Ik heb dit maar ff uit de Large VS Small discussie gehaald

<ingevoegd>
Garmt,
Prachtig artikel met een zeer helder en overtuigend verhaal.
Ik miste alleen de aanvulling dat laagproblemen meerdere facetten hebben dan de locatie waar luidsprekers staan. Immers, als je last hebt van eigenmodes, los je het probleem niet op door slechts van 1 punt het laag te laten komen en zal akoestische correctie onoverkomelijk zijn. Mensen die hier last van hebben, zouden weleens het idee kunnen hebben dat met een subwoofer deze problemen ook "ineens" opgelost zijn.
Een paar persoonlijke aantekeningen tav opmerkingen in het artikel betrokken op mijzelf (daar is het artikel immers voor bedoeld)
1.Ik vind de term "verstokte 2-kanaals audiofiel " niet passend, omdat je hier toch een stempel mee drukt op mensen, zoals ik, die niet blind een subwoofer gekocht hebben omdat het zo hoort, maar omdat ze eerst overtuigd willen worden van de noodzaak ervan of omdat ze groeiende zijn met hun set. Vaak zijn full-range speakers duurder, dus kost het iets meer tijd om zo'n set te completeren. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een set als de jouwe in een keer gekocht hebben. Geef mensen de tijd om hun set "af te maken" en je zult zien hoeveel van deze mensen om de levensduur van hun kostbare speakers te verlengen, uiteindelijk een passende krachtige sub aankopen.
Ik denk dat ik en mensen die bewust voor "zogenaamde ‘full range’ speakers" hebben gekozen net zo serieus met multichannel bezig zijn. Er wordt iets te gemakkelijk gezegd dat ze bij stereo zijn blijven hangen, terwijl als ik zo naar mijn set kijk, ik misschien wel verder ga en zal gaan dan een gemiddelde HT set.
Ik denk overigens dat serieuze "Full-Rangers" echt niet zomaar beteuterd zullen zijn door een artikel, maar juist een verbeteringen en mogelijkheden zien, ook hier jammer genoeg weer een "vooroordeel".
2.Ondanks het laag bij een subwoofer systeem dieper zal gaan, blijf je met zitten met de rest van de set die niet naar "full-impact" niveau getrokken kan worden en de sub dus beperkt zal worden tot het niveau waarop de overige speakers gaan. Dan mag je nog zoveel slam ed hebben in het laag vanwege de subwoofer, maar zal je per saldo echt niet veel beter uitzijn. Ik ervaar (persoonlijk) daar een groter verlies, dan die paar hrz'en onder de 20 Hz die je dan mist uit je fronts/center en je surrounds. Je wilt immers een kloppend systeem hebben en dus zullen de "minder heftige fronts/surrounds/center" maatgevend zijn. Ik zeg niet dat dat met alle systemen dat zo is, maar wel met alle systemen die ik tot nog toe gehoord heb.
Ik ben het aboluut met je eens dat veel speakers onterecht het predicaat "full-range" krijgen. Dit is misschien alleen met ondynamische ruis, als ze echter "echt" aan het werk zijn met heftige transienten in de muziek/film, dan gaan ze "stuiteren"
<ingevoegd>