Subwoofer shoot-out

Started by Bart_M, July 20, 2004, 20:37:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Om hoe laat beginnen op 4 september?

11:00
11 (78.6%)
14:00
0 (0%)
16:00
1 (7.1%)
19:00
1 (7.1%)
Maakt niet uit!
1 (7.1%)

Total Members Voted: 14

Raphie

Quote from: Ettepet on September  5, 2004, 17:47:39

Heb net reactie gehad (binnen een uur!) van Ron, die de oplossing doorspeelde naar Tom V., omdat hij dit probleem niet kent.  Gelijk een suggestie gedaan voor een trade-in met zo'n nieuwe zwarte PB2-Ultra.  ;D   

Dat zou wel erg gaaf zijn zeg, hoop dat het gaat lukken voor je. Heb toruwens zelf net nog ff de BetterCables speakerkabels erbij besteld (2x 12M) om de SVS tevens High Level aan te sluiten (had dat nu ff met El cheapo kabel gedaan)
JBL PRX Power!

Ettepet

Nou, de "trade-in" zit er niet in (verwachtte ik ook niet).  Ik krijg wel meteen een nieuwe versterker opgestuurd:
QuoteHello Edwin,

We will have a new amplifier on the way immediately (next business day)...I apologize for the inconvenience this has caused.

Tom V.
SVS

cinepaulis

#177
Hoi !

Zonder het gras voor de voeten van Bart weg te maaien, wil ik graag het verhaal nog wat "opleuken".

Allereerst wil ik Rob hartstikke bedanken voor het beschikbaar stellen van zijn fraaie HT-ruimte voor deze shoot-out ! Zonder zijn ruimte zou het ontzettend lastig worden om een shoot-out met deze omvang te houden. En dan te bedenken dat de gastvrijheid ook van top-niveau was  8) Espresso machientje, cake, broodjes, worstenbroodjes en snacks waren stonden tot onze beschikking. Rob, nogmaals hartstikke bedankt !  8)

Wat betreft de dag zelf:
Om te beginnen was het natuurlijk erg jammer dat de SVS PB2+ van Ettepet te kampen had met een technisch probleem. We vonden dit allemaal jammer, omdat de bouw en de omvang van de sub ons allen toch wel erg nieuwsgierig maakte. Het zou zeer waarschijnlijk echt een zeer geduchte concurrent zijn !
Ettepet: sterkte kerel ! En je sub vraagt gewoon om een "re-match"  8)

Ik kan me overigens prima vinden in de beschrijving van Krunk bij de muziek test. Raar maar waar: ik heb wel ontdenkt dat de BagEnd in de ruimte van Rob toch echt wel op zijn tenen liep. Dit kwam bij de martel test (chapter: Coming Mother uit The Haunting in DTS R1) aan het licht. We draaiden welliswaar op fors volume, maar de ruimte van Rob was te groot en absorbeerd teveel dan de BagEnd lief is. Voor Rob's HT vond ik persoonlijk dat mijn BagEnd "ondermaats" was  :-\
In mijn eigen HT loop ik nooit tegen die grens aan, omdat deze een heel stuk kleiner is en minder absorptie heeft.

Qua slam, moet ik zeggen dat de B&W ASW-4000 van Robbo het beter deed in Rob's HT dan de BagEnd. De BagEnd kwam wel weer een stukje dieper dan de B&W. Qua karakter vond ik de B&W wat meer uitgesproken en de BagEnd wat rustiger/liever :P

De Tumult speelde in mijn oren zeer enthousiast (zoiets van: "kom maar, ik kan het wel aan"  >:D ). Qua slam deed hij niet onder voor de B&W en qua diepte niet voor de BagEnd. Met het verschil dat de Tumult in de allerlaagste regionen absoluut geen probleem had om druk te leveren op een fors niveau.
Overigens werd de Tumult aangestuurd door een van de Dynacord (pro-audio merk) S-1200 eindversterkers die Rob ook voor zijn eigen monster-subs gebruikt.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

bmateijsen

Klinkt als een hele leuke en leerzame dag weer!! Ook weer interessante stukjes van Paul en Krunk!
Zijn er nog meer foto's?? altijd leuk ;)

Harry HT

Hoi,

Natuurlijk wil ik ook Rob bedanken voor z'n gastvrijheid en ook de deelnemers van de shootout, het was leuke en leerzame dag. Ondanks dat Garmtz, Blue Eyes en Thommy niet konden komen met hun subs, heb ik toch wel een goede indruk gekregen was een sub is en wat een sub kan.
De subs die aanwezig waren konden me duidelijk maken dat de ene bas niet de andere bas is. Het mooie was ook dat Rob z'n HT ruimte dat prima kon laten horen.
Het verwisselen van zitplaats had ook grote gevolgen, een bas kon soms echt lang blijven hangen in een hoek, echt prachtig om te horen. De energie die vrijkomt bij dit soort subs is gewoon heftig.

Het was me al snel duidelijk dat ik een leek ben op het gebied van subwoofers, technische termen vlogen de hele dag me om de oren. Ongeveer de helft kon ik volgen en andere helft ben ik zo gauw mogelijk vergeten, ik had genoeg dingen om op te letten.

Een winnaar kan ik niet aanwijzen, die is er naar mijn idee niet. Maar verschillen zijn wel te benoemen, de subs klinken allemaal anders en hebben zo hun eigen geluid en kwaliteiten.
Mijn mooiste sub moment van de dag was bij het fragment van The Haunting dat er boze ogen in het glas in lood verschijnen en even erna een asbak ofzo door het glas wordt gegooid. De bas die ik hoorde bij het fragment van de boze glas ogen vond ik erg indrukwekkend op de luisterplek waar ik toen zat en de BagEnd als sub was aangesloten. Oei, Oei wat was dat mooi laag.  8)

Het beeld wat we kregen voorgeschoteld was ook zeer indrukwekkend en in hdtv kwaliteit nog mooier en indrukwekkender. Wat een super sfeer kun je in deze ruimte creeren.  8)

Al met al een fantastische HT dag en iedereen nogmaals bedankt  8)

Gegroet,

Harry

p.s. het nummer met de bas gitaar kwam volgens mij van de cd Bent van Gary Willis

@ Ettepet, hopelijk komt alles weer snel goed met de SVS, ik heb er wel vertrouwen in. En nog bedankt voor je DVD met videoclips. Ik kom binnenkort nog een keer luisteren.


 
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Robbo

Ik moet zeggen dat ik blij verrast was met de uitkomst.  Hoewel mijn ASW4000 natuurlijk niet de minste is, had ik van te voren toch het vermoeden dat ik het in Rob zijn ruimte moest gaan afleggen, tegen de pure power van andere subs.    

Het absolute onderste sublaag zat er idd niet in, maar de integratie met de fronts was daarintegen weer top.   Ongetwijfeld heeft daar het 'gebrek' aan de laatste paar Hz'en mee te maken, deze kunnen nogal makkelijk 'vet' overkomen.  Schitterend voor film natuurlijk, maar voor muziek liever niet.

De Tumult was echt een verrassing.  Hoewel er al enige verwachtingen geschept waren was het toch enorm leuk om te zien dat je met een simpele spaanplaat doos uitstekende resultaten kunt behalen.   Deze driver staat zeker hoog op de nominatie om gebruikt te worden als mijn decidated HT ooit werkelijkheid wordt  :)

Wat ik verder nog wil aanvullen op het commentaar van Krunk en Paul over de BagEnd. Hoewel het in deze test geen probleem was vanwege de lage crossover, maar in de meeting wel duidelijk te zien was was dat de BagEnd boven de 60hz duidelijk alweer flink afzwakt.  Een prima sub, maar dus niet om puur voor LFE in te zetten.  Dit en de kantelfrequentie is zeker iets waar je rekening mee moet houden met het kiezen voor deze sub dus.

Rob uiteraard hartelijk dank voor de goed verzorgde en zeker zeer leerzame middag  :D


Ettepet

Quote from: cinepaulis on September  6, 2004, 10:33:14
Het zou zeer waarschijnlijk echt een zeer geduchte concurrent zijn !
...je sub vraagt gewoon om een "re-match"
Ik kom met veel plezier nog een keer langs met de sub.  Zo te zien heb ik binnen een week het vervangende onderdeel, dus een re-match zou de komende maand al kunnen plaatsvinden.  Misschien dat Garmt, Blue Eyes en/of Thommy dan wel aanwezig kunnen zijn met hun sub, dan wordt het een soort "deel 2". :)

cinepaulis

#182
Hoi Robbo !

Wat betreft je ASW-4000:
Quote from: Robbo on September  6, 2004, 12:38:57
...Het absolute onderste sublaag zat er idd niet in, maar de integratie met de fronts was daarintegen weer top.   Ongetwijfeld heeft daar het 'gebrek' aan de laatste paar Hz'en mee te maken, deze kunnen nogal makkelijk 'vet' overkomen.  Schitterend voor film natuurlijk, maar voor muziek liever niet....
Het diepste laag hoeft niet per se "vet" over te komen. Maar de "slam" of "punch" in de bas wordt nu eenmaal bepaald door de wat hogere basfrequenties. "Vet" laag is iets wat je doorgaans zowiezo niet wilt, maakt niet uit of het film of muziek is (voor mij dan).
Maar je sub integreerde zeker goed en qua power stond hij zijn mannetje. Petje af !  ;)

Quote
De Tumult was echt een verrassing.  Hoewel er al enige verwachtingen geschept waren was het toch enorm leuk om te zien dat je met een simpele spaanplaat doos uitstekende resultaten kunt behalen.   Deze driver staat zeker hoog op de nominatie om gebruikt te worden als mijn decidated HT ooit werkelijkheid wordt  :)
Ben zeer benieuwd  :D

QuoteWat ik verder nog wil aanvullen op het commentaar van Krunk en Paul over de BagEnd. Hoewel het in deze test geen probleem was vanwege de lage crossover, maar in de meeting wel duidelijk te zien was was dat de BagEnd boven de 60hz duidelijk alweer flink afzwakt.  Een prima sub, maar dus niet om puur voor LFE in te zetten.  Dit en de kantelfrequentie is zeker iets waar je rekening mee moet houden met het kiezen voor deze sub dus.
De BagEnd begint inderdaad af te vallen en is niet vlak tot 120 Hz (wat het formele bovenste punt is van het LFE kanaal). Ik geloof dat het -3dB punt van de BagEnd bij 95 Hz ligt.
In de praktijk betwijfel ik sterk of er tussen ca. 100 - 120 Hz in het LFE kanaal daadwerkelijk wat gebeurt. Maar goed, ik heb ook geen feiten die dat bewijzen of zo.  :P

Tja, feitelijk wil je beide eigenschappen: lekker wat slam/punch EN diepgang. Tijdens de shoot-out vond ik zelf dat de Tumult en de monster subs van Rob de enige waren die op deze beide criteria uitblonken.

Ofwel: mijn 18 inch 400 W subje is waarschijnlijk meer geschikt voor de wat kleinere ruimtes  ;D

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

cinepaulis

#183
Quote from: Ettepet on September  6, 2004, 12:46:02
Ik kom met veel plezier nog een keer langs met de sub.  Zo te zien heb ik binnen een week het vervangende onderdeel, dus een re-match zou de komende maand al kunnen plaatsvinden.  Misschien dat Garmt, Blue Eyes en/of Thommy dan wel aanwezig kunnen zijn met hun sub, dan wordt het een soort "deel 2". :)

Cool ! Erg fijn om te horen dat het geen slepende kwestie lijkt te worden met de reparatie.
Ja, wie weet ! Dan moeten we Rob nog eens heel lief aankijken  :-* denk ik, wat ik kan me voorstellen dat die voorlopig wel even genoeg subs heeft gehoort.....hoewel ?   >:D

Anyway: ben nog steeds erg benieuwd naar je SVS !

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

cinepaulis

#184
Hoi,

Goed, dan maar vast even wat voorbereidend werk doen voor die arme Krunk, die het toch al zo druk heeft:

Zoals wellicht al duidelijk was:
We hebben feitelijk twee rondes gedaan:
A) Muziek
B) Film + basis metingen

Wat betreft film hebben we onderstaande stukjes (steeds weer opnieuw) gedraaid:
1 - Jurassic Park (dts)
Het chapter waarbij de kindertjes in de auto zitten tijdens een onweersbui. Ze kijken naar het glas water in de auto wat de trillingen van de voetstappen van de T-Rex voorstelt.
"What is that ?" "Maybe it's the power trying to come back on" ...."Where's the goat ?"  :P

2 - U-571
Dieptebommetjes. "Step away from that bulkhead Mr Hirsch...one of these explosions can crush your spine"....BOOM...."Wasn't even close"

3 - The Haunting (dts-es)
Klop..."Coming mother"...KLOP!...."Coming".....BOOOOOMMMM !!!  :P

4 - The Haunting (dts-es)
The Window. "No I won't let you you hurt the children !"....rinkel....Boom !....Booom....BOOOM !! and so on.  ::)


Wat betreft de metingen hebben we m.b.v. RTA software en een meet-microfoon op 1 meter afstand van de sub, de response gemeten m.b.v. een frequency sweep. Hierdoor zijn de kamerinvloeden een stuk minder (maar nog steeds zichtbaar in de resultaten), maar je krijgt een aardig idee wat de subs doen.

Rob: Heb je eventueel misschien nog wat plaatjes voor ons ?

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Grindtegel

@HarryHT, hahaha, ik was er al achter dat de naam van de bassist niet Gary Bent Willis is, maar gewoon Gary Willis, de cd is genaamd Bent. Vond het al zo raar dat ik nergens iets van Gary Bent Willis kon vinden  :P

@Rob, bij deze ook heel bedankt voor de fantastische ontvangst en hapjes, ook aan je vrouw die alles heeft moeten maken natuurlijk!

@Robbo, die 75kg hebben mijn rug niet echt goed gedaan, sinds zaterdag wordt ik gebroken wakker  :P  ;)

@iedereen, ik vond het erg gezellig en zeer leerzaam, als grootste leek van het stel heb ik ook als een leek geluisterd en ik vond de verschillen voor mijn gevoel toch minder groot als hier wordt omschreven. Uiteraard maakte de metingen van Rob wel duidelijk dat er wel degelijk verschillen waren. Maar ik vond het allemaal geweldig klinken.

Jammer van de SVS van Ettepet, ik denk dat iedereen hier toch wel het meest benieuwd naar was. Mocht er een vervolg komen dan wil ik er zeker bij zijn, ook al is het maar om "draagjongen" te zijn (ondanks mijn rug, dat heb ik er graag voor over!).

Meest indrukwekkend moment van de dag: eigenlijk twee namelijk; 1e blik op de SVS, wat is dat ding GROOT!!  2e; de nieuwe voorversterker van Rob, wauwsers  :o
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

bmateijsen

Quote from: Grindtegel on September  6, 2004, 17:12:08
Meest indrukwekkend moment van de dag: eigenlijk twee namelijk; 1e blik op de SVS, wat is dat ding GROOT!!  2e; de nieuwe voorversterker van Rob, wauwsers  :o

Nieuwe voorversterker??? Laat me raden, Theta???  8)

Grindtegel

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Rob_Dingen

Hoi

Het was in ieder geval een gezellige middag en mijn oren moeten nog steeds bijkomen.
Ik kan me eigen volledig vinden in de omschrijvingen die er staan met een paar kleine opmerkingen van mijn kant.
We hebben eigenlijk mijn subs een beetje buiten beschouwing gelaten omdat die in de hoek staan en de geteste subs tussen de 2 mains stonden aan de linker kant.
Het verschil tussen die 2 plaatsen is groot.
Zeker in slam is het tussen de speakers beter maar het absolute sublaag is in de hoek beter dat hebben we de vorige keer met het tumult al gemerkt.
Verder is het natuurlijk zo dat we niet bij elke sub misschien het onderste uit de kan hebben gehaald qua intergratie en afstelling.
Als we dat hadden gedaan ben je per sub een middag bezig.
Om een voorbeeld te geven de Bagend zou een crossoverpunt moeten hebben wat lager is als de rest om beter te laten integreren met de mains.
Verder kunnen er ook nog Phase verschillen tussen de subs zijn wat we niet getest hebben.
Dus over integratie kun je geen keiharde uitspraken doen.
Wel kun je wat zeggen over de verschillende technieken en benaderingen van verschillende ontwerpen van bijv Bagend die is het namelijk gelukt om een zeer diep laag te creëren met een klein kastje en ook nog eens redelijk wat druk.
Verder is het ook leuk om te horen hoe een sub zonder compromis klinkt zoals de Tumult.
Ook werd het weer eens duidelijk dat het aller diepste laag voor muziek nauwelijks iets bijdraagt en de B&W erg goed zijn best deed.
Natuurlijk ben ik benieuwd hoe de Tumult uiteindelijk wordt in een goede behuizing en eventueel nog met Passieve radiators.
Het was inderdaad mijn uitspraak dat als ik opnieuw iets moest bouwen voor de Tumult zou gaan voor prijs en de kast inhoud zijn beide een stuk kleiner als wat ik nu heb.

Zal even de plaatjes opzoeken en later posten.

Rob

Bart_M

Een Tumult met zo'n kastje?

Spacebass

Sjonge, het is een hele leuke ervaring geweest zo te lezen!  O0 Jammer van de SVS..heel vervelend...hopelijk wordt het ook idd snel opgelost.

Blijft idd moeilijk om een geoptimaliseerde "huis-sub" te vergelijken met gast subs qua integratie.

Krunk ik denk eerder een kast die gesloten is...dit is zo ehmmmm open  ;D

Bart_M

Er valt voor mij weinig over de filmfragementen toe te voegen.
Ik ga het ook zeer kort houden.

De subs van Rob blinken hier ook weer uit in reserve en controle, maar toch enorm veel power en diepte. Ik kan me voor film geen sub indenken die beter is.

De B&W deed het met film ook erg goed. Kon veel druk leveren, maar ging niet afgronddiep. Het bleef ook gecontroleerd tijdens alle fragmenten. Maar ik denk dat het allerbeste kant van deze sub toch zijn muzikaliteit is. Eigenlijk is het belachelijk wat ik hier zeg, 99% van de mensen zou uitermate tevreden zijn met deze sub. Laat ik het anders zeggen: film was top, muziek was zo nog beter!  8)

De Bag End was hier helemaal in zijn element. Hij laat alle extreme frequenties horen. 1 keer verslikte hij zich, maar dat was tijdens de Haunting met de klap dat Elanor uit bed valt. Maar dat was ook wel het extreemste stuk van de hele scene. Dit kwam vooral omdat de ruimte bij Rob zo groot was, dat de Bag End hier het toch wat moeilijk kreeg. Als je er een tweede bij kan zetten, dan heb je ook weinig meer te wensen.  :D

De Tumult was hier ook in zijn element. Absolute controle. Ik denk dat de eindversterking hier nog de beperkende rol heeft gespeeld. Ik vraag met toch af wat er gebeurd als je er 2000 watt achterhangt.
Afgronddiepe bassen en toch alles op een gecontroleerde manier.
Als je nu nagaat dat het een simpel kastje met een veels te kleine baspijp en geen enkele vorm van demping, ben ik heel benieuwd hoe mijn Tumult met passives het gaat doen.

Aan het einde van de dag was ik toch enorm gaar. Al die basdruk is toch erg vermoeiend.
Ik merkte dat Rob aan het einde nog even flink gas gaf met zijn eigen subs en Roger Waters. Ik had het vaker gehoord, en vond het toen het meest extreme wat ik ooit gehoord had. Nu deed me het verrassend weinig. Je bent duidelijk verzadigd aan het eind van zo'n dag. Je gehoor is gewoon op.

Al met al een hele gezellige dag.
Ik wil Rob bedanken voor zijn vriendelijke onthaal en bedankt je vrouw ook voor de goede zorgen.
Ik ga zeker nog eens langskomen met de nieuwe Tumult. Maar die zal eerst nog ff in moeten spelen.

Tijd voor wat foto's dan maar?

Bart_M

#192
Nogmaals een poging om wat foto's te plaatsen...  :P

De verzameling druktemakers.  ;D

Boven:
SVS, Tumult en Bag End.

Onder
Ettepet en LeBaron

Bart_M

#193
Deel 2

Cinepaulis en Harry HT

Robbo met de ASW

Bart_M

#194
3

Ff bijpraten...

Ff... tja...

Bart_M

#195
4

Rob met de schroevendraaier. Ettepet die zit te balen.

Bag End, ASW en Tumult.

Bart_M

#196
5

De ingewanden van de SVS worden bekeken.

Paul zag het niet meer zo zitten...  ::)

Bart_M

#197
En de laatste

Naast LeBaron nog Grindtegel.
Iedereen onderuit gezakt na een dag hard luisteren.

Spacebass

En nu een wie is wie  O0

En idd een hele mooie Theta daar achterin  O0

Bart_M

Ik heb overal nog wat bijgezet. ;)