MUZIEK / CD TIPS (tips voor goede muziek en audiofiele opnamen)

Started by Jiri, November 1, 2004, 16:19:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jiri

Hi All,

Misschien is het leuk om hier muziek cd's te posten die je recentelijk hebt aangeschaft en je die zo mooi vind dat je het een ander niet wilt onthouden.
Vertel wat over de muziek en de opnamekwaliteit? Misschien ook een weblink naar bestelinformatie of low resolution mp3's om een preview te beluisteren?

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

Mooie klassieke muziek uit het middenoosten op het ECM label
De cd van Anouar Brahem Trio heet Astrakan Cafe...
Het is een typische ECM opname met veel ruimtelijkheid opgenomen, en de typische ECM galm. Dat is ook niet verwonderlijk omdat deze muziek in een oostenrijks klooster is opgenomen :D
De volgende instrumenten worden bespeeld: de oud (snaarinstrument), clarinet en een bendir, darbouka.

info op de volgende link
http://www.ecmrecords.com/Catalogue/ECM/1700/1718.php?lvredir=712&cat=%2FArtists%2FBrahem+Anour+Trio%23%23Anour+Brahem+Trio&catid=0&doctype=Catalogue&order=releasedate&rubchooser=901&mainrubchooser=9

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Op zich kun je vrijwel de complete catalogus van ECM hier wel opnoemen, allemaal mooie opnames en prachtige muziek ook... :)  Ik ga eens over wat andere titels (niet-ECM) nadenken...

Jiri

Een nieuwe klassieke release op het decca label, komt van de hand van Ricardo Chailly samen met het Amsterdams concertgebouw orkest.
Mahlers 9e symphony.
Mooie ruimtelijke goed opgenomen cd, waarin heel mooi (zoals alle recentelijke decca opnamen in het concertgebouw) de accoustiek van het concertgebouw te horen is. Belangrijk is vooral dat de critici deze opname van Chailly nu als de referentie opname zien. Hiermee heeft Chailly de opname van Herbert von Karajan en  Haitink uit de jaren 70 van de troon gestoten op artistiek niveau

links:
http://www.deccaclassics.com/newsandnewreleases/october2004/4756310.html

Groeten,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

Hele goed opgenomen cd en waanzinnig leuke liedjes (wel met zware teksten) komt van de hand van zangeres/gitarist en liedjesschrijfster Ani Difranco.
De cd is een dubbelaar met een tweetal titels : Revelling en Reckoning.
De muziek kenmerkt zich als een acoustisch overkomende mengeling tussen Jazz en pop. Voor mij een hele verassende cd.

Info op: http://www.ani-difranco.net

Groeten,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

Een oude opname op SACD uitgekomen is van Stan Getz en Joao Gilberto featuring Antonio Carlos Jobim.
De opname is erg mooi gerestaureerd.
Onvervalste en originele bossa nova Jazz van Stan Getz om erg vrolijk van te worden. Een romatische intieme cd naar mijn smaak met de grote hits Girl from Ipanema en Corcovado.
Let op. Het gaat hier om een SACD, die niet hybride is en derhalve dus geen CD laag heeft. Maar gelukkig is er ook een normale cd van te krijgen, die van dezelfde gerestaureerde master komt.

Link: http://www.vervemusicgroup.com/product.aspx?ob=prd&src=exp&pid=10366
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

GPO

Ik heb het al een tijdje geleden aangeschaft, maar ik vind het vermelden waard: de band Massive Attack met "100th window". Het is een beetje zweverige alternatieve elektromuziek en erg goed opgenomen: helder, veel lagen in de muziek en zwaar in de bas. Er is ook hoorbaar veel met LP's gewerkt (soms hoor je kraakjes en dergelijke); grappig.

Ook gerecenseerd op hifi.nl.  ;)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

xdc

misschien niet helemaal het goede topic , maar misschien een leuke vraag tussendoor

wat vinden jullie van de zogenaamde Kruidvat Klassiekers ??

De hele boxsets van cds die bij de kruidvat vaak te koop zijn voor enkele euro's

HT Specs  : Projector Pana 900 , B&W 603, Philips 963SA Rotel 1075 , 1066

Jiri

Quote from: GPO on November  1, 2004, 22:13:02
Ik heb het al een tijdje geleden aangeschaft, maar ik vind het vermelden waard: de band Massive Attack met "100th window". Het is een beetje zweverige alternatieve elektromuziek en erg goed opgenomen: helder, veel lagen in de muziek en zwaar in de bas. Er is ook hoorbaar veel met LP's gewerkt (soms hoor je kraakjes en dergelijke); grappig.

Ook gerecenseerd op hifi.nl.  ;)

GPO

Goede CD inderdaad, heb ik ook in mijn collectie...is een enorm ruimtelijke cd..heel goed opgenomen.. (ook al is ie electronisch)

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

Quote from: xdc on November  1, 2004, 23:48:54
misschien niet helemaal het goede topic , maar misschien een leuke vraag tussendoor

wat vinden jullie van de zogenaamde Kruidvat Klassiekers ??

De hele boxsets van cds die bij de kruidvat vaak te koop zijn voor enkele euro's



Er zitten soms juweeltjes bij...Soms zijn er heruitgaven van opnamen van het wijlen denon label. En dat is helemaal niet onaardig... ;D

Groeten,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

bmateijsen

Chesky CD's, waaronder Christy Baron. Wel is deze CD heel stylistisch opgenomen..., daar moet je dus wel van houden..

Groet Bjorn

Jiri

Een Legendarische opname, is deze opname van het Kings College Choir te Engeland, Dit mannen en jongens koor zingen olv van Sir. David Willcocks de religieuze muziek van Allegri, het Miserere.
Het is een oude opname uit 1963, maar in 1999 helemaal opgekalefaterd en opnieuw op cd gezet. De nodige ruis is op deze opname zeer aanwezig, maar dat boet niets in aan de waanzinnige artistieke prestatie die dit koor toen leverde. Voor zover ik weet is er tot op de dag van vandaag geen mooie uitvoering te vinden van dit werk dan deze opname. Een echte aanrader voor mensen die van koormuziek houden.
Ondanks de ruis, vind ik het toch een heel mooie opname. Mooi ruimtelijk waarbij de accoustiek van de kerk goed te horen is.
Op een top set, en dat bedoel ik "state of the art", is de ruimtelijkheid en de gelaagdheid tussen de koorleden enorm. Deze opname gebruik ik altijd om de ruimtelijkheid en levendigheid van een set te beoordelen.

Link: http://decca.ddd.de/catalogue/index.php
Groeten,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

Quote from: bmateijsen on November  2, 2004, 08:20:20
Chesky CD's, waaronder Christy Baron. Wel is deze CD heel stylistisch opgenomen..., daar moet je dus wel van houden..

Groet Bjorn

Ha Bjorn,

Vertel hier eens wat meer over? Wat voor soort muziek is het...en heb je ook een linkje?
Groeten,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

bmateijsen

De Chesky CD waar ik op doel is Steppin' en is dus geregiseerd en geproduceerd door Chesky Records. (onder Linn Label). Haar muziek is een crossover stijl van jazz met nieuwe wereldinvloeden (lees didgeredoo's, etc) . Beetje beinvloed door Patricia Barber....



Ik zal deze CD wel meenemen naar de shoot-out bij Jeroenskie...

Groet Bjorn

eric_audio

Quote from: Jiri on November  2, 2004, 08:11:40
Er zitten soms juweeltjes bij...Soms zijn er heruitgaven van opnamen van het wijlen denon label. En dat is helemaal niet onaardig... ;D

Groeten,
Jiri

Inderdaad niet onaardig. Ik heb bij Kruidvat een doos met alle Mahler symfoniën gekocht, als ik me goed herinner voor 22,50 Euro. Allemaal Denon opnamen, met Eliahu Inbal als dirigent. Zal wel niet meer verkrijgbaar zijn, maar mocht je hem een keer tegenkomen bij Kruidvat (en van Mahler houden), meteen kopen...

Groeten,
Eric.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

eric_audio

Quote from: Jiri on November  1, 2004, 16:40:41
Een nieuwe klassieke release op het decca label, komt van de hand van Ricardo Chailly samen met het Amsterdams concertgebouw orkest.
Mahlers 9e symphony.
Belangrijk is vooral dat de critici deze opname van Chailly nu als de referentie opname zien. Hiermee heeft Chailly de opname van Herbert von Karajan en  Haitink uit de jaren 70 van de troon gestoten op artistiek niveau.

Groeten,
Jiri

Dat klinkt interessant. Ik heb zelf de uitvoering van Bernstein, die ik erg mooi vind (ook met het KCO), en von Karajan is zeker maatgevend. Als de nieuwe van Chailly nog beter is, moet ik die zeker horen....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Brandon

Chesky is inderdaad erg goed, alleen helaas weinig artietsen. heb zelf cd's van Sara K en Rebecca Pidgeon. Tevens een demo cd van Naim, deze is ook errug goed.....zat bij de Hifi Choice van vorige maand...

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

jkruidhof

Quote from: Jiri on November  1, 2004, 16:50:26
Hele goed opgenomen cd en waanzinnig leuke liedjes (wel met zware teksten) komt van de hand van zangeres/gitarist en liedjesschrijfster Ani Difranco.
De cd is een dubbelaar met een tweetal titels : Revelling en Reckoning.
De muziek kenmerkt zich als een acoustisch overkomende mengeling tussen Jazz en pop. Voor mij een hele verassende cd.

Info op: http://www.ani-difranco.net

Groeten,
Jiri

Bedankt voor de tip! Ik vind deze muziek (en dan vooral cd1) erg goed. Eerst ff gedownload voor de zekerheid maar nu staat ie in bestelling. Ik heb nog twee andere cds van haar gehoord "Educated Guess" en "Little plastic castle", maar deze vind ik toch beduidend minder goed.

*** UPDATE ***

Ik heb inmiddels "Little plastic castles" ook wat vaker gedraaid en deze is gewoon ook top. Heb ik inmiddels ook in bestelling staan. Jiri bedankt!  :)



gandalf

Mijn bijdrage(alleen recente cd's anders worden het er n beetje teveel):

Woven Hand -  Consider the birds ; Kwalitatief mooie opnames, zeer direct/ lees 2-meter sessie achtig. Klinkt niet echt vrolijk maar de sfeer en de muziek is zo........briljant   Luisteren dus!

Ozark Henry - The sailor not the sea ; Zeer mooie nummers van deze singer/songwriter. Erg mooie passages die de dynamiek van je installatie op de proef stellen!

En voor de gothic fans onder ons de nieuwe within temptation, die toch heel erg aardig geproduceerd is. Mooie koren vooral. Dus Within Temptation - The silent force.

Zal ik het hier even bij laten, meer volgt!

Mvg,

Marc.

sauron

Ik heb er ook nog een gevonden van sublieme geluidskwaliteit n.l. the hot club of San francisco van het Label clarity recordings Dit is een jazzy cd maar niet het zware werk!! Zeer de moeite waard weet alleen niet of ie nog te krijgen is ik heb hem al een tijdje.
Ook is de cd van terry evans, walk that walk de moeite waard. Dit is blues muziek. Het label van deze cd is van telarc. Ook erg goed opgenomen.
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

jkruidhof

ANJA GARBAREK – SMILING & WAVING

"A quirky mixture of jazz, orchestral textures and electronics comparable
to Bjork, Stina Nordenstam and Jane Siberry, but then again not really
like any of them! Features Steven Wilson. The album also features guest
appearances by Mark Hollis (Talk Talk), Robert Wyatt, Theo Travis,
Steve Jansen and Richard Barbieri."

Helemaal top!!!  :)

Harry HT

Hoi,

Wat ik momenteel grijs draai is de cd van Scissor Sisters.

QuoteWat The Darkness is voor rock, is Scissor Sisters voor dancepop. De vijfmansgroep heeft maling aan goede smaak en zet de entertainmentwaarde voorop. De groepsleden hebben namen als Paddy Boom, Ana Matronic, Jake Shears, Babydaddy en Del Marquis en zijn uitgedost in waanzinnige outfits.

Muzikaal wordt schaamteloos geput uit de voorgaande decennia popmuziek, met een nadruk op disco, pop en electro, waarbij menig heilig huisje wordt omver geschopt.
Wat te denken van de onherkenbare versie (compleet met Bee Gees vocalen) van de single Comfortably Numb, de (voorheen) onaantastbare rock classic van Pink Floyd.  8)  Je moet er van houden maar het getuigt zeker van lef.

Tekstueel staan Scissor Sisters garant voor menig treffende one-liner ('you can't hear tits on the radio') waarbij niet zelden de spot met de popcultuur wordt gedreven. In plaats van de Scissor Sisters op basis van de eerste single af te doen als flauwe grappenmakers, kunnen we ze beter plaatsen in de traditie van intelligente electropop, waartoe ook The Pet Shop Boys, The Dandy Warhols en Frankie Goes To Hollywood behoren.

Hier een link naar de webside van de band en klik op Audio/Video om een aantal tracks te kunnen luisteren.

De band heeft gisteravond een prijsje gewonnen als International Breakthrough Act op de Brit Awards 2005.



Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

rbormans

Als ik er eentje kies, doet deze dubbel-CD het wel altijd voor me:
Cello Suites van Bach, door Anner Bylsma (Vivarte)
... zijn jullie Nederlanders nu ook chauvinistisch genoeg om deze te verkiezen boven Rostropovich ;)

Linkje vergeten: "dit" is em, want er zijn verschillende versies:



FrankB

Ik wil aan mijn Mahler collectie gaan werken, en mijn oog viel ook op deze release (samen met die van Chailly en de 3e van Mahler). Dus ook op gebied van muzikale interpretatie zijn deze erg goed? dat was nog even waar ik over twijfelde, nogal wat goede opnames hebben als minpunt dat de muzikale interpretatie wat minder is.

Goed te horen in ieder geval! Ik ben erg benieuwd!

Quote from: Jiri on November  1, 2004, 16:40:41
Een nieuwe klassieke release op het decca label, komt van de hand van Ricardo Chailly samen met het Amsterdams concertgebouw orkest.
Mahlers 9e symphony.
Mooie ruimtelijke goed opgenomen cd, waarin heel mooi (zoals alle recentelijke decca opnamen in het concertgebouw) de accoustiek van het concertgebouw te horen is. Belangrijk is vooral dat de critici deze opname van Chailly nu als de referentie opname zien. Hiermee heeft Chailly de opname van Herbert von Karajan en  Haitink uit de jaren 70 van de troon gestoten op artistiek niveau

links:
http://www.deccaclassics.com/newsandnewreleases/october2004/4756310.html

Groeten,
Jiri
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12