Bouw 5 kanaals ZAPpulse 2.2 SE versterker

Started by Robert - Jan, July 11, 2004, 09:21:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert - Jan

Zo, ik ben na lang wachten en voorbereiden eindelijk begonnen met het bouwen van een 5 kanaals ZAPpulse versterker   >:D
Uit eerdere discussie op dit forum begreep ik dat de ZAPjes een flinke trafo modig hebben, ruim meer dan door LC-audio wordt aanbevolen. Daarom heb ik gekozen voor een 2000 VA trafo van Amplimo. Kost een paar centen en je breekt je rug bijna met 't optillen van dat ding máár dan heb je ook wat! Nu is zo'n 2 kVA trafo 22 cm in doorsnede, past dus niet echt lekker in een standaard 19" kast waar dan ook 5 ZAPjes en een voeding bij moeten. Ook genereert een trafo van dit formaat vast een flink electro-magnetisch veld (dat denk ik tenminste) zodat enige afstand tot de verstekers wel wenselijk zal zijn, lijkt me. Daarom heb ik de trafo samen met de softstart in een aparte kast geplaatst. Volgens LC-audio zou dit géén nadelig effect hebben op 't functioneren van de versterker modules. De 2 * 42 Vac die van de secundaire kant van de trafo komt gaat dan via een flink snoer naar de eigenlijke eindversterker met de ZAPjes. Omdat ik de voeding wel wil kunnen uitschakelen op de versterker kast zelf heb ik aan de primaire kant van de trafo een dubbelschakelend relais gezet dat vanaf de versterker aan en uit geschakeld kan worden.  8) Het is overigens nog een flink zoekwerk om stekkers, relais etc te vinden die 2 kVA aan kunnen.

Ziet er dus zo uit...........

If they don't know wine is finer, let them boil water!

jaco

Dat lijkt inderdaad een fixe knaap zeg.
Ik ken het zere rug gevoel, heb 5 kanaals eindblokken met 2x1200 VA trafo's die zijn ook haast niet te tillen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Bart_M

Heb je de rest al van de onderdelen al binnen,  of doe je niet mee met de powerbuy?

Jaqo

WOW! Geweldig, dit topic ga ik met veel aandacht volgen.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Robert - Jan

#4
Ik heb alle onderdelen al binnen. Ik heb niet meegedaan met de Powerbuy omdat ik vanaf volgende week door m'n werk te weinig tijd heb om hier 't komende half jaar nog aan te beginnen.
Maar als je 5 ZAPjes plus een voeding besteld krijg je ook een leuke korting bij LC-audio hoor  ;D (maar helaas niet zoveel als bij de powerbuy  :'()

Ik heb de ZAPjes gemonteerd op een koperen plaat waar het centrale aardpunt op aangesloten gaat worden. De LS kabels en voeding gaat onder de plaat door, de interconnects bovenlangs. De interconnects worden overigens rechtstreeks op de zap-modules aangesloten en middels een wartel op de achterplaat vastgezet. Géén tulpconnectoren dus!

Ik ga weer verder................... 8)

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Robert - Jan

If they don't know wine is finer, let them boil water!

MdB

Heb je nog een externe clock unit gekocht om alle Zap-modules synchroon aan te sturen ???
Beter duur dan niet te koop.

Robert - Jan

QuoteHeb je nog een externe clock unit gekocht om alle Zap-modules synchroon aan te sturen

Nee, nog niet gedaan. Las gisteren op de site van LC-audio dat ze die wel verkopen maar kon de unit  (en prijs) nergens vinden. Ik ga er wel vanuit dat ik nog een externe klok moet inbouwen. Weet jij welke klok zij ervoor adviseren??

Robert - Jan

Wat een gepriegel dat solderen  ;)
If they don't know wine is finer, let them boil water!


MdB

Volgens mij is iedere externe clock oke. Er kunnen uiteraard kwaliteitsverschillen zijn maar daar is de prijs ook naar. De beste oplossing is de clock van je DVD of CD gebruiken. Je moet dan aan CD of DVD een clock uitgang laten maken. Je versterker loopt dan synchroon met je CD of DVD speler waardoor Jitter tot een minimum wordt teruggebracht. 8)

De reden dat ik je dit verteld is dat de Zap-module een beetje lawaai maken, zeker als je vijf modules met eigen clock laat werken. Veel achtergrond lawaai :(
Beter duur dan niet te koop.

blue-eyes

Enorm leuk om te volgen. De foto's mogen ook een compliment, erg duidelijk, zeker met de teksten erbij! Ik blijf dit topic volgen!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Sherwin

Beste Robert Jan,

Die behuizingen zijn ook behoorlijk netjes (zijn die monacor kasten geloof ik). Zou je eens wat meer foto's kunnen schieten van die behuizingen? Vindt deze opzich ook wel mooi om wat aan te hobby-en ipv helemaal zelf maken. Want ik kan voor die kasten wel zo 2 andere frontplaten laten maken (mooi dikke aluminium frontplaten) en dan ziet dat er toch zeer netjes uit (nu ookal niet daarvan, maar dat zou ik zelf als extra doen)!

Mvgr, Sherwin

Robert - Jan

#12
Hoi Sherwin,

het ligt inderdaad ook in mijn bedoeling om blanke alu-voorplaten te laten maken/bewerken. Maar om te beginnen is de standaard voorplaat prima, dan kan je nog eens een gaatje teveel boren  :-[ (heb ik dus al gedaan  :'()
Het zijn inderdaad Monacor kasten (RC-132/SW en RC-133/SW)

Bij een buizen pre-amp die ik een paar jaar geleden gebouwd heb, heb ik een voorplaat van plexiglas laten maken. Dat zelfde spul waarvan ook naamborden voor huizen enz van gemaakt wordt. Deze plaat heb ik tegen de originele voorkant aan gezet. Ziet er ook best mooi uit. De schakelaars en pot-meter zitten op de originele voorplaat. Hierdoor zitten de knoppen echt in de voorplaat verzonken  :o




En weer een stapje verder...
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Walter_PPK

Mooi werk zeg! Allemaal A-klasse componenten, dat kan niet verkeerd gaan :)
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Robert - Jan

Dat hoop ik ook als ik 'm straks voor 't eerst aanzet  :-\ :-\ :-\

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

SiR-ROUND



Vergeet je plakje cake niet op te eten...

;D

R


Erik

Gaaf topic, ben beniewd hoe dit afloopt. Wanneer wordt hij ingewijd?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Sherwin

De eerste keer aanzetten lijkt mij het ergste van alles  :-[ , maargoed.. zelf zou ik het in stappen opbouwen en testen.. dat ALS er iets stuk gaat, dat het niet alles is  ;D in 1x

Mvgr

Robert - Jan

Quotezelf zou ik het in stappen opbouwen en testen..

Dat heb ik tot nu toe ook gedaan. De trafo met inschakelvertraging en relais sturing vanuit de versterkerkast werkt prima. De ZAPpulse V4P voeding werkt ook uitstekend. Nu de 2.2 SE's nog  :P
Ik las net op de site van LC audio dat je de versterkermodules maar beter niet onbelast aan moet zetten. Zij claimen dat de modules allemaal getest zijn en dus correct werken. Dat geloof ik wel maar ik vertrouw mezelf niet 100%  ;) Ik denk dus niet dat of ik er 5 luidsprekers aan wil hangen en dat maar hopen dat er geen rook uit komt.  :o

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Wijx wondere wereld

simpele 100w 8 ohm weerstand doet wonderen
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Robert - Jan

Quotesimpele 100w 8 ohm weerstand doet wonderen

100 Watt ???  Daar heb ik er geen 5 van liggen hoor  ;)

Had nog wel een paar dikke weerstanden van 8 tot 15 Ohm liggen.
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Robert - Jan

En dit staat op de uitgang bij onbelaste ingang  :P ...... de schakelfrequentie van de versterker  :o
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Spacebass

WOW  O0

Hier geniet ik van! Iemand die het gewoon maakt......wat nou wachten!!

Mooie foto's  met uitleg...er zijn hier vast een hoop mensen die heel nieuwsgierig zijn naar het eindresultaat  O0

MarcoV

Dit is inderdaad leuk om te volgen!

Duidelijke foto's ook  :)

Marco