Ervaringen Denon DRA 700ae?

Started by frits marantz, November 27, 2017, 16:37:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frits marantz

Ik heb in de huiskamer voor TV en muziek een set Denon versterker PMA 1500ae en internet tuner DNP 720ae staan. Om geluid in de achterkamer te krijgen heb ik een schakelkastje geplaatst op de speaker uitgangen van de PMA. Klinkt allemaal super.

Maar al met al voor mijn vrouw nogal lastig om mee om te gaan. Je hebt 2 afstandsbedieningen (De PMA AB kan niet gebruikt wprden voor de tuner en andersom ook niet), luidspreker schakelkastje en 2 apparaten. Tuner staat momenteel onder voet van de TV.

Ik kan een DRA 700ae kopen en deze zou voor gebruik ruimte, plaatsing en bediening wel een stap vooruit zijn, maar ik vraag mij nu af of het dan qua geluidskwaliteit een grote stap achteruit wordt t.o.v. de PMA 1500ae. Ik weet dat de PMA gescheiden gebouwd is en meer power heeft, maar de vraag is of je dat bij normaal huiskamer gebruik, op stevig geluidsniveau bekijken van films. muziek DVD en mogelijk een feestje erg gaat merken.

Ik heb boven nog een set met een andere 1500ae staan, dus daarvan genieten kan ik nog steeds. :headbanging:

Ben benieuwd naar jullie reacties.



frits marantz

Nog even een plaatje van de DRA

Rowdy

Zou deze niet iets zijn voor je vrouw qua bediening.


frits marantz

Ik kan donderdag een DRA gaan bekijken.

frits marantz

#5
Bekeken. Dat werd niks. Zat de juiste AB niet bij en display werkte ook niet goed. Ging alleen aan als je bv aan de volume knop kwam.

Nog maar eens goed over nadenken.

Nexterday

Weet je zeker dat de Direct funktie niet toevallig aan stond. Dan gaat het display uit, totdat je bv aan de volumeknop zit of wisselt  van bron. Dan gaat het even aan en vervolgens weer uit. In de normale stamd is de display continu aan. Een losse ab denk ik ook het probleem niet. Via een winkel of Audioservice in Elst is daar vast nog wel aan te komen. Mn ouders hadden vroeger een soortgelijke receiver, nu hebben ze wat anders de ab hebben ze denk ik nog wel. Ik wil het ze wel vragen als je wilt.
Music is the answer.

frits marantz

#7
Geen idee, ik ken de receiver niet zo goed. Hij ook niet. Was n.l. ook niet van de verkoper zelf geweest, ik werd daarom ook wat wantrouwig.

Wat jij omschrijft was wel wat er gebeurde. Ben wel benieuwd of we iets kunnen doen met de AB.

Edit: Heb de manual gedownload. Kan het uitschakelen van de display niet 1,2,3 terug vinden.

frits marantz

Inmiddels van een 1ste eigenaar een gevonden. Wordt opgestuurd. Ben benieuwd!

Nexterday

Mooi! Mn ouders hebben overigens de ab allang niet meer....maar dat maakt nu niet meer uit dus. De direct funktie mbt het display staat op pagina 12 van de manual, al is de info wel summier. Maar in de direct modus gaat de display dus inderdaad aan en uit zoals ik eerder aangaf. Of je het echt hoort is een tweede...het blijft natuurlijk een apparaat uit de eenvoudige klasse. Maar voor de toepassing vast prima  ;D


Music is the answer.

tonv

Quote from: Nexterday on December  3, 2017, 00:04:16
Mooi! Mn ouders hebben overigens de ab allang niet meer....maar dat maakt nu niet meer uit dus. De direct funktie mbt het display staat op pagina 12 van de manual, al is de info wel summier. Maar in de direct modus gaat de display dus inderdaad aan en uit zoals ik eerder aangaf. Of je het echt hoort is een tweede...het blijft natuurlijk een apparaat uit de eenvoudige klasse. Maar voor de toepassing vast prima  ;D

Net als bij de direct functie van mijn Marantz, display gaat uit,als je aan een knop zit gaat hij even aan, om daarna weer te doven.

frits marantz

Na de nodige vertraging door Postnl inmiddels binnen en eerst even boven neergezet en aangesloten op mijn inmiddels bijna vintage Kenwood CD speler en de 2 Audialoab Thesis speakers. Receiver ziet er mooi uit, is eigenlijk in mint conditie en 1ste indruk is dat het erg goed klinkt. :pompom:

frits marantz

Plaatje.

Xander32

Het Denon design kan ik wel waarderen, het ziet er steevast degelijk en hoogwaardig uit.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frits marantz

Wie kan mij iets uitleggen over de dB vermelding van de volume regeling? Op mijn PMA 1500ae kan ik goed zien (en horen) waar ik ben, bij 10 voor 10 begint alles hier te bewegen :headbanging:, echter op de DRA worden alleen maar dB aangegeven. Als het echt er een beetje op begint te lijken zit ik op -5.0dB. Hij kan ook naar 0 en zelfs naar +.

Hoe moet ik dit zien?

Nexterday

Een volumeregelaar kan je zien als een verzwakker t.o.v. het max. vemogen. 0 DB is dan gelijk aan max. volume. De volumestand vs het waargenomen volume is afhankelijk van de gevoeligheid van de aangesloten luidsprekers. ( leuk overigens die Audiolab Thesis, dat is toch met dat schuine glazen plaatje aan de voorkant?)
Music is the answer.

frits marantz

Quote from: Nexterday on December  6, 2017, 21:03:37
Een volumeregelaar kan je zien als een verzwakker t.o.v. het max. vemogen. 0 DB is dan gelijk aan max. volume. De volumestand vs het waargenomen volume is afhankelijk van de gevoeligheid van de aangesloten luidsprekers. ( leuk overigens die Audiolab Thesis, dat is toch met dat schuine glazen plaatje aan de voorkant?)

Hmm, dan heeft mijn PMA dus duidelijk wat meer in huis.

Thesis: Deze hebben geen glas, ze zijn nieuwer. Bouwjaar 2000. Duidelijk ander klankbeeld dan mijn Hepta Four Tunes.  De beide Thesis zijn beschikbaar voor een liefhebber. Heb ze op MP staan.

Nexterday

Het zal niet best zijn als de PMA niet meer in huis had, toch? De DRA kostte de helft en dan zit er ook nog een radio in.. het is allebei Denon, maar wel van een hele andere categorie. Ik wist niet dat er nog een Thesis was...ik ken alleen het model uit eind jaren 80, begin jaren 90. Succes met de verkoop gewenst!
Music is the answer.

frits marantz

Ik moet nog gaan ervaren hoe de DRA zich in de opstelling beneden gaat manifesteren. Was bedoeld voor meer eenvoud qua gebruik. We zullen het zien.

Voor de Thesis heeft zich inmiddels een gegadigde gemeld. Is absoluut een goede speaker, mooi gebouwd en de units zijn 100%. Opvallend is dat de tweeter gelijk is aan die in mijn Four Tunes. Hollandse voorkeur? :music: