Eindversterker bij Marantz NR1604 met B&W CM10's of andere keus?

Started by ArnoldV, December 14, 2017, 14:33:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ArnoldV

Momenteel staat mijn Marantz NR1604 in stereo modus en stuurt een setje B&W CM10  :wub: aan.
Ik heb altijd surround gedraaid, maar ben nu terug naar stereo en zie door de CM10's niet veel reden hier binnenkort weer surround van te gaan maken.
Echter, de CM10's moeten natuurlijk veel meer vermogen krijgen!

Nu is het zo dat ik de NR1604 gebruik als centraal punt in mijn audio/video setup.
Veel HDMI poorten en ondersteuning voor alle formaten die ik momenteel gebruik (nog geen 4K/HDR, hoewel die dat deels ook aankan).
Het komt dus vooral neer op een vermogen tekort om echt meer uit de CM10's te halen.

Voor mezelf denk ik dat het aanschaffen van een kwalitatief goede eindversterker van 1000 tot 1500 euro, misschien zelfs meer-kanaals, om toch die optie in de toekomst open te houden, een goede stap is. Tegen de tijd dat ik dan toch naar 4K+HDR wil (leuke OLED ofzo...) dan kan ik de NR1604 vervangen dooreen dan geschikte voorversterker.

Denk ik zo 'verstandig'?
Of is een goede stereo-versterker en een losse HDMI-switch een betere oplossing?
Dan zit je naar mijn idee weer met de HD audio formaten die op films staan die je niet digitaal je versterker instuurt, of is dat verschil minimaal gezien die signalen dan weer gedownmixed worden naar stereo?





pameijer

Voor dat budget zou ik een hele serieuze 2e-hands surroundreceiver kopen. Eén apparaat, zat vermogen en toekomstbestendig.  De NR is toch wel heel erg instap vergeleken met je speakers, ook als voorversterker.

Deze bv: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=166206.0
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

H&C Hifi

Er zijn indd meerdere mogelijkheden, maar als je zeker weet dat je de streaming en surround functies van een receiver niet direct mist is
een goede hdmi switch en een losse stereo versterker met eventueel digitale ingangen een mooiere keus om stereo naar een echt hoger plan te tillen.

Een Denon PMA-2500 of bij Parasound Halo integrated zullen de B&W's laten ''zingen''
Beide klinken echt beter dan de dikste surround receiver of betaalbare pre/pro combi van bijv. Marantz.

chansig

Waarom moet de speaker veel meer vermogen hebben ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

H&C Hifi

Quote from: chansig on December 14, 2017, 17:50:32
Waarom moet de speaker veel meer vermogen hebben ?

Gr. Hans


Stroom... die NR1604 schiet denk ik zelfs in protect als je een beetje gas wilt geven.
Vermogen is minder belangrijk, de aangehaalde Denon 2500 levert op papier ook maar 80rms. (maar stuurt zelfs een 800 serie moeiteloos aan)

chansig

Dat zou inderdaad kunnen...de speakers kunnen dippen tot 3 Ohm zag ik. Zal uitzondering zijn en niet veel voorkomen...maar better save than sorry. Dus een Astin Trew, Bryston, UcD...ect.

Eerste is te vinden op MP.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ArnoldV

De CM10's kwamen eerder op mijn pad dan ik dacht. Luxe probleem ;)
DE NR1604 trekt het trouwens verrassend beter dan ik had verwacht, maar hoor dat hier nog veel meer uit kan.
Momenteel niet erg, in de loop van komend jaar moet dit opgelost worden om de CM10's niet tekort te doen.

Quote from: pameijer on December 14, 2017, 17:17:49
Voor dat budget zou ik een hele serieuze 2e-hands surroundreceiver kopen. Eén apparaat, zat vermogen en toekomstbestendig.  De NR is toch wel heel erg instap vergeleken met je speakers, ook als voorversterker.

Deze bv: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=166206.0

2e hands is zeker een mogelijkheid. Toekomstbestendig is het nooit, maar ik dacht aan losse pre/pro opzet, zodat ik op die manier stappen omhoog kan maken per onderdeel.

Quote from: HcHifi.nl on December 14, 2017, 17:43:09
Er zijn indd meerdere mogelijkheden, maar als je zeker weet dat je de streaming en surround functies van een receiver niet direct mist is
een goede hdmi switch en een losse stereo versterker met eventueel digitale ingangen een mooiere keus om stereo naar een echt hoger plan te tillen.

Een Denon PMA-2500 of bij Parasound Halo integrated zullen de B&W's laten ''zingen''
Beide klinken echt beter dan de dikste surround receiver of betaalbare pre/pro combi van bijv. Marantz.

Ik kende beide niet, omdat ik naar pre/pro setups zat te kijken.
Die zijn beide iets boven budget zie ik, maar wel interessant!

Vind puur technisch de nieuwe Marantz SR8012 ook wel een beest, maar dan praten we over heel ander budget....


pameijer

Ik heb een tijd lang tegelijkertijd een Marantz SR7005 en een Marantz PM15-S2 gehad. Stuurden toen ProAc's D15 aan. Ik kon echt geen verschil horen in geluidskwaliteit tussen beiden, ben sindsdien een stuk sceptischer geworden over verschillen tussen versterkers. Zolang ze genoeg stroom kunnen leveren en binnen de specs draaien (en dat doen ze allemaal tegenwoordig) maakt het wmb geen zak uit. De NR1604 is inderdaad gewoon niet krachtig genoeg.

Maar het is een hobby, dus probeer het zelf vooral lekker uit. Alleen maar leuk!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

chelseapigui

Ik heb zelf ook de NR1604 staan incl. een Crown xls2500 als eindversterker.
Klinkt zeer goed, kan alles aansturen en qua geluid ook nog eens van aardige high end klasse[emoji57]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Raspberry DigiOne - Audio gd NOS-11 - Crown XLS 2500 - Thiel cs 1.5

morca

Zoals al geopperd.
Een mooie pre van marantz.
En dan een goeie eindbak eraan

Hou je en de video functies en dat zal een stuk beter klinken als deze huidige als pre gebruiken.

W.Otter

Ik ben zelf van een dikke rotel voor en eindbak met een 5.1 b&w cm serie terug gegaan naar stereo. Hier bij hetzelfde probleem dat mijn receiver toch wel een handige switch is.

Ik draai nu met een lyngdorf tdai2170 met hdmi board. Deze versterker haalt geluid uit mn CM9 die ik nooit eerder had. Een eindversterker is dus niet altijd nodig. 5x500 watt naar 2x 170watt op 4 ohm.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF


W.Otter

Quote from: morca on December 14, 2017, 23:33:58
lyngdorf maakt erg mooi spul idd.
Ik wist niet dat ze zoiets leverden.
Zeer handig voor wie echt voor puur stereo gaat.
Het is een unieke versterker; je kunt kiezen uit 3 extra modules; usb dac, xlr/phono, hdmi 2.0b. Dus voor elke toepassing is wat bedacht. Daarnaast is de roomperfect en compleet digitale opbouw erg mooi
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

morca

Ik zie het.
Zit ook erg mooie dac in.
Versterker is digitaal zo te zien.
Amp neemt maar 85 watt op.

Dat is zeker mooi ding.
Alles in 1 wat je nodig hebt voor stereo en de beeldformaten

chansig

Die nieuwe XTZ versterker ? 500 euro en vermogen zat en raakt ook niet buiten adem.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

W.Otter

Quote from: morca on December 15, 2017, 00:22:46
Ik zie het.
Zit ook erg mooie dac in.
Versterker is digitaal zo te zien.
Amp neemt maar 85 watt op.

Dat is zeker mooi ding.
Alles in 1 wat je nodig hebt voor stereo en de beeldformaten

precies, daar dacht ik in deze situatie ook aan, de situatie is een beetje gelijk aan de mijne.
Ik ging ook terug naar stereo maar een stereo receiver was er niet echt eigenlijk, zeker niet een die 4k HDR geschikt was.

die Lyngdorf is wel echt een buitenbeentje, maar daardoor ook perfect voor mijn situatie! Uiteindelijk toch gevallen voor de sound, die brengt gewoon erg veel rust en duidelijkheid. Het kan allemaal niet heel erg hard (zeker niet met B&W met een gevoeligheid van 86dB) en met ICC aan is dat nog iets zachter, maar voor de meeste doeleinden meer dan prima. Je merkt dat ie op hoge volumes gewoon vervormt (in het laag).

hoe dan ook de match met B&W is perfect en bij Hans audio in Hoorn kun je de oude apparatuur ook nog eens inruilen!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

ArnoldV

Quote from: W.Otter on December 15, 2017, 10:54:25
precies, daar dacht ik in deze situatie ook aan, de situatie is een beetje gelijk aan de mijne.
Ik ging ook terug naar stereo maar een stereo receiver was er niet echt eigenlijk, zeker niet een die 4k HDR geschikt was.

die Lyngdorf is wel echt een buitenbeentje, maar daardoor ook perfect voor mijn situatie! Uiteindelijk toch gevallen voor de sound, die brengt gewoon erg veel rust en duidelijkheid. Het kan allemaal niet heel erg hard (zeker niet met B&W met een gevoeligheid van 86dB) en met ICC aan is dat nog iets zachter, maar voor de meeste doeleinden meer dan prima. Je merkt dat ie op hoge volumes gewoon vervormt (in het laag).

hoe dan ook de match met B&W is perfect en bij Hans audio in Hoorn kun je de oude apparatuur ook nog eens inruilen!

Wat een apparaat! Zou perfect zijn inderdaad. Ver boven budget momenteel, maar dit is zo perfect voor mijn situatie ook.

W.Otter

Quote from: ArnoldV on December 15, 2017, 12:12:23
Wat een apparaat! Zou perfect zijn inderdaad. Ver boven budget momenteel, maar dit is zo perfect voor mijn situatie ook.
Staat er ook een op marktplaats geloof ik. Die komt iets dichter in de buurt. Inruil/korting levert misschien nog wat op
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

ArnoldV

Quote from: W.Otter on December 15, 2017, 12:21:27
Staat er ook een op marktplaats geloof ik. Die komt iets dichter in de buurt. Inruil/korting levert misschien nog wat op

Dankje! Eerst even kijken hoe het financieel na de kerst ervoor staat ;)
Zie ook dat er een staat met HDMI 1.4 board, maar dat er al 2.0b board is. Je kan dus voor 500 euro later weer upgraden begreep ik. Maakt het nog interessanter!

Markus2

Quote from: W.Otter on December 15, 2017, 10:54:25
precies, daar dacht ik in deze situatie ook aan, de situatie is een beetje gelijk aan de mijne.
Ik ging ook terug naar stereo maar een stereo receiver was er niet echt eigenlijk, zeker niet een die 4k HDR geschikt was.

die Lyngdorf is wel echt een buitenbeentje, maar daardoor ook perfect voor mijn situatie! Uiteindelijk toch gevallen voor de sound, die brengt gewoon erg veel rust en duidelijkheid. Het kan allemaal niet heel erg hard (zeker niet met B&W met een gevoeligheid van 86dB) en met ICC aan is dat nog iets zachter, maar voor de meeste doeleinden meer dan prima. Je merkt dat ie op hoge volumes gewoon vervormt (in het laag).
86dB is niet schrikbarend laag. Maar, vervorming in het laag? In beide gevallen waarneembaar (met en zonder ICC)?

Quote
hoe dan ook de match met B&W is perfect en bij Hans audio in Hoorn kun je de oude apparatuur ook nog eens inruilen!
Wat telt is dat jij er gelukkig mee bent.

;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

W.Otter

Quote from: Markus2 on December 15, 2017, 13:03:44
86dB is niet schrikbarend laag. Maar, vervorming in het laag? In beide gevallen waarneembaar (met en zonder ICC)?
Wat telt is dat jij er gelukkig mee bent.

;)
Op een of andere manier is b&w gewoon een lastig aan te sturen luidspreker. Volgens mij treed er bij zo'n 95db al vervorming op. Dan is de power eruit bij de lyngdorf.. die heeft gewoon geen enorme reserves.

Waarneembaar; het hoog vervalt helemaal en alle power wordt naar de lage frequenties gestuurd wat ontzettend vervormd wordt weer gegeven.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter



Quote from: Markus2 on December 15, 2017, 13:03:44
Wat telt is dat jij er gelukkig mee bent.

;)

Wat is dit trouwens voor misplaatste opmerking?

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Markus2

Quote from: W.Otter on December 15, 2017, 15:47:36

Wat is dit trouwens voor misplaatste opmerking?

Oh, maar zo is deze niet gemeend hoor. Ik bedoel; Je bent er toch blij mee, ondanks de kanttekening die jezelf zet?

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1