ;).

Ook bezig nog met mijn website, dus pff gaat nog druk worden de komende tijd. Vooral op gebied van hifi.
Onderstaande foto zijn 2 van de 4 kegels voor de midden speaker (mission). de tweeters zien er ook zo uit, maar dan in het miniatuur.
Kom in een hoek van 45 graden bovenop elkaar te staan...
Hoop dat jullie voorstellingsvermogen groot is ;D...

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

EN nog eentje...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

De bedoeling verder is om er een RVS kegel achter op te zetten, zodat het een gesloten systeem wordt. Het filter ed is nog in het ontwerp fase en ben nog aan het bedenken hoe ik het ga doen met de luidspreker klemmen.
Misschien WBT... Maar die zijn wel duur die krengen...

Zo, weer terug on topic:

Ben in overleg met mijn vriendin over het fineer voor de soup...
Zij vind donker mooi en ik het berken licht...
Oei...

En misschien dat de KEF's wegmoeten... Oei. Mogen ze niet naast elkaar ???
Wordt dat dan niet vol?

Ach swa, anders zij er maar uit ;D ;D ;D

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

occajohn

Dat schept natuurlijk ook ruimte:)
En tijd, want je hoeft ook niet meer te overleggen...:)

Mooi stukje kunstwerk, per ring gefreest of gedraaid, of hoe heb je dat gedaan?

Naar mijn mening geeft een lichte fineer soort voor de Soup's meer diepte effect op de facetten.
Zelf vind ik Esdoorn heel mooi, maar notenhout of mahonie kan ook heel mooi zijn.
Beetje afhankelijk van je inrichting, geeft een donkere houtsoort uiteraard een warmere indruk.
Ik zit ook nog te denken aan HPL-en...

Peerless Monster

HPLen is natuurlijk erg gelikt...
De ringen zijn eerst stuk voor stuk gefreesd. Zowel de binnen als de buitenkant...
Daarna op elkaar gelijmd waarbij de eerste en laatste ring en 1 van de middelste ringen een draad er doorheen heeft gekregen.
Daarna op de draaibank ermee en draaien maar.
Eerst beitelen en daarna schuren.
Geeft nog meer stof dan frezen, dat kan ik je wel verklappen.
Maar het resultaat is erg mooi rond.

Ze krijgen nog een andere kleur. Ik denk gewoon zwart, want fineren is wel heel erg moeilijk denk ik...

Voor de soup heb ik overigens een zaagtafel met electrische circelzaag dus grote platen zagen is geen probleem. Verstek zagen moet ik nog even bekijken...
Bovenfrees met regelbare toerental en natuurlijk het nodige handgereedschap.

De tweeters zijn trouwens ook af, maar ze wijken net wat af van elkaar. Is wat minder mooi gelukt.
Heb geen copieerdraaibank tot mijn beschikking, dus alles op het oog en meten = weten...

Ach niet slecht gelukt voor mijn eerste projectje. EN ze moeten nog af, dus nog een paar dagen doorzetten.
Nog even een 4tal kegels draaien van metaal met schroefdraad...

Ben dus ook nog tegelijkertijd bezig met het maken van een versterker om de speakers op te testen (een kapotte FR 951 van Philips, die ik heel misschien ga modificeren)... En dan ook nog de website. Hoop dat ik wel overal tijd voor kan vrij maken... Moet ook werken hee...
Hoewel ik maar al te graag een bedrijfje zou gaan beginnen in het tweaken/modificeren van stereo componenten... Lijkt me echt top...

Maar eerst deze, daarna de soup en dan eens gaan verzinnen wat dan weer... ;D ;D ;D
Zo blijven we bezig.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Erik van Voorst (in memoriam)

Prachtige kegels....open een topic...1 fan heb je in ieder geval.........moi..... ;) ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Peerless Monster

QuotePrachtige kegels....open een topic...1 fan heb je in ieder geval.........moi..... 

Maar ik ben ook fan van jouw projecten ;).
Heb je topics ook gelezen ed.
Erg proffessioneel!

Topic openen is een idee.

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

occajohn

Ik ben de Soup's van Tony Gee na aan het bouwen. Heeft er iemand ervaring met wat en waar dempingsmateriaal aan te brengen? En heeft loodbitumen nog wel zin bij een kast van 30mm MDF? Is pritex van de bouwmarkt net zo goed als het spul van bijvoorbeeld Speakerland? Ik weet dat er veel gebakken lucht verkocht wordt en daardoor ook de kosten opgedreven worden...

Wie heeft hier ervaring mee?
Zie mijn site voor de pic's van de kasten.

Gr John

Robbo

#122
Wow, dat gaat zeer rap.   Of lijkt dat maar zo  ;D

Met 60mm heb je genoeg vlees om te facetten te maken ?

occajohn

Ik heb er driehoeken ingelijmd aan de binnenzijde ,en houd dan na het aanbrengen van de facetten nog zo'n 28 mm over op het dunste stuk...genoeg lijkt me:)

Ja gaat vrij voorspoedig he, het valt allemaal best mee.

Gr John

fgroen

Hoi John,

Ten eerste: ziet er al beregaaf uit!! Mijn project zal er onderhuids waarschijnlijk iets minder gelikt uitzien. Gelukkig heb je daar acoustisch geen last van.  O0

Ik denk dat loodbitumen zeker zin heeft, omdat het een zeer dissipatief karakter heeft. 30mm MDF trilt weliswaar minder, maar dempt niet sneller uit. Daarvoor is dat loodbitumen handig.

Tony gebruikt het ook (2x4mm op elkaar).

Voor zover ik weet is het bouwmarkt noppenschuim en Pritex wel degelijk verschillend, zowel qua duurzaamheid, als de diepte van de tanden. Pritex heeft grotere tanden.  ;D

Ik dacht dat de prijs van Pritex wel meeviel..

Aardig experiment zou kunnnen zijn om en Deflex-plaat achter de middentoner aan te brengen. Dat is een rubberplaat (je zou bijna zeggen blubberplaat) met een soort fresnel-lens achtig motief. Ik heb dat momenteel in mijn middentoon compartiment zitten zonder enige andere demping, en het resultaat is verbluffend. De einge manier om het aan te brengen is lijmen met waterkit. Werkelijk bizar spul. Speaker en Co heeft het in de prijslijst staan (Eur. 14,50 per stuk).

Ik zou zeggen, met een project als de Soup moet je niet op een paar tientjes dempingsmateriaal kijken. Zeker niet op die plaatsen waar je later niet meer bij kunt.

Prettig week-end!

Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.