LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

BMW850

Ik heb nu 1 gebrugde zappulse 2.3SE aan het draaien en dat gaat nu perfect, morgen ga ik de andere versterker/monoblok aansluiten.

Het klopt, bij een bridge zap moet de +60v van de ene zap verbonden zijn met de andere +60v zap, en dat geld ook voor de -60v.
De beide Power aansluitingen heb ik verbonden met de nul van de elco's.
In het aansluit schema van het cookbook staat dit dus niet vermeld.

Redheinz, bedankt voor de reactie.
Robert Jan, bedankt dat je me telefonisch op de goede weg hebt geholpen.

Groetjes,
Rudy

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Hallo,

Ik heb mijn bridge monoblokken klaar, en mijn eerste indruk van de Zappulse 2.3 SE is niet zo groot als dat van de Zappulse 2.2SE.

Eerst de versterker een uur getest met een paar oude luidsprekers en dat ging perfect.
Daarna heb ik de ACR RP400 Isostatic aangesloten.
De voorversterker hoef je maar een klein beetje open te zetten dan komt er al heel veel vermogen uit.
Eerst rustige muziek gedraaid om de versterker een beetje in laten spelen, daarna heb ik de volumeknop zover open gezet om te kijken of er werkelijk heel veel vermogen uit een gebrugde zap komt.

En wat gebeurt er, jawel hij valt weer in de beveiliging net als een enkele Zappulse 2.2SE, ik moet wel zeggen dat het er toen wel heel hard aan toe ging maar ik had niet verwacht dat de gebrugde zappies al op deze sterkte in de beveiliging zou gaan.

Ik laat de versterker deze week nog even inspelen om daarna een goede indruk te geven hoe een gebrugde Zappulse 2.3SE klinkt.

Voeding per monoblok:
Amplimo rinkern: 2x 42volt 2000Va

2 stuks 80 volt Mundorf  M-Lytic HC condensatoren 47.000µF
Technische Daten des Herstellers:
D=91mm; h=70mm (o.Kont)
L= 12nH; tan-d = 0,22
ESR typ = 0,005 Ohm
Ripplestrom = 100A
Hochleistungs-Thermalfolie
Temperaturbereich: -40 bis +85°
Lebensdauer +40° = >540.000 h
Lebensdauer +85° = >20.000 h

Groetjes,
Rudy

Joep Zonnebloem

Citaat van: BMW850 op maart 13, 2005, 11:47:15

En wat gebeurt er, jawel hij valt weer in de beveiliging net als een enkele Zappulse 2.2SE, ik moet wel zeggen dat het er toen wel heel hard aan toe ging maar ik had niet verwacht dat de gebrugde zappies al op deze sterkte in de beveiliging zou gaan.

Kun je niet gewoon, zoals in het cookbook staat, de beveiliging uitschakelen:

citaat: "Thanks to ZAPpulse's true balanced modulator it is very easy to BLT the modules.
Due to the increased load on each module, you may experience pumping or
fallout in the signal, this comes from the protection circuit. To avoid pumping
simply disable the protection system as shown below."

Overigens, ik heb gisteren eindelijk mijn eerste (test)versterker afgebouwd: 1 Zap 2.3 SE met 1000VA +55/-55V (+/- 77V na gelijkrichten en afvlakken) ringkern en 2 x 47000uF 100V BHC elco's.  Na alle verhalen over opgeblazen modules en problemen heeft het een tijdje geduurd voordat ik de knop om durfde te draaien; eerst meten en nog eens meten etc, maar uiteindelijk getest met mijn bas en een Hartke voorversterker klinkt hij sensationeel! Alles wat gezegd wordt over het strakke volle laag en transparante hoog is waar en hij is loeihard, ik was echt verbijsterd. Geen spoor van power supply pumping of beveiliging die roet in het eten gooit. Eigenlijk gaat het allemaal volkomen probleemloos, ook als ik van input switch etc.

Ik ben alleen nog steeds op zoek naar een geschikte gelijkwaardige SMPS. Tot nu toe heb ik alleen de A en T labs SMPS gevonden ( http://www.a-and-t-labs.com/K6_Sw_Amp/index.htm ) en de SMPS van cadaudio ( http://www.cadaudio.com ), maar die eerste lijkt een beetje gedateerd ontwerp en de laatste wordt alleen verkocht samen met de eigen modules van cadaudio (die misschien voor mijn doel, i.e. fullrange basversterking, net zo geschikt zijn)
Doel: fullrange basgitaar versterker met Zappulse 2.3 SE (2x)

BMW850

Citaat van: Joep Zonnebloem op maart 13, 2005, 15:59:02
citaat:
Kun je niet gewoon, zoals in het cookbook staat, de beveiliging uitschakelen:

citaat:
"Thanks to ZAPpulse's true balanced modulator it is very easy to BLT the modules.
Due to the increased load on each module, you may experience pumping or
fallout in the signal, this comes from the protection circuit. To avoid pumping
simply disable the protection system as shown below."

Nee, ik ga de beveiliging niet uitschakelen, daarom heb ik ook gekozen om de zappies te bruggen.
Ik heb LC Audio gemaild over een compleet aansluitschema voor een gebrugde 2.3 versie.
Misschien is er toch nog iets verkeerd aangesloten, dat hij daarom in de beveiliging gaat, wie weet.

Rudy

Joep Zonnebloem

Kan iemand mij trouwens vertellen waarom LCAudio de zgn. compensated mode niet standaard instelt op de Zappulse? Er staat nergens dat het ten koste van iets gaat en volgens opgaaf gaat het gewoon mooier klinken in het hoog...

Robert - Jan

Hoi Rudy,

CiteerRobert Jan, bedankt dat je me telefonisch op de goede weg hebt geholpen.

Graag gedaan, fijn dat het nu werkt!

CiteerIk heb mijn bridge monoblokken klaar, en mijn eerste indruk van de Zappulse 2.3 SE is niet zo groot als dat van de Zappulse 2.2SE.

Wat bedoel je hier mee, is de ruimtelijke afbeelding minder?

@Joep
CiteerKan iemand mij trouwens vertellen waarom LCAudio de zgn. compensated mode niet standaard instelt op de Zappulse? Er staat nergens dat het ten koste van iets gaat en volgens opgaaf gaat het gewoon mooier klinken in het hoog...
Geen idee waarom dat niet standaard gedaan is maar als je een externe klok aansluit dan zet je dus het kloksignaal op de ingang. Wellicht heeft dat er iets mee te maken. Er staat overigens nergens dat de Zappulse er beter door gaat klinken, alleen dat het een verbetring kan opleveren als de tweeter scherp klinkt. Is dat bij jou het geval?

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Gydotron

Gisteren naar de Antwerpse beurs geweest. Er stonden heel wat setjes te spelen Het mag eens gezegd zijn maar vooral een Belgische speaker  ( Kartell) maakte een erg goede indruk. De speaker bestond uit Eton 8'inch woofers en bandunits voor mid en hoog. Deze speaker had een leuk rendement van 90dB maar was eens één van de weinige speakers die complexe muziek goed wist neer te zetten. Nadien nog een leuk gesprek gehad met de ontwerpers en we vroegen ons ook af welke versterker ze gebruikte. Juist ja, het waren de Zap versterkers van LC-Audio. Ze waren zeer onder de indruk van deze versterkers. Het waren hun "werkpaarden".

Grtn  Guido

BMW850

CiteerIk heb mijn bridge monoblokken klaar, en mijn eerste indruk van de Zappulse 2.3 SE is niet zo groot als dat van de Zappulse 2.2SE.

Wat bedoel je hier mee, is de ruimtelijke afbeelding minder?

Hallo, Robert Jan

Mijn eerste indruk van de Zappulse 2.2SE was het laag zo diep en strak en de ruimte om de instrumenten dat vond ik gewoon geweldig en die eerste indruk heb ik nu met de Zap 2.3 niet.

De Bridge Zap 2.3 klinkt momenteel heel druk en hard, omdat ik de ruimte/rust mis van de Zap 2.2.
Nu heb ik er ook een AC filter (ABC filter van supersafe is geen audio filter) tussen zitten maar dat had ik ook met de Zap 2.2 dat vond ik toen beter klinken als zonder filter.
Misschien omdat ik nu heel veel vermogen heb zou het zo kunnen zijn dat het filter nu roet in het eten gooit.

Morgen haal ik het filter er tussen weg en sluit dan de zap's op een andere Fase aan, ik gebruik 2 Fases met 6 Quadraat EMC kabel vanuit de meterkast, 1 Fase voor de voorversterker en cd speler enz, en de andere Fase voor de eindversterkers en dan ga ik weer luisteren.

Ik ga nu niet negatief oordelen over de zap 2.3 ik laat hem eerst nog even een week inspelen.
En nog  wat veranderingen aanbrengen in de voeding maar dat doe ik op het laatst pas.

Ook heb ik LC Audio gemailt over een duidelijk aansluit schema voor een bridged Zappulse 2.3SE maar nog geen antwoordt.

Rudy

Joep Zonnebloem

Citaat van: Robert - Jan op maart 14, 2005, 08:10:49

@JoepGeen idee waarom dat niet standaard gedaan is maar als je een externe klok aansluit dan zet je dus het kloksignaal op de ingang. Wellicht heeft dat er iets mee te maken. Er staat overigens nergens dat de Zappulse er beter door gaat klinken, alleen dat het een verbetring kan opleveren als de tweeter scherp klinkt. Is dat bij jou het geval?

Groeten,
Robert - Jan

Hallo Robert-Jan,

Ja, dat had ik even niet gezien, dat kloksignaal lijkt me niet geweldig goed voor je sound :) (hoewel, rond 500Khz is wel erg hoog).  Maar ik bedoel, als ze hem zo zouden afleveren zou hij in alle gevallen goed klinken en dan zouden ze je niet alsnog in de soldeerbout hoeven te laten klimmen (nou ja, inderdaad behalve dan wanneer je wilt synchroniseren...). 

Voor wat betreft of mijn tweeter scherp klinkt:  ..... (EDIT: hier had ik weer eens een ellelang  verhaal getypt. Het komt neer op: Ik vind die Zappulse in het laag en midden fantastisch klinken, maar in het hoog inderdaad een beetje stug. Ik heb echter het idee dat dat ook door mijn vrij stugge tweeter komt.)

Groeten, Joep

Joep Zonnebloem

Citaat van: Joep Zonnebloem op maart 14, 2005, 21:32:28
Hallo Robert-Jan,

Ja, dat had ik even niet gezien, dat kloksignaal lijkt me niet geweldig goed voor je sound :) (hoewel, rond 500Khz is wel erg hoog). 
..........................

Eh..., het zal wel iets ingewikkelder liggen.

CiteerOriginally posted by Lars Clausen
We use IRFB38N20 in ZAPpulse versions 2.2 and 2.3

Working on updates for the .com site.

Brenda has also placed a nice picture of herself Here
She is not only nice looking, but also a very skilled technician. If you have a ZAPpulse 2.2SE or 2.3SE, it is highly probable it was assembled and tested by her.

Natuurlijk heeft iedereen hem (haar) al gezien op diyaudio.com, maar toch alsnog voor diegenen die het gemist hebben. Als je haar gezien hebt klinkt je Zap ineens stukken beter, vind ik  ;)

Duck Twacy

IK print hem uit en plak het op de versterker  ;D

Joep Zonnebloem

Stelletje vieze ouwe mannen, dat zijn we...   ;)

Joep Zonnebloem

Zouden we nu na de potloodventers en zadelruikers ook nog de Zapsnuivers krijgen?

Duck Twacy

Citaat van: Joep Zonnebloem op maart 17, 2005, 21:26:16
Stelletje vieze ouwe mannen, dat zijn we...   ;)
Hoe weet jij dat (ik oud ben)?  ;)

Een man is zo oud als... (leeftijd varieert bij mij dus)

Leeuwarden

Zouden ze bij Hypex ook zulke techneuten hebben?

(Wauw wat een super eerste post op dit forum... ;D)

Duck Twacy

Citaat van: Leeuwarden op maart 18, 2005, 19:46:52
Zouden ze bij Hypex ook zulke techneuten hebben?

(Wauw wat een super eerste post op dit forum... ;D)

Uhh...)
Klikken op eigen risico
;)

Leeuwarden

Dat was dan een openbarend klikje...
Van deze meneer heb ik een dikke tien jaar geleden al een versterker onder handen gehad.
Via Clearsound in Leeuwarden. Versterker klonk als een dijk, helaas is de versterker die ik zou kopen er nooit gekomen omdat JP enigzins last had van tijdgebrek en zich eigenlijk ook niet in de hobbysfeer wilde begeven.... Grappig, ik had nooit gedacht dat Hypex van hem zou zijn...

Duck Twacy

Gelukkig is dat nu anders.

Is trouwens wel een onwijs heftige submodule. Ik neem aan nog een klasse AB variant.

Leeuwarden

Laat ik het zo zeggen... Die versterker van 10 jaar geleden herinner ik me als een super, superstrak klinkende versterker. Als 10 jaar ontwikkeling, ook tien jaar vooruitgang betekend dan kijk ik reikhalzend uit naar mijn UcD400's!

BMW850

Bij deze een paar foto's van mijn Zappulse 2.3SE

Monoblok is uitgerust met:

1 x Amplimo ringkern transformator van 2000Va 2 x 42 Volt.
2 x 47.000µF 80 Volt type  Mundorf  M-Lytic HC.
Aansluit materiaal is van WBT.
Voorplaat is 10mm dik aluminium de rest van de kast is 6mm aluminium.
De afgeschermde AC kabel is van lapp.
Alleen zoek ik nog zwarte inbusboutjes.

Rudy

BMW850

Nog een paar.....................

BMW850

Nog een paar.........................

BMW850

De laatste  ;D

Duck Twacy

Duck Twacy

Mooi die verzonken inbusboutjes, verder de signaal draad en de speakeruitgang goed gescheiden gehouden.

Leuk ook dat netsnoer, maar dat is toch geen powercon? Gewoon een doorvoer neem ik aan?

En een heeeele dikke trafo.