Aanschaf projector voor HT in kelder.

Started by Volumius, November 28, 2017, 23:49:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Volumius

Beste forumleden.

Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe projector. Het te projecteren vlak mag tussen de 200 en 250 cm breed zijn op 3 meter kijk/beamerafstand. Ik kijk graag groot. Ik wil in de kelder een HT gaan maken, de kelder is 5,1 bij 3,3 meter en is bijna 100% te verduisteren:




Momenteel ben ik in het bezit van een Optoma HD67N, eigenlijk de bekendere HD65 met ietwat meer lumen en een optionele 3d mogelijkheid. Het geeft best een leuk beeld maar in de kelder is de zitafstand 3 meter. Met 720p tel ik dan de pixels... :(. Ook vind ik hem qua motion handeling niet sterk. Echt veel last van RBE heb ik niet, wel vind ik het beeld wat judderig/wazig, vooral bij bewegingen. Kleuren en black level zijn redelijk oke voor die klasse, maar het kan altijd beter.

Zaken die ik belangrijk vind, in prio volgorde:

  • Vloeiende bewegingen bij snelle scenes.
  • Goed blacklevel = erg tof, maar schaduwdetail vind ik nog belangrijker. Kelder is goed duister en kan evt grijs scherm fixen
  • Zo goed mogelijk stofdicht
  • Geen al te opvallende pixels, heb liever een wat meer filmisch beeld dan dat het op een tv lijkt
  • Diepte en rust in het beeld

Ik heb al veel artikelen, forum posts en reviews bekeken. Toch vind ik het bizar lastig kiezen. Hieronder een lijstje van waar ik naar kijk.

Nieuw:
Benq W2000
Benq W1110
Benq W1400
Benq W1090 (zelfde als W2000 of de W1110??)
Epson TW5300
Epson TW6700 (geen ultrablack of wel?)
ViewSonic Pro7827HD

2e hands:
Epson TW3xxx/2900/TW6xx/TW7xx/TW9xx
Mitsubishi HC4000
Sony HWxx / VWxx
JVC HD350

Budget... tja, ik kijk heel erg naar prijs/prestatieverhouding. Maar boven de 1000 euro telt elke 50 euro voor mij wel zwaar mee.

En hieronder nog paar losse vragen / gedachtes:


  • Stof in beamers, welke merken/types zijn daar het beste tegen bestand? Ik zag laatst behoorlijk wat stof in het beeld van een Benq W2000 bezitter op internet.
  • Is de Epson TW5500 veel beter dan TW3200/2900 of zelfs de TW6100/6000/5900? Welke beamer is eigenlijk de verbeterde opvolger van de TW5500? Of kan ik beter een Sony LCOS nemen?
  • Blacklevel compenseren met grijs scherm, goed idee? Of vallen dan ook andere zaken om?
  • Bij DLP meten ze vaak in de (objectievere) reviews meer contrast, toch zeggen ook veel mensen dat bij LCD het beeld dieper en voller is... ???
  • Benq W2000/1110, heel veel beter dan de bekende 1070w?

Ik ben benieuwd naar jullie input.

astonmartin

Ikzelf zou persoonlijk met jouw budget voor een  2e hands in de marktsectie gaan van Sony, Epson of JVC. Daar staan regelmatig (nu ook) mooie pj's te koop voor onder, of precies jouw budget.
Welk merk dat zal een persoonlijke kwestie zijn. Sony is wel heel erg sterk in het projecteren van vloeiende beelden en een mooi filmisch beeld, vind ikzelf ook erg belangrijk. Om de reden van de motion handling heb ik Epson laten staan. Het zijn alle drie topmerken in de pj wereld. In de meeste gevallen zal je best wel kunnen kijken wat jij het mooiste vind. Maar kijkende naar jouw wensen zeg ik een  2e hands Sony (er staat dacht ik een hw55 te koop in de marktsectie voor jouw budget).
Succes met je zoektocht.
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

CineSmurf

Ik zou voor een tweedehands JVC of sony gaan, met een lamp die niet veel heeft gedaan (of een nieuwe lamp). Met een epson tw5500 heb ik heel veel last van stof gehad.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Edliver

Heeft wel niets te maken met Je keuze probleem maar ben fan van Je tekeningen,met welk programma heb Je dit gemaakt ?
Veel succes met Je HT ruimte (heb spijtig geen mogelijkheid om zelf zo iets te realiseren  :(
Edd
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

scoc

Ik zou ook voor een 2de hands Sony gaan zoals een HW55 of HW45 of een JVC X40 of hoger.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Remco

BB&G had onlangs een JVC RS50 te koop binnen jouw budget. Die zou ik pakken. Anders een Sony HW55.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Volumius

Ben ivm wat prive omstandigheden laat met reageren, maar bij deze hartelijk dank voor jullie adviezen.

Beamers van Sony en JVC zullen inderdaad een prachtig plaatje gaan neerzetten, daar ben ik van overtuigd. Wel vind ik het een tikje jammer dat de throw van deze modellen lang is. Ik heb uitgerekend, voor diverse JVC en Sony types dat op de afstand waar de beamer maximaal kan hangen de maximale beeldbreedte 2 tot 2,1 meter is. Ik had gehoopt dat er ergens eentje tussen zou zitten die een wat kortere throw zou hebben. Maar mogelijk moet ik mij daar nog even pyschisch overheen zetten ten faveure van een kwalitatief beter beeld.

reza

 Jvc,'s zijn gemakkelijk te plaatsen. Het zijn de Sony, 's die hierin wat meer aandacht nodig hebben indd
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Jep

Zo te zien kun je met de projector aan het plafond verder naar achteren richting de spil van de trap. Is dat een optie? Of heb je al daar vandaan gemeten met de projector? Als je de lens van de projector op 3,5m van het scherm kunt plaatsen, ga je al aardig richting een beeld van 2,5m breed.

Erg leuke ruimte heb je daar, ben benieuwd hoe je dat gaat ombouwen tot HT!
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Volumius

Quote from: Edliver on November 29, 2017, 10:20:23
Heeft wel niets te maken met Je keuze probleem maar ben fan van Je tekeningen,met welk programma heb Je dit gemaakt ?
Veel succes met Je HT ruimte (heb spijtig geen mogelijkheid om zelf zo iets te realiseren  :(
Edd

Hi Edd, de tekeningen heb ik met floorplanner gemaakt.

Volumius

#10
Ik vind de JVC en Sony beamers erg mooi maar ik vind het zo jammer dat ze op mijn monteerbare afstand (ook ivm hun diepe formaat) niet groter dan 2 meter kunnen, en ik zou zo graag 2,3 a 2,4 meter kijken. Richting of onder de trap hangen is geen optie, dat lage muurtje achter de bank wordt nog opgehoogd ivm warmtebehoud. Dus komt de beamer boven de bank.

Bovendien zit ik ook te denken aan wat minder uit te geven, dus een beamer van onder de 800 euro om 2 jaar mee te doen en op die manier te kijken of er komende paar jaar een redelijke 4k beamer de kant van 1000 euro op komt. Net als wat afgelopen jaren met 1080p gebeurde.

Daarbij denk ik aan:
Benq w2000 of w1090 (zijn deze nou nagenoeg hetzelfde?, is de w1090 echt beter in black level en contrast? Of is de rec709 calibratie van de w2000 veel waardevoller?)
Epson TW5300 ... slechter black level maar wel wat meer shadow detail?

Mijn gevoel zegt de w2000 of w1090, maar tussen die twee vind ik het echt enorm moeilijk kiezen, er zit wel 230 euro tussen. Het lijkt in veel reviews erop dat de w1090 nagenoeg hetzelfde presteert als de w2000, alleen zie ik wel bij de lesnumeriques testen dat de w1090 een contrast van 750:1 overhoudt bij 35% wit en de w1090 dan op 306:1 blijft steken. Maar het totale contrast van de w1090 is met 1329 wel hoger dan de w2000 met 1152. Blacklevel is 0.09 voor de w1090 en 0.10 voor de w2000, scheelt dat veel?

https://www.lesnumeriques.com/videoprojecteur/benq-w1090-p35353/test.html
https://www.lesnumeriques.com/videoprojecteur/benq-w2000-p29513/test.html

En bij deze testen krijgt de w1090 1346 lumen gemeten in cinema mode en de w2000 906 lumen in cinema mode. Ik denk daarbij dan: minder lumen is toch beter black level in donkere ruimte, toch?
http://www.projection-homecinema.fr/2016/09/24/test-benq-w1090/
http://www.projection-homecinema.fr/2015/10/10/test-benq-w2000/

darkrunner

#11
Zet in een verduisterde kamer de 2dehands Sony maar eens tegen de Benq w2000 spreken we dan nog wel eens.

De Benq w1090 is de opvolger van de W1070, de W1110/W2000 is een stap hoger, Epsons die je aanhaalt zijn geen partij voor de Benq's.
Ik ben toen voor de W1110s gegaan omdat die toen heel laag geprijsd stond snap die prijs nog steeds niet nieuw en was maar in 1 winkel zo laag, anders was ik gewoon voor de W2000 gegaan.

Op pagina 2 staan wat film foto's van men Benq w1110.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159914.0

Kleur en black level zeer tevreden over.

Volumius

""Zet in een verduisterde kamer de 2dehands Sony maar eens tegen de Benq w2000 spreken we dan nog wel eens.""

Bedoel je daarmee dat een W2000 het op zou kunnen nemen tegen een Sony of dat je juist bedoelt dat de Sony's veel beter zijn. Ik heb altijd begrepen dat dat laatste het geval is. Elke Sony LCOS wint sowieso van de Benq W2000 / W1090.

Iemand anders hier die wellicht weet waarom de W1090 zo dichtbij de W2000 ligt in de testen. Ik vermoed zelf dat Benq elk jaar de technologie/onderdelen van een wat hoger model kopieert en opschuift naar een wat lager model.

darkrunner

#13
Ik heb een Sony hw40 laten staan voor men Benq kijkend naar de prijs was de Sony niet interessant laat staan beter in een verduisterde kamer.
Heb zowel de hw40 als de hw45 van Sony en een Epson 6700 spelend gezien langs een Benq w2000, vandaar dat ik zei zet je Sony van rond de €2000 in mijn kamer maar eens langs mijn Benq praten we achteraf nog eens of Benq nu zo een brol is tov sony.

Je kan kiezen voor die prijs, een 2dehands Sony met een gebruikte lamp die je binnenkort moet vervangen of een nieuwe Benq met volledige garantie die als je niet rainbow gevoelig bent zeker zijn mannetje kan staan, voor mij is de keuze dan snel gemaakt.

Sommige doen precies dat Benq geen mooi plaatje kan neerzetten...als ik mijne w1110s van €699 nieuw aanzet lach ik toch altijd eens goed, had ik de pro adviezen van hier gevolgd was ik voor een goede projector min €1000 meer kwijt.

Ik zou de 1090 niet kopen maar eerder de 1110 of de 2000 als je dat beetje extra er kan aan geven
De 1110/2000 hebben een betere Kleur Nauwkeurigheid en 2 Isf standen, de mijne staat op Isf night in men verduisterde kamer, fan geluid is ook luider van de w1090.

Ik weet niet vanwaar je bent (ik Ellikom Belgie) mijn installatie staat nog op tot 12 januari en dan verhuis ik, en zal ik het 2 maand zonder moeten doen.
Speel op een spanscherm van 266 breed merk: Esmart germany  en zit op 3.20 doek is echt spekglad en op die breedte met mijn zit afstand  heb ik totaal geen last van pixels.

Volumius

Aha, dat is wel interessant zeg wat je daar zegt, die ISF standen! Ik wist nog niet dat de w1090 dat niet had. Is het dan ook zo dat hij op ISF Night de lamp lumen output nog meer dimt en zo beter is in een verduisterde ruimte? Want in mijn kelder kan ik het uiteraard 100% donker maken.

darkrunner

#15
Geen idee hoe meer lamp lumen die dimt maar van alle stands vind ik Isf night de beste, waar ik bij men oudere Epson/Hitachi voor Cinema stand koos.

Edit:Vond ook nog dit:
http://www.avsforum.com/forum/68-digital-projectors-under-3-000-usd-msrp/2866025-benq-w1090-contrast-brightness-vs-w1110-w2000.html

bmateijsen

Wij hebben nog een Sony VW90 ingeruild recent en daar gaat een nieuwe lamp in... Komt dan ook met 1 ISF Kalibratie.
Prijs daarvan is met nieuwe lamp 700 euro.... Laat maar weten als je interesse hebt!