Indoor FM-antenne

Started by mikekiwi, December 14, 2017, 17:32:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Ik wil mijn FM ontvangst uit de ether gaan oppikken vanwege gebruiksgemak voor vrouw en kind (wil het op twee plaatsen in huis gaan toepassen). Heb Interactieve tv en dus geen radio via de coax.

Ik heb nu zo'n lintantenne (zie plaatje hieronder), maar dat werkt niet fijn. Wel ontvangst, maar erg slecht.


Wat zijn betere alternatieven zonder dat ik gelijk een stellage op het dak moet gaan bouwen (wat ik niet wil)? Gaat maar om een paar standaardstations (Radio 1, Radio 2, Radio 4, Sky, 538, SublimeFM).
Dank voor de tips!

solitaire

Als het mag kosten ... zoek eens op 'sequerra indoor fm antenna'.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

mikekiwi

#2
Quote from: solitaire on December 14, 2017, 18:15:03
Als het mag kosten ... zoek eens op 'sequerra indoor fm antenna'.



soli
Eh...jeetje, dat is "iets"  buiten budget. Ik zit maximaal aan een paar tientjes te denken... :nervous:

Dan is een Magnum Dynalab ST2 (125-150 euro)  ook een optie, maar vind ik eigenlijk nog steeds te prijzig...

hekra


solitaire

Quote from: mikekiwi on December 14, 2017, 18:39:09
Eh...jeetje, dat is "iets"  buiten budget. Ik zit maximaal aan een paar tientjes te denken... :nervous:

Dan is een Magnum Dynalab ST2 (125-150 euro)  ook een optie, maar vind ik eigenlijk nog steeds te prijzig...

als ik me het goed herinner is dit een versimpelde versie van de Sequerra, en vlg mij nog steeds een hele fraaie 'spriet'
Hinterm Horizont geht's weiter.

mikekiwi

Quote from: hekra on December 14, 2017, 18:52:33
Mogelijk vind je hier een oplossing:   https://tubejack.nl/antennes/
Heb ik al eerder wel bezocht, zal het nog eens met hernieuwde interesse doorlezen

Quote from: solitaire on December 14, 2017, 19:06:29
als ik me het goed herinner is dit een versimpelde versie van de Sequerra, en vlg mij nog steeds een hele fraaie 'spriet'
Zeker, maar even zien of dat ook binnen nog acceptabel werkt (maar nog steeds prijzig vind ik). Nog interessanter kan de indoor broer zijn, de Magnum Dynalab SR100. Die kost maar 50 euro en moet ik dan nog in NL zien te krijgen en is speciaal voor indoor gebruik. Nu kan ik de ST2 hierbinnen denk ik makkelijker onzichtbaar wegwerken dan deze SR100, dus dat moet ik nog even bekijken.

Zoiets als de SR100 zoek ik dus; een specifieke binnenantenne die ik hier redelijk tot goed kan laten functioneren


morca

Gek idee misschien.
Maar ik maak al jaren antennes van wat ik verzin.

Blokje massief ijzer.
M6 erin tappen.
Tapeind van een meter erin met moertje en aansluitringetje.
Aan dat aansluitrondje deed ik een gewoon draadje en die met een busje om de middelste pool vd antenneaansluiting.
Eventueel kleur van het interieur spuiten.

Op me oude werk kon niemand radio luisteren.
Daar staat bij elke radio nu zo.n blokje die ik gemaakt heb en ze ontvangen alles .

Goedkope tip
Moest wel bij het raam staat .

Roeland


morca

Jammer genoeg niet. Ik dacht zelf ook al .....had ik maar een foto gemaakt.
Je kon daar niks ontvangen , met die antenne opeens alles in de werkplaats.
Toen heb ik er voor elk kantoor 1 gemaakt als verassing .
Op me oude werk.
En als je niet erg vind ga ik er niet heen om ff foto te maken  ;D

donaldk

Mike heeft een tijdje terug wel isolatieglas genomen. Overigens heb je in het plaatje een klassieke 300 Ohm lint aansluiting, dus daar verlies je ook op. Wij hadden vroeger ook zoiets maar was karton met aluminium laag. Dus je kunt ook alutape gebruiken. Maar je zoekt dus een VHF Band II antenne. VHF is door TV verlaten, moderne (actieve) TV antenne, zoals DVB-T antennes, maar dan heb je een voeding nodig, geen probleem. Maar passief is passief;-).

Je kunt ook gewoon een electriciteitssnoer splijten, lengte van splitsing schijnt 75 centimeter te zijn voor FM maak je dus zelf een T, wel vertikaal ophangen.

https://www.conrad.nl/nl/Search.html?searchType=REGULAR&search=indoor%20antenne

https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=fm%20antenne&searchType=REGULAR

morca

Zo.n oude antenne van een portable tv met 2 van die lange sprieten werkt ook goed.
Die had ik later omdat ze bij ons naast een groot pand gebouwd hadden.
Verloopje van tv naar tuner en  :thumbs-up:
Die kan je buiten hangen eventueel en dan coax naar binnen.

mikekiwi

Quote from: donaldk on December 14, 2017, 21:45:55
Mike heeft een tijdje terug wel isolatieglas genomen.
Jeej, houd jij echt alles bij in een schriftje of zo?  :nowink: Maar ja, je hebt wel gelijk  ;D Die Conrad-antennetjes ken ik, daar begon mijn zoektocht, maar het gebrek aan positieve recensies houd me tegen.
Zo'n electriciteitsdraad-antenne ken ik (had ik al eerder gezien op die TubeJack-site), heeft dat echt een grotere kans van slagen dan dat FM-lint dat ik nu heb?

Quote from: morca on December 14, 2017, 21:05:12
Gek idee misschien.
Maar ik maak al jaren antennes van wat ik verzin.

Blokje massief ijzer.
M6 erin tappen.
Tapeind van een meter erin met moertje en aansluitringetje.
Aan dat aansluitrondje deed ik een gewoon draadje en die met een busje om de middelste pool vd antenneaansluiting.
Best geinig idee; een blokje massief ijzer is niet voorradig, en tappen lukt me niet, maar met wat hout en bouten en moeren kom ik ook wel ergens denk ik (of is het blokje ijzer essentieel?). Wat voor aansluitrondje bedoel je precies om het draad op aan te sluiten? Helpt het als ik er een coax-kabeltje aan vast maak?

morca

Blokje massief ijzer omdat we daar bakken vol van hadden.
En het weegt wat dus je ant blijft beter staan met een blokje van.....
2 cm dik was het,5a8 x 7a8 cm ,weet het niet percies meer.
Gaatje erin tappen moertje en dan aansluiting er paar cm op het tapeind draaien .
En die kant in het blokje draaien zover hij kan en dan moer en dus ook de ring vastdraaien.

En die ring op de middelste pool vd tuner.


Ja voor lange afstanden zal die coax minder storing opvangen misschien.
Ik had ze vlakbij gezet dus gewoon 1 meter stroomdraad eraan..

Ik lees het wel of het lukt  :)

donaldk

#13
Het is vergelijkbaar met die dipool die je al hebt. Alleen als je hem zelf maakt kun je hem langer maken en heb je drie keer zoveel versterking, al zie ik dat plaatje nu niet mer terug, als je van 1/4 golflengte naar 1/2 golflengte gaat dus grofweg een snoer van vloer naar plafond.

Die versterking is dus laag. Vergeleken met die actieve antennaatjes. Of met de klassieke yagi's met daarbij ook nog die manshoge dubbele buis gevolgd een extra, iets langere, buis als reflector voor de VHF, dus TV band 1 radio band 2 en tv band 3 en dan UHF. Je bent oud genoeg om ze nog gezien te hebben op daken. Op zolder hingen ze ook wel.

Ik heb in de schuur als het goed is nog een Samsung KPN box met kapotte voeding en bijbehorende Funke actieve antenne, maar ja omdat de box het niet doet gaat het lampje van de antenne ook niet meer branden en ik heb daar geen voeding voor.

Ik bedenk mij opeens dat er op zolder nog zo een VHF/FM dipool van een klassieke Radio/TV yagi op zolder moet liggen. Maar ja het blijft een enkelvoudige dipool. Wel een grote.

Opvallend hoe oud de topics en sites zijn over het zelf knutselen van een antenne, de meeste links werken dan ook niet meer.
http://www.cyberpoet.net/writes/web/infwiz/spant.html

En bij oude technologie denk ik aan CC2: https://www.youtube.com/watch?v=uFmPc6w1L4g

https://www.youtube.com/watch?v=uFmPc6w1L4g
https://www.youtube.com/watch?v=9trOvmystB4

Zelf heb ik er verder ook geen ervaring mee. Onderste is voor UKW.

Black art;-).

donaldk

Hier de klassieke dipool. Had ik nog niet gezien.

https://www.youtube.com/watch?v=sHJjhVoHQO0

Maar heb je toevallig dit soort stoorzenders in huis?

https://www.youtube.com/watch?v=5BmLYkk6YU8

mikekiwi

#15
Ik ben vandaag even in de weer gegaan met een zelfgemaakte dipool. Elektradraad van 2x 75cm via een kroonsteentje en coax naar de receiver. Deze opzet dus van Tubejack: raamantenne, maar dan op een latje gebouwd, zie bijlage.

Resultaat: ruk  :'(  Radio 1, 2 en 3 en Sublime werken prima, Sky en 538 voor geen meter. Als ik wat ga lopen met de antenne, zowel voor als naast het raam wordt het soms wel beter, maar er is geen peil op te trekken. Stilstaan op dezelfde positie varieert al in ontvangst. Zelfs buiten staan (zie dus de foto, ben ook al 3 meter de tuin in gelopen) verbetert het niet. Dus de isolatie moet geen probleem zijn, het zwakke signaal is dus denk ik het probleem.
Resultaat is min of meer hetzelfde als met dat lintkabelding dat ik in de topicstart noemde.

Bij Skyradio is het ook echt dat het signaal bijna compleet wegvalt. in het gunstigste geval heb ik goed geluid met ruis in stereo, mono is dan wel goed (maar dat wil ik niet).
Mijn vermoeden is dat ik doen kan wat ik wil, maar dat het signaal dermate zwak is dat ik voor een echt goed resultaat echt het dak op moet. Of een andersoortige oplossing moet kiezen. Ik kan via de Sonos prima radiozenders naar de receiver zenden, maar die kwaliteit is minder en we (=vooral vrouw en kind) dat er toch minder snel dan de radio wordt aangezet vanwege wat meer uit te voeren handelingen.

Qua stoorzenders: tja, uiteraard led-lampen. Meerdere HUE-lampen aanwezig, ook in de kast waar tv en apparatuur staat. Maar als ik die uitzet, verandert het signaal niet


donaldk

Heb je boven eigenlijk wel goede ontvangst?

mikekiwi

Quote from: donaldk on December 16, 2017, 00:02:48
Heb je boven eigenlijk wel goede ontvangst?
Zojuist getest en het antwoord is volmondig: Ja! Prima ontvangst al met het draadantennetje uit de topicstart. Klein beetje ruis met je oor tegen de speaker, maar dat is dan ook alles.

Heb ook de draadeindantenne van Morca nagemaakt (zie bijlage). Eerst boven getest en daar ook prima ontvangst, echter niet echt veel beter dan de draadantenne. Helaas heeft die trend zich ook beneden voortgezet, helaas ook daarmee beneden nagenoeg geen ontvangst op de probleemfrequenties. Alleen als ik de antenne zelf horizontaal in de hand houdt is het redelijk, maar horizontaal neerleggen werkt dan weer niet.
Heb net de portable radio met sprietantenne van mijn dochter naar beneden gehaald en ook die heeft dezelfde problemen.

Samenvatting en eigen conclusie: elke vergelijkbare antenne zal eenzelfde resultaat opleveren hierbinnen. Voor goede ontvangst zal er een antenne het dak op moeten. En dat gaat niet gebeuren.

Dus nu op zoek naar alternatieven:

- DAB-tuner; bang voor dezelfde uitkomst. Heb DAB+ in de auto en dat houdt in de woonwijk ook niet over. Wellicht wel het testen waard (goedkope DAB-radio scoren om te testen)
- internetradio via de Sonos Connect blijven gebruiken
- heel ander soort antenne met versterking. Waarbij ik het idee heb dat het resultaat gelijk zal blijven
- betere tuner dan dat er in mijn Denon receiver zit (op zolder heb ik overigens ook gewoon een Sony surround-receiver, dus geen state-of-the-art tuner)
- Iets anders dat ik niet kan verzinnen  :wow:

RalphH

Zoek eens op fm antenna op aliexpress. Geen verstand van of daar wat tussen zit, maar je vindt er echt vanalles.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Quote from: mikekiwi on December 17, 2017, 14:15:27
Zojuist getest en het antwoord is volmondig: Ja! Prima ontvangst al met het draadantennetje uit de topicstart. Klein beetje ruis met je oor tegen de speaker, maar dat is dan ook alles.

Heb ook de draadeindantenne van Morca nagemaakt (zie bijlage). Eerst boven getest en daar ook prima ontvangst, echter niet echt veel beter dan de draadantenne. Helaas heeft die trend zich ook beneden voortgezet, helaas ook daarmee beneden nagenoeg geen ontvangst op de probleemfrequenties. Alleen als ik de antenne zelf horizontaal in de hand houdt is het redelijk, maar horizontaal neerleggen werkt dan weer niet.
Heb net de portable radio met sprietantenne van mijn dochter naar beneden gehaald en ook die heeft dezelfde problemen.

Samenvatting en eigen conclusie: elke vergelijkbare antenne zal eenzelfde resultaat opleveren hierbinnen. Voor goede ontvangst zal er een antenne het dak op moeten. En dat gaat niet gebeuren.

Dus nu op zoek naar alternatieven:

- DAB-tuner; bang voor dezelfde uitkomst. Heb DAB+ in de auto en dat houdt in de woonwijk ook niet over. Wellicht wel het testen waard (goedkope DAB-radio scoren om te testen)
- internetradio via de Sonos Connect blijven gebruiken
- heel ander soort antenne met versterking. Waarbij ik het idee heb dat het resultaat gelijk zal blijven
- betere tuner dan dat er in mijn Denon receiver zit (op zolder heb ik overigens ook gewoon een Sony surround-receiver, dus geen state-of-the-art tuner)
- Iets anders dat ik niet kan verzinnen  :wow:

* DAB bestaat niet meer hé, alles is is DAB+, als je een DAB tuner scoort doet ie niks...
* internetradio maar dan een nieuwer, zelfstandig model? zal toch ook redelijk makkelijk werken
* versterking gaat niet werken, je basis signaal is slecht en zwak, versterking krikt de storing net zo hard op. Versterking heeft alleen zin als je een goed signaal over een lange kabel moet sturen
* betere tuner helpt (bijna) niks

Grappig dat je na deze zoektocht de uiteindelijke reden (weer) hebt gevonden waarom iedereen de radio over de kabel wil/heeft: niemand wil meer het gedoe van een goede, dure antenne op het dak  ;)

En eigenlijk weet ik ook niet of alle zenders nog wel analoog in de Ether zijn?

Omni !

mikekiwi

Quote from: RalphH on December 17, 2017, 16:07:44
Zoek eens op fm antenna op aliexpress. Geen verstand van of daar wat tussen zit, maar je vindt er echt vanalles.
Heb ik al eens gedaan, maar kan me niet voorstellen dat chinese meuk zonder gebruikservaring in NL alsnog mijn situatie gaat oplossen

mikekiwi

Quote from: jossie on December 17, 2017, 16:22:20
* DAB bestaat niet meer hé, alles is is DAB+, als je een DAB tuner scoort doet ie niks...
* internetradio maar dan een nieuwer, zelfstandig model? zal toch ook redelijk makkelijk werken
* versterking gaat niet werken, je basis signaal is slecht en zwak, versterking krikt de storing net zo hard op. Versterking heeft alleen zin als je een goed signaal over een lange kabel moet sturen
* betere tuner helpt (bijna) niks

Grappig dat je na deze zoektocht de uiteindelijke reden (weer) hebt gevonden waarom iedereen de radio over de kabel wil/heeft: niemand wil meer het gedoe van een goede, dure antenne op het dak  ;)

En eigenlijk weet ik ook niet of alle zenders nog wel analoog in de Ether zijn?
*DAB heb ik overgeslagen, dus DAB = DAB+ voor mij ;)
*Internetradio: Als receiver bedoel je? Of als losstaand apparaat dat ik op mijn versterker aansluit?
*versterking: eens
*betere tuner: ok, dus een gevoeliger apparaat is ook niet in staat om dan dat gemiste signaal wel op te pikken en ruisvrij weer te geven?

Conclusie: eens. Maar radio over de kabel is er niet als je glasvezel hebt en degene die het wel heeft in mijn gebied (Ziggo) gaat er op korte termijn ook mee stoppen. Al geldt dat ook voor de FM-zenders op iets langere termijn.

Het gemak van gewoon de receiver aanzetten met standaard op de tuner stand met daarop één van de standaardzenders hier is mijn doel. Dat behaal ik alleen met een DAB+ apparaat denk ik.

Ik ga het nog eens heroverwegen en bekijken wat er allemaal te koop is...

Rowdy

Mijn FM antenne:


Zijn wel oude foto's. Heb de FM antenne op een slaapkamer aan de wand gemonteerd en met een Hirschmann Koka 0799 coaxkabel verbonden met de tuner. Kwaliteit van het ontvangst hangt af van de plaatsing van de FM antenne en het weer.

jossie

Quote from: mikekiwi on December 17, 2017, 16:41:22
*DAB heb ik overgeslagen, dus DAB = DAB+ voor mij ;)
*Internetradio: Als receiver bedoel je? Of als losstaand apparaat dat ik op mijn versterker aansluit?
*versterking: eens
*betere tuner: ok, dus een gevoeliger apparaat is ook niet in staat om dan dat gemiste signaal wel op te pikken en ruisvrij weer te geven?

Conclusie: eens. Maar radio over de kabel is er niet als je glasvezel hebt en degene die het wel heeft in mijn gebied (Ziggo) gaat er op korte termijn ook mee stoppen. Al geldt dat ook voor de FM-zenders op iets langere termijn.

Het gemak van gewoon de receiver aanzetten met standaard op de tuner stand met daarop één van de standaardzenders hier is mijn doel. Dat behaal ik alleen met een DAB+ apparaat denk ik.

Ik ga het nog eens heroverwegen en bekijken wat er allemaal te koop is...

Ik bedoel gewoon een losse internet radio:

Maar deze is niet meer te koop geloof ik...

Betere tuner gaat natuurlijk wel iets beter afstemmen maar niet het verschil tussen 'niks' en 'ruisvrije stereo'...
Omni !

donaldk

#24
Der wolfgang had niet voor niets de dipool/latantenne op de eerste verdieping hangen in een van die laatste laatste videootjes. Dus kabeltje naar beneden... Geen idee meer hoe hoog je huis is, heb je nog een zolder? Oude technologie=old fashioned methodes. Ik stuur je niet het dak op;-). Edit: ok ik lees net dat je een zolder hebt, zolderantenne dus.

Filteren en versterken helpt wel. Die rahmenanttene met drehcondensator werkt wel, wekt een magnetisch veld op met bepaalde frequentie en die versterkt het magnetisch veld van het radiosignaal op die frequentie, als ik het goed begrepen heb.

Maar gewoon flteren en versterken werkt in principe ook, enkel filteren misschien ook, enkel versterken niet, is dus de conclusie...

Ah ja antenne vasthouden dan deed ie het, loslaten niet meer, jeugdsentiment, was toch een aardingseffect of zo?