wil's woonkamer set

Started by wil, August 17, 2004, 12:43:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Typisch effect van minder jitter: een betere midfocus...  8)  Een goed duidelijk middenbeeld is het eerste wat gaat als je jitter verhoogt.

GPO

jemig, je hebt toch wel een lastige opstelling zeg. met die deur in de weg en je rechter-speaker die verder naar achteren staat tov de linker...(of is dat gezichtsbedrog?), maar ook dat je linker-speaker achter de bank staat. Dat moet toch wel een hoop detail en ruimtelijk in het geluidsbeeld weghalen of niet?

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

wil

Quote from: garmtz on November 26, 2004, 14:44:19
Typisch effect van minder jitter: een betere midfocus...  8)  Een goed duidelijk middenbeeld is het eerste wat gaat als je jitter verhoogt.
:-* senks voor de vele uitleg over jitter en de aanbeveling van deze interlink!

Quote from: GPO on November 26, 2004, 14:53:13
jemig, je hebt toch wel een lastige opstelling zeg. met die deur in de weg en je rechter-speaker die verder naar achteren staat tov de linker...(of is dat gezichtsbedrog?), maar ook dat je linker-speaker achter de bank staat. Dat moet toch wel een hoop detail en ruimtelijk in het geluidsbeeld weghalen of niet?
Helaas, het is geen gezichtsbedrog. Met veel schuiven en pielen heb ik de minst slechte opstelling gecreeerd. Ik weet dat deze opstelling verre van ideaal is, maar het gaat nu eenmaal niet anders  :-\. Anderzijds valt het nog mee. Door de instellingen van afstanden en dB's per kanaal nauwkeurig in de receiver in te stellen gaat het nog heel aardig.
Ruimtelijkheid is eigenlijk goed. Die linker front achterde bank is geen probleem. De onderste woofer staat nog redelijk ruim van de bank af en komt voor een klein deel boven de bank uit. De middenconus kan vrijuit stralen. Door de stenen sokkels en de spikes staan de fronts zo'n 6 cm hoger, dat is winst! Het is wel zo dat de linker front te dichtbij staat. Als die vanaf de luisterplek op de zelfde afstand stond als de rechter was het veel beter geweest.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Zo, even een kleine ervaring plaatsen.
Aangezien ik over enkele weken een 2e eindversterker krijg voor alleen de frontkanalen heb ik daarvoor vast interlinks gekocht (VdH's D102mkIII van sultankat). Ze liggen hier een beetje niks te doen dus ik dacht, even een test doen tussen de Apogee digitaal en de VdH's via de source direct (6.1 input). Verschillende forumleden (o.a. tingtong) gebruiken ook die ingang voor hun cd-speler omdat men relatief ontevreden is over het voorversterkerdeel van deze Marantz receivers.
Ok, gedaan dus. De Van den Hul's tussen cd-speler en receiver, net als de Apogee, maar die dan digitaal.

Resultaat: in een aantal muziekstukken is de source direct ingang mooier. Het beeld wordt dieper en breder, en het geheel klinkt natuurlijker. Met name als de muziek weinig complexiteit heeft is de analoge ingang het mooist. Alles wordt afgebeeld op de bekende ware grootte. Zodra het geheel complexer wordt zoals koorzang of groot orkest, dan valt het verschil voor een belangrijk deel weg. Vreemd, maar waar.
Ik kan dus nog niet helemaal zeggen waar dit nu aan ligt. De kwaliteit van de interlinks (VdH vs. Apogee) is beide modaal tot bovenmodaal. Misschien toch een verschil in kwaliteit van de dac's?

Wel merk ik een steeds groter verschil tussen "audiofiele" opnamen en gewoon leuke ceedeetjes...  :-[

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

JCL

Mooie set heb je. Vooral de luidsprekers hebben mijn intresse. Hier viel me op dat je ze op een plaat had staan (linkje in je sig) wat is dat precies? Marmer? Of gewoon steen. Waarom heb je er zo'n plaat onder staan, is dat echt iets van B&W of een eigen knutsel project?

wil

Quote from: JCL on March 20, 2005, 10:20:08
Mooie set heb je. Vooral de luidsprekers hebben mijn intresse. Hier viel me op dat je ze op een plaat had staan (linkje in je sig) wat is dat precies? Marmer? Of gewoon steen. Waarom heb je er zo'n plaat onder staan, is dat echt iets van B&W of een eigen knutsel project?
Thanks, kan altijd beter, maar dat hou je toch.
De B&W's staan op tegels van Iers hardsteen. Ik heb ze laten maken bij een steenhouwerij bij mij in de buurt. Iers (of Belgisch dat iets meer 'vlam' heeft) is minder hard dan graniet, maar wel veel goedkoper. Het krast sneller dan graniet, maar je zet de speakers er toch één keer op en laat ze dan staan. De plaat staat eronder ivm. de koppeling met de spikes. De B&W's hebben een warm karakter van zichzelf. Iets wat de Marantz versterker ook heeft. Door deze combi kan je het gevoel krijgen dat m.n. het hoog overschaduwd wordt door het diepe warme laag. Door het ruimtelijk plaatsen van de speakers ontstaat er meer lucht tussen het hoog en laag.
Dat de Nautilus 800 ook zo'n (qua style) plaat onder de speaker heeft is toeval. Maar toegegeven, het staat mooi. Ik heb het idee o.a. opgedaan van Scarp en Robbo die granieten (heel mooi!) onder hun Nautilussen 804 resp. 803 hadden.

Mocht je interesse hebben in deze speakers, let dan op een goed matching met je andere componenten. Deze speakers kunnen 'alles' maar zorg voor voldoende ruimte en een zo neutraal mogelijke versterking. Zie ook dit topic.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

JCL

Dat zijn zeker dingen om naar te kijken. Over die matching maakt ik me niet zoveel zorgen. Sony B&W gaat hier al jaren goed ;) Ik ken ook iemand anders die Sony QS heeft met 603 en die is in de 7e hemel ermee. Dat gaat wel goed komen. Maar ik ga ook zeker andere merken beluisteren (waarom niet?) en dan kies is gewoon mijn eigen favoriet.

wil

Naar aanleiding van het "tevredenheidstopic" van Raphie stelde ik mezelf de vraag wát er in mijn situatie te verbeteren valt in termen van upgraden (niet in toevoegen zoals sub, andere bronnen etc.). In mijn ogen zit ik nl. gebonden aan de opstelling van de speakers in de dwarse richting van de kamer. Als ik mijn set een kwart slag zou kunnen draaien scheelt dat waarschijnlijk enorm. Zoveel dat ik me ernstig afvraag of een upgrade in mijn situatie werkelijk verbetering zou kunnen brengen omdat de ruimte waarschijnlijk nu de beperkende factor is.

Voor de volledigheid, de kamer is ca. 9 meter lang en in het luistergedeelte 3,3 meter breed tov. de center speaker. Tussen center en rechter front zit een deur waarbij de kamer breder is bij de linker front (4 m).

Frontopstelling:


Rearopstelling:


Het luistergedeelte is dus nu 4 meter bij 3,3 tot 4 meter.

Eigenlijk ben ik erg tevreden met de set binnen de limits van de opstelling. Maar wat is jullie idee tav. upgrades? Wat zouden jullie in mijn geval doen?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Ik dacht, laat ik eens een update geven van mijn eigen topic. Wat blijkt, krijg ik deze waarschuwing:
QuoteWaarschuwing: er zijn al zo'n 120 dagen geen berichten meer geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, denk erover om een nieuw topic aan te maken.
;D

Nou, daar laat ik me niet door afschrikken ;).

Mijn laatste vraag -  waar gewoon nul komma niks op gereageerd is, 't is ook moeilijk - wat er ge-upgrade kon worden heb ik dus maar zelf aangepakt  :( ;). Wat was ok?

Ik heb meer snelheid in mijn set en een goede focussering. Toch was er een terugval. Na lang luisteren bleek er minder emotie in mijn set te zitten. Moeilijk om uit te leggen, maar ik wilde eigenlijk meer die "sound van vroeger", wat dat dan ook mag zijn. Lastig, want de surround beleving is goed en moet zo blijven!

Het upgradepad zit dus in de muziekweergave. Wat kan je dan doen? Nieuwe speakers? $$PLING$$ dat zouden dan Sonus Fabers, Totems of Zingali's worden. Niet erg attractief voor de korte termijn. Een nieuwe voorversterker met pass-through? $$PLING$$ dan denk ik aan een Mark Levinson en dus boven de €2500, ook geen korte termijn optie. Een nieuwe bron? ...

De gedachte zat in een buizenmodificatie van mijn cd6000ki die tot nu toe als loopwerk werd gebruikt. Een shootout met verschillende Tjoebs bracht aan het licht dat ik de cd6000ki gewoon verkeerd behandeld heb. Hij is veel beter dan ik dacht en net iets minder goed dan een Super Tjoeb. Zie hiervoor het Tjoeb topic.
Maar met een Tjoeb móét er ook een analoge interlink komen. Een Madrigal HPC bleek de beste keuze te zijn uit een viertal interlinks met prijzen tussen de €50,- en €150,- (nieuw- of tweedehands prijs). Die zou sowieso dus aangeschaft moeten worden, en aangezien het verschil tussen het gebruik van een digitale interlink en de Madrigal veel groter was in muzikaliteit dan het verschil tussen de cd6000ki en Super Tjoeb was de keuze snel gemaakt.

muziek!
Inmiddels een paar dagen luisteren is mij het volgende opgevallen. Qua muzikaliteit ben ik er op vooruit gegaan. De tonale balans tussen midlaag, midden en midhoog is veel gelijkmatiger geworden. Het hoog is gebleven in geval van transiënten, maar elke vorm van scherpte is weg. Geen randjes, geen gekras. Het laag lijkt aangedikt. Niet minder strak want dat is gebleven, maar er is meer laag. Aangedikt of werkelijkheid? Daar mag een ervaren luisteraar over oordelen, ik oordeel slechts over smaak en het bevalt me wel want ik ervaar geen wolligheid of boembas.

verwarring?
Tijdens de VAD heb ik een Madrigal HPC door Edwin van der Kley van Siltech laten doormeten. Graag hoorde ik dat deze kabel in zijn metingen en oordeel helemaal subliem was. Dat was hij ook met uitzondering van de inductie. De HPC blijkt een hoge inductie te hebben wat wellicht verklaard kan worden door de spiraalvormige structuur van de buitenkern. Je ontwikkelt dan een soort spoel rondom de binnenkern hetgeen dus een hogere inductie geeft. Edwin's apparatuur had het dus goed gezien. Edwin's verwachting was dat het dan om een tonaal mooie, zeer neutrale maar trage kabel ging. Ideaal voor rustige muziek zou je denken? Ik denk van wel aangezien ik bij lekkere rustige jazzie of funkie muziek een enorme vooruitgang ervaar met de situatie met de digitale interlink.
Maar... ik vermoed dat Edwin's voorspelling verder uitkomt met mijn ervaring dat snelle, ritmische en complexe dynamische muziekstukken de kabel de muziek niet bij kan houden. Illusie? Hineininterpretierung? Ik weet het niet, langer luisteren moet dit uitwijzen. Zou ik dan ooit toch aan de Siltech moeten? Ben ik besmet met een (goed, echt waar!!) verkooppraatje of heeft Edwin van der Kley gewoon gelijk en zal het 'pisserige' van Siltech in mijn set kunnen matchen. Jaja, dat is nogal wat op dit forum waar Siltech niet alom geroemd wordt.
Genoeg hierover.

and now... BIG!
Wat zijn mijn wensen voor de korte tot middellange termijn? Op de laatste VAD viel mij op dat de meeste surround opstellingen geen enorme meerwaarde bieden boven mijn set. Dat is geen pocherigheid, maar ik ben gewoon tevreden met mijn surroundset. Wat dus opviel was het gemis van een groot scherm. Immers, de B&W show met de N801D's vond ik best mooi, maar het meest genoot ik van het grote scherm met daarop het concert van Roger Waters (welke dvd was dit? ik vond het geweldig :)). Hetzelfde gold voor de Meridian opstelling. Mooie set hoor, en ik - in tegenstelling tot Martin_M ;) - vond de frontstage mooi en heerlijk smoothie en rustig. Maar het plaatje waarop Jamie Cullum zijn (commerciële) kunstjes stond te doen trof me vooral.
Wat nu.
Wat moet ik in mijn kamer gaan aanvangen? De set een kwart slag draaien wil ik niet, dat heeft té veel impact op de hele inrichting. Ik kan kiezen voor een groot plat scherm, een plasma dus met een forse diameter. Die plasma wordt dan voor alles gebruikt: tv-kijken, film (dvd) kijken en gamen. Ik kan ook kiezen voor een kleiner lcd-scherm dat gebruikt wordt voor tv-kijken en gamen en een projector voor film (dvd). Als ik één en ander bij elkaar optel kom ik tot ongeveer hetzelfde bedrag, laten we zeggen tussen de €2500 en €3000.
Bij de eerste oplossing heb ik een alles-in-één oplossing hetgeen de gebruiksvriendelijkheid enorm ten goede komt, maar, ik blijf met een redelijk beperkt scherm zitten waarvan ik niet weet of die mij het filmische gevoel geeft. Bij de tweede oplossing kan ik kiezen voor een kleiner, praktisch LCD-scherm dat geen zeer hoge eisen hoeft te hebben omdat het niet gebruikt wordt voor het "film-gevoel" plus voor een projector met scherm. Die projector - en vooral dat scherm - moet wel passen. Een beeld van 1,5 tot 2 meter breed bij een kijkafstand van 3,3 meter lijkt me heel redelijk en plezierig.
Hiervoor moet er wel een scherm komen dat bij gebruik eerst een stukje vanuit de linkerhoek geschoven moet worden via een rail of iets dergelijks alvorens het afgerold kan worden. De schuine deur kan dan nog net, maar ook maar net gebruikt worden. Typisch dus voor een avondje film kijken en verder niks. Zie nogmaals volgend plaatje: . De ruimte tussen de staande lamp en de deurklink kan gebruikt worden voor een rolscherm. De tv gaat dan verdwijnen en er komt een lcd-scherm voor in de plaats.

Wat zouden jullie dan doen? Kiezen voor de gemakkelijke woonkamerkeuze waarbij een kleiner plasmascherm alles gaat behappen, maar waarbij het "bioscoop-effect" vrees ik tegen gaat vallen, of de schuif-rolkeuze waarbij je de woonkamer even tot bios moet omturnen alvorens die film of concert op groter scherm bekeken kan worden?

Voor de volledigheid, we hebben het nu over een upgradepad voor de komende 6-8 maanden ;).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Aha, dus toch. Ik vroeg het me al af aangezien Roger Waters zo'n ouwe kop had met die knappe meiden in het achtergrondkoortje ;D. Dat kon noóit de oude Pink Floyd geweest zijn. Heb ik weer een dvd op mijn verlanglijstje :)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

sauron

Hoi Wil,

QuoteWat moet ik in mijn kamer gaan aanvangen

Wat vind je van b.v. een scherm boven je raam? Ik denk toch dat dit de beste optie is gezien je huiskamer....
ik weet dus niet hoe het rechts eruit ziet ...zit daar de keuken?? Als je dan uitkomt op je kamer kwart draaien heb ik niks gezegd  :-X

Quoteweet of die mij het filmische gevoel geeft
ik ben bang dat je dit alleen maar met een scherm krijgt  ;)
Probeer momenteel een vriend van mij ook om te turnen om het scherm voor de raam te hangen en zelfs zijn vriendin vond dit een goede oplossing..... is dit bij jouw helemaal geen optie? dan creer je een naar mijn mening beter geluidsbeeld en je krijgt een ruimtelijker effect in je kamer...
maar ja ik wil niet stoken in een goed huwelijk  ;D  ;)

groeten Sauron
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

bart_nl

persoonlijk ben ik in een vergelijkbare setup voor een kleine LCD TV en een beamer gegaan. Dit bevalt mij super. Eerst was ik van plan om een 42" Plasma te kopen maar toen we zijn wezen kijken vond ik dat zelf echt te groot voor normaal TV kijken terwijl het voor film naar mijn idee aan de kleine kant is. Daarom dus nu TV normaliter op de LCD en DVD op de beamer. Kijkafstand lijkt me hier vergelijkbaar met wat jij hebt en is zo'n 3 meter. Ik heb nu een 26" LCD en een beamer met 160 x 90 zelfbouw scherm (doek van ITC).
Bij jouw setup lijkt mij de muur boven de TV breed genoeg voor een projectiescherm. Verder lijkt het mij met een oprol scherm ook niet echt nodig dat je schuine deur nog open kan wanneer het scherm in gebruik is en zou je nog wat breder kunnen. Hoe breedt is dat eigenlijk? Vaak wordt 1/2 van de kijkafstand genomen als uitgangspunt voor schermbreedte. 

wil

Quote from: sauron on November  2, 2005, 12:10:23
Hoi Wil,

Wat vind je van b.v. een scherm boven je raam? Ik denk toch dat dit de beste optie is gezien je huiskamer....
ik weet dus niet hoe het rechts eruit ziet ...zit daar de keuken?? Als je dan uitkomt op je kamer kwart draaien heb ik niks gezegd  :-X
ik ben bang dat je dit alleen maar met een scherm krijgt  ;)
Probeer momenteel een vriend van mij ook om te turnen om het scherm voor de raam te hangen en zelfs zijn vriendin vond dit een goede oplossing..... is dit bij jouw helemaal geen optie? dan creer je een naar mijn mening beter geluidsbeeld en je krijgt een ruimtelijker effect in je kamer...
maar ja ik wil niet stoken in een goed huwelijk  ;D  ;)

groeten Sauron

Het huwelijk is uitstekend :).

Ook Bjorn zei al gelijk dat het draaien van het geheel met een kwart slag ALLES zou verbeteren. De TV kan dan blijven waar die is en een scherm boven het raam is natuurlijk geen probleem. Bovendien is de stereoopstelling ook nog eens helemaal ok. Dus, wat is het probleem?
Drie dingen: ten eerste heb ik dan geen plek voor het plaatsen van de linker rearspeaker. Daar staat nu nl. de rode kast en die kan nergens anders staan; het enige wat dan kan is de rear speakers ophangen maar dat oogt niet mooi  :-X. Ten tweede moet dan de projector midden in de kamer aan het plafond hangen, da's nou ook niet de plek waar ik hem wil hebben ook al zeggen meer mensen dat dat snel went ;). Ten derde, en dat is echt een probleem, komt dan één bank midden in de kamer te staan en dat wil mijn vrouw niet én ik niet. Kortom, qua inrichting moeten we flinke aanpassingen doen om dit te realiseren en dat willen we helaas allebei niet.

Hoe je het betere "ruimtelijke" effect bedoelt weet ik niet, ik neem aan wat betreft het filmkijken, niet de inrichting.

Quote from: bart_nl on November  2, 2005, 16:49:46
persoonlijk ben ik in een vergelijkbare setup voor een kleine LCD TV en een beamer gegaan. Dit bevalt mij super. Eerst was ik van plan om een 42" Plasma te kopen maar toen we zijn wezen kijken vond ik dat zelf echt te groot voor normaal TV kijken terwijl het voor film naar mijn idee aan de kleine kant is. Daarom dus nu TV normaliter op de LCD en DVD op de beamer. Kijkafstand lijkt me hier vergelijkbaar met wat jij hebt en is zo'n 3 meter. Ik heb nu een 26" LCD en een beamer met 160 x 90 zelfbouw scherm (doek van ITC).
Bij jouw setup lijkt mij de muur boven de TV breed genoeg voor een projectiescherm. Verder lijkt het mij met een oprol scherm ook niet echt nodig dat je schuine deur nog open kan wanneer het scherm in gebruik is en zou je nog wat breder kunnen. Hoe breedt is dat eigenlijk? Vaak wordt 1/2 van de kijkafstand genomen als uitgangspunt voor schermbreedte. 
De muur boven de tv is te smal voor een scherm, er zal dus geschoven moeten worden. Maar je hebt gelijk, het scherm 60 cm naar rechts schuiven via een railtje (oprolscherm keurig achter een koofje had ik al bedacht ;)) en de schuine deur kan nog open. De breedte van het scherm kan beperkt blijven tot max. 2 meter. De combi kleine LCD-tv met beamer begint - net als bij jou - langzaam mijn voorkeur te krijgen want zo'n lel van een plasma zie ik geloof ik om verschillende redenen minder zitten.
Ik zal straks even opmeten hoe breed het stuk is van de muur met raam tot aan het afschuinen van de muur waar nu de TV staat.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Quote from: wil on October 31, 2005, 21:57:17
Edwin's verwachting was dat het dan om een tonaal mooie, zeer neutrale maar trage kabel ging. Ideaal voor rustige muziek zou je denken? Ik denk van wel aangezien ik bij lekkere rustige jazzie of funkie muziek een enorme vooruitgang ervaar met de situatie met de digitale interlink.
Maar... ik vermoed dat Edwin's voorspelling verder uitkomt met mijn ervaring dat snelle, ritmische en complexe dynamische muziekstukken de kabel de muziek niet bij kan houden. Illusie? Hineininterpretierung? Ik weet het niet, langer luisteren moet dit uitwijzen. Zou ik dan ooit toch aan de Siltech moeten? Ben ik besmet met een (goed, echt waar!!) verkooppraatje of heeft Edwin van der Kley gewoon gelijk en zal het 'pisserige' van Siltech in mijn set kunnen matchen. Jaja, dat is nogal wat op dit forum waar Siltech niet alom geroemd wordt.
Genoeg hierover.

Mijn ervaring is helemaal niet dat de HPC traag is, eerder juist vrij snel. Dus kom ik bij de volgende vraag: heb je op jouw set al eens de snelheid gehoord die je meent te moeten missen...?

Ik denk dat de HPC dus de beperking blootlegt in een ander deel van je set. Niet de interlink. En ook niet de eindversterkers. Kennelijk een ander component. Ik zou zelf als eerste de Marantz aanwijzen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Quote from: Audiofiel on November  2, 2005, 18:02:30
Mijn ervaring is helemaal niet dat de HPC traag is, eerder juist vrij snel. Dus kom ik bij de volgende vraag: heb je op jouw set al eens de snelheid gehoord die je meent te moeten missen...?
Mijn gevoel (tot nu toe) zegt dat ik met de digitale link snellere passages ook snel bleven terwijl het nu wat vloeiender (dat klinkt positief) of schmoezeliger (=negatiever) klinkt. Nogmaals, alléén bij zeer snelle complexe muziek! En dus, nee, met de Apogee digitaal tussen cd-speler en receiver had ik een geweldige snelheid én midfocussing (iets wat nu ietsie ietsie minder is, maar daar moet ik nóg langer voor gaan zitten, wat een gemiereneuk eigenlijk ;D).
Quote from: Audiofiel on November  2, 2005, 18:02:30
Ik denk dat de HPC dus de beperking blootlegt in een ander deel van je set. Niet de interlink. En ook niet de eindversterkers. Kennelijk een ander component. Ik zou zelf als eerste de Marantz aanwijzen. ;)
Dat zou best kunnen dat een ander component nu de beperkende factor wordt, maar wil je niet over een upgrade van de Marantz receiver beginnen. Dat gaat me een vermogen kosten (Primare, NAIM, Meridian, Lexicon..., voor minder zie ik geen upgrade). GRRRRR!!!!  >:( >:D ;) smileys svp in de juiste volgorde lezen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

sauron

QuoteHoe je het betere "ruimtelijke" effect bedoelt weet ik niet, ik neem aan wat betreft het filmkijken, niet de inrichting.
Ehh ik bedoelde dus de inrichting maar ik kan geen totaalbeeld vormen aan de hand van je foto's, vandaar ook mijn vraag of er aan de rechterkant nog wat is... keuken?  eethoek?? Heb je toevallig ook een plattegrondje van je woonkamer wat misschien een beter beeld van het geel geeft kan ik me beter inleven in jouw situatie  :D
Misschien dat dat meer licht in de duisternis schept?   :D

Misschien zijn vier monitoren ook nog een idee ( de fronts dus ook....) die komen dan met hun afstraling boven je bank uit wat volgens mij toch een homogener geheel geeft. (mits er dus absoluut niet met het meubilair geschoven kan worden..)
Als je door die schuine deur naar de WC moet is dat wel lastig met film kijken denk ik (vooral LOTR ;D) als je daar dan je scherm neer zou hangen.

Groetjes  sauron

you never know how strong you are, until being strong is your only choice

wil

Ik ga een plattegrondje maken  ;).
Overigens als je op het rode wils woonkamerset  klikt in mijn sig zie je de overige foto's. De foto is genomen met de rug naar de eethoek toe. De keuken is rechts schuin achter de fotograafpositie, die speelt verder geen rol.

Enne, ja... vier monitoren heb ik wel aan zitten denken voor de toekomst. Een oud-gediende: cinepaulis heeft dat met 4 N805's (en een center). Maar als we dat gaan doen wordt het Italiaans: 4x SF of iets met een Z...... ;).

Door die schuine deur kom je in de hal, daar is de trap naar boven en de toegang tot de wc. Gelukkig ben ik nog niet incontinent en bovendien gaat de deur waarschijnlijk wel open als het scherm maar tot 60 cm (wellicht minder) naar rechts uitgeschoven hoeft te worden.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

sauron

Hoi Wil,

Ik heb even naar je site gekeken op hifi.nl mijn vraag is hoever wil wil gaan?

Als ik het goed gezien heb zit achter je schuine deur de gang... ALs je nu eens dat muurtje door zou trekken tot waar je rechter front staat krijg je een complete wand waar je alles kwijt kan en je fronts ook vrij komen te staan.
De deur zet je dan haaks erin (je hal is tevens wat groter)
Het kost je een kleine verbouwing die volgens mij goedkoper is dan een complete upgrade die je dan uiteraard altijd nog door kan voeren.....

Enfin het is maar een idee  ;) weet ook niet of het technisch realiseerbaar is (weet niet wat er rechts van je front staat en hoe je hal opgebouwd is...

groet
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

wil

Quote from: sauron on November  2, 2005, 19:04:55
Hoi Wil,

Ik heb even naar je site gekeken op hifi.nl mijn vraag is hoever wil wil gaan?

Als ik het goed gezien heb zit achter je schuine deur de gang... ALs je nu eens dat muurtje door zou trekken tot waar je rechter front staat krijg je een complete wand waar je alles kwijt kan en je fronts ook vrij komen te staan.
De deur zet je dan haaks erin (je hal is tevens wat groter)
Het kost je een kleine verbouwing die volgens mij goedkoper is dan een complete upgrade die je dan uiteraard altijd nog door kan voeren.....

Enfin het is maar een idee  ;) weet ook niet of het technisch realiseerbaar is (weet niet wat er rechts van je front staat en hoe je hal opgebouwd is...

groet
Doe bis inne sjoene...

Doortrekken kan niet want dan is de wc dichtgemetseld. Bovendien staat dan mijn linkerfront voor de deur van het toilet, dan kom je via de voordeur direkt de woonkamer binnenlopen en krijg ik waarschijnlijk een verwarmingsprobleem (direkte open verbinding met bovenste verdieping).
Ik zeg net: "Het huwelijk is uitstekend" ;D.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

sauron

QuoteDoe bis inne sjoene...
i know  ;D ;D zegt mijn vriendin ook altijd  ;D

ik bedoelde eigenlijk dat het muurtje van de schuine deur doorgetrokken moest worden (zie slechte tekening)

ik weet niet of dit gaat...

Kale rob komt eraan ga met hem ook wel eens effe brainstormen (als er dan nog wat zinnigs uitkomt tenminste  ;D)
Het blijft een adhd broer



you never know how strong you are, until being strong is your only choice

Audiofiel

Quote from: wil on November  2, 2005, 18:35:22
Mijn gevoel (tot nu toe) zegt dat ik met de digitale link snellere passages ook snel bleven terwijl het nu wat vloeiender (dat klinkt positief) of schmoezeliger (=negatiever) klinkt. Nogmaals, alléén bij zeer snelle complexe muziek! En dus, nee, met de Apogee digitaal tussen cd-speler en receiver had ik een geweldige snelheid én midfocussing (iets wat nu ietsie ietsie minder is, maar daar moet ik nóg langer voor gaan zitten, wat een gemiereneuk eigenlijk ;D).
Probleem is altijd dat door dit soort wisselingen de focus verschuift. Met een Pisstech-kabel heb je volgens mij niet meer snelheid en absoluut zeker een stuk minder muzikaliteit. "You can't have it all" en met je huidige fronts-opstelling en Marantz 'receiver-prepro' kun je beter je energie steken in het verbeteren van die twee 'zwakke plekken'.

Quote from: sauron on November  2, 2005, 19:04:55
Als ik het goed gezien heb zit achter je schuine deur de gang... ALs je nu eens dat muurtje door zou trekken tot waar je rechter front staat krijg je een complete wand waar je alles kwijt kan en je fronts ook vrij komen te staan.
De deur zet je dan haaks erin (je hal is tevens wat groter) Het kost je een kleine verbouwing die volgens mij goedkoper is dan een complete upgrade die je dan uiteraard altijd nog door kan voeren.....
Ik vind het geen slecht plan, Wil. Jij hebt wel een beetje ruimte om die wand langer te maken (je dacht zelf aan korter geloof ik) en hoewel je ruimte er zelfs wat kleiner van wordt, is links en rechts dan wel homogener. Verschillende afstand tussen links en rechts blijft gewoon funest voor je ruimtelijk beeld. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Quote from: sauron on November  2, 2005, 19:28:58
i know  ;D ;D zegt mijn vriendin ook altijd  ;D

ik bedoelde eigenlijk dat het muurtje van de schuine deur doorgetrokken moest worden (zie slechte tekening)

ik weet niet of dit gaat...

Kale rob komt eraan ga met hem ook wel eens effe brainstormen (als er dan nog wat zinnigs uitkomt tenminste  ;D)
Het blijft een adhd broer





Joh, aan jouw versie had ik inderdaad nooit gedacht  :o. Een normaal mens denkt er standaard aan om de boel groter te maken, nee... sauron maakt hem kleiner, maar inderdaad, dan wordt de frontstage wel gelijk (gelijkbenige driehoek tov. de luister/kijkplek). Ik vrees echter dat dit het niet gaat worden om de eenvoudige reden dat ik me dan echt een hele verbouwing op mijn hals ga halen, ook al heeft Audiofiel hier helemaal gelijk in:
Quote from: AudiofielJij hebt wel een beetje ruimte om die wand langer te maken (je dacht zelf aan korter geloof ik) en hoewel je ruimte er zelfs wat kleiner van wordt, is links en rechts dan wel homogener. Verschillende afstand tussen links en rechts blijft gewoon funest voor je ruimtelijk beeld.
Goedkoper én beter is dan om de hele set op zolder te zetten als dedicated ht en een eenvoudige maar goede stereoset in de juiste richting (kwart slag gedraait) in de woonkamer te maken.
Voorlopig houd ik me nog even vast aan de oplossing van bart_nl en zal daar nog eens goed op broeden. Ik moet toch eerst sparen voor deze kijk-upgrade.

Adhd broers kunnen de meest briljante ideëen hebben en verder heb ik niets tegen kale mannen ;). Bovendien heb ik een schizofrene zus dus die heeft ook vaak meer dan één idee ;D (nee, het is niet aardig om hier grappen over te maken, maar ik heb inmiddels zoveel met haar meegemaakt dat we er allebei om kunnen lachen :D).



Over de kabel ben ik nog niet uitgeluisterd. Die midden(!)focussering lijkt iets minder maar nogmaals, ik weet nog niet of het een vooruitgang of een achteruitgang is. De muzikaliteit is echter super toegenomen. Elke dag ben ik weer enthousiaster en elke dag heb ik meer het gevoel van "vroegâh" toen ik nog platen draaide op mijn Lenco platenspeler en mijn zelfbouw buizenversterkertje (gekregen hoor, nooit zelf gebouwd).
Quote from: AudiofielProbleem is altijd dat door dit soort wisselingen de focus verschuift. Met een Pisstech-kabel heb je volgens mij niet meer snelheid en absoluut zeker een stuk minder muzikaliteit. "You can't have it all" en met je huidige fronts-opstelling en Marantz 'receiver-prepro' kun je beter je energie steken in het verbeteren van die twee 'zwakke plekken'.
Tja, verschuivingen van focus is duidelijk mogelijk. Ik merkte het duidelijk in de goede richting toen ik een optische kabel verving door de Apogee, toen werd de midfocussing beter, nu de Madrigal er tussen zit hoor ik meer dat het geluid uit twee speakers komt en dan gaat het hele verhaal van de plaatsing van de fronts weer op. Misschien moet ik nog iets meer schuiven met de speakers: de linker iets meer naar rechts en iets meer toe-in en de rechter iets meer naar voren, wellicht helpt dat. Ik geloof nl. niet dat dit verbeterd kan worden door een andere prepro.

Jij bent wel erg tegen Pisstech hé ;D. Geen zorgen ik zal echt niet morgen al een mailtje naar Edwin sturen om een Compass Lake interlink te bestellen. Maar ik sta altijd open voor een try-out met een Siltech kabel aangezien ik alleen mijn oren wil geloven als het aankomt op ervaring.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

sauron

Hoi Wil,

QuoteIk ga een plattegrondje maken
Is altijd nog welkom, vind het wel leuk om daar ook nog eens over na te denken   :D

Ik denk trouwens dat je in jouw geval met roomtuning veel meer bereikt dan met kabels, maar dat wist jezelf denk ik ook al  ;)

QuoteEnne, ja... vier monitoren heb ik wel aan zitten denken voor de toekomst. Een oud-gediende: cinepaulis heeft dat met 4 N805's (en een center). Maar als we dat gaan doen wordt het Italiaans: 4x SF of iets met een Z......

8) gewoon doen je leeft maar een keer  >:D
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

wil

Quote from: sauron on November  3, 2005, 10:26:43
Ik denk trouwens dat je in jouw geval met roomtuning veel meer bereikt dan met kabels, maar dat wist jezelf denk ik ook al  ;)
Klopt, ik zie die twee aspecten dan ook helemaal los van elkaar.

Quote from: wilEnne, ja... vier monitoren heb ik wel aan zitten denken voor de toekomst. Een oud-gediende: cinepaulis heeft dat met 4 N805's (en een center). Maar als we dat gaan doen wordt het Italiaans: 4x SF of iets met een Z......
Quote from: sauron on November  3, 2005, 10:26:43
8) gewoon doen je leeft maar een keer  >:D
Komt... geduld ;)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Quote from: wil on November  3, 2005, 09:47:48
Ik merkte het duidelijk in de goede richting toen ik een optische kabel verving door de Apogee, toen werd de midfocussing beter, nu de Madrigal er tussen zit hoor ik meer dat het geluid uit twee speakers komt en dan gaat het hele verhaal van de plaatsing van de fronts weer op. Misschien moet ik nog iets meer schuiven met de speakers: de linker iets meer naar rechts en iets meer toe-in en de rechter iets meer naar voren, wellicht helpt dat. Ik geloof nl. niet dat dit verbeterd kan worden door een andere prepro.
Hou je er wel rekening mee dat je in geval van de Apogee niet alleen een andere kabel en een andere DAC gebruikt, maar tevens niet de analoge ingang? Ik verwacht daar een behoorlijk zwak punt voor de Marantz (plaatsing, transparantie, meer muzikaliteit). Vooral als zelfs dure prepro's op hun analoge ingang nog steeds de meerdere moeten erkennen in analoge stereo voorversterkers van 1/3 van de (nieuw)prijs.

QuoteMaar ik sta altijd open voor een try-out met een Siltech kabel aangezien ik alleen mijn oren wil geloven als het aankomt op ervaring.
;D ;D Ik zou niet anders willen dan dat iedereen als eerste op zijn eigen oren afgaat. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.