Dual sub muziek opstelling

Started by W.Otter, December 8, 2017, 12:39:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

Ik ben al enige tijd aan het speuren naar een mooie dual sub opstelling. Inmiddels een paar dingen geprobeerd naar nog niet helemaal overtuigd.

Ik heb een velodyne spl1200 in huis gehad die mij niet wist te overtuigen, niet voor het geld in ieder geval.

Ik zoek twee kleine subs die mijn fronts gaan aanvullen en niet verder door gaan lopen dan 80hz wellicht maar tot 60hz. Ik snap dat je met een kleinere sub niet het echte sublaag gaat aanbreken maar het gaat me voornamelijk om de aanvulling op de fronts.

Het moet niet boemerig klinken maar hoeft ook geen zwaar fundament neer te leggen. Een strakke, snelle en vooral kleine sub. Budget maakt op zich niet heel veel uit, als twee kleine b&w asw608 bijna net zo goed presteren als de db3d dan is de keuze snel gemaakt.

Het liefst een hoogglans zwarte sub maar niet heel noodzakelijk.

Subs die ik interessant vind:

Bk xxls400ff (heb ik gehad en klinkt super, iets te groot)
Bk xxls200ff (formaat is prima, als ze presteren zoals de xxls400 is dit een goede kanshebber. )
Velodyne spl1200ultra (gehad maar presteert niet naar prijs, zeer geïnteresseerd in de spl800ultra alleen met de ervaring van de 1200 niet overtuigd)
Jl audio e110 of d108 (aan de prijs)
Q acoustics 2070si (beperkte sub wel handig formaat)
Argon bass8 (weinig vermogen)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

W.Otter

Quote from: chansig on December  8, 2017, 12:42:49
Neem je van BK de 200.

Gr. Hans
Ik had m er al stiekem bijgezet ;) volgens mij zijn dat wel leuke subjes voor dat geld. Ik vraag mij af bij bijvoorbeeld de jlaudio e110 of dat echt zoveel verschil maakt. Behalve in prijs en vermogen.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

chansig

Ik heb er 2 en ben er tevreden over. Geven net even dat extra laag wat ik prettig vind. Maar mijn speakers vallen bij 45 Hz af. Dus een aanvulling is snel gedaan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted User

Wat was er mis met de Velodyne in je set up? Bij mij presteert hij al jaren met volle overtuiging. Zeker in mijn nieuwe luisterruimte..

W.Otter

#5
Quote from: jazzman on December  8, 2017, 13:34:54
Wat was er mis met de Velodyne in je set up? Bij mij presteert hij al jaren met volle overtuiging. Zeker in mijn nieuwe luisterruimte..
Afstellen met de lyngdorf èn de dsp zelf gaf geen overtuiging. Ik moet zeggen na jaren pb13ultra is dit ff wat anders. Ik ben meer onder de indruk van de xxls400 dan de velo 1200 voor het geld had ik een extreem strakke prestatie verwacht. Ik vond het boemerig en ook met de crossover op 60hz hoorde ik de sub resoneren. Volgens mij is de kast ook vrij dun/licht. Dat kleurt het geluid.

Een sub moet je niet horen die moet aanvullen (op muziek gebied). Al met al geen slechte sub maar qua prestatie heb ik beter gehoord voor een fractie van de prijs
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: chansig on December  8, 2017, 13:33:23
Ik heb er 2 en ben er tevreden over. Geven net even dat extra laag wat ik prettig vind. Maar mijn speakers vallen bij 45 Hz af. Dus een aanvulling is snel gedaan.

Gr. Hans

mijn speakers gaan maar tot 56hz dus ik denk dat je situatie wel wat overeenkomt. Hoewel je een set monitoren hebt waar zo´n subje bij in het niet valt blijken ze toch te doen wat je verlangt. Volgens mij bevestig je mijn vermoeden een beetje dat een sub niet heel duur hoeft te zijn om in verhouding tot je set te presteren?!

mag ik vragen wat je betaald hebt aan import etc?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

chansig

Voor de 2, 710 euro..incl verzenden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted User

Quote from: W.Otter on December  8, 2017, 13:41:17
Afstellen met de lyngdorf èn de dsp zelf gaf geen overtuiging. Ik moet zeggen na jaren pb13ultra is dit ff wat anders. Ik ben meer onder de indruk van de xxls400 dan de velo 1200 voor het geld had ik een extreem strakke prestatie verwacht. Ik vond het boemerig en ook met de crossover op 60hz hoorde ik de sub resoneren. Volgens mij is de kast ook vrij dun/licht. Dat kleurt het geluid.

Een sub moet je niet horen die moet aanvullen (op muziek gebied). Al met al geen slechte sub maar qua prestatie heb ik beter gehoord voor een fractie van de prijs


Jammer dat het fout ging met de afstelling, de sub weegt 22 kg, dus ik weet niet wat je onder dun/licht verstaat :-)

Anyway... Suc6 met het maken van de juiste keuze.

N1v3K

Quote from: W.Otter on December  8, 2017, 12:39:40
Q acoustics 2070si (beperkte sub wel handig formaat)
Deze kun je doorstrepen. Mag niet echt een sub genoemd worden  ;)

chansig

50Hz...schiet je dus niet veel mee op.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

H&C Hifi

als het puur voor stereo is moet je de Rel T5i ook niet vergeten, speelt echt fraai

morca

2 kleine JL audios w3 serie met een inuke.
Moet je alleen zelf beetje handig zijn
Superstrak spelen en ook nog lager doorlopen als je ne wil

Dirk

Quote from: morca on December  8, 2017, 15:19:49
Moet je alleen zelf beetje handig zijn
maar hij wil ze in hoogglans zwart...zeg dus maar een beetje heel erg handig  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Remco

Quote from: W.Otter on December  8, 2017, 13:41:17
Ik ben meer onder de indruk van de xxls400 dan de velo 1200 voor het geld had ik een extreem strakke prestatie verwacht. Ik vond het boemerig en ook met de crossover op 60hz hoorde ik de sub resoneren. Volgens mij is de kast ook vrij dun/licht. Dat kleurt het geluid.

Een sub moet je niet horen die moet aanvullen (op muziek gebied). Al met al geen slechte sub maar qua prestatie heb ik beter gehoord voor een fractie van de prijs

Dit verbaast mij toch. Ik heb de BK XLS200 en XXLS400 gehad en de Velodyne is in mijn set-up en ruimte echt 5 klassen beter. Boemerig herken ik helemaal niet, speelt hier echt strak, gecontroleerd en ook met meer autoriteit dan mijn dual SVS PCI 25-31 die ik heb gehad. Misschien was er toch een andere factor van invloed op jouw mindere ervaring?!

Succes in ieder geval met de zoektocht  ;).

HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |


W.Otter

Quote from: Dynky on December  8, 2017, 15:23:25
maar hij wil ze in hoogglans zwart...zeg dus maar een beetje heel erg handig  ;)
Als je mij kent dan weet je dat afwerking in hoogglans geen probleem is :)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

maar goed zelf klussen is geen optie. Heb ik geen tijd voor.

Ik vond de kast van de velo erg dun en licht. Daar het meeste gewicht in de versterking en driver zit. Hoe dan ook ik denk dat ik voor minder geld een betere sub heb! En kleiner.. daar gaat het vooral om.

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: Remco on December  8, 2017, 15:27:26
Dit verbaast mij toch. Ik heb de BK XLS200 en XXLS400 gehad en de Velodyne is in mijn set-up en ruimte echt 5 klassen beter. Boemerig herken ik helemaal niet, speelt hier echt strak, gecontroleerd en ook met meer autoriteit dan mijn dual SVS PCI 25-31 die ik heb gehad. Misschien was er toch een andere factor van invloed op jouw mindere ervaring?!

Succes in ieder geval met de zoektocht  ;).
Ik zou niet weten welke factor! Er kwam een bak herrie uit maar gecontroleerd laag was ver te zoeken. Ja ook na inregelen van beide programmas.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Deleted User

Quote from: W.Otter on December  8, 2017, 16:42:31
.... Ja ook na inregelen van beide programmas.

Dan ben je daar de mist in gegaan, eerst sub qua sterkte gelijk met de hoofdluidsprekers instellen. Sub kan je aan en uit zetten, dus je hoort wanneer hij niet meer "aanwezig" is. Daarna ALLEEN Lyngdorf in laten meten. Resultaat: Een sub ie je hoort wanneer het moet.

Ik sluit me helemaal aan bij Remco..


DofN

Dat kan je het beste met REW (oid) doen. Eerst zoek je de beste plek voor je sub. Die plek is waar hij het meest gelijkmatig uitstuurt (meten op je luisterplek). Zomaar ergens in een hoek gooien is gokken op een goede uitkomst.

Dan als de sub op de goede plek staat, meet je subs en fronts tegelijkertijd met REW. Als je ziet dat gemiddeld genomen het laag te dominant aanwezig is tussen 20 en laten we zeggen 150 Hz (beetje afhankelijk van je crossover), breng dan het volume op niveau met de Lyngdorf in het menu (analog out) (houd de subs gewoon op 50-60% volume).

Heb je geen REW, en RP al ingesteld? Draai het volume op de sub terug op 50% en meet opnieuw in. Is het dan beter, maar nog steeds iets teveel? Verander de analog out in je Lyngdorf met -2dB. Je hoeft RP niet opnieuw te configureren. Net zolang tot je het goed vindt klinken. Je kan dan RP nog een keer opnieuw doen. En dan alsnog handmatig weer 2dB wegsnoepen.

Ik vind zelf dat de Lyngdorf uit zichzelf de output in het laag teveel benadrukt als ik de sub op 50% zet. Ik snoep minimaal 2 dB af na inmeten (in de Lyngdorf, niet met de volumeknop op de sub).

Een velodyne sub zou niet boemerig moeten mogen klinken mits goed geplaatst en ingeregeld.

Een dual sub opstelling heeft wel de voorkeur.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Ejorne

Een velodyne sub is best wel een leuke sub. Maar als je de prijs in beschouwing meeneemt dan legt hij het mijns inziens zwaar af tegen bepaalde concurrenten in dezelfde en zelfs lagere klasse. maar met een Velodyne haal je ook een stukje merk/status in huis, wellicht dat dit voor sommige een goede aanvulling is.

Een BK 200 of 400 zou ik zelf ook lager in kwaliteit indelen dan een Velodyne. Maar neem je de prijs in beschouwing mee dan geef ik de BK een veel hoger cijfer.

Neem de wat nieuwere merken op de markt of een JL als je het budget hebt.
Zet een JL tegenover een Velo, ga eens goed luisteren en je weet wat 'men' bedoeld...
Is het niet zo belangrijk dat het laatste beetje dat de sub moet toevoegen mooi strak klinkt, bespaar dan en ga voor een BK of zo.

Misschien is het ook leuk om (de eerste in Nederland?) zo'n Speedwoofer van RSL te testen?
Moet alleen wel ingevoerd worden uit vs. Maar de berichten erover zijn veelbelovend...

morca

Ik had vd week meteen zo.n E112 gekocht.
Maar dat zal boven budget geweest zijn denk ik.
Maar goed abel was snel die heeft er nu 4  :clapping: :thumbs-up:


DofN

Ik moet nog een weekje wachten!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

le mans